![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Lainaus:
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
OK. Kantolassa siis katsureilla vaikuttaa olevan rengaslaput valmiina, joten niitä ei erikseen tarvita hommailla. Sain palstahenkilö Matilta privana vastauksen, jonka liitän tähän muidenkin saataville. Loppuu epätietoisuus asioista. Taitaa vain olla paikkakuntakohtaisista katsureista hyvinkin riippuvaista pykälien tulkinta, ehkä nämä offarierikoisuudet ei ole kaikille niin tuttuja täällä HML:ssa.
![]() ![]() ![]() Yksi seikka muuten miksi se alleajosuoja on tässä mun autossa mahdoton ja hyväksytty aiemmin ilman sitä, on irrotettava vetokoukku nelipykäläisine revolveripäineen! Painaa varmaan jotain 25kg. Kuvassa ei koukku näy oikein kunnolla, mutta jos sen kanssa pitäs noudattaa 55cm sääntöä, niin olisipa se alleajosuoja melkoinen viritelmä! Lainaus:
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kävin juuri leimaamassa XJ:n mutta alleajosuojavaatimuksesta ei päästy yli, se pitää olla. Katsastajien ohjeessa lukee selvästi, että jos se puuttuu, on auto hylättävä. Mulla irrotettavan vetokoukun kiinnike on mitoiltaan juuri ja juuri sellainen, että pääsin läpi korjauskehotuksella, kun leveyttä ei ole riittävästi. Suojan pitää olla korkeintaan 20cm autoa kapeampi, eli XJ:ssä 160cm leveä palkki käy. Sitten vain suunnittelemaan sopivaa putkipalkkia vetokoukun kiinnikkeisiin! Melkoinen viritelmä tuosta suojasta kyllä tulee, kun se pitäs vielä tehdä helposti irrotettavaksi, mutta täyttyypähän pykälät.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se nyt vain tarvii olla. Takapuskurin alareunasta maahan saa olla max 55cm. Kovasti tätä on "piireissä" ihmetelty, mutta näin se nyt vaan on. Kun auto oli muuten jarruiltaan sun muuta hyvässä kunnossa, niin en taida viitsiä valittaa. Olisivat voineet periaatteessa hylätä koko auton, mutta kun siitä vetokoukun raudasta nyt jotenkin on suojaksi, niin päistä jäävien 30cm pätkien takia tuli vain korjauskehotus. Ei se nyt niin vaikea ole tehdä irrotettavaksikaan ja tuleepahan samalla hyvää hitsausharjoitusta muita järeitä osia varten. Tehdään samalla sen verran matala, että 31" kumeillakaan ei jää liian suuresta maavarasta kiinni. Taidan laittaa sen puna-keltaraitaiseksi ja tekstin: "Älä ny ALLE aja s**tana!" Siinä on kiroileva siili ihmeissään!
![]() ![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Laitat siihen jonkun kahdella pultilla kiinnitettävän kevyen rimpulan (sellaisiahan suurin osa rekoissa olevistakin on), joka on kiinni tasan tarkkaan leimakonttorille ajaessa ja sieltä pois tullessa. Ihmettelen kyllä edelleen suuresti että sitä vaativat, tosin kuten Mattikin totesi niin onhan tuo 55cm sääntö takapuskurin korkeudesta nykyisellään olemassa.
Sitä kyllä mietin edelleen, että mistä kohti tuo mitataan? Onko se suoraan puskurin alta, vai riittääkö jostain sieltäpäin? Eli siis kelpaako esim. sopivan mallinen tankin panssari alleajosuojaksi. Meinaan eihän noi kuorma- autojen alleajosuojat takana estä oikeastaan yhtään mitään alleajoa, ainakaan niin että siitä olisi oikeasti YHTÄÄN mitään hyötyä. Monissa vekottimissa kun sitä peräylitystä on niin reilusti, että siinä vaiheessa kun henkilöauton keula tapaa alleajosuojan, on lavan reuna jo aikaapäivää sitten tullut tuulilasista sisään. Toisin sanoen, lain kirjain niissä kyllä täyttyy mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Ei sen puoleen, ei ne puoliperien alleajosuojatkaan ole mistään kotoisin tai juuri mitään alleajoa estä, olen duunissa eräänkin kappaleen onnistunut rikkomaan kun joutunut ajamaan läheltä lumikasaa ja alleajosuoja osunut siihen ennen etummaista kärryn rengasta. Eikä ole ollut mitään painavaa nuoskalunta ![]() On mun mielestä ihme nipotusta vaatia maasturiin alleajosuojaa.. ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Neuvoja rengas asioissa?? | Rape | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.10.2007 13:50 |
Aga tig neuvoja kaivataan. | Pecos | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2007 18:28 |
NEUVOJA TARVITAAN! | nizzan | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 19.03.2007 11:54 |
Neuvoja tarvitaan... | Petexxx | Vuosimallit 1968-1982 | 2 | 02.01.2004 14:31 |
Audio neuvoja... | Vuosimallit 1968-1982 | 2 | 07.03.2003 08:47 |