![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 20.10.2020 10:32 |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
En tiedä mistä saa järkihinnalla akut kun jo maastosähköpyörään maksaa jonkin verta jos haluaa kilowattitunnin akun. Kaikista akuista ei lähde huikeaa tehoa ulos. Mulla on kompressorissa 15 kilowatin sähkömoittoori ja senkin pyörittäminen akuin on haastavaa. Sähköautojen akkuja ei ejkä vielä saa sopuhintaan. Sama ongelma sähköperämoottorissa. Pyörä on halvin joka toimii ja voi ajaa maastossa. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
-nykyisen putkiauton voimanlähteen olen juurikin ratkaissut suuri metelisellä pensakasilla ja volvon 7.55 väliteisillä porttaaleilla. ![]() Porttaalit lisää kustannuksia ja painoakin niin paljon että sitten saa jäädä uusi auto tekemättä, vaikkakin sellaiset hyllystäkin löytyisi. -idea olisi osin rahoittaa tuo myymällä volvolaiset.. tässä täytyy huomioida että vertaat autoja jotka ihan eri painoissa. v8 aparaatti porttaalein painaa komeasti tuplat kevyeen alumiinirunkoiseen sähköautoon nähden Akkujahan voi laittaa ensin vähemmän ja lisäillä sitten tarpeen mukaan. näin pystyy myös huijaamaan lompakkoa.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 20.10.2020 19:26 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
https://youtu.be/MnKjO_4NJaI Vanhoista koneista ja autoista löytyy tunnelmaa jos on nähnyt niitä lapsena. Yhä harvempi kaipaa enää höyryjunaa ja höyrylaivaa. Minä olen kerran ollut höyryveturin vetämän junan kyydissä. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
-jos kuitenkin luonto alkaa ahdistaa, on Matti Eskon soittaminen kovaa myös oiva vaihtoehto viihtymiselle.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ekoilla parilla hakusanalla, jotka mieleen juolahti: https://carbuzz.com/compare/bmw-5-se...-tesla-model-3 Ilmeisen kilpakumppanit keskenään, tesla ei ole huomattavasti kevyempi. |
|
#8
|
||||
|
||||
![]() SähköHummeria pukkaa... Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
paino syntyy suurilta osin akuista, autoon ei tulisi isoa akkupakettia, vaan juuri sen verran että riittää päivän leikkeihin. aloitetaan vaikka 7kwh:lla ja kasvatetaan kapasiteettia tarvittaessa, myös akkutyyppi vaikuttaa kovasti painoon. ajatus olisikin käyttää 18650 kennoja ja tehdä akkupaketti itse. näihin saa valmista BMS:äänkin jolloin balanssi ladatessa ei ole ongelma. Lainaus:
Tässähän koitetaan poistaa sitä ilmiötä että ei tule sähköautoja kun ei ole latauspaikkoja, ei tule latauspaikkoja kun ei ole sähköautoja. -Ongelmasta päästään eroon sillä että tehdään niitä latauspaikkoja jolloin ei ole syytä olla ostamatta sähköautoakaan. esim. webaston kotilatausasema maksaa huimat 750e + kaapelinveto ja kytkentä, että en usko sen olevan taloyhtiölle kovinkaan kallis kustannus verrattuna esim. jälkiasennettavaan hissiin tai kattoremonttiin Jatkossa on paljon huolettomampaa ajella kun latausasemia löytyy yhtä helposti kuin fossiili-autollekin. Tuntuu myös että monille näyttää olevan aikamoisia asenneongelmiakin "uutta" teknologiaa vastaan. -vastaan voi tapella ja sitten luovuttaa jossain kohtaa kun tajuaa että tämä on tullut jäädäkseen, tai sitten voi ottaa innolla uuden vastaan ja katsoa mitä sillä on annettavana. itse näen polttomoottorin monella tavalla huonona keksintönä josta haluaisin eroon, sähkö ei toki sovi kaikille, minulle se sopii hyvin. Napamoottori / planeettapyörästö on edelleen se ykkössuunittelma, voi tosin olla että jokusen vuoden joutuu vartoilemaan että sellaisia alkaa saamaan harrastaystävälliseen hintaan. vetotikkuja ja jakovaihteistoja en halua periaatteesta käyttää ellei sitten tule tosi halvalla ruttutukusta teslaa vastaan josta saisi tekniikan..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 23.10.2020 19:32 |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:
Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla? Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Muutos etenee vähitellen. Omakotitalossa voi tulla tarvetta päivittää liittymä esim. 35 ampeeriseen. Vaikka kerrostalossa tyydyttäisiin vaatimattomaan lataustehoon, 9 tuntia vaikka 2 kilowatilla on 18 kilowattia. Itse ehdotin taloyhtiön kokouksessa evästyksenä positiivista suhtautumista, mutta niin, että tarvitsija maksaisi. Olisko nyky insinööritaidolla paha rasti laittaa 3x125A vaikka kerrostalon autojen lataukseen? Kai sellaistakin tulee kun taloyhtiöissä ei aina ole hyvin autoille tilaa, samoilla sähköautoilla voi ajaa useampi. Siinä järkeä tiuhemmin asuttuihin kaupunkeihin. |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
