Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.10.2020, 10:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 20.10.2020 10:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.10.2020, 11:01
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.
Mielestäni tavallisen auton pystyisi muuttamaan sähkökäyttöiseksi tavallisella kolmivaiheoikosulkumoottorilla ja taajuusmuuttajalla. Painavat kyllä.

En tiedä mistä saa järkihinnalla akut kun jo maastosähköpyörään maksaa jonkin verta jos haluaa kilowattitunnin akun. Kaikista akuista ei lähde huikeaa tehoa ulos.

Mulla on kompressorissa 15 kilowatin sähkömoittoori ja senkin pyörittäminen akuin on haastavaa. Sähköautojen akkuja ei ejkä vielä saa sopuhintaan. Sama ongelma sähköperämoottorissa.

Pyörä on halvin joka toimii ja voi ajaa maastossa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.10.2020, 19:22
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 880
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.

-nykyisen putkiauton voimanlähteen olen juurikin ratkaissut suuri metelisellä pensakasilla ja volvon 7.55 väliteisillä porttaaleilla.

Porttaalit lisää kustannuksia ja painoakin niin paljon että sitten saa jäädä uusi auto tekemättä, vaikkakin sellaiset hyllystäkin löytyisi.
-idea olisi osin rahoittaa tuo myymällä volvolaiset..

tässä täytyy huomioida että vertaat autoja jotka ihan eri painoissa. v8 aparaatti porttaalein painaa komeasti tuplat kevyeen alumiinirunkoiseen sähköautoon nähden

Akkujahan voi laittaa ensin vähemmän ja lisäillä sitten tarpeen mukaan. näin pystyy myös huijaamaan lompakkoa.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 20.10.2020 19:26
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.10.2020, 19:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.089
Perusasetus

Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.10.2020, 19:51
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.
Ei auta kuin hakea tunnelmaa urheilujuomasta, makkaranpaistosta ja hyvästä akustisesta bändistä:
https://youtu.be/MnKjO_4NJaI

Vanhoista koneista ja autoista löytyy tunnelmaa jos on nähnyt niitä lapsena. Yhä harvempi kaipaa enää höyryjunaa ja höyrylaivaa. Minä olen kerran ollut höyryveturin vetämän junan kyydissä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.10.2020, 20:18
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 880
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.
onha se komiaa ku kuulee oksien katkeilevan alla ja oravien juoksevan karkuun.
-jos kuitenkin luonto alkaa ahdistaa, on Matti Eskon soittaminen kovaa myös oiva vaihtoehto viihtymiselle.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.10.2020, 21:17
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti

tässä täytyy huomioida että vertaat autoja jotka ihan eri painoissa. v8 aparaatti porttaalein painaa komeasti tuplat kevyeen alumiinirunkoiseen sähköautoon nähden
Niinkö? Perstuntumalla veikkaan, että jos sen portaali-V8-aparaatin vertailukumppaniksi rakennetaan yhtä suorituskykyinen ja kestävä sähköaparaatti, ei painossa isoa eroa ole. Toki, jos verrataan perusmönkkärin tasoista ja kokoista sähköaparaattia ja portaaliveekasimonsteria, niin sitte.

Ekoilla parilla hakusanalla, jotka mieleen juolahti:
https://carbuzz.com/compare/bmw-5-se...-tesla-model-3

Ilmeisen kilpakumppanit keskenään, tesla ei ole huomattavasti kevyempi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.10.2020, 21:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus



SähköHummeria pukkaa...

Lainaus:
General Motors julkisti Suomen aikaa myöhään tiistai-iltana virallisesti uuden GMC Hummer EV -täyssähköauton ja ennakkomyynnin aloituksen.

Sen verran suuri tapaus off-road -ikonin paluu markkinoille kymmenen vuoden tauon jälkeen oli, että kaikki autolehdet ja autosivustot huomioivat julkistuksen jonkinlaisella uutispätkällä.

