![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#276
|
||||
|
||||
![]()
Näky olevan tän päivän Loimaan Lehdessäkin artikkeli tästä.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#277
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Tuollai ihan vaan sivumainintana: tänään tuli ilmoitusluontoinen kirje jossa kerrottiin Nord Kalkin hakeneen jatkoaikaa tuohon 300 m päässä olevalle avolouhokselle. Ympäristölupa oli myönnetty ja nyt olisi kuukausi aikaa valittaa Vaasaan. ![]() Toimintaa louhoksella ei ole ollut vuosikausiin ja se on nyt ääriään myöden vettä täynnä. Hyvä puoli käynnistämisellä olisi se, että tämä meidän radan meluhaitta olisi sen jälkeen pieni juttu naapureille. Huono puoli se, että meidän oli tarkoitus ottaa siitä "ammeesta" vettä esim. spooriin. ![]() No kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan ja tuskin ihan lähiaikoina louhosta käynnistellään. Haluavat varmaankin pitää sen vain siltä varalta valmiudessa, jos päälouhoksen tuotto alkaisi jostain syystä hiipumaan. |
#278
|
|||
|
|||
![]()
kyllä sirpa siittä montusta riittää vielä vettä muta pooriin
![]() ![]()
__________________
riiseli mersedes ![]() |
#279
|
|||
|
|||
![]() Tokihan tuosta pitää valittaaLainaus:
![]() Ja tuosta Nordkalkin ympäritöluvasta saattaa todellakin olla enemmän hyötyä kuin haittaa teidänkin hankkeellenne. Mutta ei kun kiireesti valittamaan louhoksen ympäritölle aiheutuvasta melusta, pölystä ja asumisviihtyisyyden heikkenemisestä ja raskaan liikenteen lisääntymisestä ![]() ![]() ![]() |
#280
|
||||
|
||||
![]()
*Peukku*
|
#281
|
|||
|
|||
![]() |
#282
|
|||
|
|||
![]() Näin on päässyt käymään. 25.11.2010 tuli kotiin lappu postista. Siitä ilmeni että meille oli saapunut kirjattu kirje Huittisten Kaupungilta. Kirjeen sai omakseen lunastamalla sen 934.45 euron suuruisella summalla. Kirje sisälsi ympäristöluvan sekä tiedot ja ohjeet mahdollisen valituksen tekemisestä. Valitusaika alkoi 26.11.2010 ja loppui 25.12.2010. Soittelin perjantaina ympäristösihteerille ja tiedustelin oliko valituksia jätetty määräaikaan mennessä. Ei oltu. Täten kuvan kaltainen pullo skoolattavaksi olisi varmaankin paikallaan..... ![]() ![]() Ensimmäisen kierroksen yhteydessä laadeimme jo omasta toimesta lupahakemuksen tarkkaan rajatuksi ja kireäksi. Kaupungin viranomainen oli vielä entisestään lisännyt velvoitteita ja rajoituksia. Jos joku tuosta olisi vielä valittamisen aihetta löytänyt, oikeuskin olisi voinut kumota ne kohtuuttomina. ![]() Eli aika mestareita saadaan olla, mikäli aiotaan täysin luvan puitteissa tapahtumamme läpi viedä. Ensimmäiset tapahtumat varmaankin tullaan naapureiden puolesta seuraamaan tarkkaankin, mutta jos niistä selvitään jatkossa ei ehkä olla enää niin pikkutarkkoja. Laitan tähän näkyviin luvan. Luvassa ei näy kaikkea asiasisältöä, mutta ympäristösihteeri sanoi että mahdollisen tarkemman tutkiskelun yhteydessä otetaan esiin ne kaikki laatimani lisäselvitykset ja vastineet. Sieltä sitten varmaankin löytyy ne kohdat jotka luvassa eivät kenties näy. Kaikkeen kun on allekirjoituksella sitouduttu. Näillä näkymin Kuttulandian ensimmäiset kisat ovat 16.07.2011 lauantaina. Tätä ennen järjestetään pienimuotoinen tapahtuma jossa testataan radan toimivuutta ja kykyämme organisoida tapahtumia. Molemmista ilmoitetaan palstalla heti kun vaan mahdollista. |
#283
|
||||
|
||||
![]()
Onnittelut paperisodan voitosta/ympäristöluvasta. !!!!!!!!!!!!!
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#284
|
||||
|
||||
![]()
Onnittelut luvasta.
Lupaehtojen noudattaminen onkin sitten oma haasteensa, muttei teille mikään ongelma. Tarvinnee korjata suikan öljyvuoto ennen testiajoja, ettei naapurit heti vedä typensitojakasvia juurineen nenäänsä..
__________________
Broken Back Team #1 |
#285
|
|||
|
|||
![]()
Kippis ja kulaus työvoitolle
|
#286
|
||||
|
||||
![]()
Onneksi olkoon luvasta! Ihan jokainen ei näitä lupia tule hakemaan, tuo liki tonnin "huvivero" rajoittaa pahempaa intoa. Ja on rataa muokatessa kulunut muutama litra dieseliä ja polttoöljyä.
Otan oluen teidän kunniaksi, jos sopii. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#287
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä meillekin tuo liki tonni kirpaisi riittävästi, mutta siitä huolimatta me päästiin tosi "halvalla".
Niille jotka seuraavat tätä osiota sillä silmällä, että tällainen hanke saattaisi joskus tulevaisuudessa kiinnostaa tiedoksi: lupamaksu määräytyy taulukon mukaan. Tämä meidän hanke ei ole maakunnallisesti eikä ympäristön kannalta merkittävällä paikalla ja ympäristöä rasittava toiminta vuositasolla on erittäin pientä. Jollain toisella ympäristölupamaksu maastoautoradalle voisi olla moninkertainen. Tällä alueella on huomattavasti suurempi moottorirata, jonka tilanne on aivan päinvastainen. Maakunnallinen sijainti ei ole merkittävä, mutta ympäristöllinen sijainti sitäkin suurempi. Myös ympäristöä rasittava käyttö vuositasolla on aika suurta. Eli kyseessä on Alastaron moottorirata. Siihen maailmanaikaan kun ekat luvat on myönnetty, puhdas pohjavesi ei ole ollut suuressa arvossa. Mutta maailma muuttuu. Nyt siitä puhtaasta pohjavedestä on tapeltu vuosi kausia Turun Seudun Veden kanssa. Ko laitos on nyt voittanut sodan ja tulee olemaan jatkossakin se suurin piikki Alastaron moottoriradan lihassa. Tämä moottorirata kun on rakennettu erittäin suuren pohjavesiesiintymän päälle. Ohessa linkki Alastaron ympäristölupaan. Ei käy kateeksi ja se hintalappukin on jo hieman eriluokkaa: 11900 euroa. Tälläkin hetkellä on joku riita oikeusasteissa menossa ja sillä radalla toiminta käsittääkseni tulee jatkossa supistumaan ympäristö asioiden ja Vesilyhtiön painostuksen vuoksi. Puhumattakaan niistä lukuisista muista naapureista. http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=28001&lan=fi (pdf-tiedosto) Meidän hanke lähtee etenemään kevättalvella, kun alamme raivaamaan radan vieressä olevaa pientä metsälänttiä. Siitä saa myös tukkia ratatyömaalle. Eli jos sähkötolppien saanti osoittautuukin hankalaksi tai hintalappu on tähtitieteellinen, käy tavallinen tukkikin muutaman vuoden. Ei se heti lahoa. ![]() Kyllä se fiilis aika hyvä on, vaikka tuo eilinen tarinani hieman mollivoittoinen olikin. ![]() |
#288
|
|||
|
|||
![]() Testattu radan talviominaisuuksia ja päällikön hermoja
Ossi tarvitsi pientä vinssausapua ja jouduin hakeen Mitsun katoksesta. Vinssauksen jälkeen ajattelin ajella radalla umpihangessa jotta saisin tuntumaa Mitsun saloihin. (Ajatuksena että voisin seuraavissa suunnistuskisoissa ajaa välillä jotta hommasta tulisi vaihtelevampaa.) Hienosti mentiin eteenpäin mutaspoori, pomppurata ja pikku nöppäreitä umpihankilumesta huolimatta. Mutta trial henkisenä ihmisenä tylsyys alkoi painamaan ja halusin haasteita. Ajattelin että onhan tällä autolla ihan riittävästi ajettu tissiposki ajoja. Muistin sen syvennetyn ojan jonka yli mennään metsäosuudelle. Kun pääsin ojan pohjalle siellä olikin jää joka pamahti takarenkaiden kohdalla rikki. Yllätys yllätys koko traktorin kumi upposi veteen.
