Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.12.2018, 19:48
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Juu jos mäntä halki niin sen kyllä kuuleekin selvästi eikä tarvi ees konepeltiä avata

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.12.2018, 20:37
rattimies rattimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Ingå
Viestit: 347
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Juu jos mäntä halki niin sen kyllä kuuleekin selvästi eikä tarvi ees konepeltiä avata
Näin vakavasta ei epäilystä. Eikä tupsuta vaan tasainen puhallus. Ennemminkin kuluneet männänrenkaat tms. Öljyä kuluu jonkin verran ajossa. Ensin luulin että turbon tiivisteet on morjens kun tämä on todella öljyinen ja siksi aloin tutkimaan. Näyttäisi että pääasiallinen öljyn lähde on kuitenkin huohotuskanava. Mutta koetan jossain välissä mittailla puristuspaineet ja puran kyllä sen turbonkin sieltä jotta vähän saa putsattua ja selvyyttä paremmin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2018, 18:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minkä ikäinen ja paljonko ajettu hodari?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rattimies Näytä viesti
Näin vakavasta ei epäilystä. Eikä tupsuta vaan tasainen puhallus. Ennemminkin kuluneet männänrenkaat tms. Öljyä kuluu jonkin verran ajossa. Ensin luulin että turbon tiivisteet on morjens kun tämä on todella öljyinen ja siksi aloin tutkimaan. Näyttäisi että pääasiallinen öljyn lähde on kuitenkin huohotuskanava. Mutta koetan jossain välissä mittailla puristuspaineet ja puran kyllä sen turbonkin sieltä jotta vähän saa putsattua ja selvyyttä paremmin.
Aiemmin kerroit että öljyä kuluu ylärajasta alarajaan 10 tkm ajolla.
Tämä on aivan normaali määrä; pikemminkin niinpäin, että jos puoli miljoonaa ajettu ei syö tuonvertaa, niin silloin kannattais olla huolestuneempi.

Jos käyttö on raskasta, niin kannattasko vaihtaa öljyt esim. 7500 km välein tai vaikka vieläkin aikaisemmin?
Taisi olla minun hodarissa tuo 7500 vaihtoväli.
Minä vaihdan öljyt viimmeistään tuolla 7500 km seudulla, vaikka on kohtuu hyvät öljyt käytössä (teboil shpd 10w-40)
Minusta tuo aikainen öljynvaihto on niin edullinen henkivakuutus koneelle, että vaikka öljyä on tuplasti sen verran, mitä tuon tehoisissa nykyautoissa, tuo n. 40 euron satsaus on kannattava.
Talvella minulla hodari yleensä aina lohkolämppärissä väh. tunnin ennen ajoonlähtöä.

Jos ajaa offroadia, niin varsinkin silloin kannattaa pitää öljyt lähempänä ylä- kuin alarajaa, että öljypumpulle riittää varmasti öljyä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.12.2018, 23:08
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Mittariston ja kojetaulun polttimot, eikö tosiaan saa käypäsiä muualta kun Toyotalta?
Lediä näytöstäs saavan vaikka ja mistä oikeessa koossa mutta ne ei oo vaihtoehto nyt.

Polttoainemittari, kuuluuko tosiaan näyttää tankissa olevaa pa-määrää aina, jopa virrat pois päältä??
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.12.2018, 23:17
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Mittariston ja kojetaulun polttimot, eikö tosiaan saa käypäsiä muualta kun Toyotalta?
Lediä näytöstäs saavan vaikka ja mistä oikeessa koossa mutta ne ei oo vaihtoehto nyt.

Polttoainemittari, kuuluuko tosiaan näyttää tankissa olevaa pa-määrää aina, jopa virrat pois päältä??
Saa niitä lasikantapolttimoita motonetistakin. Katkasijoiden pikkusia polttimoita vaikeempi löytää kun on useeta eri wattimäärää alun perin.

