![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Aika vakaathan nuo säännöt on olleet suunnistuksen puolella, joten en kyllä isommin valittais tästä aiheesta. Kaarettomalla pääsee ajamaan samoin kuin kaksipaikkaisellakin, joten osallistumista aikaisemmin mainitut muutokset eivät estä. Tietysti edun antaminen muille harmittaa, mutta sellaista se välillä on. Muitakin epäkohtia voidaan keksiä jos niitä lähtee kaivelemaan omasta tai muiden näkökulmista: -GPS:ien käyttäminen on sallittu vaikka jotkut ei halua käyttää tietokonetta vaan suunnistaa kartalla ja kompassilla -Ovikosketus riittää rastikuvissa - Volvo-kuskeille helpotusta kun ovet kääntyvät eteenpäin -Yli kaksihenkiset tiimit on sallittu - syrjii kaksipaikkaisia autoja -Kuvausketjut ei sallittu - vaarantaa kaksihenkisiä tiimejä kun kuskin pitää nousta ulos autosta kuvaan -Huoltotiimien käyttäminen - Ne kenellä ei ole huoltoa joutuvat huoltamaan autonsa ja tiiminsä itse -Useissa kisoissa rasteja on vedessä vaikka kaikki autot eivät kestä veteen upottamista -Jeepin kaaret ei kelpaa vaarallisille rasteille -Case: Omat renkaat on 5 mm isommat kuin tulkki - tulkin mitan päälle pitäisi lisätä toleranssi kun ei 5 mm ylitys mitään haittaa -Ajorampit sallittu - syrjii niitä ketkä eivät ole ehtineet tekemään paikkoja pitkille rampeille -Muita kuljettajia saa auttaa - kaksi autokuntaa voi ajaa tiiminä ja saada suurta etua siitä Osa ylläolevista on mielestäni ihan oikeasti epäkohtia, mutta valtaosa on kieli poskessa kirjoitettuja. Itse meinaan siis ajaa täyden CUPin ja vieläpä ihan tosissaan - vaikka auto ei ylläolevan listan perusteella olekaan hyvä suunnistukseen.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
välillä vaan ei kiinnosta,
eniten alkoi tökkiä se kahden hengen voimin kisatessa huoltokaluston siirtämisen "luvattomuus" ajoalueiden lähelle - täysin älytön pykälä, jonka vois vieläkin hieroa kuntoon niin, ettei se aiheuttais ongelmia - helpottais ja järkeistäis pirusti pikkutiimejä
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta toi Peen mainitsema huoltoauton luvaton siirtäminen ajoalueen läheisyyteen kilpailijan ohjastamana on täysin käsittämätön pykälä. Luuleeko joku tosiaan että sillä saavutetaan jotain kilpailuetua jos kilpailussa oleva kaveri siirtää huoltoauton siirtymällä seuraavalle ajoalueelle kilpa-auton takana. Juuri tämä pykälä on aikaansaanut sen että meistä tuli tähdenlento suunnistuskisoissa. Yhdellä autolla kaksi jannua tai kahdella autolla yhteensä 4 jannua, huoltoautoa ei saa ajaa kukaan. Ja niiden innokkaiden huoltoauton kuljettajien saanti koko viikonlopun syövään tapahtumaan ei ole tuntunut ketään kiinnostavan. Mutta ei tämä silti ole este kilpailuun osallistumiselle. Aiomme jatkossakin osallistua harvakseltaan ja toivoa että kilpa-auto kestää ja että emme tarvitsisi minkäänlaista huoltoa keskellä metsää. ![]() ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Huoltoparkilla selvitään isommissakin ralleissa mainiosti
Jospa täälläkin siirryttäis samaan kuin rallipuolella, jossa huoltaminen on keskitetty huoltoparkkiin jossa huoltoautot on pysyvästi koko kisan ajan. Jos pitää korjata jossakin muualla niin autokunta saa korjata laitteensa vain ja ainoastaan autossa mukana kuskaamillaan varaosilla tai sitten käy huoltoparkistajalkaisin itse hakemassa tarvittavat varaosat. Kukaan ulkopuolinen ei saa autoon koskea mualla kuin huoltoalueella. Ei ne etäisyydet huoltoparkista taida offisuunnistuksessakaan sen pidempiä olla kun ralleissakaan vai onko? tulis ehkä kuskeillakin hiukka tarkemmin ajettua että kalusto kestää kisan läpi.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Sääntöjen tulkintamuutos lopetti kisaamisen
Wrangleriin oli tehty eteen kaari, jotta tuli 6-piste kaaret. Tämä hyväksyttiin. Myös origiaalikaarilla Wranglerit hyväksyttiin monta vuotta. Ajoin siis kisoja useamman vuoden. Sitten sääntöjen tulkinta muuttui. Ei kelvannut enää ja myöskään lisävahvistukset eivät kelvaneet.