Mutta keskiviikkona tuli jo uusi uutinen täyssähköisestä Hummerista. Edellisenä päivänä esitelty Hummer EV Edition 1 on myyty loppuun. Jonotuslistalle voi General Motorsin mukaan liittyä, sillä ainahan joku voi kuulemma perua varauksensa. Jonotuslistaa tosin kuvaillaan "varsin pitkäksi".

Lisäksi GM muistuttaa, että uusia sähkö-Hummerin versioita tietysti tulee myyntiin, kun tuotanto vain napsahtaa eteenpäin.

GM ei paljasta, kuinka monta 112 595 Yhdysvaltain dollarin (= 95 000 euroa) hintalapun saanutta Edition 1:n Hummeria oli myynnissä. Huhujen mukaan ensipainos oli tuhat yksilöä, ja ne varattiin alle kahdessa tunnissa.

Nelivetoisen lava-auton ensimmäinen erä myytiin loppuun siitä huolimatta, että GM ei vielä ole pystynyt kertomaan Edition 1:n aivan tarkkoja teho- ynnä muita numeroita.

GM:n arvion mukaan kolme sähkömoottoria tuottavat noin tuhat hevosvoima, yli 15 000 newtonmetrin väännön ja yli 550 kilometrin toimintamatkan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.10.2020, 19:29
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 880
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Ekoilla parilla hakusanalla, jotka mieleen juolahti:
https://carbuzz.com/compare/bmw-5-se...-tesla-model-3

Ilmeisen kilpakumppanit keskenään, tesla ei ole huomattavasti kevyempi.
Huomaan että sähköauto sulle vieras aihe.
paino syntyy suurilta osin akuista, autoon ei tulisi isoa akkupakettia, vaan juuri sen verran että riittää päivän leikkeihin.
aloitetaan vaikka 7kwh:lla ja kasvatetaan kapasiteettia tarvittaessa, myös akkutyyppi vaikuttaa kovasti painoon. ajatus olisikin käyttää 18650 kennoja ja tehdä akkupaketti itse. näihin saa valmista BMS:äänkin jolloin balanssi ladatessa ei ole ongelma.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Paljonkohan monissa taloyhtiöissä siirretään KAIKKIA remppoja keväällä tulevan lain myötä? Niitä tärkeitäkin. Ja paljonko perseily tulee maksamaan asukkaille? Oli sitten osakas tahi vuokralainen.

"Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle silloin, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä, tiedottaa Isännöintiliitto. Tällaisia suuria korjauksia ovat esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen."

https://www.talouselama.fi/uutiset/t...0-6f00225e1231

Otappa nyt sitten tuostakin paskasta selvää! Okei, parkkisen sähköjen uusiminen viellä jotenkin ymmärrettävissä, mutta ikkunoiden uusiminen, rappaaminen, ilmastoinnin fiksaaminen, Etc.

Ja mitenkä tietyillä alueilla joissa parkkipaikkoja sangen vähän, ja asukkeja ei syystä tahi toisesta patteri pelleily kiinnosta tai vain onnistu, niin miten ne pakotetut paikat jaetaan?

Kuvitteellisessa taloyhtiössä jonotit kaksi vuotta että saat edes kylmän ruudun maksuavasten, ja viisi päälle että tolppapaikan. Vähäinen tonttitila kun kyseessän niin tulevatko mahdolliset sähköautoilijat "ohituskaistaa" ja lemppaavat jonottaneet ja jo paikan saaneet takaisin kadun varsipaikoille jossa voit yön yli pitää, mutta päivällä sen Max. 4 tuntia ja viikonloppuisinkin 24H paikoilla siirrellä ajokkia ettei napsahda pysäköintivirhe...

Tässähän koitetaan poistaa sitä ilmiötä että ei tule sähköautoja kun ei ole latauspaikkoja, ei tule latauspaikkoja kun ei ole sähköautoja.
-Ongelmasta päästään eroon sillä että tehdään niitä latauspaikkoja jolloin ei ole syytä olla ostamatta sähköautoakaan.
esim. webaston kotilatausasema maksaa huimat 750e + kaapelinveto ja kytkentä, että en usko sen olevan taloyhtiölle kovinkaan kallis kustannus verrattuna esim. jälkiasennettavaan hissiin tai kattoremonttiin

Jatkossa on paljon huolettomampaa ajella kun latausasemia löytyy yhtä helposti kuin fossiili-autollekin.

