![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Välystä alkuperäisen ohjeen mukaan 0.15-0,22 mm. Heittokellolla tuon saa tietty just kohdalleen mutta jos vanhat välitykset niin aika hyvän lie saa ihan näppituntumallakin.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
"buenos tardesta vaan hyvät matkustajat...tässä puhuu perämies pillimehu...suoritamme lifestyle -aikamatkallamme välilaskun Karibian kaunottarelle, automekaanikkojen luvatulle saarelle..."
Yenkkilän reissusta selvittyäni oli aika palata palautumaan kotipilttuuseen kinkunpaistoon...joulu2016 ja uusivuosi vierähtivät AfrikanTähden osalta haaveiden ja toteutumattomien toiveiden merkeissä...mitään merkittävää ei päässyt tapahtumaan projektin eteenpäin viemiseksi...mitä nyt suuria suunnitelmia vaan päässäni pyörittelin, mutta sitähän sitä tulee tehdyksi muutenkin all the time ![]() ...kunnes tammikuun lopussa -17 tapahtui jotakin päiväjärjestyksestä poikkeavaa... edellisen Long Islandin reissun vastapainoksi & kolikon kääntöpuoleksi vaihdettiin yhteiskuntasysteemiä toiseen äärilaitaan... kapitalismista kommunismiin... mieltä kiehtova Kuuban kiertomatka alkoi... ...jos Suomen teillä nykyään vastaantulevasta autokannasta 99,9% onkin mielenkiinnotonta metallinharmaata ajotietokoneistettua/sähkövikaistettua sontaa, niin Kuubassa kaikki on toisin... Karibian helmellä tavattavasta autokannasta 99,9% (harvat KIA:t poislukien ) on äärimmäisen mielenkiintoista ja ennenkaikkea YLLÄTTÄVÄÄ!... koskaan et voi tietää onko seuraava vastaantuleva menopeli:a) Aasi b) Bel Air c) Chevrolet Impala d) sokeriruokolastissa oleva Kamaz/Kaz/Zil e) Ziguli alias vaz 2101 tai jokinmuu АВТОВАЗ ...jottei menisi (jälleen..) offtopiciksi, niin jätetään edelliset vastausvaihtoehdot lukitsematta ja isketään tiskiin (f)j-okerikortti... tämä taivaansininen kaunotar pöristeli vastaan Cienfuegosissa, Kuuban keskiosassa... 1960-lukuinen FJ lienee kyseessä?... perhanan hyvän näköinen pelleiltäänkin... kuskinpuolen takaikkunassa taidettu toteuttaa kuubalaista luovuutta, kun näyttää kovin pleksimäiseltä... ...summasummaarum... ei mennyt sekään reissu, etteikö olisi 40-mallisarjan LandCruiseriin törmännyt
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#3
|
||||
|
||||
|
….ennen kuin jatketaan aikamatkaa kevääseen –17, niin venytetään Kuuban välilaskua ja loikoillaan paikallisen kuningaspalmun alla vielä hetki ennen karua paluuta PohjolanLiikenteen kylmään talliin…
en tiedä miten vakavasta mielialahäiriöstä se kertonee, mutta monen monta kertaa olen miettinyt että: ”mikä auto haluaisin olla…ja missä haluaisin ajella???"… ![]() ![]() ...vastaus tuohonkin himmeään kysymykseen kirkastui Kuuban reissun yhteydessä… vuosikymmenet kauppasaarrossa viettänyt kommunistinen saarivaltio on maailman autokannassa ajateltuna kaikista muista maista kirkkaasti poikkeava…missään muualla et voi nähdä yhtä mielikuvituksekasta autokantaa tien päällä, koko maa on pelkkää ulkoilma-automuseota… maailmanmittaluokan harvinaisuuksia kurvaa vastaan joka kadunkulmasta… …kaikesta paistaa päälle, että autot (muutkin kuin Cadillacit…) ovat Kuubassa kansallisaarteita, joista pidetään hyvää huolta sukupolvelta toiselle… romuina hyljättyjä raatoja et näe missään, autojen kunnossapidon/kunnostamisen eteen tehdään kaikki mahdollinen&mahdoton… automekaaniset ristisiitokset ovat arkipäivää, eräänä mielenkiintoisimpana sekasikiönä allaolevan kuvan (pimeä )taksi Havannassa:1940-luvun gansteri-Fordin koppaan oli istutettu Huyndain dieselikone, kokonaisuus kruunattuna Volvon rattiakselilla (se olikin muuten ainoa näkemäni Volvo(n osa ) koko saarella…)… sen voin sanoa, että kyyti oli piirun verran persoonallista…lisäksi reissussa mieltä lämmitti kuubalaisista kuljettajista huokuva ylpeys menopeliänsä kohtaan… mikäli omistat Kuubassa auton, olet kuin kuningas… tarkemmin sanottuna rasvanäppien kuningas, sillä olosuhteisiin suhteutettuna kuubalaiset autoasentajat ovat arkipäiväisen selviytymisen maailmanluokan mestareita… siellä ei nimittäin ole Motonettiä mihin mennä, mikäli varaosia tekee mieli? …varaosien ja muun kunnossapidon eteen täytyy tehdä töitä ja käyttää mielikuvitusta… toisaalta luovuutta rajaavana esteenä ei olekaan härmäläistä katsastuskäytäntöä, jossa kaikki pitää mennä kirjojen&kansien mukaisesti pilkulleen…joten, kysymykseen ”mikä auto haluaisin olla?" itse itselleni vastaten: ”jokin auto Kuubassa…vaikkapa allaolevan kuvan pitkäkoppainen 40-mallisarjalainen Santiago de Cubaan johtavan tien varrella…”…oli muuten aika huolella pimpattu peli, as you can see!