![]() Ei muuta kuin soitto Ossille ja nöyrä pyyntö vinssiapinaksi. Yksi kuva ja vinssaamaan. Vinssi petti samantien ja hetken näytti siltä että keväämmällä uusi yritys. Vieressä ollut kaivinkone lähti ihme kyllä käyntiin mutta ei jaksanut muuta kuin kääntää Mitsun poikittain kaivannon pohjalle. Ei auttanut muu kuin hakea Volvo pyöräkuormaaja ja laittaa piste tälläkkin hullutukselle. Hienosti nousi kuivalle maalle eikä meitsin tarvinnut edes olla puikoissa painamassa kaasua. Videon kuvasin jollain vanhalla suunnistuskameralla, mutta ilmeni ongelmia youtube latauksessa. Yritän myöhemmin uudelleen. Noin palttiarallaa metrin verran on tuossakin kaivannossa vettä. ![]() Odotan innolla ensimmäisiä talvikisoja. ![]() Meitsillä oli hauskaa mutta oli kuulemma viimeinen kerta kun saan ajaa Mitsulla ilman valvontaa!! Mutta hyvä että tuo vinssin heikkous tuli ilmi nyt eikä viikon päästä kun on luvattu mennä paikalliseen tapahtumaan mukaan. |
#289
|
|||
|
|||
![]()
Tässä taas yksi turhaakin turhempi video täyttämään youtubea. Mutta linkitin sen tänne kun eilen niin lupasin.
Eli kunnon offareiden ei kannata katsoa, sillä tämä ei edusta offia missään muodossa. ![]() Huusin Ossille että P jäi päälle, vastaus: ei mitään merkitystä. (Tiedoksi niille jotka ihmettelevät miksei rengas pyöri.) ![]() Mutta tämäkin liittyy tavallaan tähän varsinaiseen projektiin, sillä pitäähän meidän myös valmentautua siihen miten tapahtumiin osallistuneita maastureita noukitaan jumitilanteista pois. Tämä voisi olla yksi tapa, tosin ei ehkä se paras. ![]() Ja mitä tulee allekirjoittaneeseen itseensä, on parempi jatkossakin pysyä kameran takana ja jättää ajaminen muille. ![]() |
#290
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
PS. tätä mutarännin läpiajo videoo odottelen vieläkin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#291
|
|||
|
|||
![]()
Eiks noi Rokkarin koeajo videot riitä tähän hätään. Siinähän ajettiin spoorin läpi lumi pöllyten.
![]() Eilen joku brittiläinen youtube käyttäjä oli kommentoinut Ossin testing ajo videota tyyliin: I thing your neighbours loves you... ![]() Rokkari ei kuulemma liiku ennen kuin äänenvaimennus on kunnossa. ![]() ![]() ![]() |
#292
|
||||
|
||||
![]()
Äläkäähän nyt, nuo rokkarin koe-ajovideot missä korpi raikaa on silkkaa konepornoa... Antaa kummasti lisäinnostusta mulle laittaa oma V8-BJ ajokuntoon...
(ja ehkä vähäsen lyhentää putkia ![]()
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#293
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Äskettäin Ossi esitti pihalla ajonäytöksen. En viitsinyt kuvata, mutta pakoäänet olivat säädyllisemmät. ![]() Yhdet äänenvaimentimet ei riittänyt vaan takapäähän piti asentaa vielä toiset. Tilanpuutteen vuoksi kaikki neljä äänäriä on melko pieniä. Ei sinne mitään isoja limppuja millään saa mahtumaan! Seuraava hankinta on desibelimittari. Alan suorittamaan mittauksia sillä tuo lupakin velvoittaa niin tekemään. Eli meillä on velvollisuus pitää päiväkirjaa johon laitetaan ylös myös ne itse suoritetut mittaukset. Siitä onkin aikaa kun on tullut pidettyä päiväkirjaa. ![]() |
#294
|
||||
|
||||
![]()
"Rakas päiväkirja..."
