![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Noniin, nyt on pihassa 2002 mallin KJ95. Hieno peli ajella muuten, mutta voimansiirrossa on jossain melekonen välys, joka kolahtaa ikävästi vaihtaessa, vaikka miten hienosti yrittäisi vaihdetta vaihtaa. Tämä lienee kuitenkin ominaisuus, joka kuuluu asiaan ? Vai on joku tyypillinen paikka, johon välystä kertyy? Kartaanin nivelissä ei tunnut klappia, eikä etunapojen booreissa. Melekonen rapisija tuo D4D, kunnes lämpiää.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miten lie jakolodjun kettinki, olisko virunut? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli 120 000 ajetussa saksantuontipelissä KDJ 95 etuperän kardaaninlaakerit paskana.
Ei oikeestaan kolahdellut, mutta piti inhottavaa kahinaa. Väljyys oli jo aiheuttanut yhden hampaan katkeamisen perävälityksestä. Remontti makso noin 3000. Kannattaa tarkistaa se kardaani että heiluuko. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Lisään vielä että mulla on automaatti, niin ei toi kolahtelu ehkä tuu samallailla esiin.
Ja vuosimalli on mullakin 2002. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
No jep,
Kartaanin nivelissä tahi etuperän murikan laakereissa ei käsipelillä ainakaan tunnu välyksiä. Mutta kun kartaanaeista auton alla maaten käsin pyörittelee eestaas, niin etukartaanissa on paljon enemmän tyhjää kuin takana. Missä se välys siis oikein piilee, täytyyhän sitä olla molemmissa päissä kartaania, että se voi liikkua, siis etuperässä ja jakoloodassa. Onko tuossa jakolaatikon ketjussa jokin kiristyssysteemi vai venyykö se vain vaihtokuntoon? Paha homma? Ilmeisesti jonninlainen välys tuossa aina pakostakin on. Onko tässä mallissa taipumusta etunapojen booripalojen väljistymiseen kuten oli HJ:ssa? Ainakin ne ovat hieman erilaiset (=kalliimmat ja hankalammat vaihtaa). Mitään epäilyttäviä ääniä ei kuulu kolausta lukuunottamatta. Autolla on ajettu pari sataa tuhatta. Voi olla, että pitäisi vaan opetella vaihtamaan tällä. t. RoJu |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jakolaatikon kettingissä ei taida olla mitään kiristimiä, uskoisin sen olevan pitkälti samanlainen kuin tämä (VF4B): http://www.purefjcruiser.com/docs/20...bly/021003.pdf Tässä kuva livenä: ![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 22.06.2009 21:27 Perustelu: kuva lisätty |
#7
|
||||
|
||||
![]() KJD95 Voimansiirron välykset (oli: KJ95 tavaratilan pituus)
No hep,
En ole kerennyt tässä välissä asiaan perehtyä, mutta nyt nostin toisen etupyörän ilmaan ja siitä eestaas pyöritellen pystyin aika hyvin paikantamaan eri välykset: Etunavan booreissa en pystynyt havaitsemaan välystä, kuten en myöskään vetonivelissä. Etuperässä on pieni asiaankuuluva välys. Kartaanin nivelissä ei tuntunut klappia. Etukartaanin takapäässä kun on se laippa, jonka halkaisija on n. 10 cm (tätäkö Matti tarkoitit), niin sen kehältä mitaten kartaani pääsee liikkumaan tyhjää laatikossa n. 2.5 cm. Mun mielestä se näyttää paljolta. Takakartaanissa vastaava klappia on muutama milli, en tosin kokeillut takapyörä ilmassa. Kokeilin sitten laittaa keskitasauspyörästön lukkoon, jolloin klappi pieneni noin puoleen. Muuten miellyttävä auto on jotensakin vittumainen ajaa, kun vaihtamiseen pitää keskittyä kohtuuttomasti. Kolaus on varsin selvä ja epämiellyttävä. Uskoisin, että vaikka kettinkissä olisi kuinka paljon välystä, niin ei se oietessaan kolahda ("pojoing"), vaan jotain muuta (-kin) siellä on. Vai onko tämä normaalia? Olen kyllä ymmärtänyt paikallisen tojota-kauppiaankin puheista, että jonkinlainen klappi kuuluu asiaan. Äkkiseltään näyttäisi tuosta kuvasta, että ketjun ja keskitasauspyörästön saa tutkittua/korjattua jakista irrottamatta. Miten lie? Keskitasauspyörästönhän täytyy pyöriä tuossa kuvassa oikeanpuoleisen akselin päällä. En kyllä pysty järkeilemään, että miten se siinä toimii. Tuon keskitasaupyörästön saa varmaan rikki ajamalla asfaltilla se päällä, tai vaikka ajamalla auton jarrudynamometrille, niinkuin paikallinen katsastusmies olisi välttämättä halunnut tehdä. Onko Matilla tai jollain muulla mielikuvaa kustannustasosta ketjun ja joittenkin pikkurattaiden vaihdolle? t. Make Viimeksi muokannut RoJu : 19.07.2009 15:58 Perustelu: Otsikon vaihto |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kannattaako tuottaa kj95 vai Land Cruiser D4D -03 | Teppo2 | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 23.04.2008 18:54 |
M:Hiacen tavaratilan pohjalevy | Micco | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 27.05.2007 19:44 |
BJ:n jousien pituus | mir-40 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.05.2007 18:53 |
Kiilahihna pituus | Masu | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 30.01.2006 12:57 |
tavaratilan penkit - ilmaiseksi MMC:n jäsenelle | tmx50 | O/M/V Muut | 5 | 27.09.2005 10:19 |