Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.11.2010, 10:03
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U Näytä viesti
Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.

Ääni oli semmosta kolinaa.
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
Jepjep.. Ei ole turhia tiloja korin ja jakolaatikon välissä. Himppasen löysät kumit+kunnolla hanaa ja niin onkin jo patti pohjassa... Ja juuri oikealla puolella "korvan juuressa..."

Ja takakardaanihan sitä voimapakettia kiertää juuri siihen suuntaan, vai miten se oli.

Sama kiertyminen/sivuttaisvääntymä vaikuttaa pakoputkeenkin, (lue ja huomioi) alkuperäinen kiinnitys epäonnistunut jo tehtaalla.

(ja viimeisin kolina kuului kun kardaani osui äänenvaimentajaan, ennenkuin heitin koko pöntön mäkeen)
Vaimentajaan ei yllä osumaan, taitaa olla vanhemman (pre -96) XJ:n ominaisuus. Mulla on -99 ja ei ole putket lähelläkään kardaaneja.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri.
/Joukka
Laitoin jo. Vedin rouheesti tunkin banjon alle, hyppäsin ite kyytiin ja eikun hanaa. Vähän otti renkaat vuoronperään vasemmalta ja oikelta lattiaan, mutta ei pudonnu tunkilta saati menny seinään. Ai miten niin ei saa jättää autoa tunkin varaan? Toi ei vain auta, kun melut tulee vasta rasituksessa. Oli meininki laittaa eukko rattiin polkemaan hanaa ja mennä samalla maaten auton viereen kuuntelemaan ja katselemaan mistä ¤#"#¤:STÄ se ääni oikein kuuluu. Se itseasiassa jo eilen tehtiin, mutta vain paikallaan tallissa.

Tartteis varmaan lainata naapurista pulkkaa, niin vois tehdän ton Joukan ehdottaman "sidontaleikin". Vois vain mennä naapureilla brunssit väärään kurkkuun, kun muija vetäs äijäänsä isolla maasturilla pulkassa ja vielä auton alla 10m köyttä ympärillä! Meneppä siinä sitten selittelemään hätääntyneen naapurin soittamalle poliisille, että: "Tässä vain testaillaan auton voimansiirtoa!", kun oletuksena hälytykselle on perheriidan selvittely päälle ajamalla tms.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
10€ hyvä? Jos hitsaan siihen vahvikelevyn niin toinen kymppi päälle

Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ), uudempi koppahan on vain vähän eri peltiä ulkokuoressa. Käytännössä '87-'01 käy jokseenkin kaikki alustan ja voimansiirron osat keskenään tietyin varauksin. Noi '84-'86 on osin hankalempia kun oli eri koneet, tulipelti eri mallinen, yms. Tosin niihinkin alustan osat pitäisi mennä ihan mukisematta.

Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä.
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.11.2010, 10:10
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

84-01 on sama palkki!!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.11.2010, 11:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?
Jos muistan ottaa niin saat kuvan. Olen 100% varma että palkki käy sinne. Ei ole varsinaisesti taipunut yhtään, ainoastaan laatikon kiinnitysreikien alueella alemmassa pellissä muistaakseni pari pientä lommoa. Nekin menee piiloon jos hitsaa vahvikelevyn alle. Tarkistan vielä kun pääsen tallille.

..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli Lyhyesti sanottuna '87-'96 ja '97-'01 autoissa ei ole korin ja kiinnikkeiden osalta eroa mikä vaikuttaa osien kiinnittämiseen - jotain kyllä mutta en jaksa alkaa tarkentamaan. Ainoat "hankalemmat" on '84-'86, kun tulipelti on eri mallinen uudempiin verrattuna (esim. suoraa kutosta ei niihin ihan helpolla vaihdeta GM V6- koneen tilalle). Mutta käytännössä noitten facelift Jeeppien kaikki irrotettavat peltiosat käy vanhempiin, ja sama toisinpäin. Ovetkin kelpaa kiinnikkeet vaihtamalla. Korin pokkauksissa toki on vähän eroja. Aika paljonhan porukka on jenkeissä vaihtanut vanhempiin noita uudempien keuloja yms., ja muutamaan Comancheenkin olen nähnyt laitettavan uudemman Cherokeen keulaosia, koko sisustan kojelautoineen, yms...