![]() ![]() ![]()
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
#295
|
||||
|
||||
![]()
Kisamuoto tällä radalla siis tulisi olemaan sekoitus mutakisaa ja trialia. Ja kaipuuta jonkinlaisille luokka ja tuomitsemis säännöille ilmeisesti olis???
Muutamia kysymyksiä esittää jos saapi? Vois olla helpompi rakentaa ajatusmaailmaa tuomitsemiselle. Luokkajako ehdotus mulla jo onkin mielessä. Muta osuus sisältää mutakaukalon ja savikasaa....? Miten onko mutarata sellainen, että siitä pääsee läpi esim 35" boggereilla ja molemmilla lukoilla olevalla maasturilla? Vai onko ränni niin vaikea, ettei siitä pääse läpi? Haen tällä sitä, että ajetaanko tässä mies miestä vastaan nopeuskisaa ja pudotuskaavio kisaa, vai siitä kuka pääsee pisimmälle. Entä isommilla renkailla olevat autot? Tai pienemmillä? Kuvista vois päätellä, että ns. stanu luokan (suunnistus tai trial) autolla ei taida rataa päästä läpi edes sisukkaalla raivoamisella?? ![]() ![]() Ajetaanko muta osio omanaan ja trial omanaan? Eli ensin kaikki ajaa trialin ja sitten kaikki autot muta osuuden? Trialin pisteytys ja tuomitseminenhan on jotenkin helpohkon oloinen ajatuksessa, mutta miten yhdistetään trialin sijoitukset ja pisteet sitten muta osuuden tuloksiin ja pisteisiin?? Ja vielä niin, että molemmilla osioilla on lähes samanlainen painoarvo. Eli että molempiin kannattaa panostaa yhtäpaljon. |
#296
|
||||
|
||||
![]()
Luokkajako mielestäni voisi alkuun olla melko yksinkertaisesti vai rengaskokoon liittyvä.
Eli pieniluokka renkaat max 90cm halkaisija, joka mitataan katsastuksessa "haarukalla" Isoluokka renkaat isommat, kuin 90cm Sit molemmissa luokissa samat turvavarusteet ja ääni rajoitukset. Omasta mielestäni jos kisaa ajetaan ja vähänkään tosissaan ja nopeuttakin on mukana edes hieman (esim savimäen ylitys pariin kertaan kelloa vastaan??), niin 6-pisteen turvakehikko, kuppipenkit, nelipistevyöt, sivuverkko ovi/ikkuna-aukossa tai käsiremmit olis minimi vaatimus....kypärät tietysti myös,. kuten toimivat jarrut ja toimiva ohjaus. Mutta voisko tältä pohjalta lähteä rakentamaan jotain?? Muilla mitään ideoita? Mielellään mä haluisin ja Picu varmaan kans ideoita niiltä, jotka ajatelleet tulevansa ajamaan tänne kisaa. |
#297
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75869 |
#298
|
|||
|
|||
![]()
Porukka jaetaan kahtia. Kisan puolessavälissä on selvä tauko. Ensimmäisellä puoliskolla toinen ryhmä ajaa saviosuuden kahteen kertaan mikäli aika sallii ja toinen porukka ajaa trial osuudet kahteen kertaan mikäli aika sallii.
