Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.09.2010, 21:40
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.09.2010, 10:04
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !
No hei vain. Asiahan on näin minä olisin välittänyt jakiksen hitaammaksi jo aikoja sitten, Mutta se sattumoisin taitaa maksaa aikas paljon ainakin näin minulle.

Ja ei noita nivan välitysten tekijöitä kauhean montaa ole. Patu925:sellehän välitykset teki häkkisen jukka outokummusta,hintaa näille en tiedä. en ole kysynyt.Mutta tuskin hänkään aivan ilmaiseksi tekee.....

Toisekseen minä en kyllä usko että niva sillä kahdella peräkkäisellä laatikolla kulkee liian kovaa metsässä (jos auto vain kestää näin) vaikuttaa siltä että pelkkä etuvedon laatikko+jakis saa välitykset riittävän hitaiksi.

Tiedän ei ole mukava hakata päätä tai rikkoa autoa.

Jos kerran jakiksen välitys on halpa ratkaisu niin kerrohan mistä sellaisia todella "halpoja" välityksiä saa.?

Minulle ei kovin kalliiksi tule tuo tekniikan vaihdos. 1 moottori+laatikko on jo tallissa ylimääräisenä ja jos se ei käy niin toisia moottoreita löytyy lisää kyllä ja veikkaisin että ihan hakupalkalla. on sen verta jääny noita autonromuja ylimääräiseksi.

Ja joo, onhan jakis "helppo" välittää hitaammaksi kun jostain saisi tarvittavat osat

Weberin kaasari on varmasti nivassa hyvä,sen uskon. Mutta kun kyse on kuten aiemmin jo sanoin rahasta jota ei liikaa ole niin en ole lähtenyt sellaista vielä ostamaan. ja minusta on välillä mukava tehdä jotain erillaista kuin muut

Jos rahaa löytyisi riitämiin niin tuskin minulle edes nivaa enää olisi vaan aivan joku toinen auto vaikkapa toyota Johon ostaisin sitten Rahalla kaiken tarpeellisen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.09.2010, 13:07
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Jos tarvit lisää vääntöä siihen Nivan koneeseen niin lisää puristuksia kantta laskemalla. Ladahan toimii todella matalaoktanisellakin bensiinillä eli siinä on todella matala puristussuhde joten kantta voi laskea usemman millin ennenkuin aletaan olla nykyautojen puristuksissa ja vieläkin se pelaa pumppubensalla. Kansi irti, lasket ja mittaat montako milliä pois, tarkastat että nokkaketjussa riittää kiristysvara kannenlaskun jälkeenkin ja sitten koneistamolle. Ei monen kympin viritys ja eron huomaat varmasti!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.09.2010, 13:46
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppi Näytä viesti
Jos tarvit lisää vääntöä siihen Nivan koneeseen niin lisää puristuksia kantta laskemalla. Ladahan toimii todella matalaoktanisellakin bensiinillä eli siinä on todella matala puristussuhde joten kantta voi laskea usemman millin ennenkuin aletaan olla nykyautojen puristuksissa ja vieläkin se pelaa pumppubensalla. Kansi irti, lasket ja mittaat montako milliä pois, tarkastat että nokkaketjussa riittää kiristysvara kannenlaskun jälkeenkin ja sitten koneistamolle. Ei monen kympin viritys ja eron huomaat varmasti!
Tai sitten tehokkaampi tapa on laskea dekkipinnasta eli lohkosta n: 1.5 mm pois ja laittaa esim. samaran männät joissa on kolot venttiileille. Jos ei halua vaihtaa mäntiä niin 0.8-1.0mm lohkosta pois, luonnollisesti riippuen kansipahvin paksuudesta.

Kannen laskeminen ei anna yhtä hyvää tulosta verrattuna lohkon laskuun, palotila kun on sen verran pienempi. Ns. normikannessa saattaa rakenne heikentyä eli vesitilan ja palotilan välinen kannake ei ole niin kamalan paksu...

Imu/pakosarjan ja kannen välisten reikien linjaus on tehtaan jäljiltä mitän sattuu eli siinäkin on yksi tapa saada helposti pikkuisen tehoa lisää...