Viimeksi muokannut Timo_L : 26.11.2010 11:15
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.11.2010, 11:23
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ainoat "hankalemmat" on '84-'86, kun tulipelti on eri mallinen uudempiin verrattuna (esim. suoraa kutosta ei niihin ihan helpolla vaihdeta GM V6- koneen tilalle). Mutta käytännössä noitten facelift Jeeppien kaikki irrotettavat peltiosat käy vanhempiin, ja sama toisinpäin. Ovetkin kelpaa kiinnikkeet vaihtamalla. Korin pokkauksissa toki on vähän eroja. Aika paljonhan porukka on jenkeissä vaihtanut vanhempiin noita uudempien keuloja yms., ja muutamaan Comancheenkin olen nähnyt laitettavan uudemman Cherokeen keulaosia, koko sisustan kojelautoineen, yms...
Mites toi tulipelti asia menee? Dieselissä ja 4.0 bensassa näyttäisi olevan eroa ainakin kuljettajan puoleisessa kardaanitunnelissa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.11.2010, 11:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Siitä en ole kyllä tiennyt mitään että dieseleissäkin on eri tulipelti/ kardaanitunneli kuin bensoissa. Tosin kukapa niitä Italo- dieseleitä ostaisi, Relluista puhumattakaan

En ole kyllä livenä nähnyt, mutta kylläkin useita kymmeniä kuvia '84-'86 ja uudempien konehuoneista ilman moottoria, kyllä niissä selviä eroja on. Jossain näin pirun hyvät kuvat jossa oli molemmat versiot vierekkäin ja kuvattuna monesta suunnasta, vielä kun muistaisin missä Joka tapauksessa 4.0 ei sinne vanhojen konehuoneeseen mene ilman peltitöitä. Sen sijaan niihin vanhoihin saa helposti vaikka Astron tai Camaron isomman ruisku V6:n, joihin viripalikkaakin löytyy hyvin. Turha niihin on alkaa tota suoraa kuutosta tunkemaan edes.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.11.2010, 11:44
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli
Olkoon sitten niin. Monet ovat vaan maininneet tuosta pakoputken ottamisesta kiinni etukardaaniin, mutta mun autossa se olis mahdollista vain, jos jompikumpi olisi vääntynyt umpisolmuun. Niillä eväillä ainakin osien paikat ei ole samat, vaikka muutoin olisivatkin vaihtokelpoisia.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.11.2010, 12:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Olkoon sitten niin. Monet ovat vaan maininneet tuosta pakoputken ottamisesta kiinni etukardaaniin, mutta mun autossa se olis mahdollista vain, jos jompikumpi olisi vääntynyt umpisolmuun. Niillä eväillä ainakin osien paikat ei ole samat, vaikka muutoin olisivatkin vaihtokelpoisia.
No se taas johtuu ainakin sun korotuksen suuresta määrästä (pakosarjan alaputkessahan on se ruttu siksi että muuten orkkiskorkusena banjokoppa ottais putkeen kiinni), mutta vähän enemmän korotetuissa sille rutulle ei ole tarvetta. Eri-ikäisissä vekottimissa on myös erilaisia imu- ja pakosarjoja. Eli onhan siellä osat vähän eri paikassa, mut kone ja laatikko on samat
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.11.2010, 14:18
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Smile

Kolina


Jep mulla oli vastaavanlainen kolina omassa, vikoja oli viisi.

1.Käsijarruvaijerissa kun on molemminpuolin jouset jotka pitää vaijerit lähellä koria niin toinen jousi oli poikki ja se koputti jossain käännöksessä koriin samanlailla kun vasaralla olisi hakattu.(uuset jouset ja samalla uudet vaijerit)

2. pakoputki kolisi tankkia vasten kun kiihdytti (tankin siirtovasemmalle ja samalla bensapumpun vaihto)

3. kiihdyttäessä ilmastoinninpumppu osui akkuun, joka resonoi kivasti. (ilmastoinnin pumppu pois) vielä tekemättä!!

4.Turpiini oli löystynyt tai edellisessä korjauksessa joskus aikoinaan oli pultit kiristetty huonosti. (ruuvilukitteella pultit uudelleen kiinni)

5.eturenkaissa oli vähemmän ilmaa kuin takarenkaissa ja neliveto päällä maastorekaat piti helevetillistä ääntä ???? (Uudet talvirenkaat alle, maastorekaat säilytykseen) sekin vielä tekemättä !!!

