Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2016, 10:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kyllä niitä korotuspaketteja saa Suomestakin, tahtoo noissa isoissa ja painavissa paketeissa rahtikulut nousta melkoisiksi, ja sitä kautta tulli + alv. on myös isot. Ja ihan kokemuksella, mahdollisten takuuasioiden kohdalla ulkomaisten kauppojen kanssa Suomen Tulli on hankala kaveri, ja lisäksi saatat itse joutua maksamaan takuuosien rahtikuluja. Vaikka ulkomailta tiettyjä tavaraoita kannattaa rahan puolesta tilata, niin monessa asiassa kotimainen kauppias on silti parempi vaihtoehto. Tapauskohtaista, ja kandee aina miettiä mitä ostaa täältä ja mitä ei. Alustasarjoissa varsinkin XJ:ssä kun on vielä lehtijouset takana -> ne painaa aivan helvetisti ja on myös muotonsa takia kalliit kuljettaa. Toki sitten Suomessa ongelma on varsin rajallinen määrä valmistajia joiden korotuspaketteja on saatavilla, eli jos tiettyä haluat niin siinä tapauksessa ulkomailta tilaaminen on melkeinpä ainoa vaihtoehto.
Kannattaa sitten oikeasti tutustua miten XJ:n korotus on syytä tehdä jos haluaa että auto on hyvä ajaa ja toimii siellä metsässäkin.

Rengaskokoa saat kasvattaa alkuperäisestä halkaisijasta 77mm (on olemassa Trafille kelpaava todistus josta löytyy 225/75 R16 rengaskoko, jolla saa 32" renkaat leimaan), ja korotusta saa olla lainmukaiset 77mm + 25mm ekstraa; XJ:tä oli Up-country versiona, joka oli 1" normaalia korkeampi -> tällä saa sen 25mm pelivaraa.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.02.2016 10:12
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.02.2016, 10:35
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Pyörän kulmat.


Katsuri sitten nykyjään vaattii myös hyväksyttävän pyöränkulmamitta todistuksen kortettuun autoon.
Caster kulma tuppaa muuttumaan kovastikkin pois tehtaan arvoista korotuksen myötä.

Tuolta voi vaikka lueskella pyöränkulmista.
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/1...er-caster-toe/

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 15.02.2016 10:41
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.02.2016, 11:34
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Katsuri sitten nykyjään vaattii myös hyväksyttävän pyöränkulmamitta todistuksen kortettuun autoon.
Caster kulma tuppaa muuttumaan kovastikkin pois tehtaan arvoista korotuksen myötä.

Tuolta voi vaikka lueskella pyöränkulmista.
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/1...er-caster-toe/

t. Ismo Ämmä
Casterin voi säätää pyöränkulmamittauksen ajaksi sopivaksi että kelpaa leimasedälle, ja sen jälkeen säätää takaisin niin että pinionikulma on oikea.
Aurauksen joutuu säätämään joka tapauksessa, joten siltä osin hämminkiä ei ole..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.02.2016, 19:27
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllä niitä korotuspaketteja saa Suomestakin, tahtoo noissa isoissa ja painavissa paketeissa rahtikulut nousta melkoisiksi, ja sitä kautta tulli + alv. on myös isot. Ja ihan kokemuksella, mahdollisten takuuasioiden kohdalla ulkomaisten kauppojen kanssa Suomen Tulli on hankala kaveri, ja lisäksi saatat itse joutua maksamaan takuuosien rahtikuluja. Vaikka ulkomailta tiettyjä tavaraoita kannattaa rahan puolesta tilata, niin monessa asiassa kotimainen kauppias on silti parempi vaihtoehto. Tapauskohtaista, ja kandee aina miettiä mitä ostaa täältä ja mitä ei. Alustasarjoissa varsinkin XJ:ssä kun on vielä lehtijouset takana -> ne painaa aivan helvetisti ja on myös muotonsa takia kalliit kuljettaa. Toki sitten Suomessa ongelma on varsin rajallinen määrä valmistajia joiden korotuspaketteja on saatavilla, eli jos tiettyä haluat niin siinä tapauksessa ulkomailta tilaaminen on melkeinpä ainoa vaihtoehto.
Kannattaa sitten oikeasti tutustua miten XJ:n korotus on syytä tehdä jos haluaa että auto on hyvä ajaa ja toimii siellä metsässäkin.