Mutta metsäkäytössä alakierrosvääntöä lisää tulee puristusten lisäyksellä ja sytkänsäätöjen tarkastuksella. Myös nokan ajoitus vaikuttaa toimivuuteen, säädettävä nokkapyörä on pop. Ja kaasarin säädöt.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2010, 22:42
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Iltaa !
En halua pilata ajatuksiasi ja ideoitasi ! Tässähän viedään koko ajan kehitystä eteenpäin ja uusia tuulia tarvitaan.En minäkään halua/kykene laittamaan esim tuhatta euroa välityksiin.Välityksen tekeminen maksoi minulle hiukan alle 400 € : kokonainen Niva varaosiksi 250 (tarvitset vain jakiksen sisältä suurimman hammaspyörän ! ) sitä pyörittämään takavetoladan 3. vaihteen ratas. Menee heittämällä paikalleen.Maksoin rattaasta 20 postikuluineen. Vaihdoin yhden huonokuntoisen laakerin, maksoi n.50.Ammattioppilaitoksen toisen vuoden opiskelija teki mielellään koneistustyöt opettajansa johdolla, oppilas sai arvokasta työkokemusta ja 50 € .Nyt Nivani kulkee hitaan puolen kolmosella yhtä kovaa kuin ennen ykkösellä.Vaikuttaa erittäin tuntuvasti vääntöön...Sitten vielä yksi oma kokemus : lada kerhon sivuilla on hyvin paljon juttua sytytyksen säätämisestä mm. että vääntö lisääntyy sytytystä myöhäistämällä ym. Noudatin kauan näitä neuvoja.Niva sammui ykkösellä liikkeelle lähdettäessä ilman kaasua. Joskus kokeilin säätää sytytystä ilman ajoituslamppua siten että säädin hieman ,ja lähdin liikkeelle ilman kaasua. lopulta löytyi kohta jossa kytkimen sai päästää melko vauhdilla ylös koneen sammumatta. Ajoituslamppu kertoi ajoituksen olevan jotain muuta kuin tehtaalta lähdettäessä...Mutta ei näilläkään tietenkään mitään patrollin tyhjäkäyntivääntöjä saavuteta...


nyypi Kurikasta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.09.2010, 20:11
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Iltaa !
En halua pilata ajatuksiasi ja ideoitasi ! Tässähän viedään koko ajan kehitystä eteenpäin ja uusia tuulia tarvitaan.En minäkään halua/kykene laittamaan esim tuhatta euroa välityksiin.Välityksen tekeminen maksoi minulle hiukan alle 400 € : kokonainen Niva varaosiksi 250 (tarvitset vain jakiksen sisältä suurimman hammaspyörän ! ) sitä pyörittämään takavetoladan 3. vaihteen ratas. Menee heittämällä paikalleen.Maksoin rattaasta 20 postikuluineen. Vaihdoin yhden huonokuntoisen laakerin, maksoi n.50.Ammattioppilaitoksen toisen vuoden opiskelija teki mielellään koneistustyöt opettajansa johdolla, oppilas sai arvokasta työkokemusta ja 50 € .Nyt Nivani kulkee hitaan puolen kolmosella yhtä kovaa kuin ennen ykkösellä.Vaikuttaa erittäin tuntuvasti vääntöön...Sitten vielä yksi oma kokemus : lada kerhon sivuilla on hyvin paljon juttua sytytyksen säätämisestä mm. että vääntö lisääntyy sytytystä myöhäistämällä ym. Noudatin kauan näitä neuvoja.Niva sammui ykkösellä liikkeelle lähdettäessä ilman kaasua. Joskus kokeilin säätää sytytystä ilman ajoituslamppua siten että säädin hieman ,ja lähdin liikkeelle ilman kaasua. lopulta löytyi kohta jossa kytkimen sai päästää melko vauhdilla ylös koneen sammumatta. Ajoituslamppu kertoi ajoituksen olevan jotain muuta kuin tehtaalta lähdettäessä...Mutta ei näilläkään tietenkään mitään patrollin tyhjäkäyntivääntöjä saavuteta...


nyypi Kurikasta
Et pilannutkaan ajatuksiani tai ideoitani,toit vain oikeastaan niitä lisää tuo jakiksen välitys saattaisi minulla sittenkin onnistua halvalla, tuolla sinun konstilla. Koska minulle löytyis ehkä toinen jakis jos ei ilmaiseksi niin ainakin todella edullisesti

takavedon laatikko myöskin saattaisi löytyä..
Oliko minkä mallin ladan laatikko josta tuon 3. vaihteen rattaan otit? kävisikö mahdollisesti nivan oman laatikon ratas?? sellainen saattas löytyä..

Koneistus mahdollisuudetkin olisi hyvät, serkulta löytyis ainakin sorvi ja muutama tuttavakin nuo metallihommat osaa. eli sekään ei juuri maksaisi Mitä kaikkea tuossa laatikossa nyt sitten täytyis ylipäätänsä koneistaa? Pitikö jakolaatikon kuorta muokata?

Jos tuo jakiksen välitys homma onnistuis pidän ladan oman moottorin ja virittelen/säätelen sitä.