Puolivälin tauolla voi pestä autot savesta, vetää hetki happea ja vaikka tyhjentää grilli makkaroista. Sitten jälkimmäisellä puoliskolla roolit vaihtuu toisinpäin. puolet savelle puolet triallille. Trial rata on Ahvenisto tyylinen rakennettu rata joka käsittää 3-5 osuutta. Osuudet pyritään rakentamaan erittäin joustavan leveillä porteilla ajatuksena lähinnä suoraa ajamista erillaisten tynnyriesteiden ym. yli. Mitään tiukkoja käännöksiä ja ahtaita portteja ei tehdä. Tämä sen vuoksi että tekemällä portit joustavimmiksi mahdollisimman monta autoluokkaa voisi käyttää samaa rataa. Eli esim proto ja promodi voisi olla samassa ryhmässä. Saviosuutta ei voida paljonkaan säätää. Me ei voida tilanpuutteen vuoksi tehdä kuin yksi spoori ja kaikkien on siinä mentävä. Luokkajaolla ja tuomaroinnilla pitää tasoittaa erot. Spoorin jälkeen tulevat pomput, kuopat ja mäki voidaan korkeintaan jakaa kahteen osaan. Eli helpompaan ja vaikeampaan. Spoorin pohja on ja pysyy kivikovana niin kauan kuin sitä aletaan rouhimaan rikki. Siinä kohtaa olisi suotavaa saada vinkkejä ja neuvoja miten paljon rouhitaan ja miten paljon ajetaan vettä pinnalle. Joku kielsi hiekan käytön ja joku taisi sitä taas suositella. Eli siitä saadaan vielä millainen vain, ainoa rajoite on se että pohja on pelkkää sinisavea. Ne jotka tietävät miten se käyttäytyy tän tyylisessä käytössä, toivottavasti jakavat tietojaan. Sitä Ossi jo yrittikin jossain vaiheessa kysellä. Saviosuus ajetaan tyylillä kuka pääsee pidemmälle ja missä ajassa. Savirata on vielä viimeistelemättä. Esim se iso kasa pitää vielä tasoitella. Sen ei ole tarkoitus jäädä pyramidiksi. Syksyn sateet vain keskeytti työt sen vuoksi että radasta tuli täyttä savivelliä. Meidän oma toive kuitenkin on että näistä kisoista ei tehtäisi tuomaroinnin suhteen liian vakavia. Ainakin ensimmäiset kisat ovat kumminkin kokeilua kun vastaavaa ei ole kauheasti ollut. Jonkinlaisia joustoja voisi ajatella. Jos kaikki menee käsikirjoituksen mukaan, nostetaan vaatimustasoa seuraaviin kisoihin. Hiukan tämä saattaa tuntua hankalalta mutta jostain se on aloitettava. Jälkeenpäin on sitten helpompi ottaa virheistä ja puutteista opiksi. Se pitäisikö palkinnot jakaa savesta ja triallista erikseen? Ehdotuksia vastaanotetaan. Niiden yhdistäminen reilulla ja loogisella tavalla ei taida onnistua. Mutta pitääkö niiden palkintojen kauhean arvokkaita olla. Ihan hyvin voisivat olla erilliset omilla palkinnoillaan. Varsinkin senkin vuoksi että saviosuus voi jollain mennä täysin penkin alle. Eli jos epäonnistuu toisessa voi vielä toisessa lajissa pärjätä. ![]() Ja ne harjoitus ajot pidetään. Sopivan pienellä ja monipuolisella porukalla olisi kiva testata toimiiko radat vai pitääkö vielä tehdä muutoksia. Nämä harjoitusajot ovat suljettu yleisöltä. Täällä palstalla informoidaan ja toivottavasti saadaan pieni porukka kasaan. |
#299
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Rokkarin desibelit menee täydellä varmuudella vieläkin yli sallitun. Tossa loppupään sijoittelussa on ideaa mutta eihän se auton ulkonäköä pue. Rokkarissa tosin tuonne takaosaan pääsee käsiksi irroittamalla koko tasanteen kokoisen pellin joka on parilla pultilla kiinni. Paha on siihenkään päälle putkia laittaa ellei sitten modifoi sitä peltiä pienemmäksi. Ja sinne takaosaan täytyy aina välillä päästä mylläämään. Nyt putket ja äänärit ovat täysin auton alustassa näkymättömissä lukuunottamatta putkien päitä jotka tulevat "takapuskurista" läpi. |
#300
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Rata BMW | elhapero | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 04.12.2009 22:07 |
Rata Camaro -67 | O/M/V Muut | 2 | 24.08.2005 06:55 | |
Lahden rata? | Tapahtumat | 6 | 22.10.2003 09:51 | |
Alastaron rata-ajopäivät la 21.9 klo:9-11 ja 13-15 | Tron | Yleiset | 0 | 19.09.2002 07:28 |
Rata-ajot ?? | ZR1 | Yleiset | 0 | 20.03.2002 14:37 |