![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Isoimmat reiät mitä itse olen porannut normiterällä paksuimmillaan 25mm:n teräkseen on ollut 20mm:n koloja, tosin käytännössä kaikki 10mm -> kokoiset teen niin että ensin pienemmällä terällä ja sitten aina paria pykälää isommalla. Laadukkalla joulukuusellakin saa aika hyvin tehtyä n.5-6mm:n kamaan asti, siitä paksumpaan ei oikein enää toimi. Joulukuuselle melkein kannattaa tehdä ensin sopiva alkureikä, parantaa tarkkuutta ja säästää terää oleellisesti. Tuosta isommat reiät sitten olen kaikki tehnyt rasiaporalla, annan vahvan suosituksen Boschin "Click-on" (vaimikänytolikaan) kiinnityskappaleelle ja siihen sopiville Boschin bi-metal terille. Toimineet hiton hyvin ja kun järkeä käyttää poratessa ja suihkii spraypullosta leikkuuöljyä väliin niin saa porattua kymmeniä reikiä noilla terillä. Mulla on vieläkin alkuperäiset kolmisen vuotta sitten ostamani 43mm ja 48mm terät joilla olen turvakaarikehikon yms. putkia lovennut, ja niitä lovia on tehty PALJON. Muutkin terät taitaa jo olla parisen vuotta vanhoja eikä niissä mitään kummempaa kulumaa ole eikä hampaita irronnut. Suurimmat reiät mitä olen porannut tuollaisella hihnavetoisella kiinanrimpula- pylväskoneella (no, on siinä sentään 850W moottori ![]() ![]() ..ja tosiaan, kannattaa muistaa että oikeastaan mitkään rasiaterät ei ole ihan mittatarkkoja, eli jos haluat oikeasti tarkan reiän niin ne eivät ole oikeita työkaluja siihen. Helposti tulee jopa reilua milliä suurempi reikä kuin mitä terän kyljessä lukee. Keskiterästä (ohjurista) sellainen huomio, että älä pihistele sen laadussa jos tarkoitus porata enemmänkin isoja reikiä, ostat siihen kunnollisen kobolttiterän niin menee kymmeniä reikiä samalla terällä kun muistaa käyttää leikkuuöljyä. Se on ylipäätään muutenkin aika oleellista metallia poratessa. edit: Vaikkain taisit jo jonkun halpisversion ostaa, niillä poraa suoraan levyyn muutaman reiän ihan tyydyttävästi. Mutta ainakin omat kokemukset noista halpiksista on sellaisia, että en niitä viitsisi suositella edes pahimmalle vihamiehelle ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 11.01.2013 12:22 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
mä voin lainaa poran(terän) jos tuut riksust hakee.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Ääni Magnumille, siis rasiaporille, pitimet huonompia...
Jos pitää saada mittatarkka reikä, niin "joulukuusi" on se, millä autotalliolosuhteissa saa tarkimman, tai siis ainakin minä saan.
Siis rasiaporalla pari milliä pienempi reikä, jos ei halua ajaa joulukuusela kokonaan. toki joulukuusella materiaalin vahvuus vaikuttaa paljon, mutta n. 6mm asti menee nätisti, tulee pyöristyskin vakiona ![]() Itse olen tehnyt yhdestä halpis- rasiateränpitimestä ohjuritapillisen, siis sorvasin sen n.6mm poranterän reiän isommaksi, ja lämpökrynpillä kiinni 13mm iskarin männänvarsi, joka oli ohennettu alkupäästä 8mm ja sentin verran 10mm? -> Akkuporakoneella olen porannut tuolla ohjarilla muistakseni 102 reiän profiilipeltiiin. (momentin säätö on tarpeen!) Toinen apuväline rasiaporanterällä porattaessa on valmis "reikä" ohjuri, siis rasiaporalla ensin reikä esim. filmivaneriin, ja se sitten lukkopihdeillä kiinni porattavaan kappaleeseen, voi esim. isontaa olemassaolevaa reikää. Kerran heppasin hitsikoneella 4 mutteria ohjareiksi, että sain reiän justiinsa kohdalleen. Ja ainakin nuo Magnumin rasiaporat ovat kestäneet hyvin, verrattuna esim whyrtin? teriin. Pitää vaan muistaa pitää purut pois urasta, paineilmalla tms. ja leikkuuneste lisää terän kestoikää, varsinkin rosterissa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Harrastan näitä pyöriviä koneviiloja silloin kun on sellaisia paikkoja, joiden poraaminen ei kätevästi onnistu johtuen vaikka, että käytössä on vain käsipora. Ensin tekee poralla sellaisen reiän, että koneviilalla voi jatkaa joko vingulla tai poralla pyörittäen.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...1444?offset=15 Melko pienin työkaluin saa tehtyä siistiä reikiä. Näillä saa suurennettua reiän haluamaansa kokoon. Viimeksi taisin käyttää kuusenmuotoista terää tehdäkseni alumiinin neliskulmaisia reikiä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Onko kellään muulla ollut ongelmia teräpidikkeen kestojen kanssa? Hankala paikka on kun pitää esim putkeen tehdä "notchaus" niin että kuppiterä ottaa kiinni aluksi vain yhdeltä laidalta. Tälläisissä tilanteissa olen vääntänyt useamman pidikkeet mutkalle, jonka jälkeen poraaminen onkin taas ihan epätarkkaa jos edes onnistuu. Näihin tilanteisiin olen todennut parhaaksi menetelmäksi törkeillä ylikierroksilla (n. 1000 rpm) ajaminen. Vielä hankalammaksi menee jos muoto on sellainen että keskitysterää ei voi käyttää. Tästä syystä haluaisin löytää mahdollisimman tukevan kiinnitystavan, optimaalisesti sellainen joka menisi suoraan kiinni mk3-kartioon. Vinkkejä? |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei muuta kun sorvilla kyhäten se pidike. Kaupasta vaikka pelkkä kartio ja siihen sorvissa se pidike hitsillä kiinni ja lopuksi vaikka oikaisee sen pinnan mikä tulee sitä rasiaporaa vasten. ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=offroadjouni;959495]Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...e+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.]
Sellainen pitää ilman muuta lisätä terävalimoimaan kunhan jossain tulee vastaan, alumiinihampaiset versiot tulee harvemmin livenä vastaan. Muilta osin Rukoja on vaikka Puuilossa. Jos harvahampaisempia tulee pakkiin mukaan, niille saattaa pystyä työstää myös muita materiaaleja kuin matalleja. Nämä terät mainiosti täydentää puutteellista poraukseen liittyvää työkaluvalikoimaa. Työkalupakissa on ihan kiva olla pieni vinku mukana ja siihen sopivia teriä eri käyttötarkoituksiin. Mulla on Irimo vinku, oisko se samanlainen kuin Bahco. Itse käytän näitä vaikka silloin kun haluan tehdä autoon läpivientejä ja ei tarvi kuitenkaan mitään rälläkällä tehdyn reiän kokoista ja poranterällä tehty reikä on liian pieni. Uppoaa peltiin parhaimmillaan kuin voihin. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Meneehän tuollainen reikä kivasti plasmallakin jos sellainen sattuu liki.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=tekniikkamies;959541][QUOTE=offroadjouni;959495]Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...e+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.]
teräkselle tehtu vinkun teräkin passaa köykämiinille kun välillä pyöräyttää sitä öljykynttilässä(eli hautakynttilän "steariinissa") ni ei mee tukkoo ja lastu lentää. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Keskiterät kun loppui joskus kesken niin hätäpäissäni leikkasin tähtipää ruuvimeisselistä kahvan pois ja laitoin terän tilalle. Eioo ikinä enää katkennut, toki alotusreijän joutuu poraamaan nyt erikseen
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Puuilon magnumilla pyyhkäisin muutaman 18mm reiän kauhan huulilevyyn. Neljä onnistui hyvin, mutta viimeisellä painatin jo laudalla makitaa ja siihen se terä otti ja suli...
![]() E. Siistit laipat siellä ylhäällä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty DEWALT 30MM X 570MM SDS MAX poravasaran terä | _Metal_ | O/M/V Muut | 11 | 10.06.2013 19:35 |
Myyty Jyrsimen terä 315mm Sandvik | MouhijärvenMies | O/M/V Muut | 9 | 24.01.2009 18:09 |
Mikä on HYVÄ rälläkän terä...? | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 47 | 24.10.2007 20:04 |
BJ-42 riippujen reikien halkaisijat | SL | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.08.2006 16:26 |
Läppärungon poraus ? | Vuosimallit 1984-1996 | 2 | 05.01.2004 13:18 |