riittää. vanhemmat käyttää 1 vaihelatausta, useimmat 2 vaihetta ja renault zoe ja jotkut teslat kolmvaihelatausta. meillä 25A pääsulake ja 22kw asema jota käytetään 11kilowatilla. auto hyödyntää vain kahta vaihetta jolloin saadaan 7.2kW teho 16amppeerilla kokeiltiin talossa laittaa hellan kaikki levyt sekä uuni, vedenkeitin ja leivänpaahdin päälle samaan aikaan, ei tullut hiljaista. 25A sulake kestää oikeasti aikapaljon enemmän kuin 25A Voidaan myös laittaa virtaa mittaava laite pääkeskukseen joka tarkkailee koko talon / tontin kulutusta ja säätää autolle tulevaa virtaa sen mukaan miten pääsulakkeet antavat varaa. -tähän ei ainakaan meillä ole tarvetta auto latautuu lähes tyhjästä täyteen n.4h aikana. pikalaturit ovatkin sitten asia erikseen mistä voidaan repästä vaikka se sähkö 100kwh nopeudella jos auto sitä tukee (uusi VW id) golfiin se onnistuu 40kwh nopeudella vieden n. 45min Lainaus:
7000eurolla saa jo käytettyä nissan leafia joka maksaa itsensä aika äkkiä takaisin säästetyillä pensalaskuilla. uutta id3:a saa vähän yli kolmen kympin. tähän pari tonnia valtion tukea päälle. jolloin ei voida enään puhua kovin kalliista autosta. 20tkm polttoainesäästöt tarkoitaa äkkiä paria tonnia säätöä per vuosi jos kulutus n.7l naftaa. ja jos sen baarissa ravaamisen, tupakin ja kaljan ja roskaruuan mättäämisen naamaan lopettaa, terveyden lisäksi paranee myös lompakko. ainakin toisella parilla tonnilla -näillä konsteilla uusi auto olisi 6-7v päästä ilmainen. myös huollot ovat halvempia.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 24.10.2020 19:09 |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Akkujen elinkaari ei ole ikuinen, olisiko makx 10vuotta? Uusien akkujen uusiminen maksaa?? Miten sähköauton huollot on edullisempia, kuin polttomoottorisen? Esim jarrupalat yms kuluvat osat pitkälti samoja?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Eli sähköoffi on ihan ylivertainen kampe, ainakin teoriassa, jos käytetään teknologiaa jota ei ole vielä edes olemassa. Iha jees!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Pikku summistahan siis puhutaan... Vertaus taskulamppuun ja katuvalaistukseen ei tässä lie kaukana, kustannuksiltaankaan isossa kuvassa? Kustannukset saattavat olla oikeasti taloyhtiöstä riippuen kymmeniä kiloja per paikka, jopa aivan älyttömiä. Saatetaan joutua "vähän" laittamaan kaikkea uusiksi. Lohkaripaikat eivät useasti kestä edes sisätilanlämmittimiäkään sulakkeiden paukkumatta.Pahoittelen että itsekkin sorruin tätäkin ketjua sotkemaan diipalla ohi aiheen, vaikka samasta aiheesta kyrpiintyneenä tuon pystyyn pistin: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164115 Jatketaanko tässä ketjussa mahdollista sähköllä offaamista? https://www.youtube.com/watch?v=9swXsJF6qo4
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Onhan mukavaa, että yhteiskunnassa ja kansalaisten kesken keskustellaan jostain sellaisesta mistä voi olla apua tuleville polville ja ympäristölle. Varmasti myös haasteita. Verrataan vaikka jatkuvaan sotejauhantaan, mitä hyötyä siitä on ollut! ![]() Minusta tälläinen muutostilanne on mielenkiintoinen monesta näkökulmasta. Nyt tulee tahoja, jotka lyö asialla rahoiksi kun ymmärtävät mahdollisuuden ajoissa. Siksi se etenee. Näin on, että on ollut lohkolämmitin paikkoja ja joillain on silti sisätilan lämmitin. Kyllä jo tältä pohjalta jonkinlainen hidas lataus saadaan. Tietotekniikassakaan ei heti tullut kovimmat tiedonsiirtonopeudet. Taloyhtiöissä on ns. ilmainen netti, joka ei kovin nopea ja omin rahoin voi ostaa nopeamman. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 23.10.2020 22:14 |
|
#17
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Lainaus:
Vähän vajaa 500hv. Sähköllä 6400kW |
|
#18
|
|||
|
|||
|
Tuos olis hyvä sähköpyörätuoli:
https://youtu.be/4kUV4qb_Pr8 Kai joku keksii jonkun jouhean hyönteismäisesti liikkuvan kulkupelin. Ehkä vähän kuin tämä, mutta keinutelit sähköveto avittaa tiukoissa käännöksissä. https://youtu.be/yXzJzb5hQj8 Ehkä ei pyöriä ollenkaan vaan monta jalkaa. |
|
#19
|
||||
|
||||
|
Jep.
