Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Näillä saa suurennettua reiän haluamaansa kokoon. Viimeksi taisin käyttää kuusenmuotoista terää tehdäkseni alumiinin neliskulmaisia reikiä.
|
Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...e+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Tuosta isommat reiät sitten olen kaikki tehnyt rasiaporalla, annan vahvan suosituksen Boschin "Click-on" (vaimikänytolikaan) kiinnityskappaleelle ja siihen sopiville Boschin bi-metal terille. Toimineet hiton hyvin ja kun järkeä käyttää poratessa ja suihkii spraypullosta leikkuuöljyä väliin niin saa porattua kymmeniä reikiä noilla terillä. Mulla on vieläkin alkuperäiset kolmisen vuotta sitten ostamani 43mm ja 48mm terät joilla olen turvakaarikehikon yms. putkia lovennut, ja niitä lovia on tehty PALJON. Muutkin terät taitaa jo olla parisen vuotta vanhoja eikä niissä mitään kummempaa kulumaa ole eikä hampaita irronnut. Suurimmat reiät mitä olen porannut tuollaisella hihnavetoisella kiinanrimpula- pylväskoneella (no, on siinä sentään 850W moottori  ) on ollut 102mm:n reiät 6mm:n teräkslevyyn, nekin meni ihan nätisti 
|
Ostin jokunen vuosi sitten tuollaisen Boschin teräsarjan ja en kyllä suosittele. Olen katkaissut kaksi niitä teräpidikkeitä ja yhdestä terästä on niittaukset pettäneet niin että kuppi pyörii karassaan. Hampaita on mennyt kuin joukkueelliselta jääkiekkoilijoita.

Onhan ne käteviä käyttää silloin kun toimivat. Puuilon Magnumeista puolestaan on hyviä kokemuksia halvasta hinnasta huolimatta.
Onko kellään muulla ollut ongelmia teräpidikkeen kestojen kanssa? Hankala paikka on kun pitää esim putkeen tehdä "notchaus" niin että kuppiterä ottaa kiinni aluksi vain yhdeltä laidalta. Tälläisissä tilanteissa olen vääntänyt useamman pidikkeet mutkalle, jonka jälkeen poraaminen onkin taas ihan epätarkkaa jos edes onnistuu. Näihin tilanteisiin olen todennut parhaaksi menetelmäksi törkeillä ylikierroksilla (n. 1000 rpm) ajaminen. Vielä hankalammaksi menee jos muoto on sellainen että keskitysterää ei voi käyttää. Tästä syystä haluaisin löytää mahdollisimman tukevan kiinnitystavan, optimaalisesti sellainen joka menisi suoraan kiinni mk3-kartioon. Vinkkejä?