Eikös kaikissa vanhoissa tojoissa näytä bensat ilman virtoja?
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.12.2018, 23:59
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Saa niitä lasikantapolttimoita motonetistakin. Katkasijoiden pikkusia polttimoita vaikeempi löytää kun on useeta eri wattimäärää alun perin.
Motonet tarjoo vaan 1W polttimoita, kun pitäs tosiaan olla ties mitä 1.2W ja 1.4Wattisia?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...johdoin-o42-mm
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...t-o32-mm-1-kpl

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Eikös kaikissa vanhoissa tojoissa näytä bensat ilman virtoja?
Ei nuo 60 sarjalaiset ainakaan näytä virrat nollilla mitään.
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.12.2018, 07:01
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Kyl mun hodarissa näkyy polttoainemäärä ilman virtoja
Mä ostin motonetistä kannallisia polttimoita mittaristoon ja hyvin on pelannu
Ledejäkin kokeilin mut ne pelas 2kuukautta ja alkoi vilkkuun
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.12.2018, 09:14
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Motonet tarjoo vaan 1W polttimoita, kun pitäs tosiaan olla ties mitä 1.2W ja 1.4Wattisia?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...johdoin-o42-mm
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...t-o32-mm-1-kpl


Ei nuo 60 sarjalaiset ainakaan näytä virrat nollilla mitään.
Ne mittariston valaisemiseen tarkoitetut polttimot on lasikantasia eli nypätään siitä muovikannasta irti. Ulkonäöltään tällaisia missä johdinlangat käännetty alle https://www.motonet.fi/fi/tuote/4342...W3W-T10-10-kpl En muista watteja ulkoa mutta oiskohan 2-3W olleet alun perin. Katkasijoiden polttimot Toitsulla kalliita, mutta saattaa niitä jostain ebaystäkin löytää. Pitäis vaan tietää se kannan tyyppi kun niitä on paljon suht samanlaisia mitkä ei sitten kuitenkaan sovi paikoilleen.

Oiskohan ollut sitten 90 luvun alusta lähtien kun Corolloissa, Carinoissa jne. alkoi polttoainemittarit näyttää virrattomanakin.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur

Viimeksi muokannut Hessu888 : 16.12.2018 09:18
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.01.2019, 19:13
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Mittariston ja kojetaulun polttimot, eikö tosiaan saa käypäsiä muualta kun Toyotalta?
Lediä näytöstäs saavan vaikka ja mistä oikeessa koossa mutta ne ei oo vaihtoehto nyt.
Tulipas tuossa käytyä Motonetissä ja muistin jopa ottaa pari poltinta malliksi mukaan. Hetken vertailun jälkeen päädyin koppaamaan mukaan seuraavia tuotteita, ja kappas kummaa jo alkoi kojelautaan löytyä taas eloa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...imopari-12V14W
Nämä polttimot käy kaikkiin kojelaudan nappeihin. (takasumuvalo, takalasin lämppäri, penkinlämmittimet jne..) Parissa polttimossa joutu hieman kontaktipintoja mattoveiten terällä nostamaan pystympään että sai kontaktia.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...johdoin-o42-mm
Nämä myös käy edellämainittuihin, kun vaihtaa alkuperäiseen muovikantaan palaneen tilalle. Johtimia ei tarvinnut lyhentää. Vaatii hieman sorminäppäryyttä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...t-o32-mm-1-kpl
Mikäli autossasi on sähköantenni, niin nämä käy "UP" ja "DOWN" namikoitten alle. Johtimista saa about puolet lyhentää. Vaatii vielä hieman parempaa sorminäppäryyttä pienemmän kokonsa vuoksi.

Vielä pitäisi lämmönsäätöpaneeliin vaihtaa taustavalot, samoin automaatin vaihteenilmaisimeen mittaristossa. Laittelen näistä lisää juttua kunhan saan auton lämpimään talliin ja kojelaudan purettua, sekä käypäset polttimot etsittyä.
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.01.2019, 22:15
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Mittariston valot


Mikä rele on pimeänä kun kääntää virrat päälle niin mittariin ei syty mitään valoja? Kuitenkin hehkulle tulee virta ja starttaa käy ja toimii muuten aivan normaalisti
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.01.2019, 22:25
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

1990 hdj haisee vahvasti tuulilasin pesunesteelle vaikka vuotoa ei näyttäisi olevan. Tuoksahtaa mielestäni sisälläkin. Voisiko ylitsy neste valuu ritrliköstä johonkin mihin jää. Onko siellä poistokouru esim lokarin sisään mikä voisi olla tukossa?

Toinen ongelma on tehoton puhallin vaikka vaihdoin uuden moottorin. Olisiko kenno tukossa vaan? Sen putsaus lienee karsee urakka?

Näihin kumpaakin ehkä liittyen auto tuntuu huurtuvan aika paljon sisältä vaikka on kuiva tai vaikka ollut lämpimässä/sisälämppäri päällä. Mielestäni ei ole
Aikaisemminkin tehnyt tätä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.12.2019, 20:01
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Aiemmin kerroit että öljyä kuluu ylärajasta alarajaan 10 tkm ajolla.
Tämä on aivan normaali määrä; pikemminkin niinpäin, että jos puoli miljoonaa ajettu ei syö tuonvertaa, niin silloin kannattais olla huolestuneempi.

