Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.07.2010, 13:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Nuo saumat on vedetty täydellä virralla mitä toi Kempin 170A valovirtamiggi irti antaa - eikä varsinaisesti yksittäisiä pieniä pisteitä hitsaten, vaan ~1-2sek. poltolla per "suomu"..ja pienellä raolla putken ja levyn välissä. En missään nimessä anna sauman jäähtyä tuolla systeemillä hitsatessa, vaan hitsisauma pysyy hehkuvan punaisena koko ajan, ja hitsaan osittain ensin "pakilla" edellisen suomun päälle ja sitten hieman eteenpäin.

Putkien saumat esim. kaarissa olen hitsannut lähes poikkeuksetta täydellä saumalla, samoin kuin useimmiten muutenkin. Ei tartte ihan yhtä kovalla virralla ajaa saumaa että polttaa läpi noissa 1-3mm levyissä verrattuna suomuhitsaukseen (mikä sen nimi sitten virallisesti onkaan).

Se mitä olen tutkaillut joitain omista saumoistani, niin on polttanut molemmilla tyyleillä vielä 3mm levystä (tai putkesta) hyvin kyllä läpi. 5-6mm levyä hitsatessa valovirtamigillä on turha kuvitella että saisi läpi poltettua vaikka mitä tekisi, eli siinä mielessä parempaakin saumaa voisi joissain tilanteissa aikaiseksi saada. Tarttisi vain ruudikkaamman koneen, ja paremman hitsarin

Eli kumpaakin tyyliä tulee käytettyä, hieman käyttökohteesta ja hitsausasennosta riippuen. Molemmissahan on omat hyvät ja huonot puolensa..


Täytyy lukaista tuo Piraten keskustelu läpi, voi varmaan sisältää ihan hyvääkin infoa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.08.2010, 22:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Aikani pähkäiltyäni tuota takarungon- ja kaarien rakennetta, päädyin tulokseen etten ole tyytyväinen tuohon a-pilarilta taaksepäin lähtevään putkeen. Kaikkinensa se olisi ollut kasattuna neljästä eri kappaleesta, eli neljä hitsausta per puoli. Alunalkaen tuli tuollaiseksi, koska olin katsovinani ettei taivu putki sopivalle mutkalle millään että tuon tekisi yhdestä osasta.

Tarkempi tutkimus osoitti että onnistuu, varsinkin kun on oppinut käyttämään taivutinta paremmin, ja "näkemään" mistä ja mihin pitäisi mutkaa kääntää. Ei muuta kuin rälläkkä laulamaan ja vanhaa putkea pätkät pois. Katon poikkiputkista voin käyttää kaikki uusiksi, ovat sopivan mittaisia ja muotoisia.

Vittumainen taivutettava tuo pätkä kuitenkin - neljä mutkaa, joista kaikki on eri suuntaan mutkalla; onnistui kuitenkin melkoisen hyvin, a-pilarin "taitteen" mutka meni ihan hitusen jyrkäksi, mutta ei haittaa. Joutuu vielä pikkuisen hienosäätmään mutkia, ja loveamaan tuon a-pilarin pään alareunan että saa hitsattua tuohon alaputkeen:




Kuva sivulta; käytin katon takaosan vahvistamiseen katon takareunaa, pysyypähän edes vähän Cherokeen näköisenä myös takaapäin tuota täytyy vielä hitsata ja muokata rajulla kädellä, mutta hyvä siitä tulee



Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.08.2010, 17:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

..pari putkea lisää tuli taivutettua ja lovettua, sekä hitsattua kiinni. Hieman ehkä oudon näköinen tästä kulmasta tuo d-pilarin kohdalla oleva tolppa, mutta paikan päällä paljon parempi:





Takapään poikkituki, sekä ensimmäinen pystytuki hitsattu:

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.08.2010, 20:31
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Mites jos noi uuden takarungon vahvikepalat olis laittanu tonne alkuperäisen "rungon" alareunaan ni olisko tullut yhtään vahvempi rakenne? Jätätkö tuohon kohtaan tuon pykälän vai muuttuuko se vielä? Nyt tota ei kyl varmaan tarvi enää leimalle tarjota
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.08.2010, 21:16
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Thumbs up

on kyllä asiallisen näköstä rakentelua!!! taitaa oikeesti olla suomen eniten muokattu jeeppi. koitan pistää paremmaks
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.08.2010, 21:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Älä edes yritä, perkele! nojoo ei.. Onhan se mukava nähdä muittenkin kunnon projekteja on tässä itelläkin hommaa ollut, ja tulee vielä olemaan. Akseliprojekti ja isommat renkaat saattaa jäädä myöhemmäksi, kun tässä alkaa mahdollisesti talonrakennusprojekti myös jossain lähikuukausien aikana..nieleekin sitten ajan ja rahat aika tehokkaasti.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mites jos noi uuden takarungon vahvikepalat olis laittanu tonne alkuperäisen "rungon" alareunaan ni olisko tullut yhtään vahvempi rakenne? Jätätkö tuohon kohtaan tuon pykälän vai muuttuuko se vielä? Nyt tota ei kyl varmaan tarvi enää leimalle tarjota
Ei voi laittaa vanhan rungon alareunaan, koska silloin ei jäisi alatukivarsille välttämättä riittävästi tilaa äärijoustossa sisäänpäin. Nyt on useampi sentti pelivaraa ja mieluummin niin. Tuo matkustamon alla oleva "runko" menee uusiksi, mulla on jo 6 metriä 100mm x 50mm putkipalkkia 3mm seinämällä sitä varten

Eihän sitä tartte kuin 150cm palat + pätkiä vahvikkeeksi. Loppepeleissä paljon helpompaa korvata nuo vanhat, kuin putsata ne massoista, vahvistaa, yms. yms... Nyt voi valmiiksi mitata kaikki tarvittavat reikien paikat, miettiä pohjapanssarin, vahvikkeet, yms., hitsata ne kunnollisessa asennossa paikoilleen, porata reiät pylväsporalla jne., ja sitten laittaa auton alle paikalleen. Tulee myös kevyempi ja kestävämpi kuin mitä l- tai u- palkilla vahvistetuista koripalkeista.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.08.2010 21:34
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.08.2010, 22:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Homma oli taas vähän hidasta viime aikoina, hajosi duunissa selkä ja viikko sairaslomaa. Sitä ennen hajosi 5 vuotta uskollisesti palvellut Dewaltin 125mm rälläkkä. Piti hakea uusi, tällä kertaa Bosch

Tänään en vielä mitään uskaltanut taivutella, mutta kesti selkä sen verran että pystyi uutta rälläkkää laulattamaan ja vähän hitsaamaan. Takarunko ja kaaret takapään osalta olisi nyt pääosin valmiit, joitain vahvikkeita ja hitsauksia toki täytyy vielä tehdä




Ensi viikon aikana koitan saada kaaret valmiiksi.. Saas nähdä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.08.2010, 19:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Katolle sain pitkittäis- ja poikittaisputket paikalleen. Vahvikepalat uupuu, muuten olisi valmis. Huomenna kova yritys saada katon läpi tulevat putket paikalleen, niin sitten voi hitsata koko rojun kiinni paikalleen.




Sen jälkeen olisi tarkoitus palata etupään kimppuun,alkuperäiseen tarkoitukseen kun sen rakensin (katukilpiin) niin oli oikein mainio, mutta nyt kun ei tule enää kilpiin tämä auto niin joutuu tekemään senkin uusiksi

Jotain allaolevan tapaista suunnittelin, tosin vielä mietinnässä tuleeko etupää putkesta, palkista vai vähän molemmista. Joka tapauksessa jotain tarttee tehdä, ei sinne muuten saa tilaa kunnon renkaille. Kuva lainattu Pirate4x4:n jostain rakennustopikista..:

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.08.2010, 14:27
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti


Mikäli mie olen käsittänyt oiken, niin tossa kuvassahan siulla on melkein valmis pääkaari. Vaihdat vaan ton takimmaisen katon yli menevän kaaren yksiosaiseksi ja materiaaliltaan tarpeeksi vahvaksi (vai onko jo?) ja hitsaat riittävät laput pyöränkoteloon. Taitaa osua kokonaisuudesssaan etupenkkien taakse tuo sijoitus
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SHREK (Cherokee projekti). 454SS Maasturiprojektit 476 12.12.2015 17:26
Myyty KössiKenguru O/M/V Ajoneuvot 3 02.06.2008 08:10
O: halpa XJ cherokee projekti KooPee O/M/V Ajoneuvot 8 29.05.2008 19:43
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) Timo_L Maasturiprojektit 89 19.04.2008 10:52
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 11:07 (GMT +2).