![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ite olen pistellyt akkukäyttöisellä pulttikoneella nyt muutaman vuoden renkaat kiinni käyttäen 100nm momenttivartta. Ovat pysyneet kiinni ja lähteneet myös auki.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sellanen nyrkkisääntö olemassa että MAKSIMI mitä saisi pulttia kiristää on pultin halkasija x pultin lujuus.
Noi vakio pyöränpultithan taitaa kaikki olla 10.9 lujuudella, eli: 10.9 x M12 = n.130nm 10.9 x M14 = n.150nm
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
tjaa, Scaniassa on 22 milliset pultit, mutta niille on normaalitiukkuus 800Nm. Tiiheempijengasissa, esim. perävaunuissa on luokkaa 650Nm (22mm)
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Liittyy asiaan on se ihanaa kunnei ole ketään turaria päässy idiootin apinan raivolla hakkaamaan pyörän pultteja kiinni
Piti traktorista irroittaa "tykkivanne"pyörä ja eihä siihen tietenkään mahdu hylsy Noh yks oli hiukka löysällä ja kolme vaati vasaralla napauttamisen kiintoavaimen päähän ![]() ![]() ![]() Mutteritkin pyöri sormin pois ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Joo raskas kalusto ja isommart pultit tietysti erikseen, tää koski lähinnä näitä mun laittamia ja siitä alaspäin mitkä on ylipäätään mahdollista vääntää poikki ihan käsipelillä
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Raskaassa kalustossa ei ole sitä kartiota..
__________________
Harbor Cruisers |
#7
|
|||
|
|||
![]() Vähän ohi 4wd tms.
Siis vm. 2003? WV golfin uudet talvirenkaat oli "kiireapulainen" ajanut paineilma pulttipyssyllä kiinni,
Toki lähti auki rivarin pihalla, mutta palasiksi meni momenttiavain jne. Mutta kun naapuri kävi hakemassa konehallilta työkaluja ja jatkovartta, niin aukesi... Siis reilulla metrisellä jatkovarrella, toki alle 100 kg miehen rytkäyttämällä... Minä olen yrittänyt avata yhden tutun v-70 volvon pyöränpultteja kamasan 60 cm? voimavääntimellä, kun rengas oli hukannut alapuolelta ylipaineen. siis hypin siinä... ja ei auennut. (ja minulla elopainoa reilusti yli 100 kg) No, lähti hinurilla k.o renkaat vaihtaneeseen liikkeeseen.... ja vaihtovat/korjasivat renkaan "samantien", oli kuulemma tekemisen meininki... Ja volvon omistajan mukaan laskuja ei ole kuulunut... |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tarvitseeko ne avata momenttiavaimella?
__________________
Jukka |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se on, siinä aluslevyn ja mutterin välissä.
![]() Sisuissa ei ole mutterissa pyörivää kaulusta, vaan kartio on vanteessa ja mutterissa. Viimeksi muokannut Viipo : 12.05.2016 06:12 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ja ainakin joissain vanhemmissa kuorma-autoissa irtoprikkana se kartio mutterin alla.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#11
|
||||
|
||||
![]()
No mä vedän esim kuorkit 600nm
Jotkut volvot 140nm Toyota lättämutteri 110nm Tihut ranskikset 90nm Ja muut 120nm Ja varmasti jotakin unohtu ![]() Ja jälkkärit 100-150 km
__________________
vapari ei ole vaihtoehto ![]() Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta ![]() ![]() No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai ![]() Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Samoin, tosin paineilmakäyttöisellä mutta sillä ei ole asiaan merkitystä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyota 2L2 kiristys momentit? | _VESALA_ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.02.2008 08:44 |
B koneen momentit? | Eris | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.01.2008 21:13 |
Pyöränpulttien irroitus vetoakselista | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 13.12.2005 07:28 |