Tämä otetaan suunnitteluun ja harkintaan
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.09.2010, 22:00
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Nyt en löytänyt mistään sitä paperilappua johon merkitsin 3. vaihteen rattaan hammasluvun, mutta sen tiedän että sen rattaan ulkohalkaisija pitää olla 68-69 mm.Mikään muu halkaisija ei tietenkään käy ! Asian tekee vähän monimutkaiseksi se että en tiedä minkä mallisesta ladasta kyseinen ratas löytyy ...Tilasin rattaan nimenomaan tämän halkaisijan perusteella.Kaverilla jolta rattaan tilasin, oli laatikko valmiiksi purettu joten mittaaminen onnistui välittömästi.Älä tämän takia ala purkamaan laatikoita vaan laita kysely vaikka ladakerhon sivuille, kyllä siellä jollakin on varmasti laatikoita atomeina...

Koneistaa pitää jakolaatikon sisältä kahta kohtaa: ensin poistetaan hitaan puolen isommasta rattaasta "piikit " (eli siitä mitä tämä 3.vaihteen ratas tulee pyörittämään )Piikkien poiston jälkeen halkaisijaa pienennetään siten että halkaisija jää 0,1 mm. suuremmaksi kuin jakolaatikon suurimman rattaan sisähalkaisija.Sitten vaan keittelemään : Uuni 300 astetta ja suurin ratas 2-3 tunniksi muhimaan. Päivää ennemmin olet jo pakastanut koneistetun osan. Kun olet henkisesti valmis onnistumaan, pudotat kappaleet sisäkkäin ja annat lämpösovituksen hoitaa homman... Seuraavaksi huomaat että se iso jakiksen ratas ei mahdu tilaansa joten joudut ohentamaan tasauspyörästön "kaulaa " muutaman millin.

Sitten annat pikkurälläkkää jakiksen kopalle ja teet luonnollisesti siihen reiän kuten minäkin... paikkaat sen plastik paddingilla ja toteat että nyt voit kasata jakiksen.
Tämä kaikki kuulostaa ehkä vaikealta, mutta se johtuu huonosta ulosannistani ja siitä että en osaa liittää tähän kuvia...
Nyypi Kurikasta
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.09.2010, 19:56
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Tai sitten tehokkaampi tapa on laskea dekkipinnasta eli lohkosta n: 1.5 mm pois ja laittaa esim. samaran männät joissa on kolot venttiileille. Jos ei halua vaihtaa mäntiä niin 0.8-1.0mm lohkosta pois, luonnollisesti riippuen kansipahvin paksuudesta.

Kannen laskeminen ei anna yhtä hyvää tulosta verrattuna lohkon laskuun, palotila kun on sen verran pienempi. Ns. normikannessa saattaa rakenne heikentyä eli vesitilan ja palotilan välinen kannake ei ole niin kamalan paksu...

Imu/pakosarjan ja kannen välisten reikien linjaus on tehtaan jäljiltä mitän sattuu eli siinäkin on yksi tapa saada helposti pikkuisen tehoa lisää...

Mutta metsäkäytössä alakierrosvääntöä lisää tulee puristusten lisäyksellä ja sytkänsäätöjen tarkastuksella. Myös nokan ajoitus vaikuttaa toimivuuteen, säädettävä nokkapyörä on pop. Ja kaasarin säädöt.

Joo,tiedossa on nämä aiemmin mainitut moottori viritykset kyllä. (tosin tuo lohkon lasku oli minulle uutta ) Sytytystä ollaan siädetty suuntaan jos toiseen kuin myös kaasaria.

Ja kyllähän tuo säädettävä nokkapyörä+ joku weberin kaasari hyvin säädettynä, ladaa virittäessä vois olla aika Pop

Tällä-hetkellä onkin harkinnassa se että otanko ladan moottorin talvella pois ja "virittelen" sitä ja välittelen jotenkin sen jakiksen...
vai teenkö sitten tuon edellä mainitun etuveto moottori/laatikko rakennelman joka tulisi kyllä ainakin halvemmaksi jos vain sen saan toimimaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lada nivan jakolaatikko ? Artzi_ip Tekniikka & Jutustelu 18 07.11.2020 20:56
Ostetaan Lada nivan jakkis La tuskaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.08.2008 20:41
Ostettu o/ lada nivan perän gtkossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2008 18:40
Ostettu o/ 5j-15 lada nivan vanteet gtkossu O/M/V Renkaat ja vanteet 1 04.02.2007 18:26
LADA NIVAN LEVIKESARJA sakari65 O/M/V Muut 1 24.11.2005 07:07


Sivu luotu: 09:17 (GMT +2).