![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nuo saumat on vedetty täydellä virralla mitä toi Kempin 170A valovirtamiggi irti antaa - eikä varsinaisesti yksittäisiä pieniä pisteitä hitsaten, vaan ~1-2sek. poltolla per "suomu"..ja pienellä raolla putken ja levyn välissä. En missään nimessä anna sauman jäähtyä tuolla systeemillä hitsatessa, vaan hitsisauma pysyy hehkuvan punaisena koko ajan, ja hitsaan osittain ensin "pakilla" edellisen suomun päälle ja sitten hieman eteenpäin. Putkien saumat esim. kaarissa olen hitsannut lähes poikkeuksetta täydellä saumalla, samoin kuin useimmiten muutenkin. Ei tartte ihan yhtä kovalla virralla ajaa saumaa että polttaa läpi noissa 1-3mm levyissä verrattuna suomuhitsaukseen (mikä sen nimi sitten virallisesti onkaan). Se mitä olen tutkaillut joitain omista saumoistani, niin on polttanut molemmilla tyyleillä vielä 3mm levystä (tai putkesta) hyvin kyllä läpi. 5-6mm levyä hitsatessa valovirtamigillä on turha kuvitella että saisi läpi poltettua vaikka mitä tekisi, eli siinä mielessä parempaakin saumaa voisi joissain tilanteissa aikaiseksi saada. Tarttisi vain ruudikkaamman koneen, ja paremman hitsarin ![]() Eli kumpaakin tyyliä tulee käytettyä, hieman käyttökohteesta ja hitsausasennosta riippuen. Molemmissahan on omat hyvät ja huonot puolensa.. Täytyy lukaista tuo Piraten keskustelu läpi, voi varmaan sisältää ihan hyvääkin infoa ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Aikani pähkäiltyäni tuota takarungon- ja kaarien rakennetta, päädyin tulokseen etten ole tyytyväinen tuohon a-pilarilta taaksepäin lähtevään putkeen. Kaikkinensa se olisi ollut kasattuna neljästä eri kappaleesta, eli neljä hitsausta per puoli. Alunalkaen tuli tuollaiseksi, koska olin katsovinani ettei taivu putki sopivalle mutkalle millään että tuon tekisi yhdestä osasta.
Tarkempi tutkimus osoitti että onnistuu, varsinkin kun on oppinut käyttämään taivutinta paremmin, ja "näkemään" mistä ja mihin pitäisi mutkaa kääntää. Ei muuta kuin rälläkkä laulamaan ja vanhaa putkea pätkät pois. Katon poikkiputkista voin käyttää kaikki uusiksi, ovat sopivan mittaisia ja muotoisia. Vittumainen taivutettava tuo pätkä kuitenkin - neljä mutkaa, joista kaikki on eri suuntaan mutkalla; onnistui kuitenkin melkoisen hyvin, a-pilarin "taitteen" mutka meni ihan hitusen jyrkäksi, mutta ei haittaa. Joutuu vielä pikkuisen hienosäätmään mutkia, ja loveamaan tuon a-pilarin pään alareunan että saa hitsattua tuohon alaputkeen: Kuva sivulta; käytin katon takaosan vahvistamiseen katon takareunaa, pysyypähän edes vähän Cherokeen näköisenä myös takaapäin ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
..pari putkea lisää tuli taivutettua ja lovettua, sekä hitsattua kiinni. Hieman ehkä oudon näköinen tästä kulmasta tuo d-pilarin kohdalla oleva tolppa, mutta paikan päällä paljon parempi:
Takapään poikkituki, sekä ensimmäinen pystytuki hitsattu: |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mites jos noi uuden takarungon vahvikepalat olis laittanu tonne alkuperäisen "rungon" alareunaan ni olisko tullut yhtään vahvempi rakenne? Jätätkö tuohon kohtaan tuon pykälän vai muuttuuko se vielä? Nyt tota ei kyl varmaan tarvi enää leimalle tarjota
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
on kyllä asiallisen näköstä rakentelua!!! taitaa oikeesti olla suomen eniten muokattu jeeppi. koitan pistää paremmaks
![]()
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Älä edes yritä, perkele!
![]() ![]() Lainaus:
![]() Eihän sitä tartte kuin 150cm palat + pätkiä vahvikkeeksi. Loppepeleissä paljon helpompaa korvata nuo vanhat, kuin putsata ne massoista, vahvistaa, yms. yms... Nyt voi valmiiksi mitata kaikki tarvittavat reikien paikat, miettiä pohjapanssarin, vahvikkeet, yms., hitsata ne kunnollisessa asennossa paikoilleen, porata reiät pylväsporalla jne., ja sitten laittaa auton alle paikalleen. Tulee myös kevyempi ja kestävämpi kuin mitä l- tai u- palkilla vahvistetuista koripalkeista. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.08.2010 21:34 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Homma oli taas vähän hidasta viime aikoina, hajosi duunissa selkä ja viikko sairaslomaa. Sitä ennen hajosi 5 vuotta uskollisesti palvellut Dewaltin 125mm rälläkkä. Piti hakea uusi, tällä kertaa Bosch
![]() Tänään en vielä mitään uskaltanut taivutella, mutta kesti selkä sen verran että pystyi uutta rälläkkää laulattamaan ja vähän hitsaamaan. Takarunko ja kaaret takapään osalta olisi nyt pääosin valmiit, joitain vahvikkeita ja hitsauksia toki täytyy vielä tehdä Ensi viikon aikana koitan saada kaaret valmiiksi.. Saas nähdä ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Katolle sain pitkittäis- ja poikittaisputket paikalleen. Vahvikepalat uupuu, muuten olisi valmis. Huomenna kova yritys saada katon läpi tulevat putket paikalleen, niin sitten voi hitsata koko rojun kiinni paikalleen.
Sen jälkeen olisi tarkoitus palata etupään kimppuun,alkuperäiseen tarkoitukseen kun sen rakensin (katukilpiin) niin oli oikein mainio, mutta nyt kun ei tule enää kilpiin tämä auto niin joutuu tekemään senkin uusiksi ![]() Jotain allaolevan tapaista suunnittelin, tosin vielä mietinnässä tuleeko etupää putkesta, palkista vai vähän molemmista. Joka tapauksessa jotain tarttee tehdä, ei sinne muuten saa tilaa kunnon renkaille. Kuva lainattu Pirate4x4:n jostain rakennustopikista..: ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mikäli mie olen käsittänyt oiken, niin tossa kuvassahan siulla on melkein valmis pääkaari. Vaihdat vaan ton takimmaisen katon yli menevän kaaren yksiosaiseksi ja materiaaliltaan tarpeeksi vahvaksi (vai onko jo?) ja hitsaat riittävät laput pyöränkoteloon. Taitaa osua kokonaisuudesssaan etupenkkien taakse tuo sijoitus
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
SHREK (Cherokee projekti). | 454SS | Maasturiprojektit | 476 | 12.12.2015 17:26 |
Myyty | KössiKenguru | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 02.06.2008 08:10 |
O: halpa XJ cherokee projekti | KooPee | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 29.05.2008 19:43 |
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) | Timo_L | Maasturiprojektit | 89 | 19.04.2008 10:52 |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |