Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.05.2010, 18:28
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

kysytään nyt tämmöisestä, kun tuli tohon bjhin väänneltyä kaaret ja hitsattua jo kiinnikkin.

saako kattopellin/alumiinipellin vetää popniiteillä suoraan kaariputkiin kiinni? vai pitääkö hitsata sivuun latan pätkiä johon kiinnittää?

entäs oven kohdalle, saako etukaareen hitsata saranat?

ps. mistä saa edullisia 4piste vöitä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.05.2010, 20:23
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
kysytään nyt tämmöisestä, kun tuli tohon bjhin väänneltyä kaaret ja hitsattua jo kiinnikkin.

saako kattopellin/alumiinipellin vetää popniiteillä suoraan kaariputkiin kiinni? vai pitääkö hitsata sivuun latan pätkiä johon kiinnittää?

entäs oven kohdalle, saako etukaareen hitsata saranat?

ps. mistä saa edullisia 4piste vöitä?
kaariputkeen EI SAA porata kattopellin kiinnikereikiä, vaan kiinnikekorvakkeet tulee hitsata erikseen. Saranat mielestäni saa hitsata turvakaareen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.05.2010, 20:30
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
kysytään nyt tämmöisestä, kun tuli tohon bjhin väänneltyä kaaret ja hitsattua jo kiinnikkin.

saako kattopellin/alumiinipellin vetää popniiteillä suoraan kaariputkiin kiinni? vai pitääkö hitsata sivuun latan pätkiä johon kiinnittää?

entäs oven kohdalle, saako etukaareen hitsata saranat?

ps. mistä saa edullisia 4piste vöitä?
minkä sääntöjen mukaan mennään?

suunnistussäännöissä ei taida olla mitään kattopeltivaatimuksia??? mutta ei varmaankaan katsota hyvällä jos porailet ja pop-niittailet, luulisin ainakin

trialpuolella ei saa porata tarpeettomia reikiä, eikä pop-niittaus ole salittu, pitää olla pultit.

suunnistukssäännöissä ei kielletä hitsailemasta, vaikka laittaisit 12metrisen lipputangonjalan hitsamalla kaariin kiinni, voi siis hitsailla varmaan myös kassakaapin oven saranat, luulisin ainakin.

trialsäännöissä ei saa hitsailla mitään ylimääräisiä kaarien rakennetta heikentäviä juttuja.

halpoja vöitä saa esim. http://www.summitracing.com/parts/GRM-15-621/
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.05.2010, 21:07
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

kyllä mä olen tähän trialia silmällä pitäen kaaria väsännyt.
tiedä sitten kelpaako.

täytyy sitten tehdä kiinnikeitä kattopelliä varten.
katon ajattelin jokatapauksessa tehdä, että ei ole sateella aina paikat märkänä, ja estää ehkä vähäsen kuran satamista



pitäiskö tohon vielä jotkut oviputketkin laittaa? kaksiputkea per puoli?

tohon sais vaan etukaareen turattua mukavasti oven saranat kiinni!

niin ja mihkähän luokkaan tollasella vois päästä ajeleen?
mistä niitä sääntöjä sais lukee? alustassa kolmiotukivarret. ettei ainakaan mihkää standardiin mene vaikka alla vielä onkin 205 renkaat

Viimeksi muokannut Jani E : 28.05.2010 21:12
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.05.2010, 21:30
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.735
Perusasetus

Jotkut on laittaneet noita pakoputken kiristys U-pultteja ja niihin sitten pelti kiinni. Minusta yksi parhaimmista tavoista ja helppo purkaa jos täytyy joskus muutella.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.05.2010, 17:45
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Jotkut on laittaneet noita pakoputken kiristys U-pultteja ja niihin sitten pelti kiinni. Minusta yksi parhaimmista tavoista ja helppo purkaa jos täytyy joskus muutella.
Just näin on jonkun mua viisaamman jäljiltä myös mun BJ:ssä. Ja orkkis kovakattoki mahtuu olemaan paikallaan sen kanssa.
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.08.2010, 18:01
pastirolli pastirolli ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.07.07
Sijainti: Kurikka
Viestit: 2.174
Perusasetus

Onko joku tehnyt turvakaaria niin että kehikki olisi pulteilla kasassa? Suunnitelmissa olisi askarrella suzukiin kaaret korin ulkopuolelle ja ajattelin että jos kaikki putket olisivat pulttiliitoksilla kiinni niin yksittäisen putken vaihto olisi myöhemmin huomattavasti helpompi operaatio.
Takatuet saa offi-suunnistuksen sääntöjen mukaan olla pulteilla kiinni mutta voiko etuputket laittaa myös pulteilla kiinni?
Montako pulttia per liitoskohta?
Pulttien koko?


Kiitos.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde-

Yritin epäonnistua. Onnistuin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.08.2010, 21:04
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Voi tehdä tietyin ehdoin


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Onko joku tehnyt turvakaaria niin että kehikki olisi pulteilla kasassa? Suunnitelmissa olisi askarrella suzukiin kaaret korin ulkopuolelle ja ajattelin että jos kaikki putket olisivat pulttiliitoksilla kiinni niin yksittäisen putken vaihto olisi myöhemmin huomattavasti helpompi operaatio.
Takatuet saa offi-suunnistuksen sääntöjen mukaan olla pulteilla kiinni mutta voiko etuputket laittaa myös pulteilla kiinni?
Montako pulttia per liitoskohta?
Pulttien koko?


Kiitos.
Lukaisepa AKK:n sääntökirjan liite J:stä kohta 8. Turvakehikot ja sieltä vielä 8.3/Rakennemääräykset niin selviää että voi tehdä pulttiliitoksillakin ja miten pulttiliitokset tulee tehdä, jotta täyttävät viralliset kaarisäännöt. Suunnistussäännöt löytynee haulla näiltäkin palstoilta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.05.2010, 21:53
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
kyllä mä olen tähän trialia silmällä pitäen kaaria väsännyt.
tiedä sitten kelpaako.

täytyy sitten tehdä kiinnikeitä kattopelliä varten.
katon ajattelin jokatapauksessa tehdä, että ei ole sateella aina paikat märkänä, ja estää ehkä vähäsen kuran satamista



pitäiskö tohon vielä jotkut oviputketkin laittaa? kaksiputkea per puoli?

tohon sais vaan etukaareen turattua mukavasti oven saranat kiinni!

niin ja mihkähän luokkaan tollasella vois päästä ajeleen?
mistä niitä sääntöjä sais lukee? alustassa kolmiotukivarret. ettei ainakaan mihkää standardiin mene vaikka alla vielä onkin 205 renkaat
Miten pitkät tukivarret teit eteen ja taakse? oman rakennelmaan on tulossa sama tuenta.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.05.2010, 08:47
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

nivel on samalla kohtaa kuin on jakolootassa etu ja takapään ristikkojen nivelet!
linjaus vaan keskellä. taakse tulee vähän turhan lyhyt varsi. hakkaa sen vetovarren pään nopeeta löysäksi, vaikka on isoo mallia.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.05.2010, 09:08
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Hakusanalla eurotrial löytyy viimeisintä tietoa kaarista ja muusta (ei onnistunut suora linkki Nokialaisen selaimella).

edit/ Elikkäs tuolta -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=eurotrial

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
niin ja mihkähän luokkaan tollasella vois päästä ajeleen?
mistä niitä sääntöjä sais lukee? alustassa kolmiotukivarret. ettei ainakaan mihkää standardiin mene vaikka alla vielä onkin 205 renkaat
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 29.05.2010 12:32
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.05.2010, 17:21
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Noita Cup-sääntöjä kun lukee, niin niissä pääkaaren sijainnista ei ole sanottu muuta, kuin että täytyy olla kokonaan etupenkkien takana. Saa ilmeisesti olla vaikka c-pilarin kohdalla neliovisessa autossa? Tosta sitten vinotuet taakse ja vaarallisten rastien nouto muuttuu turvalliseksi Suunnitteilla kaaret Cherokeehen ja haluan säilyttää takapenkin, joten ainut järkevä tapa on tehdä kaksi "pääkaarta", toinen b-pilarin ja toinen c-pilarin kohdalle. Miten säännöt suhtautuu tuollaiseen rakenteeseen? Tarviiko noi molemmat tehdä pääkaaren materiaalivahvuuksilla?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.05.2010, 23:16
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Vähän epäselvä tuo turvakaari putkien mitoitus? AKK Trial ja Eurotrial : Kaikissa kokoonpanoissa tulee seuraavat putken minimimitat täyttyä 38x2,5mm tai 40x2,0mm.

Off-Road Suunnistus-CUP: Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
 saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Ei tuota 45x2.5 tai 45x3.2 putkea löydy kovin helposti,lähimmät putkikoot saumallinen tai saumaton 42.4x3.2 tai 48.3x3.2
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.05.2010, 17:28
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Trialissa mm tällaista pääkaaresta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Noita Cup-sääntöjä kun lukee, niin niissä pääkaaren sijainnista ei ole sanottu muuta, kuin että täytyy olla kokonaan etupenkkien takana. Saa ilmeisesti olla vaikka c-pilarin kohdalla neliovisessa autossa? Tosta sitten vinotuet taakse ja vaarallisten rastien nouto muuttuu turvalliseksi Suunnitteilla kaaret Cherokeehen ja haluan säilyttää takapenkin, joten ainut järkevä tapa on tehdä kaksi "pääkaarta", toinen b-pilarin ja toinen c-pilarin kohdalle. Miten säännöt suhtautuu tuollaiseen rakenteeseen? Tarviiko noi molemmat tehdä pääkaaren materiaalivahvuuksilla?
En ole katsonut mitä Suunnistus-Cupin säännöissä tuosta pääkaaren sijainnista sanotaan, mutta Trial-säännöissä sanotaan selkeästi, [COLOR="rgb(139, 0, 0)"]että heti kuljettajan penkin takana[/COLOR] Normaalistihan nuo kaaret ovat B-kaari penkkien takana ja A-kaari tuulilasin sivuja ja yläreunaa myötäilevä.
Trial-sääntö ilmoittaa, että vähintään yksi pääkaari (siis se heti penkin takana oleva) Sääntö ei siis kiellä tekemästä useampaakin "pää"kaarta kunhan tuo yksi on oikealla paikalla. Kaadettavalla tuulilasilla olevat autot on sitten jo varustettava turvakehikolla. Nämä kaarisäännöt siis Trialista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
turvakaarista Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 10 23.01.2008 22:27
turvakaarista Tekniikka & Jutustelu 2 13.06.2007 11:16
Turvakaarista kysymyksiä SamiN Tekniikka & Jutustelu 3 29.03.2007 14:30
Turvakaarista Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 0 01.08.2006 16:37
Turvakaarista sääntökysymys Teemu Tekniikka & Jutustelu 17 30.04.2006 17:06


Sivu luotu: 02:17 (GMT +2).