Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.06.2009, 22:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No jep,

Kartaanin nivelissä tahi etuperän murikan laakereissa ei käsipelillä ainakaan tunnu välyksiä. Mutta kun kartaanaeista auton alla maaten käsin pyörittelee eestaas, niin etukartaanissa on paljon enemmän tyhjää kuin takana. Missä se välys siis oikein piilee, täytyyhän sitä olla molemmissa päissä kartaania, että se voi liikkua, siis etuperässä ja jakoloodassa.

Onko tuossa jakolaatikon ketjussa jokin kiristyssysteemi vai venyykö se vain vaihtokuntoon? Paha homma? Ilmeisesti jonninlainen välys tuossa aina pakostakin on.

Onko tässä mallissa taipumusta etunapojen booripalojen väljistymiseen kuten oli HJ:ssa? Ainakin ne ovat hieman erilaiset (=kalliimmat ja hankalammat vaihtaa).

Mitään epäilyttäviä ääniä ei kuulu kolausta lukuunottamatta. Autolla on ajettu pari sataa tuhatta. Voi olla, että pitäisi vaan opetella vaihtamaan tällä.

t. RoJu

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.06.2009, 21:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Onko tuossa jakolaatikon ketjussa jokin kiristyssysteemi vai venyykö se vain vaihtokuntoon? Paha homma? Ilmeisesti jonninlainen välys tuossa aina pakostakin on.

Onko tässä mallissa taipumusta etunapojen booripalojen väljistymiseen kuten oli HJ:ssa? Ainakin ne ovat hieman erilaiset (=kalliimmat ja hankalammat vaihtaa).


t. RoJu
Mulla etukartaania saa lonksuteltua vapaasti vajaan sentin laatikonpuoleisen pölysuojapellin (vai mikä lie) päältä katottuna.

Jakolaatikon kettingissä ei taida olla mitään kiristimiä, uskoisin sen olevan pitkälti samanlainen kuin tämä (VF4B): http://www.purefjcruiser.com/docs/20...bly/021003.pdf

Tässä kuva livenä: Eli kettinki kuuluu olla himpun löysällä, eli etuvedon kardaanissa kuuluu olla ainakin laatikon puolelta himpun löysää.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 22.06.2009 21:27 Perustelu: kuva lisätty
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.07.2009, 15:56
RoJu:n Avatar
RoJu RoJu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.12.07
Sijainti: Puskankylä
Viestit: 59
Perusasetus

KJD95 Voimansiirron välykset (oli: KJ95 tavaratilan pituus)


No hep,

En ole kerennyt tässä välissä asiaan perehtyä, mutta nyt nostin toisen etupyörän ilmaan ja siitä eestaas pyöritellen pystyin aika hyvin paikantamaan eri välykset:

Etunavan booreissa en pystynyt havaitsemaan välystä, kuten en myöskään vetonivelissä.

Etuperässä on pieni asiaankuuluva välys.

Kartaanin nivelissä ei tuntunut klappia.

Etukartaanin takapäässä kun on se laippa, jonka halkaisija on n. 10 cm (tätäkö Matti tarkoitit), niin sen kehältä mitaten kartaani pääsee liikkumaan tyhjää laatikossa n. 2.5 cm. Mun mielestä se näyttää paljolta. Takakartaanissa vastaava klappia on muutama milli, en tosin kokeillut takapyörä ilmassa.

Kokeilin sitten laittaa keskitasauspyörästön lukkoon, jolloin klappi pieneni noin puoleen.

Muuten miellyttävä auto on jotensakin vittumainen ajaa, kun vaihtamiseen pitää keskittyä kohtuuttomasti. Kolaus on varsin selvä ja epämiellyttävä. Uskoisin, että vaikka kettinkissä olisi kuinka paljon välystä, niin ei se oietessaan kolahda ("pojoing"), vaan jotain muuta (-kin) siellä on. Vai onko tämä normaalia? Olen kyllä ymmärtänyt paikallisen tojota-kauppiaankin puheista, että jonkinlainen klappi kuuluu asiaan.

Äkkiseltään näyttäisi tuosta kuvasta, että ketjun ja keskitasauspyörästön saa tutkittua/korjattua jakista irrottamatta. Miten lie?

Keskitasauspyörästönhän täytyy pyöriä tuossa kuvassa oikeanpuoleisen akselin päällä. En kyllä pysty järkeilemään, että miten se siinä toimii. Tuon keskitasaupyörästön saa varmaan rikki ajamalla asfaltilla se päällä, tai vaikka ajamalla auton jarrudynamometrille, niinkuin paikallinen katsastusmies olisi välttämättä halunnut tehdä.

Onko Matilla tai jollain muulla mielikuvaa kustannustasosta ketjun ja joittenkin pikkurattaiden vaihdolle?

t. Make

Viimeksi muokannut RoJu : 19.07.2009 15:58 Perustelu: Otsikon vaihto
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.07.2009, 14:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RoJu Näytä viesti
Äkkiseltään näyttäisi tuosta kuvasta, että ketjun ja keskitasauspyörästön saa tutkittua/korjattua jakista irrottamatta. Miten lie?

Keskitasauspyörästönhän täytyy pyöriä tuossa kuvassa oikeanpuoleisen akselin päällä. En kyllä pysty järkeilemään, että miten se siinä toimii. Tuon keskitasaupyörästön saa varmaan rikki ajamalla asfaltilla se päällä, tai vaikka ajamalla auton jarrudynamometrille, niinkuin paikallinen katsastusmies olisi välttämättä halunnut tehdä.

Onko Matilla tai jollain muulla mielikuvaa kustannustasosta ketjun ja joittenkin pikkurattaiden vaihdolle?

t. Make

Enpä tiedä millasta on yrittää avata jakista paikallaan ollessa... voihan se onnistuakin.

Keskitasauspyörästö on planeettavaihde. Sehän pyörii omia aikojaan koko ajan ajellessa, eli auton voi ajaa surutta myös jarrudynamometrille (olisit voinut antaa katsastusmiehen ajaa ). Keskilukko jos on päällä niin sitten ei ole syytä ajella asfaltilla eikä tietenkään dynamolle.

Ei hajua hinnoista, oletettavasti tyyriitä. Tuolta saa vähän vihiä hinnoista: http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199...MNTW_3610.html , nuo tosin kannattaa toisinaan kertoa x2 niin saa saman mitä paikallinen Toyota-diileri pyytää ovh:na.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kannattaako tuottaa kj95 vai Land Cruiser D4D -03 Teppo2 Tekniikka & Jutustelu 29 23.04.2008 18:54
M:Hiacen tavaratilan pohjalevy Micco O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 27.05.2007 19:44
BJ:n jousien pituus mir-40 Tekniikka & Jutustelu 2 03.05.2007 18:53
Kiilahihna pituus Masu Tekniikka & Jutustelu 1 30.01.2006 12:57
tavaratilan penkit - ilmaiseksi MMC:n jäsenelle tmx50 O/M/V Muut 5 27.09.2005 10:19


Sivu luotu: 10:06 (GMT +2).