Jos käyttö on raskasta, niin kannattasko vaihtaa öljyt esim. 7500 km välein tai vaikka vieläkin aikaisemmin?
Taisi olla minun hodarissa tuo 7500 vaihtoväli.
Minä vaihdan öljyt viimmeistään tuolla 7500 km seudulla, vaikka on kohtuu hyvät öljyt käytössä (teboil shpd 10w-40)
Minusta tuo aikainen öljynvaihto on niin edullinen henkivakuutus koneelle, että vaikka öljyä on tuplasti sen verran, mitä tuon tehoisissa nykyautoissa, tuo n. 40 euron satsaus on kannattava.
Talvella minulla hodari yleensä aina lohkolämppärissä väh. tunnin ennen ajoonlähtöä.

Jos ajaa offroadia, niin varsinkin silloin kannattaa pitää öljyt lähempänä ylä- kuin alarajaa, että öljypumpulle riittää varmasti öljyä.
Tuli ajettua 12tkm Teboilin Gold S 5w-40:llä ja 35tkm ajettu ja ammatilaisella tehty turbo meni aivan sohloksi ja tuuttas öljyt pakoputken kautta pihalle. Onneks tais mennä vaan turbo kun käytin hetken öljyn lisäyksen jälkeen, niin kävi ihan hyvin. Tiedä oisko RVS auttanut konees, mutta turbossa ei näemmä Öjynpaineen valo ei ehtinyt kyl syttyä. Nyt voiskin sitten alkaa vaihtaa vähä aikasemmin ja ostaa parempaa öljyä kun oppirahat tuli maksettua.

Turbomies kehu Tribo Dyn ja Del-Ron öljyjä, joissa pintapaineen kesto eri tasolla kuin markettiöljyissä. On tietysti öljyn vaihdon hinnatkin eri tasolla varsinkin jos kilsoja tulee useempi kymmenen tkm vuodessa.

Tribo Dyn vähän eri tasolla kuin muut öljyt https://www.theseus.fi/bitstream/han...ce=1&isAllowed

Tuota vois kuulemma sekottaa normiöljyn sekaan jos ja kun ei kukaan raaski ostaa pelkkää tuota.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 14.12.2019 20:33
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.12.2019, 00:06
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hessu888 "Finland"


ei ole helppo "yrittää" neuvoa, kun "anonyymi?" vastaanottaja, kun vielä takemmin, siis lainataan viestiänäini.... olis edes pvm; mistä topiikki alkaa....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuli ajettua 12tkm Teboilin Gold S 5w-40:llä ja 35tkm ajettu ja ammatilaisella tehty turbo meni aivan sohloksi ja tuuttas öljyt pakoputken kautta pihalle. Onneks tais mennä vaan turbo kun käytin hetken öljyn lisäyksen jälkeen, niin kävi ihan hyvin. Tiedä oisko RVS auttanut konees, mutta turbossa ei näemmä Öjynpaineen valo ei ehtinyt kyl syttyä. Nyt voiskin sitten alkaa vaihtaa vähä aikasemmin ja ostaa parempaa öljyä kun oppirahat tuli maksettua.

Turbomies kehu Tribo Dyn ja Del-Ron öljyjä, joissa pintapaineen kesto eri tasolla kuin markettiöljyissä. On tietysti öljyn vaihdon hinnatkin eri tasolla varsinkin jos kilsoja tulee useempi kymmenen tkm vuodessa.

Tribo Dyn vähän eri tasolla kuin muut öljyt https://www.theseus.fi/bitstream/han...ce=1&isAllowed

Tuota vois kuulemma sekottaa normiöljyn sekaan jos ja kun ei kukaan raaski ostaa pelkkää tuota.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.12.2019, 08:29
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Sivun 68 juttu tuli googlella vastaan kun laitoin hakuun "1hd-t mitä öljyä". Ei ollut tarkoitus aiheuttaa mielipahaa, neuvosi tiheästä öljynvaihtovälistä sopi vaan hyvin tähän omaan ilmeisesti liian pitkään öljynvaihtoväliin.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.12.2019, 00:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Sorry, Mulla meni puurot ja vellit sekaisin....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Sivun 68 juttu tuli googlella vastaan kun laitoin hakuun "1hd-t mitä öljyä". Ei ollut tarkoitus aiheuttaa mielipahaa, neuvosi tiheästä öljynvaihtovälistä sopi vaan hyvin tähän omaan ilmeisesti liian pitkään öljynvaihtoväliin.
Minun moka.... Onko sulla tarkempaa tietoa siitä turbon pettämisestä? Ota ainakin öljysuodatin talteen tai pura ja pese se; siis löytyykö sieltä jotain ylläreitä? Jos ei ole parempia työkaluja (kulmahiomakone ei ole hyvä), niin perinteisellä rautasahalla laippa pois.... ja valopetroolilla peset kaikki suodatinmateriaalit...

