![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tiguanissa on 2500 ”sport & track” versiossa. 2,0d 140hv dsg ja ihan hyvin vetää sen ja enemmänkin (toki kokeiltu vain suljetulla alueella) etuvetohan tuo on kunnes pito loppuu vetäviltä. Joskus olen antanut itseni ymmärtää, että vetomassat on valmistajan määrittelemiä? Joissain sähköautoissa on koukku, mutta vetää ei saa mitään. Lienee vain pyöränkuljetushässäkkää varten tuo koukku?
|
|
#2
|
|||
|
|||
Ja tulevaisuudessa.....
Sähkörimpuloilla ehkä max. 750kg. Tai ei mitään.....
Hybrideillä moottorikäytösssä ehkä vähän enemmän. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ihan sellainen pikku fakta jos ei sinulla ole tiedossa: esimerkiksi jokseenkin kaikki tehokkaimmat veturit on sähkövetureita, ja vastaavasti liikkellelähdössä vetokyvyltäänkin parhaat vehkeet on käytännössä kaikki dieselsähköisiä, eli diesel tuottaa voiman generaattorille ja sieltä edelleen inverttereille ja ohjauselektroniikan kautta sähkömoottoreille. Isoimmat vetomestarivalmistajat on parhaillaan kehittämässä täyssähköisiä vetomestareita, koska niillä on niin monta hyvää ominaisuutta verrattuna dieselvehkeeseen. Trukkivalmistajat on alkaneet uudestaan kiinnostua sähkökoneista. 40-50 tonnia nostavia kurottajia tehdään jo hybrideinä. Konttilukit on vähitellen siirtymässä joko hybrideiksi tai täyssähköisiksi, ja jo 2000- luvun ihan alkupuolelta uudet koneet on olleet dieselsähköisiä. Laivoihin on jo pitkään asennettu azipodeja ja muita vastaavia dieselsähköisiä propulsiosysteemeitä. Kyllä noiden hybdridi- ja sähkövehkeiden täytyy siis olla ihan paskoja, kun valmistajat tuuttaa niitä ammattikäyttöön todella raskaisiin tehtäviin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Noinhan se on. Max vetomassa on pyöreät nolla lähes jokaisessa sähkölaitteessa. Huyndai/Kia taisi tehdä jonkun katumaasturin näköisen jolla saisi vetää jo jotain?
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Se että niillä ei nykyisin saa vetää mitään on valmistajien typeryyttä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#6
|
|||
|
|||
Mä oon samaa mieltä.Lainaus:
Tai pattereis energiaa.... Verkos roikkuvien tai näiden hybridien sekä polttomoottori hybridien optimointi paljon helpompaa.... Sekä verkkoon takaisinsyöttö narun peräs roikkuvil. Ja toimii varmasti. Verkossa roikkuvien peräst nostetaan vaikka maapallo jos on vaan riittävän isot vehkeet..... ![]() Mut kevyemmät nelipyöräset hybridit ja sähköautot maantiellä aivan naurettavia. Kunnes keksitään oikee ja tehokas energian varastointijärjestelmä. Nykyiset hyvä tie oikeisiin..... Jokainen järjestelmä on yhtä viisas kun sen luoja..... Eikä tarvii paljookaan olla viisaampi kun järjestelmä. et huomaa missä vika. Vanhan liiton mukaan, kalastus on tosi helppoo, ei tarvii olla kun vähän viisaampi kun kala.... ![]() Sanonta Saimaalta: Arppi vainaa, vanha ammattikalastaja. Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 19:39 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Noissa Kalmarin dieselsähkölukeissa muuten tosiaan sähkömoottoreiden jarrutusenergia (sekä ajomoottorien että tietääkseni myös vinssin moottorien liftiä laskiessa) syötetään isoon vastuspakettiin ja haihdutetaan lämpönä ilmaan - ihan kuten dieselsähkövetureissa missä on dynaaminen jarru. Hybridilukeissa jarrutusenergiaa otetaan josssin määrin talteen, ja täyssähköisissä aikalailla kokonaan. Niissä on lataustehokin aika kiitettävä, Kalmarin fastchargeissa maksimissaan 600kW ja parin tunnin ajoaika ladataan alle minuutissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#8
|
|||
|
|||
Tosta voit aloittaa.....Lainaus:
![]() Vetomassaa rittää kun akustosta löytyy powerii..... siihen asti kun kyykkää. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...leen-kantapaa/ Ja noilla keveemmillä ei sit vedellä mitään.....arvaan. Raskaan kaluston hyötykuorma putoo suhteessa akuston painoon..... ![]() Ja ladattavissa täys-sähköisissä raskaskalustoissa se tullee oleen viel nykyakustolla haittatekijä sekä että täydellä kuormalla se ei etene normi työpäivää eli 8h. en tyosiaankaan tiedä mikä on rekkaspedejen sallittu työhuki. Voi olla enemmänkin. Kiekko sen kertoo..... ja tommosen 50tonnarin akuston pikalataukseen ei viel taida olla hirveesti latausasemiakaan pääteiden varres. Eikä tuu arkadianmäen puupäiden kunnianhimoiset tavoitteetkaan täyttyyn. Vaativat infraan järkyttäviä muutoksia. Fossiilisilla toimiva etenee.....just niin kauan kun tankissa on nestettä. Btw. Oon ollu rakentamas satamii vuodesta 2000 ympäri maailmaa..... Sunkin rekkulas tuttu. Hybridejä, fossilivetoisia ja narunpererässä olevia sähköisiä..... Mutta riippumattomia täys-sähköisiä en oo vielä tavannut..... Mut alaspäin jarruenergiaa varmaan otetaan jo talteen....Aikaisemmin lämmitelty taivaalle jarruvastuksista. Eli ikiliikkujaa ei mun mielestä oo vielä keksitty...... Ja kovaa vauhtia satamat siirtymäs automaateiks, ilman nosturikuskei. Tilannehuoneessa yks kaveri voi hallita 10kpl tai jopa enemmän vehkeitä näytöltä ja kahvoista. Hoitaen vain kriittiset alueet. Sen jälkeen kontit laukkaa automaattina. Eli jonain päivänä huomaat olevas hyödytön työtön. Ja tää lähti laukalle jenkkien järkyttävän suurista nosturikuskien liksoista, 8h päivästä lepäsivät viel 4h. Eli tarvittiin ukkoja tupalat/rekkula. Nörtti tilannehuoneessa ansaitsee ehkä 1/4 osan mitä vanhan liiton nosturikuskit ja pitelee 10-20 rekkulaa, riippuu ajoituksesta.. Ja ainakin mafiapohjasis ammattiliittosatamis pääsi nosturikuskiksi jos oli toiminut yli 10v. nosturihuollossa. Eli hyväpalkkaiseen keveeseen eläkevirkaan. Ja tohon nosturihuoltoon pääs jos oli ollut Trailer- ja truck huollos 10v. Ja kaikki tää et omistajat pääs liioista liksoista eroon takasi omistajalleen paremman pääomantuoton. Omistajat omisti ja alihankintahuoltoyhtiöt huolsi ja operoi, sekä hallitsi ammattiliittoa. Tos yks monista netin syövereistä. https://www.youtube.com/watch?v=UVmJ...lizationstudio https://www.youtube.com/watch?v=Hkau...=CBSLosAngeles https://www.youtube.com/watch?v=NULo...el=DiscoveryUK https://www.youtube.com/watch?v=TEVB...nnel=abbmarine Eka automaatti linja mis oon ollu mukana. Oli 1994 tai -95 kun piti automatisoida Helvar tehtaille 4kpl linjoi Karkkilan tehtail.S Ahlström savonlinna konepajaa unohtamatta ja hornet vastakauppoja, Karusellisorvia millä tehtiin kuorimarumpujen päädyt. sen jäkeen Tampellaa, Sisu Terminal Systems, entinen lentokonetehdas, ym. muita, joihin meni isoi nc-ohjattui työstökoneita. Elo-Pak. Valio Herajoki ym. viimevuosituhannen puolella. Multipakkauslinja prosessista kylmävarastoon, vain yogurtit, Multipakkaus. Pakkasmuodot mitä tahansa, kotimaa,vienti. 1l paketeis. Maito linjoi sinne tänne.... Seuraava, Tetrapak-Tebel, Lapinlahti viimevuosituhannen puolella. Juustola. Keitosta, suolaan ja pakkaukseen. Mitä tahansa laatuu, kotimaa tai vienti. Läpivirtaus 1kg/s. Käsittely 3kg palois. Keitos 2kpl kattiloi. 20000l/kattila maitoo. Tosta tuli Sampo Valiolle. Sen jälkeen, Tetrapak-Tebel viimevuosituhannen puolella. Juustonvalmistustehtaat ympäri eurooppaa. Välillä keitto kautta suolaus. Vuosituhannen vaihteessa hyppy voima-, jättenpolttolaitos-, paperitehdasnostureihin, jonka jälkeen satamapuolelle.... Ja sit aika onkin vierinyt. Viime vuos vapaa ehtosel.... Ja tulevaisuudesta ei tiedä kun kristallipallo...... Ja tulee muuten vieläkin.... Rapakon takaa joulukortti ja kutsu hommiin..... Eivätkä vielkään usko et niil ei oo varaa palkata mua...... Vapaa-aikaa on vaikee mitata rahassa..... Tehty, mikä tehty...... tulevaisuudesta tiedän..... Mut työhommista en juurikaan mitään...... Tuntuu siltä et oon lyöny kädet kyynärpäitämyöden paskaan..... Olis pitänyt mennä johonkin uuteen paperitehtaaseen joka viel pyörii suomalias..... Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 19:57 |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Sähköautoissa yleensä ongelma on nimenomaan väännön puute. Sen pitäisi jaksaa lähteä liikkeelle tietyn jyrkkyyden omaavasta mäestä, en muista kuinka jyrkkä, sen kärryn kanssa. Sähköautossa kun ei ole vaihteita, eikä kytkintä ja välitykset on optimoitu maantieajoon niin ei onnistu. Varmasti ratkaistavissa, kuten Teslan X mutta hintalappu on kova. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jos vertaa esim. työkoneissa sähkövehkeiden ja perinteisten dieselien ominaisuuksia, niin ne sähkövehkeet pieksee perinteiset oikeastaan ihan joka osa- alueella. Ei se ole muusta kuin suunnitelusta kiinni.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Moottorin vääntöjä ei liikkeellelähdössä voi verrata. Polttomoottorin kierroksia tiputetaan vaihteistolla ja kytkimellä tai momentinmuuntimella. Suunnittelusta tosiaan kiinni, kuten jo aiemmin kirjoitin. |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Juu, DC- vehkeet on ihan oma maailmansa. AC- moottoreilla on aika monta etua puolellaan.
Lainaus:
Liikkellelähtöön tarvittava voima (ja myös tarvittava vääntö) pystytään laskemaan ajoneuvo(yhdistelmä)n massasta ja mäen jyrkkyydestä aika hyvin. Minulla on fyssan luennoista liian pitkä aika, en ala laskemaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 17.09.2020 20:22 |
|
#13
|
|||
|
|||
Ja.....Lainaus:
Nykypäivän 25v. DI kun menee noitten kanssa painiin niin savu nousee.. ![]() Ja sen jälkeen maksaa kivitaloi..... -80 lopussa tai-90 luvun alus mentiin AC puolelle..... Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 20:19 |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Propulsio on laivoissa jo sata vuotta vanha tyystin polttoaineesta riippumaton systeemi, eikä sillä ole paskanvertaakaan tekemistä yhdenkään ruoripotkuri järjestelmän kanssa muutoin kuin että ensin mainittu helpottaa kummasti jälkimmäisen toteutusta.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Pointti siis ei ollut siinä minkätyyppisella voimanlähteellä sähkö tuotetaan laivassa missä azipodit on, eikä pointti ollut myöskään siinä että onko perinteisten potkureiden tai jettien akseleita vispaamassa höyrykattila ja turbiini, kaasuturbiini, dieselkone, höyrykone tai vaikka ydinreaktorin pyörittämä turbiini. Monet olisi nauraneet höyrykoneiden aikakaudella jos olisit sanonut että muutaman kymmenen vuoden päästä meillä on itseohjaavia laivoja missä on dieselgeneraattorit tuottamassa virtaa potkureiden sähkömoottoreille. Nyt nauretaan, että eihän sähköautolla voi vetää peräkärryä kun niissä moottoreissa ei ole tarpeeksi vääntöä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Näkisin aika selvänä asiana, että sähköauto voi olla aika toimiva vetäjänä, mutta ensin myyntiin tulleet sähköautot on melko epäkäytännöllisiä. Itsellä on sähköpyörä ja silläkin voi tehdä vaikka mitä. Halutessa sen voi muuttaa kovaksi kaksivetoiseksi hinausvehkeeksi. Tuossa on Audissa luvattu, että voi vetää kärryä. https://www.audi.fi/fi/web/fi/models....techdata.html |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Mutta pannaas venetraileri nostamaan rampista tai isompi kärri viemään 300km päähän mökille painavampaa tavaraa ja vaikka 15 astetta pakkasta, kun pitää olla muutakin sähköhimmeliä enempi päällä (puhallusta ja lämmitystä), niin taitaa olla tosiaan että "voi vetää kärryä", mutta....tai kesälomareissu asuntovaunu koukussa