Tästä syystä ainakin kaksi Wrangleria lopetti kisaamisen. Niille jotka vielä jatkavat Wranglereilla on tosi huono tilanne. Vesijohtoputki on tehty pehmeäksi jotta sitä olisi helppo taivuttaa. Originaalikaarein vaihtaminen vesijohtoputkeen heikentää kaaria ja tekee auton tieliikennekelvottomaksi. Kaikki turvavyöt kiinnittyvät kaariin ja muita vahvoja kiinnityspaikkoja niille ei ole. Mieleen tuli ajatus, ettei Wranglereita kisoihin haluta.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Siirtymät lyhimmilläänkin on useita kilometrejä. Joskus meillä oli mukana kokoontaitettava Jopo pyörä, mutta ei käytetty. Sekin olisi varmaan ollut laiton! Kilpailija kun ei saa ajaa muuta kuin kilpa-autoa. ![]() Juu otetaan autoon polttoainekanisteri, kuivat vaatteet, eväät, työkalut, kevyttä varaosamatskua... Kaksi tai kolme kilpailijaakin sinne pitäisi sulloa, ainakin siirtymien ajaksi. Sitten kun mennään vesirastille, tyhjennät auton kaikesta tuosta romusta ja pakkaat uudelleen kun jatkat matkaa. Kivikkorasteilla pelkäät koko ajan että jos auto lähtee kaatumaan tai vierimään, pysyykö ne kaikki kanisterit ja evätpussit ja työkalut paikoillaan vai lentääkö ne autossa olijoiden niskaan. Ja kun huoltoauton puutteen vuoksi tulee väkisinkin ylimääräistä ajelua kisakeskuksen välillä, aikaa ei tahdo enää jäädä kunnon taukojen pitämiseen. Tai pitäisi tietenkin tauot pitää, mutta kaikella tuolla huoltoauton puuttumisen vuoksi tapahtuneella ylimääräisellä ohjelmalla on jo annettu liikaa tasoitusta muille kilpailijoille. Ja kummasti se kaikki lisätyö myös syö voimia ja väsyttää entisestään! Turvallisuusnäkökohdat tällaisella säännöksellä mielestäni vain entisestään heikkenevät. Myönnetään että rutisijat on ikäviä, mutta sen vuoksi me ei lähdetä enää kisoihin ellei saada porukkaa ajamaan huoltoautoa. Innokkaita vaan tuntuu harvakseltaan löytyvän. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ja kun mä oo suunnistus kilpaa ajanut niin lähes poikkeuksetta tie siirtymillä apparit nukuu ensimmäisinä.mieluunmin mä ajan yksin niin en tapa kuin itteni pahimmassa tapauksessa.
joten tolla että apparit pitäis hereillä on aivan paska selitys. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onhan noi kaikki sääntömuutokset vituttanu suunnattomasti vaikka niillä hyvää joskus ajatellaankin. Joskus kai joku tiimistä hieman ärähtänytkin katsastusmiehelle kun kesken kauden muutettu vetopiste sääntöjä ja ei alkuperäiset enään kelvannut.
Kaarihomma eniten harmittaa kun ei voi lähtee ajaan vanhalla neljän hengen tiimillä kisaa enneko tekee uudet kaaret tai ainakin vanhoihin muutoksia. Tiimissä toi kisaaminen on ollut tosi mukavaa ja ei tulis mieleenkään lähtee kahteen pekkaan ajelemaan varsinkaan jos ei saa ketjua käyttää kuvaamiseen. No bertalla kai se neljä viel saa ajaa kun on paku jonkinlaisella takapenkillä? Huoltoauto hommeli on hankala kun ei se aina niin helppoa ole siihen miehistöä löytää varsinkaan sellasta joka koko 24h seuraa kuin hai laivaa. Onhan noi kisat menny kyllä niin vaikeiksi ja rastit kauheiksi että välillä hirvittää ajaa kilvellisellä citymaasturilla niitä. Eipä nämä silti ole vaikuttaneet cupista pois jäämiseen vaan joskus on vaan mukava tehdä jotakin muuta ja antaa toisten rypeä. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Selitys hyvä mutta vastaanottajalla pätkiiLainaus:
Ja jos ajat yksin ja nukut rattiin niin pahimmassa tapauksessa tapat kaikki vastaantulevassa autossa (pikkubussillinen) ja HYVÄLLÄ tuurilla vain itsesi. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tämä huoltoauton siirtohommaa voisi kokeilla vaikka Juuan kisassa kun siellä on se pakollinen lepotauko...
Ja jos anaalinyymiä se rattiin nukkuminen hirvittää enemmän kuin lenkkiavaimesta taiteillut raidetangonpäät niin olisin huolissani enemmän kisan jälkeen tehtävistä ajosuoritteista... Eli lähdetään ajamaan samoilla silmillä heti kisasta kotia ja siinä kun väsymys tulee sen jälkeen kun kisajännitys laukeaa, niin saattaapi joskus kopsahtaa... |
#12
|
|||
|
|||
![]() Kuinkas pitkiä ne etäisyydet onkaan
Tuntemus molemmista lajeista on jonkinmoinen, mutta kysyn, että minkälaisiksi kuvittelet rallien siirtymien pituudet ja toisaalta etäisyydet pätkiltä kisakeskukseen. Otetaan vaikka esimerkkeinä kotimaiset Tunturiralli tai Neste-ralli?? Onko verrattavissa offisuunnistukseen etäisyyksien puolesta. Ja siellä ei ole kuin yksi huoltoparkkia! Tunturissa taisi olla tankkausmahdollisuus??
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sinulle rekisteröimätön olin tarkoittanut vain sen ensimmäisen rivin joka alkoi hymiöillä. Seuraavat rivit sitten jo liittyivätkin topic keskusteluun eikä rallin siirtymien pituuksiin. Ikävä että olit päättänyt irroittaa yhden lauseen asiayhteydestä ja tekemällä noin sait todellakin näyttämään siltä kuin olisin vähätellyt rallien siirtymien pituuksia. Rallia voidaan varmaan monella tapaa verrata suunnistus offroadiin, mutta mielestäni eroja on silti senverran että en lähtisi sen lajin sääntöjä tänne ehdottelemaan. Kuten joku jo aikaisemmin sanoi: ei tehdä tästä rallia, foffia eikä triallia vaan tehdään tästä suunnistusoffia. Mutta kiitos huomautuksesta, yritän jatkossa jäsennellä tekstini niin etteivät ne olisi noin tulkinnanvaraisia ja harhaanjohtavia. ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Enpä jaksanut kaikkea lukea, mutta mitähän kyläläiset siis kisa alueella tykkää jos siellä on joka tiimin huoltoautot tien varrella ja tiet on tukossa? Kun ei siellä teiden varsissa yleensä kauheita tiloja ole.
Tuo kuvaus ketju tai joku vastaava olisi kyllä mun mielestä hieno systeemi. No cupissa ei vielä ole oltu eikä varmaan tällekkään kaudelle mutta vielä olis tarkoitus tullakkin.
__________________
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos tuut pohojanmaan kisaan saat kartat laminoituna missä rastit näkyy. Kaikkihan yleensä onnistuu jo etukäteen kyselee ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Eksytyksessä aikanaan herätti ajatus järjestäjissä lähinnä hilpeyttä mutta pidetään mielessä :-)
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Jossain kisassa tutuilla sano läppäri poks ja saivat kisakeskuksesta paperitulosteet rasteista. Jos olet tulossa ilmoittele niin saat värilliset kartat.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Täältä yksi ääni lisää siihen huoltoauton siirtojuttuun eli kyllähän se huoltoauton siirto kilpailijoilta onnistuu kilpailun johtajan luvalla ainakin viimevuonna talvieksyssä, muuten olisi jäänyt auto pyörätielle kisan ajaksi... Oli pikkuisen ahdas se kisakeskuksen parkki...
Ei kyllä olisi yhtään paskempi ajatus jos huoltoauton siirto sallittaisiin kisaajan toimesta, laittakaa vaikka tiukat rajat ko. toiminnalle, esim. ennakkoon ilmoittaminen puhelimella kisakeskukseen ennenkuin huoltoauto liikkuu, ja sanktiot niskaan jos säännöistä lipsutaan. Olisi meidänkin teamilla (2 henkilöö) yhtä juhlaa kun saisi olla rekkakuorma varaosia kohtuullisen matkan päässä... Ja saattaisipa ehkä tämä juttu lisätä kisaajienkin määrää, kun ei tartte väkisillä houkutella porukkaa mukaan huoltoon / ajella kusi sukassa ja jännätä auton rikkoontumista... |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Tämän huoltoauto säännön taustalla on vain ja ainoastaan turvallisuus. Sääntöjen laatijoiden mielestä on turvallisempaa, jos pitkillä siirtymillä kilpa-autossa on miehityksenä se minimi 2 henkilöä. Kun ajetaan aamuyön tunteina erittäin väsyneenä, niin se kaveri on yllättävän hyvä hereillä pitäjä....
Tätäkään säännön kohtaa ei ole tehty kilpailijoiden kiusaksi, vaan siinä on ajateltu turvallisuusnäkökohdat ensiksi. Lajin jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että säännöt on laadittu mieluummin liian turvallisiksi. Ajatellaan joku kilpailutilanne jossa sattuu oikeasti pahasti; Ketä osoitetaan sormella virkavallan taholta? No vastausta ei onneksi vielä tiedetä, mutta mitä ilmeisemmin siinä vaiheessa virkavaltakin kiinnostuu näistä säännöistä. Silloin on kilpailun järjestäjällä paljon helpompi tilanne, jos pystyy sääntöihin tukeutuen näyttämään, että on ainakin yritetty ennalta ehkäistä ko. pahaa tapahtumaa. Säännöt on myös pyritty laatimaan sellaisin sanamuodoin, ettei säännöt olisi ristiriidassa Suomen lakien ja asetusten kanssa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty pois | popo99 | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 07.12.2008 23:56 |
M:Kaikki pois | juhaK | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 19.06.2006 20:09 |
m:tojon pois | hj | O/M/V Muut | 1 | 18.12.2005 13:31 |
LJ ulosotto pois | joker | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.06.2005 17:51 |