…mikäli jatkamme ajatusleikkiämme pidemmälle ”mikä auto haluaisit olla Suomessa?” –kysymyksen muodossa, niin siihenkin minulla on selkeä vastaus: ”tietenkin 40-mallisarjalainen LandCruiser"…niistä pidetään härmässä hyvää huolta mutakylpyjen kera, kuten offipalstan sankaritarinoista voi todeta ……pahin mahdollinen ”mikä auto haluaisit olla?” -kauhuskenaario olisi syntyä minnetahansa KIA:na… silloin olisi toimittava nopeasti ja kytkettävä välittömästi päälle omatoiminen ihmeauto-K.I.T.T -autopilot/navigointi… osoitteena lähin Kuusakosken autopaalaamo ![]() ![]() !---- post scriptum... luiskahtaa off-topiciksi, mutta aivan pakko heittää kuvat havannalaisesta Impalasta...noihin muotoihin verrattuna nykyautojen suunnittelijat vaikuttavat kuin lobotomia leikkauksen läpikäyneiltä...WAU!
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Impalan perä on kyllä komee
![]() Vähän niin kuin naaraspuolinen viirusilmä![]()
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
vaikken mikään jenkkiautoasiantuntija olekaan, niin ei käy Impalan viehätysvoimaa vastaan väittäminen... tässä kuvassa eräs toinen kuubalainen kissanainen... ...ja näkyypä taustalla nappisilmäkin peräänsä keikuttavan ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#7
|
||||
|
||||
|
”cabin crew… take your positions, prepare for landing to aneemisemman ajoneuvokannan maahan…”
Lifestyle -lentoyhtiön lomalennon lähestyessä harmaata HelsinkiVantaata lähti mielialakin lässähtämään lehmänhännän lailla... osatekijänä oli toki mojitojen & daiquirien taikavoiman haihtuminen tukan alta, mutta suurimpana syynä tunnelman lopahtamiseen oli tietoisuus maankamaralla päin naamaa iskevästä ajoneuvokannan alakulosta... Kuuban karnevalistinen autokanta tulisi vaihtumaan terminaalia kyttääviin taksimersuihin ja muihin "eivoisvähempääkiinnostaa" -kategorian kulkuneuvoihin... ...onnekseni vältin noiden masentavien menopelien kohtaamisen siirtymällä sisätiloissa kotimaan terminaaliin odottamaan N°RRAn jatkolentoa kohti Kajaania... potkuriturbiinikoneissa on kyllä sitä äijää, paljon enemmän mitä mannertenvälisissä Boeingeissa & Airbusseissa... täydet Korkeajännitys -tyylipisteet rupelikoneille! ...Karibian kaunottaresta luopumisen tuskaa lievitti Kajaanin lentoasemalla uskollisena odottava vaz2101 sotaratsuni, se maantiepölyn värinen... sillä jos jotakin matkalla opin, niin sen että Ladojen maanpäällinen paratiisi löytyy Kuubasta eikä suinkaan Venäjältä...siitä pitävät huolen saaren suosiollinen ilmanala ja miljoonat merkkikorjaamot...voin väittää että edellämainittujen ansiosta ne sadat&tuhannet näkemäni Ladat kiertävät Kuubaa vielä kauankauan senkin jälkeen kun HelsinkiVantaata haaskaavat taksimersut on puolestaan jatkojalostettu puurokattiloiksi... ...Kajaanin lentoasemalta startanneella sadan kilometrin kotimatkalla a'la АвтоВАЗ olin nuuskivinani jotakin Kuubasta tuttua tuoksua... aivankuin ??? ...aistihavaintoni varmistui ikävällä tavalla oikeaksi kotitorppaan ehdittyäni... Kuubasta lääkinnällisiin tarkoituksiin hankittu litran leka HavanaClub 7Años -rommia oli särkynyt matkalaukun sisään ja marinoinut kaiken sandaaleista sikareihin...ou jee!... kun jetlageista ja rommihöyryistä oli toinnuttu, oli aika palata sorvin ääreen ja ryhtyä kaivamaan AfrikanTähteä esiin lumisesta horroksestaan... ensimmäisenä kyytiä saivat pakkelilla kyllästetyt levikekaaret...