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#18
|
|||
|
|||
Tääl ei itketä mitään.....Lainaus:
kun on päästy liikkeelleniin sen jälkeen kyllä homma toimii kun junan vessa......Jos et vielkään tajunnut...... Jos moottoria kuormitetaan moninkeraisesti tehtaan käyriin nähden...... Suurin osa kyykkää liikkeelle lähdettäessä...... ![]() tai säädin päästää savut..... ![]() Että näin..... .....Sähkövehkeil on ajettu nyrppä 6min, molemmin puolin......... Ne on ihan svidun tehokkaita.... liikkellä ollessaan.... https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...eife_lap_times -60 luvun lopulla ei päästy formuloillakaan kun korkeisiin 8-9min aikoihin. Mutta startti on sähkövehkeillä niiden akilleen kantapää..... varsinkin kuorman kans ylämäkeen...... Ne tai niiden sähkömoottorit tai niiden säätö kippaaa tai tai kyykkää..... Kun ne ne menee liian pitkäksi ajaksi ylivirralle..... Säädin tai sähkömoottori ei kestä mitä vaan...... Ihan miten vaan...... ![]() Riippuu mitoituksesta ja optimoinnista..... Btw. Oon henkilökohtaisesti vetäissyt ottomootorilla varustetulla tuotantovehkeellä saman rinksan korkeeseen kasiin.... alle ysin.... Sopii yrittää...... Vaatii taitoo ja uskallusta...... Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.09.2020 22:26 |
|
#19
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#20
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Missään yllä mainituista sähkövehkeistä ei ole monivaihteista vaihdelaatikkoa auttamassa hommassa, ne vain on suunniteltu oikein käyttötarkoitukseensa. On se vittu porukalla täälläkin näköjään vaikeaa sisäistää että tekniikka voidaan rakentaa juuri sellaiseksi kuin se suunnitellaan. Ei se ole tekniikan vika että laitteen/ koneen/ auton suunnittelijat ja tuotantokustannuksista vastaavat ihmiset on ääliöitä ![]() Jos sähköauto halutaan suunnitella sellaiseksi että sillä voi vetää perävaunua, se on tämänpäivän tekniikallakin täysin mahdollista. Mutta jos halutaan tehdä sähköauto mikä kulkee mahdollisimman kovaa, akku kestää ennen seuraavaa latausta mahdollisimman pitkään ja säästää vähän auton painossa kevyemmän moottorin, kevyemmän johdotuksen ja kevyemmän ohjauselektroniikan kautta, niin ei sillä tietenkään voi kärryäkään silloin kunnolla kiskoa. Induktiomoottori tunnetusti ottaa huomattavan paljon virtaa nollasta liikkeelle lähtiessään, mutta tarjoaa jo silläkin hetkellä isohkon osan huippuväännöstään. Pyörintänopeuden kasvaessa virran tarve vähenee, vääntö yleensä laskee hetkellisesti kunnes nousee taas huippuarvoonsa, josta sitten käsittääkseni laskee lähellä moottorin suunnitellun pyörintänopeuden maksimia. En toki ole sähkömoottoreiden suunnittelija tai asiantuntija mutta näitä ominaisuuksia voidaan jossain määrin muokata moottorin suunnittelulla, ja toisaalta ohjauselektroniikalla vaikuttaa siihen miten moottoria kuormitetaan ja asettaa sellaiset rajat että kokonaisuus ei ylikuormitu pitkällä ajalla liikaa rikkoen itsensä. Huonosti suunnitellut ja/ tai ilman suojauksia olevat akkuporakoneet on helppo käräyttää kun koittaa pyörittää vaikka paksua ruuvia hitaasti puuhun, ei mene kauaa kun moottori tai jopa akku päästää savut ulos. Se ei olisi kovin hyvä tilanne jos peräkärryn kanssa liikkeelle lähtiessä sähköauto syttyy tuleen Auto siis on suunniteltava niin että homma toimii ja onnistuu. Tällä hetkellä siihen ei tunnu olevan kauheasti vielä valmistajilla halua, mutta tekniikka kehittyy ja halut muuttuu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| suomessa aletaan jo tutkia poliisiautojen hurjia ylinopeuksia. | toyota4x4 | Chit-Chat | 22 | 09.11.2010 23:19 |
| Hurjia ministereitä | Nerd-O | Chit-Chat | 2 | 18.08.2009 15:21 |
| jenkit on hurjia | Vuosimallit 1984-1996 | 1 | 03.02.2003 23:28 | |