![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() kyllä se niin on että "Onnellinen perhe asuu tiilitalossa" ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Ja tosi offari hirsitalossa! Kovalla pakkasella hirret paukkuu ja nurkat hohkaa kylmää. Myrskyllä nurkat vetää.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Mitä tässä lähipiirissä on uusia nykyaikaisia hirsitaloja rakennettu, niin ei ne näytä sen kalliimmaksi lopulta tulevan kuin muukaan vastaava.
Sehän siinä tietysti on, että hirsitalo on tietoinen valinta. Se painuu ja liikehtii enemmän tai vähemmän ja lämmöneristyskyky ei pärjää nykyaikaisille pystyrunkoisille rakennuksille ilman lisäeristyksiä. Nuo ja pari muuta asiaa kun hyväksyy, niin oivallinen valinta. Nykyäänhän hirsitalotehtaat on tainneet joutua kovasti pohtimaan miten täytetään uudet lämmöneristysmääräykset jne. Saa nähdä miten jatkossa tulee käymään. Itse olen hirsitalon kannattaja...johtunee siitä, että entisessä elämässä tuli moisiin rakennesuunnitelmia puuhailtua. Jostakin syystä vuosien mittaan olen alkanut inhota kipsilevyä, kevytsoraharkkoja ja mineraalivillaa ![]() ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Hirsitalo luonnon hirrestä toteutettuna on elämäntapavalinta. Omani on ilman lisälämmöneristystä ja aito hirrellä rakennettu aina kurkihirteen asti. (puolitoista kerrosta)
Puu elää kuoltuaankin. Kostealla paisuu, kuivalla supistuu. Kaikki kaapistot ja väliseinät on asennettu liukuvasti. Ovien ja ikkunoiden painumisvaroja pitää seurailla. Hirsitalo kun lakkaa painumasta vasta kun räystäät ottavat maahan kiinni, niin ne viisaat sanovat. Listoja joutuu säännöllisesti korjailemaan. Hirret myös herkästi menevät kieroon. Syy. Pihalla on eri olosuhteet kun sisällä. Lattiarajat hohkaavat kovilla pakkasilla, mutta niistä kylmäsilloista varoitettiin. Välillä kiristelen nurkkapultteja, välillä löysäilen. Myös tukitolppia pitää seurata. Tarpeen tullen niitä pitää lyhentää. Eli jatkuvaa seurantaa tämä on ollut. Pitkät lappeet ja pyöröhirsi tekevät sen että siitepöly ym. pöly jää lepäämään hirren päälle. Vesisade ei putsaa. Painepesuria ei hirsitaloa kohden saa edes näyttää. Joten kuiva harjausta ja pölyt sillä tavalla pois. Kiva homma pari kertaa vuodessa. Ja hämähäkit tykkää. Seittejä rakennellaan hurjaa vauhtia. Mutta elämäntapavalinta. En kadu. Huoneilma on perinnetalon tyyliin hyvä. Puulämmittämisellä olen saanut lämmityskulut kuriin. Koneelliset ilmanvaihtolaitteet ei tarvi olla päällä välttämäti ollenkaan. Hirsi hengittää ja on lämmin materiaali. Vain kovilla myrskyillä ja kovilla pakkasilla kylmäsillat lattiarajoissa ja hirsinurkat vetävät ja hohkaavat. Niistäkin varoitettiin. Älä tällaista ratkaisua valitse ellet ole jostain erityisestä syystä niin päättänyt. Hirsitalo vaatii hoitoa ja seurantaa ympäri vuoden aina elämänkaarensa loppuun asti. Mutta palkitsee omistajansa jos asiat niin haluaa nähdä. Ja niitä jotka osaavat hirsitalon kasata oikein, on harvassa. Suosittelen talopaketin ostoa ulkovalmiiksi toteutettuna. Oma timpuri kuvioihin vasta sitten kun aletaan sisäosia näpertelemään. Tässä tein itse virheen. Timpuri kehui osaavansa mutta vuodet on näyttänyt että kehikon kasauksessa ja monissa muissakin jutuissa se ammattitaito ei ollutkaan niin hyvä. Ja kiitti lvi alan ammattilaiselle: hän ei sitten muistanut niitä kylmäsiltoja. Osa vesiputkista jouduttiin vetään uusiksi, kun ekoilla pakkasilla jäätyivät. ![]() |