Tuntuu myös että monille näyttää olevan aikamoisia asenneongelmiakin "uutta" teknologiaa vastaan.
-vastaan voi tapella ja sitten luovuttaa jossain kohtaa kun tajuaa että tämä on tullut jäädäkseen, tai sitten voi ottaa innolla uuden vastaan ja katsoa mitä sillä on annettavana. itse näen polttomoottorin monella tavalla huonona keksintönä josta haluaisin eroon, sähkö ei toki sovi kaikille, minulle se sopii hyvin.

Napamoottori / planeettapyörästö on edelleen se ykkössuunittelma, voi tosin olla että jokusen vuoden joutuu vartoilemaan että sellaisia alkaa saamaan harrastaystävälliseen hintaan.

vetotikkuja ja jakovaihteistoja en halua periaatteesta käyttää ellei sitten tule tosi halvalla ruttutukusta teslaa vastaan josta saisi tekniikan..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 23.10.2020 19:32
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.10.2020, 20:22
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.440
Perusasetus

Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:

Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla?

Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.10.2020, 22:00
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:

Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla?

Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...
Nyt on jotain muutosta tapahtunut sen suhteen, että asia etenee. Eilen seurasin energiakeskustelua A-Studiossa. Siinä tuli sellaista näkökulmaa, että henkilöautoissa autoteollisuus näyttää valinneen sähkövaihtoehdon. Raskaassa kalustossa ei toistaiseksi - paitsi kaupunkibusseissa.

Muutos etenee vähitellen. Omakotitalossa voi tulla tarvetta päivittää liittymä esim. 35 ampeeriseen. Vaikka kerrostalossa tyydyttäisiin vaatimattomaan lataustehoon, 9 tuntia vaikka 2 kilowatilla on 18 kilowattia.

Itse ehdotin taloyhtiön kokouksessa evästyksenä positiivista suhtautumista, mutta niin, että tarvitsija maksaisi.

Olisko nyky insinööritaidolla paha rasti laittaa 3x125A vaikka kerrostalon autojen lataukseen?

Kai sellaistakin tulee kun taloyhtiöissä ei aina ole hyvin autoille tilaa, samoilla sähköautoilla voi ajaa useampi. Siinä järkeä tiuhemmin asuttuihin kaupunkeihin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.10.2020, 18:44
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 880
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:

Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla?

Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...

riittää. vanhemmat käyttää 1 vaihelatausta, useimmat 2 vaihetta ja renault zoe ja jotkut teslat kolmvaihelatausta.

meillä 25A pääsulake ja 22kw asema jota käytetään 11kilowatilla. auto hyödyntää vain kahta vaihetta jolloin saadaan 7.2kW teho 16amppeerilla
kokeiltiin talossa laittaa hellan kaikki levyt sekä uuni, vedenkeitin ja leivänpaahdin päälle samaan aikaan, ei tullut hiljaista.

25A sulake kestää oikeasti aikapaljon enemmän kuin 25A

Voidaan myös laittaa virtaa mittaava laite pääkeskukseen joka tarkkailee koko talon / tontin kulutusta ja säätää autolle tulevaa virtaa sen mukaan miten pääsulakkeet antavat varaa. -tähän ei ainakaan meillä ole tarvetta auto latautuu lähes tyhjästä täyteen n.4h aikana.

pikalaturit ovatkin sitten asia erikseen mistä voidaan repästä vaikka se sähkö 100kwh nopeudella jos auto sitä tukee (uusi VW id)
golfiin se onnistuu 40kwh nopeudella vieden n. 45min



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Sähköautot voi aluksi olla kuin autoteollisuuden ekat statusautot, Packard, Cadillac, Lincoln, Mercedes ym... Sillä symbolisoidaan, että nyt menee hyvin ja ollaan kehityksen kärjessä.

