Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #17  
Vanha 06.06.2010, 23:13
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Tuon 4. kuvassa oleva palikka on oleellinen osa siellä murikan sisällä.
Vetoakseleiden päät tökkää siihen palikkaan ja tuon ominaisuuden ansiosta saadaan takapyörän laakereiden välykset passattua pois.
Samaa systeemiä käytetään lähes kaikkien jäykällä taka-akselilla olevien japsiautojen takapyörien laakereiden säätämisessä (myös pakujen).

Ensimmäisenä pitää tietysti laittaa toisen puolen vetoakseli paikalleen parilla pultilla.
Laakerin laipan ja banjoputken päässä olevan kiinnityslaipan väliin tulee niitä shimmilevyjä sopivaksi arvioitu määrä (vrt. alkuperäistä kokoonpanoa).

Sitten kun asennetaan se toinenkin vetoakseli paikalleen shimmilevyjen kanssa ja kiristetään tämäkin laippa taas parilla pultilla kiinni
ja sitten vasta tarkistetaan paljonko vetoakselissa on akselin suuntaista välystä.
Sopiva välys on vajaan puolen mm:n luokkaa. Siten, että juuri tuntee pienen välyksen.
Tämä pitää tietysti varmistaa vielä sen jälkeen, kun kaikki pultit on molemmilta puolilta vedetty lopulliseen kireyteen.

Ylimääräinen välys poistuu ottamalla shimmilevyjä tarpeellinen määrä pois laippojen välistä.

Liian tiukka sovite aiheuttaa pyöränlaakereiden ylimääräistä kuumenemista ja stefojen & laakereiden ennenaikaista kulumista (ja ylimääräisiä ujelluksia).

Liian suuri välys taas jättää ison klapin pyörien laakereihin ja joka kaarteessa & kurvissa vetoakseli paukahtaa voimalla laakerin ulkokoolia vasten
ja aiheuttaa taas ennenaikaista laakereiden hajoamista ( + tietysti ajo-ominaisuudet kärsii kaikista ylimääräisistä välyksistä).


Edittinä vielä senverran, että koska se takapyöränlaakeri on kahden stefan välissä, niin sille olisi syytä aina tarjota uutta vaseliinia kasausvaiheessa.
Noiden laippojen väliin itse laitan vielä tiivistesilikoonit, niin kaikki kurakoiden vedet ei pääse sitä kautta pilaamaan laakereita ennen aikojaan.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 06.06.2010 23:29
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Datsun patrol-82 akp O/M/V Ajoneuvot 0 04.09.2009 14:03
Myydään / Vaihdetaan Datsun Patrol -82 tiipe O/M/V Ajoneuvot 9 27.08.2009 08:53
Myyty datsun patrol 2+3-82 akp O/M/V Ajoneuvot 5 29.08.2008 09:01
M: Datsun Patrol -82 Patu_Patukka O/M/V Ajoneuvot 7 15.12.2007 16:58
M:Datsun patrol MYYTY tapsa4x4 O/M/V Ajoneuvot 11 02.09.2006 08:28


Sivu luotu: 03:56 (GMT +2).