Siis luin pikaisesti tuon maitsemasi/liitteeksi laittamasi opinnäyte tms. työn.

Minulla ei ole paljoakaan kokemeusta noista noista "kalleimman hintaluokan öljyistä" vai miten niitä nimittäisi?

tuon linkkisi https://www.theseus.fi/bitstream/han...ce=1&isAllowed

"Kuluttaja Öljyissä" (toinen gatekoria olisi performanse)
parhaat paineenkesto ja raapaisujäljen saanut TriboDyn 5W-30 moottoriöljy 0,946L, maksaa verkkokaupassa 38,50 euroa + toim kulut; siis reilu 40 euroa litra!
Hodarin moottori öljyt maksaa 7000 km välein mieluummin yli 400e, kuin alle?

Käy mielessä, että Hodarin kannalta voi olla kysymys aivan vääristä kestävyyksistä?

Siis sama juttu mekaniikan kannalta: Kannattasko maksaa 10x hintaa jarrulevyistä, jotka kestää tuplasti niin paljon lämpöä, kuin alkuperäiset?
(Ja palat/satulat kuitenkin ensimmäiseksi ottaa kipeää)


Se mikä noissa kuluttaja öljyjen taulukoissa todella ihmetytti: on se, että kaikki muut öljyt on niin tasaväkisiä (tuo TriboDyn on aivan ylivoimainen noissa taulukoissa; siis esim "kuormitusaika" testissä tuo TriboDyn kesti 292 sekunttia.
Toiseksi paras, Ford Formula f kesti 40 sekunttia.
"huonoin" Shell helix diesel plus kesti "vain" 29 sekunttia. Siis vain 10% tuosta parhaasta, kun toiseksi paras kesti sentään 14%


Pikaisella lukemisella en löytänyt mitään mainintaa esim. siitä, että vertaillaanko samalla sekä diesel, että bensiinimoottorin öljyjä?

Jos verrataan tuota opinnäytetyötä ja 30v vanhaa hdj-80 moottoritekniikkaa, niin epäilen, että tuo huonoinkin öljy uutena toimisi enemmän kuin hyvin?

Käsittääkseni noissa 30v tai yli vanhoissa cruisereissa ei ole ongelma tuo uuden öljyn voiteluominaisuudet, vaan vanhan öljyn voitelu- ja puhtaanapito ominaisuudet?
Nuo maininnat EP-lisäaineista: ovat varmaan hyviä; mutta mitä haitta niistä niistä mahdollisesti on täysin toisen tyyppisessä moottorissa?
Hyvänä esimerkkinä voisi olla nuo vaihteisto- ja peräöljyt: satoja vaihteiston synronointirenkaita on pilattu juurikin noilla EP-lisäaineistetuilla öljyillä; en muista miten meni toyotissa, mutta vm. 82 2,3 td:n laatikko ei tykännyt teboilin GL-5 peräoljystä....

Ja se, mikä on varmaan särkenyt huomattavan paljon cruisereiden moottoreita; on dieselmoottoriöljyltä vaadittava puhtaanapitokyky:
Siis kun dieselmoottoriin kertyy huonosti palaneesta dieselistä (ja moottoriöljystä) sitä "pikeä": siis niistä sadoista/tuhansista kylmäkäynnistyksistä, -vedätyksistä siten että savuaa mustaa, ja jopa huoltoa kaipaavista suuttimista....

-> kun moottoriöljyt eivät riitä siihen, että ne sitoisivat itseensä tuon noen?, niin se alkaa kertymään kylmimmille pinnoille, mm. venttiilikopan kanteen, ja aikojen saatossa sitä kertyy paljon, varsinkin ylipitkillä öljynvaihtoväleillä, sekä ajallisesti että kilometreinä: öljy vanhanee myös silloin, kun autolla ei ajeta.