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#8
|
||||
|
||||
|
ööö...elikkäs juu... huhtikuuta-17 eleltiin kun alapulkkaa vihdoin ryhdyttiin räpeltämään... ...paitsi että jokumuu AfrikanTähden kuudestatoista edellisestä omistajasta oli ehtinyt räpeltää ensin... ...sinänsähän siinä ei mitään uutta ole, että BJ:n kopassa hieman korroosiota esiintyy...mutta kaikkein kuppaisimmassa kunnossa olivat ne kohdat, joita oli joskusmuinoin edeltäneisiin katsastuksiin kikka-kakkosella "korjailtu"...näissä korjauksissa oli jotakin samaa kuin talvipakkasilla housuunsa kusemisessa...hetken
helpotuksia molemmat......aloittelevalle ohutpeltihitsaajalle oli luvassa pitkät pätkät takapakkia ennenkuin päästiin käsiksi johonkin kiinteään... riettaimpaan kuntoon oli kerennyt se keskeinen selkäranka, jonka ympärille koko alapulkan rakenne koostuu...etu- ja takaosan välinen poikittainen kotelorakenne...(harmikseni hokaan tässä vaiheessa, etten ole dokumentoinut lähtötilannetta, mutta osia tuosta keskeisestä selkärangasta on edelleen tallella...tässä niistä rekonstruoitu kuva tältä illalta seiskakutosen suosiollisella avustuksella...) ...aloittelevana ohutpeltihitsaajana päättelin, että tuosta selkärangasta sitä olisi liikkeelle lähdettävä... ...eimuuta kuin peltiä pokkaamaan... ...paitsiettä missäpä minä sitä pokkaan kun kylän ainoa konepajakin otti ja meni konkurssiin vuodenpäivät sitten... ...siinä vaiheessa kuvaan astui muistoja menneisyydestä... ...kotitorppaan tuli tehtyä kattoremontti 10 vuotta sitten...wanhan säilykepurkkia muistuttavan sinkkipellin tilalle tuli laitettua Weckmanin lukkosaumakatetta...olisi off-topickia kertoa kattoremontista sen enempää, mutta kiinnostava pointti on niissä kuljetuspakkauksissa joihin pellit oli pakattu... kattopeltinippujen kulmat oli nimittäin suojattu ympäriinsä vankalla 1,5mm:n suorakulmaisella pokkauksella... sitä jäikin kattoremontin päätteeksi tontille lojumaan about 100 juoksumetriä... siinä vaiheessa tulevista BJ:n omistuksista(lue:hitsausharrastuksista ) ei ollut mitään hajua, mutta tulinpahan kuitenkin köyhän talon porsaana pistäneeksi pellit talteen... nyt niille ilmeni käyttöä...(näistä peltiprofiileistakin rekonstruoitu kuva tältä illalta seiskakutosen suosiollisella avustuksella...) joten, ei muuta kuin Makita laulamaan ja loputkin alkuperäisen selkärangan riekaleet mäkeen uuden&ehomman tieltä... ...elikkäs tässä kuvassa puolet kotelorakenteesta purettu pois, keltainen viiva lisätty kuvaan havainnollistamaan poisleikattua osuutta: ja tässä kuvassa Weckmanin kattopeltien kuljetuspakkauspellit uusiokäytössä... Makitan,Migatronicin ja mustamaalauksen jälkeen näytti tältä:
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään Automaattinen tähti-kolmiokäynnistin, tarjoa. | KAS | O/M/V Muut | 2 | 23.09.2020 10:31 |
| Ostetaan auto afrikan matkalle | JuKu | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 28.01.2014 21:57 |
| afrikan poikien foorumi | risukärsä | Linkit | 0 | 23.01.2011 22:12 |
| Afrikan matkaajat | myllis | Linkit | 6 | 21.01.2011 23:37 |
| Afrikan jobbarien numeroja | Heikki L | Chit-Chat | 13 | 19.10.2008 20:22 |