Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.12.2009, 11:53
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Sitä mä en nyt varsinaisesti tajua, että miten käytännössä vetarit katkeaa helpommin, jos on tiuhat välitykset ja edetään hissukseen? Eiks ne katkee harvoilla ja nopealla ajolla ihan samalla lailla.....noin niinku äkkiä miettien ja sivusta seurattuja tilanteita muistellen ja ilman mitään teoriaa sotkematta
Tiheä perä (suurempi vääntömomentti) ja ISO pyörä (=paljon massaa ja pyörintävastusta), eli renkaan kasvaessa ja väännön lisääntyessä vetoakseli ja murros JOUTUU kovemmille.
Kuten "PANZER" vastasikin, isot renkaat JA RASKAS kaasujalka tappaa akseli/murrokset varsinkin kun renkaat palautuvat maan pinnalle ja massan vaikutuksesta nasahtaa "sulakkeet" palasiksi...

Nyt tiheällä perällä ja raskaalla kaasulla, tulee tilanne, jossa jumissa oleva pyörä saattaakin napsauttaa "zulaggeet" joten tähän kombinaatioon kyselen vastausta, jotta onko 4.77 liian tiheä 36" renkailla, vai olisiko 4.1 järkevämpi, jottei akselille tuleva vääntö kasva liian suureksi...
Toisaalta, kuulun safarissa jonoon, jossa Landy:kin ajavat.... Siis nopeus maastossa on verrannollinen lompakon paksuuteen!!!

Lämmönkehittimenä 3.9L "vähän kutitettu", jossa vääntöä tuntuisi olevan "riittoisasti"???? (kaupungissa 40km/h ja 5:lla menee ihan mukavasti...)

__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.01.2010, 00:24
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

En kyl allekirjottas...


Maastos etenemisen vauhti/lompsa suhde on myös niinkin et nopeudella ne suurimmat tuhot..Mites sul laatikot ja turbiini/kytkin sanoo jos luistattelee?maasto ajohan ei ole nopeuslaji.Ite väittäisin näin et oikeestaan niin tiuhat perävälitykset kun vaan mahdollista,sillon säästyy muu voiman siirto.Toki on tunnottomampi murroksille/vetareille mut ajotapa sanelee jokatapauksessa miten ne kestää.Yleensä Lantikan vetarit katkee hypyn tai äkkinäisen luisto/pito suhteen muuttuessa.Yhtenä syynä voiman siirron välykset jotka ikäänkuin lyövät välyksen kolahtaessa laidasta toiseen.Uskon et hiljaahiipien syntyy vähemmän tuhoa kun vauhdilla rynkkyyttäen.Yleensä 1.vaihde ei ole ainakaan liian hidas joten tiuhennus olisi hyvä ehkä jo maantie ajoakin ajatellen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.01.2010, 11:39
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Vanella tais olla hetkenaikaa alla 4.1 välit, retkeily väheni kun menovettä joutui laittaa joka asemalla. Ja sillä on diesel, joten sinuna en ruokkisi sitä janoista kasia enempää. Vanella muistaakseni tosin vaan 34" tsl:llät.
Mikä jakolodju sulla oli? Kova LT95?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.01.2010, 19:14
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

Pertä 4:11 Ashcroft välityksillä ja 34" gummeilla nousi kierrokset sen verran ylös että
300Tdi kulutuslukemat siirtyi ihan uusiin lukemiin. Defe 90 ja matkavauhti n. 90km/h.
Vaihdoin alle Discon jakolootan jossa nopeanpuolen välitys on 1:211, Defen org 1:410.
Tämä muutos helpotti ja ei tarvtse ihan joka asemalla tankata.

Kannattaa tätä puolta hieman miettiä jos perävälityksiä muuttaa.

Ashcroftin kama on mielestäni laadukasta
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.01.2010, 16:16
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Mietitty jo...

Laatikkona R380:n ja LT230E 1:22 välityksellä, juuri tuon matka-ajon takia.
Toisaalta, voiko Rover V8 kuluttaa vieläkin enemmän???

Ja 300Tdi menee janoiseksi, samoin Td5 kun ajokierroksia nostetaan. Sen takia ovat asntaneet niitä "ouverdraiveja" laatikkoihin....

Miten tuo 4.1 välitys toimi maastossa, oliko vielä "kiihkeä" ryntäilijä vai rauhallinen kannonnuolija???
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.01.2010, 07:23
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Meilläpäin on monessa rangessa 4,7 välitykset ja jakiksessa ~1 isonpuolen välitys, jolla saadaan se maantiepuoli ok.(4-vaiht. ja 35") Toimii hienosti maastossa ja maantiellä. Antinpajalta noita ainakin saa ja ei olleet edes niin kalliitakaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.01.2010, 10:11
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

Nopeus maastossa on jonkinverran makuasia, on tota ikää jo sen verran että rauhallisempi
eteneminen on mielestäni mukavampaa. 300Tdi hyvällä alaväännöllä voi ajella tyhjäkäynnillä
maastossa ja eteneminen on mukavan rauhallista 4.11 välityksillä.

Rengaskoko 34" kun en ole vielä oikein keksinyt miten saisin ilman isoja muutoksia 35" tai
isommat mahtumaan alle. Muistutan tässä taas siitä että ne kannattaa mitata ne koot,
eikä lukea renkaan kyljestä.

Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta eikö näiden ylivaihteiden kanssa ole ollut jonkin
verran ongelmia? Siis ne jotka ruuvataan LT230 jakolatikon perään? Ja ovat pahuksen
kalliita.
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.01.2010, 13:43
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Meilläpäin on monessa rangessa 4,7 välitykset ja jakiksessa ~1 isonpuolen välitys, jolla saadaan se maantiepuoli ok.(4-vaiht. ja 35") Toimii hienosti maastossa ja maantiellä. Antinpajalta noita ainakin saa ja ei olleet edes niin kalliitakaan.
KIITOKSIA, juuri tätä tietoutta olin vailla, eli mielummin tiheät välitykset periin ja piiitkä välitys jakikseen maantietä varten...

Eli nyt vaan sumuiselle sarelle viestiä, jotta saadaan uudet ruuuvit ja eteen vielä "vahvistetut" reverse cut hammaspyörät!!!

Eli projekti-osiolla tapahtunee päivitystä kohtapuoliin perämurikoitten kanssa jossa muutama kuvakin saattaa ilmestyä...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
PAKOPUTKEN MUUTOKSET??? -HJU- Tekniikka & Jutustelu 18 04.11.2009 20:27
Rooverin oikea öljynsuodatin? kokkolanpoika Tekniikka & Jutustelu 1 08.05.2007 20:32
Rooverin öljynpaineet hukassa Paavo Tekniikka & Jutustelu 7 18.01.2007 11:26
M: Rooverin v-otta 76- kokkolanpoika O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 17.11.2006 10:26
Ranke Rooverin Järjetönsytytys... ??? Taapero Tekniikka & Jutustelu 2 27.10.2005 07:03


Sivu luotu: 20:42 (GMT +2).