![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään. Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Harraste-luokan pylväsporista saa huomattavasti enemmän irti kun päivittää ne kuminauhat oikeisiin hihnoihin, kannattaa koittaa ennen terän silpomista
![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 102mm:n reikäkin on vielä onnistunut, mutta vaatinut vähän kikkailua ![]() Lainaus:
Mulla on 1-20mm HSS-Co terät, sitä isommat joko kuppiterällä tai askelporalla. Askelporalla saa helposti 6mm asti melkeinpä ilman esireikääkin, sen jälkeen sitten täytyy tapauskohtaisesti ja askelterän koon mukaan tehdä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oliko noissa kiilahihnoissa jotain eroja, autotarvikeliikkeestä sillon nuo hain ja siinä oli joku juttu ettei muka meinannut löytyä oikeanlaisia. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Omassa perässä käveltävässä lumilingossa pitäisi olla 1/2" remmi, mutta 13 mm ajaa asiansa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pitäs käydä kattomassa paikallisesta natsisiwasta et onko vielä askelporia? Yks päivä hypistelin mutta ei tullut ostettua kun oon ollu siinä uskossa ettei mene kun peltiin..
Onks kellään kokemusta noista puuilon MKartio teristä? Laatu kiinnostaa. Tähän asti oon käyttänyt Magnumin tekeleitä mitkä menee normi istukkaan mutta ajattelin et jos ostaa muutaman MK:n kun rupee tukivarsien korvakoita tekemään akseleihin/runkoon.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]() Nämä on tehty Boschin valkoisilla click- sarjan valkoisilla bimetal- kuppiterillä; viimeisenä rosterilevyssä 76mm:n reiät pakoputken laippoja varten, ne tuhosi jo valmiiksi aika heikkona olleen 76mm:n terän ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lähinnä korvakoihin tarvittavia 18mm ja 20mm pultin reikiä meinasin.. Pari Magnumin rasiaporaa(punaisia) löytyy, ostin joskus kun ramchargeriin kaaria väsäilin.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD Viimeksi muokannut -Captain- : 07.03.2020 08:37 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Halvoilla askelporilla oon saanu 20mm reijän 10mm levyyn ilman ongelmia. Alkureikä vaik 13 millii ja loput askelporalla. Aikanaa hommasin motonetistä 450w kiinalaisen pylväsporan ja kuvitelma oli tästä et kestää korkeintaa vuoden sellasta perus säälimätöntä käyttöö, mut edelleen pelaa vaikka reikiä yms. tullu porattua ja paljon. Omaan projektiin tuli 48kpl reikiä tukivarsien korvakoihin ja kaikki 10mm levystä. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Rasiaporaus vinkkejä:Lainaus:
Kantaminen tarkoittaa sitä, että hihnan kudoskerros ei ole v-urassa suoralla osuudella. Ja pohjaaminen tarkoittaa sitä, että hihna kulke niin syvällä kiilaurassa, että tuo suora pinat kääntyy jo kohti uran pohjaa. Onko niissä kova, kiiltävä pinta? "Peili kiiltävät" Hihnapyörät voi myös hioa esim. 400 vesihiomapaperilla, mutta jos hihnan materiaali on sellainen, että kiillottaa hihnapyörät, niin sen tekee yllättävän nopeasti. Tuon pinnan saa hihnasta pois helposti monella tapaa... Mutta Riski että saa sormet paskaksi, on suuri. ( ainakin 1 sormi on suomessa mennyt hihnan mukana hihnapyörän kautta, ja pyörähtänyt puolikierrosta nivelestä, siis kynsi kämmentä kohti, toki nahkat sai kipeää, mutta nuo verenkierron ja nivelen parantuminen ei taida olla vieläkään entisellään... ) Siis älä paina hiomapaperia kädellä, jos tarvit/arvostat kättä... Turvallisin tapa taitaa olla ottaa pieni suorahiomakone, ja siihen esim. halkaisijaltaan 15-30mm, ja leveydeltään 10-20mm oleva "virsikirja" siis semmoinen hiomapereita säteen suuntaan oleva hiomalieriö. Kaveri komennetaan nykäsemään johto irti, jos sattuu jotain. ja kannattaa ottaa se 3-vaihe töpseli (puolittain/)sen verran irti jo valmiiksi, ettei tarvi kannen takia voimistella.... Ja jos jotain odottamatonta sattuu, niin se Perinteinen: Jos porakone "meinaa syödä vingun/suorahiomakoneen" niin Poistutaan Paikalta Turvallisen etäisyyden päähän ![]() Ja sitten kone pyörimään hitaimmalla ja hiotaan varovasti kiilto pois toiselta pintaa, ja käännetään hihna toisin päin, ja hiotaan, ja lopuksi käännetään hihna vielä kerran, siis oikein päin. Myös pidon lisäämistä voi kokeilla, siihen on valmiita aineita esim. https://m.motonet.fi/fi/tuote/600082...naspray-500-ml. noita