Köyhemmille tulee omia vaihtoehtoja ja kaikki ei ole autoja, vaan jotain kevyempiä.
Testa on vähän status symboli varsinkin nuorilla, mutta tosiasiassa sähköautot eivät enään ole kovin kalleita.
7000eurolla saa jo käytettyä nissan leafia joka maksaa itsensä aika äkkiä takaisin säästetyillä pensalaskuilla.

uutta id3:a saa vähän yli kolmen kympin. tähän pari tonnia valtion tukea päälle. jolloin ei voida enään puhua kovin kalliista autosta.

20tkm polttoainesäästöt tarkoitaa äkkiä paria tonnia säätöä per vuosi jos kulutus n.7l naftaa.
ja jos sen baarissa ravaamisen, tupakin ja kaljan ja roskaruuan mättäämisen naamaan lopettaa, terveyden lisäksi paranee myös lompakko. ainakin toisella parilla tonnilla
-näillä konsteilla uusi auto olisi 6-7v päästä ilmainen.
myös huollot ovat halvempia.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 24.10.2020 19:09
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.10.2020, 19:58
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.440
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
20tkm polttoainesäästöt tarkoitaa äkkiä paria tonnia säätöä per vuosi jos kulutus n.7l naftaa.
ja jos sen baarissa ravaamisen, tupakin ja kaljan ja roskaruuan mättäämisen naamaan lopettaa, terveyden lisäksi paranee myös lompakko. ainakin toisella parilla tonnilla
-näillä konsteilla uusi auto olisi 6-7v päästä ilmainen.
myös huollot ovat halvempia.
Ihan mielenkiinnosta, miten olet säästön laskenut?
Akkujen elinkaari ei ole ikuinen, olisiko makx 10vuotta? Uusien akkujen uusiminen maksaa??
Miten sähköauton huollot on edullisempia, kuin polttomoottorisen? Esim jarrupalat yms kuluvat osat pitkälti samoja?
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.10.2020, 21:02
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Eli sähköoffi on ihan ylivertainen kampe, ainakin teoriassa, jos käytetään teknologiaa jota ei ole vielä edes olemassa. Iha jees!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.10.2020, 21:24
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.063
Red face

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
webaston kotilatausasema maksaa huimat 750e + kaapelinveto ja kytkentä, että en usko sen olevan taloyhtiölle kovinkaan kallis kustannus
Ei toki! Pikku summistahan siis puhutaan... Vertaus taskulamppuun ja katuvalaistukseen ei tässä lie kaukana, kustannuksiltaankaan isossa kuvassa? Kustannukset saattavat olla oikeasti taloyhtiöstä riippuen kymmeniä kiloja per paikka, jopa aivan älyttömiä. Saatetaan joutua "vähän" laittamaan kaikkea uusiksi. Lohkaripaikat eivät useasti kestä edes sisätilanlämmittimiäkään sulakkeiden paukkumatta.

Pahoittelen että itsekkin sorruin tätäkin ketjua sotkemaan diipalla ohi aiheen, vaikka samasta aiheesta kyrpiintyneenä tuon pystyyn pistin: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164115

Jatketaanko tässä ketjussa mahdollista sähköllä offaamista? https://www.youtube.com/watch?v=9swXsJF6qo4
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.10.2020, 22:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Ei toki! Pikku summistahan siis puhutaan... Vertaus taskulamppuun ja katuvalaistukseen ei tässä lie kaukana, kustannuksiltaankaan isossa kuvassa? Kustannukset saattavat olla oikeasti taloyhtiöstä riippuen kymmeniä kiloja per paikka, jopa aivan älyttömiä. Saatetaan joutua "vähän" laittamaan kaikkea uusiksi. Lohkaripaikat eivät useasti kestä edes sisätilanlämmittimiäkään sulakkeiden paukkumatta.

