![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Erikoista jos Suomen kokoisessa maassa, jossa autoja tuskin on liikaa yhteenkään kisaan, ei katulaillisella suunnistuskisoihin rakennetulla autolla pääse ajamaan trialia missään luokassa ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Moi!
Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna! Voisitko 454SS lähettää minulle privana ongelmat jotka sinulla estävät osallistumisen niin voisin perehtyä tarkemmin asiaasi! Valitettavasti suunnistuksessa säännöt ovat kehittyneet eri suuntaan kuin trialissa, mutta modi ja promodi luokissa on kyllä jo aika vapaat säännöt. Junde |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tässä HS luokan sääntömuutokset, joilla käsittääkseni ratkaistaan nyt esille tulleet ongelmat. Onko vielä muita ratkaisemattomia ongelmia?
3.7.2.1 Runko/alusta/akseliväli Auton tulee olla alun perin maastoauto. Uusi sääntö: 3.7.2.1 Auton tulee olla nelivetoinen 3.7.3.1 Jouset Jouset ovat vapaat, mutta alkuperäisen jousen tyyppi tulee säilyttää. Riipukkeiden paikan saa muuttaa. Jouset akselin päälle on sallittu (SOA). Uusi sääntö: 3.7.3.1 Jousitus vapaa, ei kuitenkaan kilpailun aikana säädettävä. 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu. Uusi sääntö: 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennetun matalan 2WD:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu, lukittava mekaanisesti ennen katsastusta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Lisäksi tulee huomioida seuraava kaarisääntö:
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Kyseinen sääntö tekee vaarallisempien ratojen kuin standard luokan radat tekemisen mahdottomaksi! Jos lähes vakio suitsa kaatuu niin pudotus pään korkeudella on 1,5m luokkaa, kun korotettu blazer kaatuu niin kuski putoaa jo 2,5m - 3m korkeudelta ja kun autossa pelkkä pääkaari niin hytissä voi tulla ahdasta! (puhumattakaan umpiautoista joissa ei siis tarvita välttämättä mitään kaaria!) Eurotrial säännöissä on määritelty kaikkiin luokkiin 6-pisteen turvakaarikehikot 2011 alkaen, tätä sääntöä en kuitenkaan olisi tuomassa suomalaisiin sääntöihin. Ovatko muut samaa mieltä? Jos ajatte muissa pohjoismaissa niin siellä sääntö kylläkin tullaan käsittääkseni ottamaan käyttöön. Jos joku sattuu ajamaan original luokassa niin siellä on otettu kantaa helmojen vahvistamiseen siten että vahvistaminen on sallittu kun se kohdistuu vain pyöräkoteloiden väliselle alueelle! Junde |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Myös ilmajousitetulla Rangella saa osallistua!
3.7.3.4 Jousituksen tasonsäätö Sarjatuotanto tasonsäätö saadaan asentaa kun säilytetään alkuperäinen toiminta. Vaikka HS autoissa saa jousitusta muokata vapaasti, niin Modissa sitten muistetaan että vaikka sielläkin saa akselit vaihtaa niin jousituksen on pysytävä alkuperäisellä paikalla! Junde |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Pro-Modin sääntökohta:
3.5.7.5 Pakokaasulaitteet Pakoputkiston tulee päättyä akseleiden puolivälin takapuolelle. Putkisto ei saa ylittä korin uloimpia reunoja, niiden kuitenkin tulee ulottua vähintään 100mm sisään uloimmasta reunasta joko sivulla tai takana. Hieno lauseen kohta: "Putkisto ei saa ylittää korin uloimpia reunoja" Siis eikö mikään osa pakoputkesta saa tulla korilinjan ulkopuolelle, ei edes pakoputken päät? Mitäköhän etua tai haittaa noista putkista oikein on? Kelpaako putkienpäät jos laitan esim. takaspoilerin siten että se on ulompana ku putket? Viimeksi muokannut Pauli : 10.03.2011 17:19 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Milloin sitä kässärii pitää mukamas käyttää, ikinä en oo käyttäny, enkä käytä.
Ai niin eihän mashboxissa edes ole kässärii ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Varmistuksena utelen kun kombinaatio seuraava.
sj413,toyotan akselit+soa ja näinollen etulehtijouset siirretty leveämmälle niin HS luokkaan ei asiaa vaan luokkana ? Vai antaako tuo uusi sääntö nyt kuitenkin mahdollisuuden ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tämä ei ollut virallinen vastaus ![]()
__________________
www.ipefix.fi |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Pakoputkiston tulisi olla päätä lukuunottamatta korilinjojen sisäpuolella, tarvittaessa tehtävä esim kylkiputket (jos luokkasäännöt tämän sallivat) pakoputken päälle jos pakoputkisto kulkee korilinjan ulkopuolella.
Alkuperäinen syy oli estää ettei ihmiset vahingossa polta itseään kuumaan pakoputkeen joka kulkee korilinjan ulkopuolella! Voisiko joku joka tekee kaaria kommentoida tuota katumaasturin kaariongelmaa? Tieliikenne katsastusmiehethän puuttuvat jos se pääkaari rajoittaa takaovista kulkemista ja kisakatsastajat jos kaari on liian edessä! Junde |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei ne tieliikennekatsastuksessa kovin helposti pillastu, jos takapenkille kulkeminen ei aivan mahdottoman vaikeaksi muutu. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Standard ryhmän ohjaajaksi hyväksytään myös
nuorten luokan (16-17 vuotta) ikäinen ohjaaja sinä vuonna kun hän täyttää 16 vuotta. Autokunnan muodostavat ohjaaja sekä apuohjaaja tai ohjaaja yksin. Apuohjaajan minimi-ikä on 15 vuotta, Eli jos syksyllä on synttärit niin kesällä pääsee appariksi tai oikein kuskiksi. Aika ehdoton toi apparin ikäraja. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
määritelläänkö jossain kuinka takana pääkaari saa olla
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |