![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kisamuoto tällä radalla siis tulisi olemaan sekoitus mutakisaa ja trialia. Ja kaipuuta jonkinlaisille luokka ja tuomitsemis säännöille ilmeisesti olis??? Muutamia kysymyksiä esittää jos saapi? Vois olla helpompi rakentaa ajatusmaailmaa tuomitsemiselle. Luokkajako ehdotus mulla jo onkin mielessä. Muta osuus sisältää mutakaukalon ja savikasaa....? Miten onko mutarata sellainen, että siitä pääsee läpi esim 35" boggereilla ja molemmilla lukoilla olevalla maasturilla? Vai onko ränni niin vaikea, ettei siitä pääse läpi? Haen tällä sitä, että ajetaanko tässä mies miestä vastaan nopeuskisaa ja pudotuskaavio kisaa, vai siitä kuka pääsee pisimmälle. Entä isommilla renkailla olevat autot? Tai pienemmillä? Kuvista vois päätellä, että ns. stanu luokan (suunnistus tai trial) autolla ei taida rataa päästä läpi edes sisukkaalla raivoamisella?? ![]() ![]() Ajetaanko muta osio omanaan ja trial omanaan? Eli ensin kaikki ajaa trialin ja sitten kaikki autot muta osuuden? Trialin pisteytys ja tuomitseminenhan on jotenkin helpohkon oloinen ajatuksessa, mutta miten yhdistetään trialin sijoitukset ja pisteet sitten muta osuuden tuloksiin ja pisteisiin?? Ja vielä niin, että molemmilla osioilla on lähes samanlainen painoarvo. Eli että molempiin kannattaa panostaa yhtäpaljon.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Luokkajako mielestäni voisi alkuun olla melko yksinkertaisesti vai rengaskokoon liittyvä.
Eli pieniluokka renkaat max 90cm halkaisija, joka mitataan katsastuksessa "haarukalla" Isoluokka renkaat isommat, kuin 90cm Sit molemmissa luokissa samat turvavarusteet ja ääni rajoitukset. Omasta mielestäni jos kisaa ajetaan ja vähänkään tosissaan ja nopeuttakin on mukana edes hieman (esim savimäen ylitys pariin kertaan kelloa vastaan??), niin 6-pisteen turvakehikko, kuppipenkit, nelipistevyöt, sivuverkko ovi/ikkuna-aukossa tai käsiremmit olis minimi vaatimus....kypärät tietysti myös,. kuten toimivat jarrut ja toimiva ohjaus. Mutta voisko tältä pohjalta lähteä rakentamaan jotain?? Muilla mitään ideoita? Mielellään mä haluisin ja Picu varmaan kans ideoita niiltä, jotka ajatelleet tulevansa ajamaan tänne kisaa. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
[quote=Jare;746231]Luokkajako mielestäni voisi alkuun olla melko yksinkertaisesti vai rengaskokoon liittyvä.
Sit molemmissa luokissa samat turvavarusteet ja ääni rajoitukset. Omasta mielestäni jos kisaa ajetaan ja vähänkään tosissaan ja nopeuttakin on mukana edes hieman (esim savimäen ylitys pariin kertaan kelloa vastaan??), niin 6-pisteen turvakehikko, kuppipenkit, nelipistevyöt, sivuverkko ovi/ikkuna-aukossa tai käsiremmit olis minimi vaatimus....kypärät tietysti myös,. kuten toimivat jarrut ja toimiva ohjaus. Rata on pieni ja mahdollisimman vähälukuinen luokkajako toimii paremmin. Tätä kannatamme. Jos ainoa syy vaatia tuon tason varustelua autoilta on se savikasa, se tullaan jyräämään maan tasalle! ![]() Nämä halutaan pitää kisoina joihin mahdollisimman monella olisi mahdollisuus osallistua. Sen vuoksi pitää miettiä millainen sen kasan tulee olla jotta kevyemmälläkin turvavarustelulla osallistuminen olisi sallittavaa. Tosin minimissäänkin jonkinlaiset kaaret, turvavyöt ja kypärä ovat ehdottoman pakollisia. Mitä tulee esittämäämme ajatukseen siitä että molempia kilpailuja, eli savea ja triallia ajettaisiin samaan aikaan, siitä ollaan valmiita ottamaan ideoita vastaan. Aika on aina asettanut rajat kaikille kisoille ja tuota mallia tarjoamme lähinnä sen vuoksi kun kisat eivät saisi kestää kuin n. 11.00 - 17.00 välisen ajan. Jos porukka haluaa savettaa autonsa vasta kun on ajanut triallin, sitten pitää trial osuuksia vähentää tai helpontaa jotta aika riittää. Kommentoikaa nyt. Toinen vaihtoehto että tappelemme näistä ohjaajakokouksessa. Me ollaan avoimia kaikille ideoille mutta toteuttamaan pystymme sen mihin rahkeet riittävät. ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Joo mutta siis noi kaaret nyt lähinnä olis aikalailla tärkeät yhdistettynä kunnon vöihin ja penkkiin. Ei meinaan tuokaan kaato tuossa videon alkupuolella näytä kovin kummoiselta, mutta aika littanaks menee silti. Ja jos tohon ajatellaan skenaario, että se lähteekin kaatuun sieltä savikukkulan huipulta, niin voi mennä vielä paljon enemmänkin kasaan......ja tätä julkisuutta ei varmaankaan haluta? http://www.youtube.com/watch?v=QLzm7QycSAs&NR=1 Videon loppupuolella voi todeta, ettei ollu kaverin jousitus vissiin ihan kohdalleen säädetty, jos mielii tuollaisia hyppyjä tehdä ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heitelkääs nyt joku tapahtumasta kiinnostunut kilpailun säännöt pöytään, niin päästään hienosäätään ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Asemapiirros
Tässä lupaa varten piirtämäni asemapiirros. En ole mikään insinööri ja piiruksen mittasuhteet ovat mitä sattuu. Itse piirretty kuva joka tapauksessa riitti lähinnä suurin piirtein hahmottamaan miten ko. alue käytetään.
Alue on 1,5 ha ilman tuota alareunassa näkyvää parkkipaikkaa. Parkkipaikan kanssa hieman alle 2,0 ha. Piirustukseen on saviosuus piirretty kokonaan sen vuoksi että se on jo karkeasti rakennettu. Trial osuus on tyhjä kun sen tarkkaa sisältöä ei vielä tuossa vaiheessa tiedetty. Piirustus on mittasuhteiltaan liian "laiha". Eli esim. yleisölle tarkoitettu keskualue on käytännössä huomattavasti leveämpi. Isossa maailmassa ei varmaankaan kelpuuteta tällaista asemapiiroksen irvikuvaa, mutta maaseudulla tuntuu olevan eri meininki. ![]() Yleisön ajoneuvot ohjataan viereiselle pellolle. Yleisö tulee alueelle jalkaisin. Yleisöalue tullaan siimoilla rajaamaan keskualueelle josta on hyvä näköala joka suuntaan. Tällä tavalla minimoidaan ikäviä kontakteja kilpa-ajoneuvojen ja yleisön välillä. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Projekti etenee tauon jälkeen...
Pitkästä aikaa on ilo kertoa että projektimme etenee tauon jälkeen. Nyt on takana ikävät lupa-asiat ja kevään odotus. Eikun hihat heilumaan.
![]() Ja heiluneet ne Ossilla onkin aina iltaisin päivän päätteeksi. Kuttulandian metsän siimeksistä on kuulunut moottorisahan pärinää ja Willen pörinää. Tuohon tukkien pois viemiseen Ossilla oli monenlaisia visioita, mutta kun tarve on väliaikainen ja pieni, lopulta hän päätyi leikkimään Willellä. Näkymää metsiköstä radalle päin. Pelto on vielä pehmeä eikä kanna kuormaajan painoa. Sähkötolpista on saatu sitova kauppa aikaiseksi, joten ne metsästä tulevat muutamat suuremmat tukit allekirjoittanut pilkkoo klapeiksi samalla kun muutenkin joka vuotista klappisavottaani teen. Hyvä näin, sillä kyllä sähkötolppa maatuvan normi puunrungon voittaa radan rakennusaineena. Jare on useaan otteeseen kaipaillut spooriajo videota ja sen toteutuksessa olemme onnistuneet venkoilemaan loppuun asti. Kevät tuli ja mitään kunnon videota ei saatu aikaiseksi. Jos spoori ei ole ollut kova, se on ollut jäässä. Tässä pari pätkää alkukeväältä. Elimme vahvassa luulossa että Mitsu uppoaisi edes vähän, mutta pohja oli kauttaaltaan jäässä. Oli kuulemma erittäin tasainen ajopinta veden alla. ![]() ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hauskan näköistä tuo veneily, mutta öljynvaihdot joka paikkaan tuollasen jälkeen on aika tylsää hommaa.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Porukka jaetaan kahtia. Kisan puolessavälissä on selvä tauko. Ensimmäisellä puoliskolla toinen ryhmä ajaa saviosuuden kahteen kertaan mikäli aika sallii ja toinen porukka ajaa trial osuudet kahteen kertaan mikäli aika sallii.
Puolivälin tauolla voi pestä autot savesta, vetää hetki happea ja vaikka tyhjentää grilli makkaroista. Sitten jälkimmäisellä puoliskolla roolit vaihtuu toisinpäin. puolet savelle puolet triallille. Trial rata on Ahvenisto tyylinen rakennettu rata joka käsittää 3-5 osuutta. Osuudet pyritään rakentamaan erittäin joustavan leveillä porteilla ajatuksena lähinnä suoraa ajamista erillaisten tynnyriesteiden ym. yli. Mitään tiukkoja käännöksiä ja ahtaita portteja ei tehdä. Tämä sen vuoksi että tekemällä portit joustavimmiksi mahdollisimman monta autoluokkaa voisi käyttää samaa rataa. Eli esim proto ja promodi voisi olla samassa ryhmässä. Saviosuutta ei voida paljonkaan säätää. Me ei voida tilanpuutteen vuoksi tehdä kuin yksi spoori ja kaikkien on siinä mentävä. Luokkajaolla ja tuomaroinnilla pitää tasoittaa erot. Spoorin jälkeen tulevat pomput, kuopat ja mäki voidaan korkeintaan jakaa kahteen osaan. Eli helpompaan ja vaikeampaan. Spoorin pohja on ja pysyy kivikovana niin kauan kuin sitä aletaan rouhimaan rikki. Siinä kohtaa olisi suotavaa saada vinkkejä ja neuvoja miten paljon rouhitaan ja miten paljon ajetaan vettä pinnalle. Joku kielsi hiekan käytön ja joku taisi sitä taas suositella. Eli siitä saadaan vielä millainen vain, ainoa rajoite on se että pohja on pelkkää sinisavea. Ne jotka tietävät miten se käyttäytyy tän tyylisessä käytössä, toivottavasti jakavat tietojaan. Sitä Ossi jo yrittikin jossain vaiheessa kysellä. Saviosuus ajetaan tyylillä kuka pääsee pidemmälle ja missä ajassa. Savirata on vielä viimeistelemättä. Esim se iso kasa pitää vielä tasoitella. Sen ei ole tarkoitus jäädä pyramidiksi. Syksyn sateet vain keskeytti työt sen vuoksi että radasta tuli täyttä savivelliä. Meidän oma toive kuitenkin on että näistä kisoista ei tehtäisi tuomaroinnin suhteen liian vakavia. Ainakin ensimmäiset kisat ovat kumminkin kokeilua kun vastaavaa ei ole kauheasti ollut. Jonkinlaisia joustoja voisi ajatella. Jos kaikki menee käsikirjoituksen mukaan, nostetaan vaatimustasoa seuraaviin kisoihin. Hiukan tämä saattaa tuntua hankalalta mutta jostain se on aloitettava. Jälkeenpäin on sitten helpompi ottaa virheistä ja puutteista opiksi. Se pitäisikö palkinnot jakaa savesta ja triallista erikseen? Ehdotuksia vastaanotetaan. Niiden yhdistäminen reilulla ja loogisella tavalla ei taida onnistua. Mutta pitääkö niiden palkintojen kauhean arvokkaita olla. Ihan hyvin voisivat olla erilliset omilla palkinnoillaan. Varsinkin senkin vuoksi että saviosuus voi jollain mennä täysin penkin alle. Eli jos epäonnistuu toisessa voi vielä toisessa lajissa pärjätä. ![]() Ja ne harjoitus ajot pidetään. Sopivan pienellä ja monipuolisella porukalla olisi kiva testata toimiiko radat vai pitääkö vielä tehdä muutoksia. Nämä harjoitusajot ovat suljettu yleisöltä. Täällä palstalla informoidaan ja toivottavasti saadaan pieni porukka kasaan. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Noissa vaimentimissakin kyllä taitaa hieman olla sama ongelma kuin monessa muussakin....eli hyvät maksaa. Kaverin chevellessä jotkuu hieman hintavammat vaimentimet....olikohan edelbrockin valikoimasta ja koneen kuitenkin sellainen ehkä vähän yli 650 heppaakin tarjoava V8 ja silti äänet on kyllä todella maltilliset.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Desibelit on riittävän kova haaste ainakin rakennettujen tekniikoiden parissa. Tulevaisuudessa niidenkin kurissa pysymiseen joudutaan varmaankin kiinnittämään enemmän huomiota. Monilla asia varmaan on jo kunnossa, meillä ikävä kyllä ei. ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kommenttia tuohon vaimenninasiaan, mulla on BJ:ssä kasikoneen perässä yksi edelbrockin dual in, dual out rst-vaimennin, muutoin rst-pakosarjat ja 2,5 " rst-putket. Joku tuollainen kuvan mukainen, läpivirtaava, kanavat menee kaksi kertaa ristiin vaimentimen sisällä.
![]() Kohtuu vaimeat, todella miellyttävät äänet, eikä katsurikaan kommentoinut mitenkään. Ei ole siis muita vaimentimia. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis jotain http://store.edelbrock.com/sdtseriesmufflers.aspx sivulla myytävää? Noihan on sangen edullisia, vaikka niille sitten laskis mukaan tullit ja kuljetukset ja kaiken. Jotenkin hassua, että on varaa rakentaa jotain puhtaasti hyödyttömiä useemman tonnin arvosia himmeleitä mutta parin sadan edestä äänettömyyttä on aivan täysin liian kallista, vaikka se sitten saisi koko himmelin käyttökelvottomaksi jopa omalla pihalla kaasutteluun... Mulle ainakin laitteitten äänenpaine on lähinnä haittatekijä jos kohta hyväsointiset koneet onkin lähellä sydäntä. Kovaäänisyys on kuitenkin eri asia kun hyvä soundi. Eniten mun sydän sykkii hyvin ja vapaasti hengittävälle slant sixille joka momentinmuuntimen välityksellä vie nätisti ja riuhtomatta hyvin viihtyvää seuruetta halki kesäisen maaseudun kun mankasta soi Honey B and the T-Bones. Joka tapauksessa pysyäksemme topicissa, on tosi siistiä seurata rataprojektin edistymistä, vaikka se alunperin käynnistykin perse eellä puuhun. Joillekin toisille täysin saavuttamattomissa olevat luvatkin on hankittu ihan sillä byrokratialla millä niitä hankitaan. Joskus syksyllä vasta tiietään mihin suuntaan oikeesti kannattaa mennä, mutta tähän hätään siis näyttää äärettömän lupaavalta. Tahdon tulla kattomaan vaikka tuskin omistan osallistumiskykyisiä ajokkeja siihen mennessä ![]() - t |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Hauskan näköistä! Mut tosiaan sateen jälkeen noi multa/savikasat saattaa tulla todella haasteellisiks
![]() ![]() ![]() ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Olihan vyöt kiinni?
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Juu, vyöt oli kiinni, eikös se näkynyt ihan selkeesti videollakin?
![]() Eihän tuon testiajon pitänyt noin paljoa jännitystä tarjota. Jos siinä jotain kellahtamisia olisi ollut tiedossa, olisin kuvaajana jo ennakkoon pyrkinyt parempiin asemiin. Tarkoitus tuossa radassa on se, että ajetaan lyhyt mutkitteleva osuus joka on kaivettu maahan. Yhtenä ideana jyrkät 90 asteen kurvit ja hieman kaltevuuskulmia. Varsinaisia jyrkkiä nousuja ja mäkiä ei ole tarkoitus olla niin paljoa mitä kuvista ja videosta nyt sai ymmärtää. Nuo kaivuun jäljiltä olevat savikasat lähtevät vasta sitten kun kanjoni on kaivettu valmiiksi ja toimivaksi. Nyt ensimmäisellä testiajolla oli tarkoitus testata pystyykö kanjonin ajamaan yleensäkään läpi. Vastaus: ei pystynyt koska ratamestari oli jättänyt liian korkean kasan ylitettäväksi. ![]() ![]() Seuraava koeajo tapahtuu ensi viikolla. Rokkari vaatii pikaremppaa ja siihen ei ole nyt aikaa. Suunnitusautoja säästellään lauantain crossi kisoihin Punkalle. ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oletetaan ja toivotaan että kevät etenee nopeasti. Jatkossa kun rata on jo valmis ja yhdet kisatkin takana, kilpailupäivät ym ilmoitetaan yleisen tavan mukaisesti ajallaan. Nyt on pakko vähän poiketa säännöstä kun rata on vasta vaiheessa. Jatkoa ajatellen tarkoitus olisi että pidettäisiin kisat joka vuosi heinäkuun puolessa välissä. Tämä testi/harjoittelu voisi olla kuukautta ennen. Aikataulu on meille tiukka, mutta tähän ollaan valmiit sitoutumaan. Ja eihän sen radan tarvitse vielä täysin valmis harjoittelupäivänä olla. Jokatapauksessa joitain juttuja saattaa mennä korjauksen alle, eli on ihan hyväkin jos ei olla kaikkea liian pitkälle tehty. Eli alustavasti testing ajot olisi 18.06. Mutta tätäkin voidaan säätää sen mukaan mitä mieltä loppuviimeksi innokkaimmat testiajajat ovat. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Rata BMW | elhapero | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 04.12.2009 22:07 |
Rata Camaro -67 | O/M/V Muut | 2 | 24.08.2005 06:55 | |
Lahden rata? | Tapahtumat | 6 | 22.10.2003 09:51 | |
Alastaron rata-ajopäivät la 21.9 klo:9-11 ja 13-15 | Tron | Yleiset | 0 | 19.09.2002 07:28 |
Rata-ajot ?? | ZR1 | Yleiset | 0 | 20.03.2002 14:37 |