![]() |
NEUVOJA JEEPIN RENKAISTA
mikäköhän ois isoin rengaskoko tommoseen JEEP CHEROKEE VM 89 4L BENSA . Mikä sais muutos katastettua , oisko se 33 12:5 vai mikä ? . Nyt tarvittas ammatti miehen neuvoa. millä renkaila te olette tommoset pelit saanu muutos katastettua ?
|
Kokeile tuota hakua, sillä löytyy esim. tämä:
http://forums.offipalsta.com/showthr...herokee+rengas |
Kerrotaan nyt vaikka tähänkin että 31" on maksimi mitä sinne saa katsastettua. Jossain täällä palstalla tais olla lappunenki millä se onnistuu. Jos autossa on vakioalusta niin saattaapi raapia renkaat jo kiinni lokarinkulmaan / etupuskurin reunaan.
|
niin että sem maksimikoko ois 31 tuumaa 10:5
|
kyllä ja niihinkin tarviit luvan! chryslerfinland oy osmo hagelberg huoltopäällikkö. tuonne soitto (rekisteri ote kädessä)ja annat valmistenumeron niin osmo kirjottaa todistuksen. mulla makso 24.40e haettuna. 31 12.5 menee "jos" ei raideleveys kasva liikaa eli riippuu insinööristä.
|
Kiitosksia neuvosta, lappunen on tulossa
|
Lainaus:
Mahtaako mistään muualta saada katsurille kelpaavaa lausuntoa hieman järkevämpään hintaan? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tokaria vois kysellä kaiketi siis esim. Bosch Service Centeriltä, mutta mitä ihmettä siihen oikein tulee / pitää vaatia - vai tarvitaanko sitä edes - jottei vain noiden katsureiden kanssa tartte alkaa intää niistä alleajosuojista yms? |
Minä olen kyllä ymmärtänyt että noita alleajosuojia ei kevyessä kalustossa edes tarvita, on ihan muute vehkeet kyseessä mihin menisi? Ei ainakaan mulle koskaan tullut sanomista oman kanssa että tarvetta olisi ollut, ja vielä huvikseen varmistin asian. Roiskeläppiä voi joku vaatia, mutta siihen jos sanot että auto on koko ajan metsäkäytössä ja roiskeläpät rikkoontuvat, niin on vähän niin ja näin vaativatko niitä silloin.
Hassusti on katsuri STRO:ta tulkannut, koska 225/75 R15 (Norm = 719mm) on kyllä liian pieni 31" (norm. = 775mm) leimaamiseen. 225/75 R16 (744mm) kyllä riittää, mutta sitä ei ole tyyppihyväksyntätiedoissa ja tarvitsee lapun maahantuojalta tai korjaamolta. |
Meillä päin katsuri meinas ettei tartte olla juuri kyseiseen autoon lappu vaan riittää että on samalle auton mallille eli kelpaa lappu jossa eri valmistusnro mutta malli sama.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
OK. Kantolassa siis katsureilla vaikuttaa olevan rengaslaput valmiina, joten niitä ei erikseen tarvita hommailla. Sain palstahenkilö Matilta privana vastauksen, jonka liitän tähän muidenkin saataville. Loppuu epätietoisuus asioista. Taitaa vain olla paikkakuntakohtaisista katsureista hyvinkin riippuvaista pykälien tulkinta, ehkä nämä offarierikoisuudet ei ole kaikille niin tuttuja täällä HML:ssa. :mad::mad::mad:
Yksi seikka muuten miksi se alleajosuoja on tässä mun autossa mahdoton ja hyväksytty aiemmin ilman sitä, on irrotettava vetokoukku nelipykäläisine revolveripäineen! Painaa varmaan jotain 25kg. Kuvassa ei koukku näy oikein kunnolla, mutta jos sen kanssa pitäs noudattaa 55cm sääntöä, niin olisipa se alleajosuoja melkoinen viritelmä! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71402 Lainaus:
|
Kävin juuri leimaamassa XJ:n mutta alleajosuojavaatimuksesta ei päästy yli, se pitää olla. Katsastajien ohjeessa lukee selvästi, että jos se puuttuu, on auto hylättävä. Mulla irrotettavan vetokoukun kiinnike on mitoiltaan juuri ja juuri sellainen, että pääsin läpi korjauskehotuksella, kun leveyttä ei ole riittävästi. Suojan pitää olla korkeintaan 20cm autoa kapeampi, eli XJ:ssä 160cm leveä palkki käy. Sitten vain suunnittelemaan sopivaa putkipalkkia vetokoukun kiinnikkeisiin! Melkoinen viritelmä tuosta suojasta kyllä tulee, kun se pitäs vielä tehdä helposti irrotettavaksi, mutta täyttyypähän pykälät.