-> kun se "Pappa-" on körötellyt maasturilla sunnuntaina kirkkoon 5 km, ja joka toinen päivä kauppaan samasen 5km, ja metsätöissä käyttänyt päivän tyhjäkäyntiä, että kun tulee lumisena pakkasesta ei vilustu...on pihinä käyttänyt halvinta hyväksyttyä öljyä....

Sitten joku harrastaja ostaa sen, ja kun kyseessä on Papan "aarre", niin laitetaan parasta diesel- moottoriöljyä, mitä mainostetaan että pitää "Moottorin puhtaana"

No, kun kerran on "uusi" maasturi, ja kaikki öljyt yms. viimmeisen päälle laatutavaraa, niin voi antaa "hanaa" huotella/vetää isoa traileria tms.

Aika äkkiä nykyiset, voimakkaasti pesevät moottoriöljyt saa nuo pikeytymät liikenteeseen, varsinkin kun moottori käy kuumana:

Siitä seuraa se, että nuo "pikikelmut/hiutaleet" tukkii öljynsuodattimen, tai jopa ohittaa sen (kohtuu pakkasessa paraskaan synteettinen ei mene "suodattimen läpi") vaan siitä ohivirtausventtiilistä....

Ja sitten ne "haituvat" tarttuu jonnekin ohueen öljykanavaan, turbottomisssa yleensä kiertokangen- ja turbollisissa usein myös turbon öljynkuristimeen.

Kun ostat käytetyn dieselin, niin osta niiden uusien pesevien moottoriöljyjen lisäksi myös muutaman öljynsuodatin:

Ja kun vaihdat öljyt ja suodattimen ensimmäisen kerran, niin jos sormi yltää/sopii, niin kokeile öljyntäyttökorkista ja sieltä venttiilikopasta, että löytyykö sieltä sitä pikeä? siis samanlaista kuin paksu vaseliini... ja mustempaa kuin..... jos tuota pikeä löytyy, niin vältä kylmäkäynnistyksiä ja raskasta vedättämistä, ja pyri ajamaan moottori aina lämpimäksi, kun laitat käyntiin... ja vaihda suodatin allaolevan mukaan:

Nykyisissä moottoreissa moottoriin jää paljon öljyä, vaikka annat valua tunnin....
Tämä sotkee/mustaa uudet öljyt heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, Mutta ota n. 2-3 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen mittatikusta pieni tippa esim. kuivalle kopiopaperille. (oljy imeytyy, ja värjää paperin harmaaksi n. 1-3cm alalta)
Kun olet käynyt ensimmäisen ajolenkin, esim. 50-100 km normaalia maantieajoa, niin ota mittatikusta seuraava näyte samaiselle, kuivalle kopiopaperille... Jos on imeydyttyä paljon "mustempi" niin öljyn suodattimen vaihto harkintaan.....
Minä olen vaihtanut noista omista "Löydöistä" öljyn suodattimen pahimmillaan n. 200 km ajon jälkeen uudestaan, ja sitten noin tankin jälkeen, ja vielä noin 1500-2000 km kohdalla, ja sitten uudet öljyt ja suodatin n. 3000 km kohdalla.

Ja tuolla teboilin superhpd (shpd) olen ajanut kaikilla toyotilla, pesee kohtuudella moottoria, ja kohtuu hintaista.... 10w-40 n. 80e/ 20 litraa, 5w-40 puolet kalliimpaa.

P.S

Eihän Hessu888 hodarin öljynsuodattimen jalkaa ole moukattu?

Hodarissa on öljynsuodattimessa (ainakin alkuperäisessä) rakennettu kaksi suodatinta samaan pakettiin: "Normaali" suodatin suodattaa käytännössä kaiken laakereille yms. menevän öljyn, ja tuo hienosuodatin suodattaa kuumasta öljystä pienemmät epäpuhtaudet... ja tuon hienosuodattimen suodattama öljy taitaa valua suoraan takaisin öljypohjaan, sillä se suodatin on niin tiheä, että läpäisee niin vähän öljyä, varsinkin kun öljy ei ole kuumaa, että mihinkään voiteluun tuota ei voi käyttää...

Maailmalla on paljon hodareita, joihin on laitettu "Lisäöljynjäähdytin/öljynsuodattimen siirtosarja" ja sen seurauksena tuo toinen piiri ei toimi; ulkomuistista: päästää suodatetun öljyn suoraan öljypohjaan siitä virtauksesta, mikä pitäisi kuumana hienosuodattaa... Nyt menee suorasta reijästä takaisin öljypohjaan
Ja kuuma öljy on aika juoksevaa...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 9 (0 jäsentä and 9 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 20:20 (GMT +2).