Nämä kaikki viat kun oli yhtäaikaa ns. päällä olihan kiva meteli ja ääni kuului välillä edestä sivulta ja takaa.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.11.2010, 17:21
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Pontentiaalinen vika on löytynyt! Takakardaanin yoke ottaa todennäköisesti kiinni katalysaattorin johdon muoviseen kannakkeeseen tuosta punaisen nippusiteen vierestä. Korreloi täysin kaikkiin oireisiin, paitsi äänen "suuntaan" kuskin paikalta ja siihen, että tuossa osassa ei ollut mitään jälkiä. Nythän niitä on ihan joka paikassa, kun tuli tarkistettua kaikki ehdotetut, myös ne turbiinin pultit sun muut vaijerit moneen kertaan. Voimansiirto siis elää auton alla tosi paljon puolelta toiselle, kun tuossa välissä on sentään senttejä tilaa liikkua.

Ulos tuosta ei kuulunut juuri mitään ääntä, mutta sisälle kuului ihan ¤&#"%":llinen rutina. Pelkän äänen perusteella olisi voinut olettaa, että jotain PALJON isompaa on vialla, eikä mitenkään voi uskoa että tuosta helevatin muovilärpäkkeestä lähtee sellanen meteli! Jos tuo lopulta on oikea äänilähde, niin voi vain huokaista helpotuksesta, ettei ollut mitään sen isompaa. Mutta ei nyt nuolaista ennen lopullista "tuomiota". Pitää ottaa tuo lärpäke irti ja vetää nippusiteellä kiinni etäämmälle. Jos sitten vielä mekkaloi, niin johan on kerpele!

Toisessa kuvassa palkin ruttu, joka vetää jakista sentin pari vinoon.



__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.11.2010, 18:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Pontentiaalinen vika on löytynyt! Takakardaanin yoke ottaa todennäköisesti kiinni katalysaattorin johdon muoviseen kannakkeeseen tuosta punaisen nippusiteen vierestä. Korreloi täysin kaikkiin oireisiin, paitsi äänen "suuntaan" kuskin paikalta ja siihen, että tuossa osassa ei ollut mitään jälkiä. Nythän niitä on ihan joka paikassa, kun tuli tarkistettua kaikki ehdotetut, myös ne turbiinin pultit sun muut vaijerit moneen kertaan. Voimansiirto siis elää auton alla tosi paljon puolelta toiselle, kun tuossa välissä on sentään senttejä tilaa liikkua.
Kyllä se todellakin liikkuu, varsinkin jos (kun?) on moottorin ja laatikon kiinnikkeet jo päässeet vähän kulahtamaan. Itselläkin kun oli moottorin tyynyt kuluneet niin heilui jo paljon, ja kun ne kumit lopulta repesi sieltä sisältä niin vähänkin isommassa töyssyssä tuntui kun olisi 20kg moukarilla lyöty perseen alle

Niitäkin kuvia olen nähnyt missä kannakkeiden elämisen takia on viskoflektin siivet ottaneet jäähdyttimeen kiinni ja syöneet siihen isot reiät.

Lainaus:
Ulos tuosta ei kuulunut juuri mitään ääntä, mutta sisälle kuului ihan ¤&#"%":llinen rutina. Pelkän äänen perusteella olisi voinut olettaa, että jotain PALJON isompaa on vialla, eikä mitenkään voi uskoa että tuosta helevatin muovilärpäkkeestä lähtee sellanen meteli! Jos tuo lopulta on oikea äänilähde, niin voi vain huokaista helpotuksesta, ettei ollut mitään sen isompaa. Mutta ei nyt nuolaista ennen lopullista "tuomiota". Pitää ottaa tuo lärpäke irti ja vetää nippusiteellä kiinni etäämmälle. Jos sitten vielä mekkaloi, niin johan on kerpele!

Toisessa kuvassa palkin ruttu, joka vetää jakista sentin pari vinoon.
Toivottavasti on tuo, niin ei tartte enempää etsiä vikaa

Tuo kannakepalkin ruttu on jo ihan rutun kokoinen siinä mun palkissa siis on noiden pikkureikien ympärillä pari sellaista 5 sentin kolikon kokoista muutaman millin painaumaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.11.2010, 12:02
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.

Sen verran, että kannattanee käyttää jotain rautaa millä saa vääntöä aikaan.

Omassa kolina ilmaantu vasta rasituksen alaisena.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin outo nykiminen hpniemi Tekniikka & Jutustelu 2 03.07.2010 14:10
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
m:outo vinssi? Ramo82 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.10.2007 20:02
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
outo mielialatesti piina Rakas Päiväkirja 0 07.12.2005 15:35


Sivu luotu: 19:25 (GMT +2).