Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #28  
Vanha 26.08.2010, 19:34
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Määritelmähän pääkaaresta sanoo, että aivan etuistuinten takana! 80 cm ei nyt ihan tuota määritelmää täytä, mutta kun olet rakentamassa harraste-stanua niin eihän siinä välttämättä tarvita kaaria ollenkaan ja noista varmaankin on riittävästi tukea jos/kun se kuitenkin jossakin vaiheessa kaatuu Jos olis säännöt täyttävät kaaret niin voisit kisoissa ajella haastavampia ratoja eikä tarttis stanujen kanssa kisata
Luulin osaavani lukea, mutta en löydä mistään kohtaa sääntöjä tuota 80cm kohtaa

"4.1 Turvakaaret
Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. CUP-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea.
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
 saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.
Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
 saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta.
Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä.
Pääkaareen voi laittaa myös vinotuen (vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja/tai toisin päin). Pääkaaren ja/tai takatukien alapäät saa yhdistää putkella.
Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella.
Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin
 kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai
 pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai
 pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu.

Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala.
Turvakaarien niiden osien, joihin kuljettajien pää voi osua, on oltava pehmustettu.
Turvakaaren voi rakentaa myös korin ulkopuolelle.
Turvakaarissa ei saa olla vaurioita (taipumia, lommoja tms.).
Turvakaarien materiaalin on oltava terästä."
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SHREK (Cherokee projekti). 454SS Maasturiprojektit 476 12.12.2015 17:26
Myyty KössiKenguru O/M/V Ajoneuvot 3 02.06.2008 08:10
O: halpa XJ cherokee projekti KooPee O/M/V Ajoneuvot 8 29.05.2008 19:43
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) Timo_L Maasturiprojektit 89 19.04.2008 10:52
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 11:09 (GMT +2).