|
Lainaus:
|
Kyllä se nyt vain tarvii olla. Takapuskurin alareunasta maahan saa olla max 55cm. Kovasti tätä on "piireissä" ihmetelty, mutta näin se nyt vaan on. Kun auto oli muuten jarruiltaan sun muuta hyvässä kunnossa, niin en taida viitsiä valittaa. Olisivat voineet periaatteessa hylätä koko auton, mutta kun siitä vetokoukun raudasta nyt jotenkin on suojaksi, niin päistä jäävien 30cm pätkien takia tuli vain korjauskehotus. Ei se nyt niin vaikea ole tehdä irrotettavaksikaan ja tuleepahan samalla hyvää hitsausharjoitusta muita järeitä osia varten. Tehdään samalla sen verran matala, että 31" kumeillakaan ei jää liian suuresta maavarasta kiinni. Taidan laittaa sen puna-keltaraitaiseksi ja tekstin: "Älä ny ALLE aja s**tana!" Siinä on kiroileva siili ihmeissään! :D:D:D
|
Laitat siihen jonkun kahdella pultilla kiinnitettävän kevyen rimpulan (sellaisiahan suurin osa rekoissa olevistakin on), joka on kiinni tasan tarkkaan leimakonttorille ajaessa ja sieltä pois tullessa. Ihmettelen kyllä edelleen suuresti että sitä vaativat, tosin kuten Mattikin totesi niin onhan tuo 55cm sääntö takapuskurin korkeudesta nykyisellään olemassa.
Sitä kyllä mietin edelleen, että mistä kohti tuo mitataan? Onko se suoraan puskurin alta, vai riittääkö jostain sieltäpäin? Eli siis kelpaako esim. sopivan mallinen tankin panssari alleajosuojaksi. Meinaan eihän noi kuorma- autojen alleajosuojat takana estä oikeastaan yhtään mitään alleajoa, ainakaan niin että siitä olisi oikeasti YHTÄÄN mitään hyötyä. Monissa vekottimissa kun sitä peräylitystä on niin reilusti, että siinä vaiheessa kun henkilöauton keula tapaa alleajosuojan, on lavan reuna jo aikaapäivää sitten tullut tuulilasista sisään. Toisin sanoen, lain kirjain niissä kyllä täyttyy mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Ei sen puoleen, ei ne puoliperien alleajosuojatkaan ole mistään kotoisin tai juuri mitään alleajoa estä, olen duunissa eräänkin kappaleen onnistunut rikkomaan kun joutunut ajamaan läheltä lumikasaa ja alleajosuoja osunut siihen ennen etummaista kärryn rengasta. Eikä ole ollut mitään painavaa nuoskalunta :eek: On mun mielestä ihme nipotusta vaatia maasturiin alleajosuojaa.. :mad: |
vaihda konttorii!!!!
|
Lainaus:
Vituks mänöö nää harraste touhut pikkuhiljaa! Kohta pitää varmaan olla sivulla- ja edessä alleajosuojaimet 150mm korkeudella maasta, jottei joku vidu lökäpöksy tunge sitä kiilakeulaa alle!!!! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Alleajosuojaksi muuten varmaan se tankin panssari kelpais, mutta kun leveys ei riitä. Ihan millipellistä tehty lärpäkekään ei riitä, joten jos nyt esim. 120x60 tai 100x50 palkista semmosen rustaa, niin ei tuosta liikoja kustannuksia synny. |
Lainaus:
Mutta joo, tollasesta palkista on helppo tehdä joko viritys jos kerran katsuri sitä vaatii. Just tossa kattelin töissä kaverin 2010 mallin pitkähyttistä Hiluxia, sillä on alleajosuoja kiinnitettynä vetokoukun rungon alle. Täytyy kyllä sanoa että on varsin ruma kapistus muuten ihan hyvännäköisessä autossa :eek: |
|
Sivu luotu: 13:28 (GMT +2). |