Kaksi 3.2 litran kutosta. Ei noilla kuuuhun mennä mutta hiljaa mennä jurnuaa, ja max.vetovoima on sama kuin sähköllä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#20
|
||||
|
||||
|
Eikös sähkö Wranglerikin ollut tulossa, vai olikos se vaan hybridi?
__________________
-Pauli- |
|
#21
|
||||
|
||||
|
Hybridi. Sähköstä on kait spekulaatioita, ei mitään vahvistettua.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#22
|
||||
|
||||
|
Sähkösähkösähkö... Me ollaan kusessa kohta tän sähkön kanssa. Odottelen mm. kunnon tulipaloja, milloin eka kauppakeskus palaa maantasalle kiitos sähköautojen?
|
|
#23
|
||||
|
||||
|
Jenkeissähän tosiaan näitä sähkövempeleitä rupee tuleen joka suunnasta.
Rivian yks mielenkiintonen vaihtoehto. https://rivian.com/ https://www.caranddriver.com/rivian/r1t * Kiihtyvyys 0-60 mailiin 3 sekuntia. * Neliveto. Jokasella pyörällä siis oma moottori joten pystyy tekemään tankkikäännöksen paikallaan. * Yhteisteho 750 Heppaa ja vääntöä ~1124 Nm. * Kahluusyvyys vajaan metrin. * Maavara 275/65 R20 renkailla ~370mm. * Vetokyky hiukan vajaa 5000kg. * Hinnat alkaen 105 kWh akulla 70,500 $. Kallein 80,500 $ jossa 180 kWh akku, tälle ilmotettu kantamaks 400+ mailia. Viimeksi muokannut mara90 : 22.10.2020 16:17 |
|
#24
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Autojen turvallisuutta lähdettiin parantamaan vasta kun kerkesi sattua jotain. Mikään energiaan liittyvä ratkaisu ei ole ollut harmiton. Olis karseeta jos kaikki vaikka puulämmittäisi. Kaikista voimalaitoksista on ollut haittojakin. Yhteiskuntaa on kehitetty autoista riippuvaan suuntaan. Palava auto ei kovin miellyttävä: https://youtu.be/-F1XiXvklvo Pitäskö ekat sähköautot pysäköidä ainakin ladatessa väljemmin. Sehän on kotonakin riski. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 22.10.2020 16:36 |
|
#25
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Maailmalta näitä ihan oikeasti teknisistä syistä (ei nousevana trendinä autojen polttelusta tiettyjen niin aatteellisten kuin, noh, jätänpä sanomatta.) saanut lukea. Liittyen juurikin patteriautoihin. Paljonkohan monissa taloyhtiöissä siirretään KAIKKIA remppoja keväällä tulevan lain myötä? Niitä tärkeitäkin. Ja paljonko perseily tulee maksamaan asukkaille? Oli sitten osakas tahi vuokralainen. "Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle silloin, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä, tiedottaa Isännöintiliitto. Tällaisia suuria korjauksia ovat esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen." https://www.talouselama.fi/uutiset/t...0-6f00225e1231 Otappa nyt sitten tuostakin paskasta selvää! Okei, parkkisen sähköjen uusiminen viellä jotenkin ymmärrettävissä, mutta ikkunoiden uusiminen, rappaaminen, ilmastoinnin fiksaaminen, Etc. Ja mitenkä tietyillä alueilla joissa parkkipaikkoja sangen vähän, ja asukkeja ei syystä tahi toisesta patteri pelleily kiinnosta tai vain onnistu, niin miten ne pakotetut paikat jaetaan? Kuvitteellisessa taloyhtiössä jonotit kaksi vuotta että saat edes kylmän ruudun maksuavasten, ja viisi päälle että tolppapaikan. Vähäinen tonttitila kun kyseessän niin tulevatko mahdolliset sähköautoilijat "ohituskaistaa" ja lemppaavat jonottaneet ja jo paikan saaneet takaisin kadun varsipaikoille jossa voit yön yli pitää, mutta päivällä sen Max. 4 tuntia ja viikonloppuisinkin 24H paikoilla siirrellä ajokkia ettei napsahda pysäköintivirhe...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan Tehokas offroad auto | NRN90 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 27.12.2016 17:18 |
| Ostettu Offroad auto. | rotatio | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 17.03.2016 08:03 |
| Myydään formula offroad auto | mauriala | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 08.02.2016 16:09 |
| Ostetaan Offroad auto | NRN90 | O/M/V Ajoneuvot | 18 | 28.06.2014 04:48 |
| Offroad auto... | -Vinskami- | Chit-Chat | 3 | 09.06.2005 19:34 |