Pahoittelen että itsekkin sorruin tätäkin ketjua sotkemaan diipalla ohi aiheen, vaikka samasta aiheesta kyrpiintyneenä tuon pystyyn pistin: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164115

Jatketaanko tässä ketjussa mahdollista sähköllä offaamista? https://www.youtube.com/watch?v=9swXsJF6qo4
Älä nyt vielä kyrpiinny kun vasta ollaan alkumetreillä.

Onhan mukavaa, että yhteiskunnassa ja kansalaisten kesken keskustellaan jostain sellaisesta mistä voi olla apua tuleville polville ja ympäristölle. Varmasti myös haasteita.

Verrataan vaikka jatkuvaan sotejauhantaan, mitä hyötyä siitä on ollut!

Minusta tälläinen muutostilanne on mielenkiintoinen monesta näkökulmasta. Nyt tulee tahoja, jotka lyö asialla rahoiksi kun ymmärtävät mahdollisuuden ajoissa. Siksi se etenee.

Näin on, että on ollut lohkolämmitin paikkoja ja joillain on silti sisätilan lämmitin. Kyllä jo tältä pohjalta jonkinlainen hidas lataus saadaan. Tietotekniikassakaan ei heti tullut kovimmat tiedonsiirtonopeudet. Taloyhtiöissä on ns. ilmainen netti, joka ei kovin nopea ja omin rahoin voi ostaa nopeamman.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 23.10.2020 22:14
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.10.2020, 20:38
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti

Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.

Vähän vajaa 500hv.
Sähköllä 6400kW
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.10.2020, 21:17
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Vähän vajaa 500hv.
Sähköllä 6400kW
Tuos olis hyvä sähköpyörätuoli:
https://youtu.be/4kUV4qb_Pr8

Kai joku keksii jonkun jouhean hyönteismäisesti liikkuvan kulkupelin.

Ehkä vähän kuin tämä, mutta keinutelit sähköveto avittaa tiukoissa käännöksissä.
https://youtu.be/yXzJzb5hQj8

Ehkä ei pyöriä ollenkaan vaan monta jalkaa.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 21.10.2020, 21:46
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Vähän vajaa 500hv.
Sähköllä 6400kW
Jep.

Kaksi 3.2 litran kutosta.

Ei noilla kuuuhun mennä mutta hiljaa mennä jurnuaa, ja max.vetovoima on sama kuin sähköllä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.10.2020, 07:09
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.279
Perusasetus

Eikös sähkö Wranglerikin ollut tulossa, vai olikos se vaan hybridi?
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 22.10.2020, 11:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Eikös sähkö Wranglerikin ollut tulossa, vai olikos se vaan hybridi?
Hybridi. Sähköstä on kait spekulaatioita, ei mitään vahvistettua.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 22.10.2020, 14:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.089
Perusasetus

Sähkösähkösähkö... Me ollaan kusessa kohta tän sähkön kanssa. Odottelen mm. kunnon tulipaloja, milloin eka kauppakeskus palaa maantasalle kiitos sähköautojen?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 22.10.2020, 16:14
mara90:n Avatar
mara90 mara90 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.06.11
Sijainti: Huittinen
Viestit: 697
Perusasetus

Jenkeissähän tosiaan näitä sähkövempeleitä rupee tuleen joka suunnasta.
Rivian yks mielenkiintonen vaihtoehto.

https://rivian.com/
https://www.caranddriver.com/rivian/r1t

* Kiihtyvyys 0-60 mailiin 3 sekuntia.
* Neliveto. Jokasella pyörällä siis oma moottori joten pystyy tekemään tankkikäännöksen paikallaan.
* Yhteisteho 750 Heppaa ja vääntöä ~1124 Nm.
* Kahluusyvyys vajaan metrin.
* Maavara 275/65 R20 renkailla ~370mm.
* Vetokyky hiukan vajaa 5000kg.
* Hinnat alkaen 105 kWh akulla 70,500 $.
Kallein 80,500 $ jossa 180 kWh akku, tälle ilmotettu kantamaks 400+ mailia.