luistavia remmejä on korjattu vaihtelevalla menestyksellä mm. tervalla ja jarrunesteellä. (liotetaan jarrunesteessä esim. 10 minuuttia, sitten pyyhitään puhtaaksi paperilla, ja sitten pestään lämpimän Fairy -(käsitiskipesuainetta) veden alla hieroen. Jotkin kiilahihnat, siis niiden kumi, turpuu/pehmenee jarrunesteessä jo minuutissa, jotkin "muoviset" ei turvu vaikka liottaa viikon DOT-4 jarrunesteessä ) Jos hihnan pito ei riitä jatkuvaan poraamiseen, niin poraa 0,5 sekunttia, ja nosta terä 0,5mm irti ja sama uudelleen. (hampaiden poisto vain huonontaa tilannetta, ainakin magnumin terät on vaihtelevalla jaolla, siis että terä ei pääse ns. soimaan/värähtelemään...) Reikien poraaminen paksuun metalliin: Minä olen joskus porannut apureikiä lastunpoistolle: Siis jos reikä pitää porata 76mm rasiaporalla, niin olen porannut ensin pienemmällä, tässätapauksessa n. 70mm rasiaporalla pienen uran, johon olen porannut vähintään 2, miel 4 reikää tasavälein. Sitten 76mm rasiaporalla porataan vajaa millin syvä ura, ja noita apureikiä isonnetaan niin isoksi kuin kestää (13mm?); Siis jos kestää isontaa niin isoksi, että jää jäljet valmiin 76mm reijän ympärille, niin parempi kuin että vain uran puoleen väliin. Ideana on se, että lastut pääsee tippumaan noista reijistä pois. (NOIN yli 5mm paksuudessa pitää lastut poistaa esim. paineilmalla, jos noita reikiä ei ole; Tuo terän nostaminen, ja sen keskipakovoima ei välttämättä poista kaikkia lastuja leikkuu urasta, ja kun joka toinen hammas poraa uran sisähalkaisijaa, ja joka toinen ulkohalkaisijaa, niin huonolla tuurilla nuo jäljelle jääneet metallihiukkaset tukkii yhden hammasvälin, ja kertyy sinne niin paljon, että lastut "leikkaa kiinni", ja katkaisee niitä työntävän hampaan/-nokan, ja silloin tuossa "kiinnileikkauksessa" on kirjaimellisesti yhtä kovaa ainesta, kuin rasiaporassa! Nuo ainekset murtaa/tylsyttää tms. kaikki hampaat. (Minä pyöräytin taannoin Whyrtin(?) sarjasta yhden terän kaikki hampaat paskaksi, toki porana oli hammaspyörävetoinen länsimainen pylväsporakone.... Ja jos pitää porata rosteria, hapokkaasta puhumattakaan, pitää käyttää nimenomaan k.o metallille tarkoitettua leikkuunestettä. Alumiinille Sinolia (sitä "pultsarien juomaa", käytetään myös retkikeittimissä) Huom. palavaa! jos tulipalon vaara ongelmatilanteessa, niin 1/4 sinolia ja 3/4 osaa vettä sekaisin, niin ei pala kuin todella paskalla tuurilla.... Mustalle raudalle vesiohenteista/- pohjaista leikkuuöljyä, höyry paljastaa jos lämpiää liikaan. Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä; Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan) |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Olen tuhonnut 32mm:n jonkin verran käytetyn rasiaterän kun koitin käsikoneella porata reikää ~1mm:n paksuisesta rosterista läpi. Onnistuin ilmeisesti karkaisemaan pinnan sen verran hyvin että terä oli pehmeämpi kuin levyn pinta ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon auttaa kun poraa uran kohdasta reiän tai vaikka kaksikin läpi josta lastu pääsee putoamaan pois. Pysyy hammastus puhtaana vaikka kuinka paksua levyä poraisi.
__________________
4-vedon ja 2-vedon ero? No käveltävä matka takaisin tielle. GR patrollien osia kaikki nurkat täynnä... Kysy jos tarvitset jotain! |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nii ja sitten pylväsporalla kun poraa ja se pidin leipasee istukkaan kiinni. Öljynsuodatinavaimella lähtee irti https://www.karkkainen.com/verkkokau...nsuodatinavain |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä pyöri oikein päin, magnumin teriä noi saattoi olla niitä ainakin tässä vuosien saatossa ostettu useita sarjoja Makitan akkukoneella pyöritin ja ykkösellä noin puolella teholla. Lenoxit oli työmaalla niin jäi sellainen tuhoamatta...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty DEWALT 30MM X 570MM SDS MAX poravasaran terä | _Metal_ | O/M/V Muut | 11 | 10.06.2013 19:35 |
Myyty Jyrsimen terä 315mm Sandvik | MouhijärvenMies | O/M/V Muut | 9 | 24.01.2009 18:09 |
Mikä on HYVÄ rälläkän terä...? | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 47 | 24.10.2007 20:04 |
BJ-42 riippujen reikien halkaisijat | SL | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.08.2006 16:26 |
Läppärungon poraus ? | Vuosimallit 1984-1996 | 2 | 05.01.2004 13:18 |