Viimeksi muokannut mara90 : 22.10.2020 16:17
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 22.10.2020, 16:21
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Sähkösähkösähkö... Me ollaan kusessa kohta tän sähkön kanssa. Odottelen mm. kunnon tulipaloja, milloin eka kauppakeskus palaa maantasalle kiitos sähköautojen?
Uusissa konsteissa on omat riskinsä ja kaikissa on ollut, pelottas kyllä liikkua hevosella. Jos sähköautossa on uutta paloriskiä, tulisi vakavuudella suhtautua asian ratkaisemiseen. Monessa autossa on likainen konetila ja mikälie silloin tällöin bussinkin sytyttää.

Autojen turvallisuutta lähdettiin parantamaan vasta kun kerkesi sattua jotain.

Mikään energiaan liittyvä ratkaisu ei ole ollut harmiton. Olis karseeta jos kaikki vaikka puulämmittäisi. Kaikista voimalaitoksista on ollut haittojakin. Yhteiskuntaa on kehitetty autoista riippuvaan suuntaan.

Palava auto ei kovin miellyttävä:
https://youtu.be/-F1XiXvklvo

Pitäskö ekat sähköautot pysäköidä ainakin ladatessa väljemmin. Sehän on kotonakin riski.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 22.10.2020 16:36
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 22.10.2020, 16:59
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Sähkösähkösähkö... Me ollaan kusessa kohta tän sähkön kanssa. Odottelen mm. kunnon tulipaloja, milloin eka kauppakeskus palaa maantasalle kiitos sähköautojen?

Maailmalta näitä ihan oikeasti teknisistä syistä (ei nousevana trendinä autojen polttelusta tiettyjen niin aatteellisten kuin, noh, jätänpä sanomatta.) saanut lukea. Liittyen juurikin
patteriautoihin.



Paljonkohan monissa taloyhtiöissä siirretään KAIKKIA remppoja keväällä tulevan lain myötä? Niitä tärkeitäkin. Ja paljonko perseily tulee maksamaan asukkaille? Oli sitten osakas tahi vuokralainen.

"Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle silloin, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä, tiedottaa Isännöintiliitto. Tällaisia suuria korjauksia ovat esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen."

https://www.talouselama.fi/uutiset/t...0-6f00225e1231

Otappa nyt sitten tuostakin paskasta selvää! Okei, parkkisen sähköjen uusiminen viellä jotenkin ymmärrettävissä, mutta ikkunoiden uusiminen, rappaaminen, ilmastoinnin fiksaaminen, Etc.

Ja mitenkä tietyillä alueilla joissa parkkipaikkoja sangen vähän, ja asukkeja ei syystä tahi toisesta patteri pelleily kiinnosta tai vain onnistu, niin miten ne pakotetut paikat jaetaan?

Kuvitteellisessa taloyhtiössä jonotit kaksi vuotta että saat edes kylmän ruudun maksuavasten, ja viisi päälle että tolppapaikan. Vähäinen tonttitila kun kyseessän niin tulevatko mahdolliset sähköautoilijat "ohituskaistaa" ja lemppaavat jonottaneet ja jo paikan saaneet takaisin kadun varsipaikoille jossa voit yön yli pitää, mutta päivällä sen Max. 4 tuntia ja viikonloppuisinkin 24H paikoilla siirrellä ajokkia ettei napsahda pysäköintivirhe...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Tehokas offroad auto NRN90 O/M/V Ajoneuvot 4 27.12.2016 17:18
Ostettu Offroad auto. rotatio O/M/V Ajoneuvot 3 17.03.2016 08:03
Myydään formula offroad auto mauriala O/M/V Ajoneuvot 1 08.02.2016 16:09
Ostetaan Offroad auto NRN90 O/M/V Ajoneuvot 18 28.06.2014 04:48
Offroad auto... -Vinskami- Chit-Chat 3 09.06.2005 19:34


Sivu luotu: 18:14 (GMT +2).