Rengaskokoa saat kasvattaa alkuperäisestä halkaisijasta 77mm (on olemassa Trafille kelpaava todistus josta löytyy 225/75 R16 rengaskoko, jolla saa 32" renkaat leimaan), ja korotusta saa olla lainmukaiset 77mm + 25mm ekstraa; XJ:tä oli Up-country versiona, joka oli 1" normaalia korkeampi -> tällä saa sen 25mm pelivaraa.
Tartteeko muuten jotain dokumenttia konttorille jos korottaa? Mulla on omassa XJ:ssä tällä hetkellä 31x10,5R15 renkaat merkattu otteeseen ja etujousten alle laitettu se 1 3/4" jääkiekkokorotus. Korotusta ei ole otteeseen merkattu, mutta ajattelin tilata siihen 3" korotussarjan ja käyttää sen sillä konttorilla.

edit: ohjauskulmatodistuksen tosiaan saan töistä, että siitä ei ole murhetta, mutta tätä korottamista koskien muuten. Nehän varmaan pyörännavasta mittaa lokarin reunaan, mutta löytyykö heiltä iteltään alkuperäiset mitat vai kuinka?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.02.2016, 21:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Tartteeko muuten jotain dokumenttia konttorille jos korottaa? Mulla on omassa XJ:ssä tällä hetkellä 31x10,5R15 renkaat merkattu otteeseen ja etujousten alle laitettu se 1 3/4" jääkiekkokorotus. Korotusta ei ole otteeseen merkattu, mutta ajattelin tilata siihen 3" korotussarjan ja käyttää sen sillä konttorilla.
Ne korotuspalat toivottavasti on etujousten päällä, eikä alla.. Olisihan se hyvä vietereistäkin olla vaikka valmistajan esite mistä näkee että ko. autoon tarkoitettu, vaikka ei TÜV- lappuja tarvitsekaan. Ei siitä koskaan haittaa ole.


Lainaus:
edit: ohjauskulmatodistuksen tosiaan saan töistä, että siitä ei ole murhetta, mutta tätä korottamista koskien muuten. Nehän varmaan pyörännavasta mittaa lokarin reunaan, mutta löytyykö heiltä iteltään alkuperäiset mitat vai kuinka?
Yleensä korotuksen määrä merkataan tuolla pyörännavasta lokarin reunaan, mutta mitään virallisia valmistajan lippulappuja ko. mitasta ei ole olemassa, joten yleensä on mitattu katosta. Siinä vain on se ongelma, että jos on jo isommat renkaat alla niin se pitäisi huomioida - kuten pitäisi huomioida se, että kaikki renkaat ei ole STRO- määritelmien kokoisia halkaisijaltaan -> pinnoitettu 31 x 10.50 voi hyvin olla samankokoinen kuin tavallinen 32 x 11.50 tjsp..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.02.2016, 22:17
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ne korotuspalat toivottavasti on etujousten päällä, eikä alla.. Olisihan se hyvä vietereistäkin olla vaikka valmistajan esite mistä näkee että ko. autoon tarkoitettu, vaikka ei TÜV- lappuja tarvitsekaan. Ei siitä koskaan haittaa ole.




Yleensä korotuksen määrä merkataan tuolla pyörännavasta lokarin reunaan, mutta mitään virallisia valmistajan lippulappuja ko. mitasta ei ole olemassa, joten yleensä on mitattu katosta. Siinä vain on se ongelma, että jos on jo isommat renkaat alla niin se pitäisi huomioida - kuten pitäisi huomioida se, että kaikki renkaat ei ole STRO- määritelmien kokoisia halkaisijaltaan -> pinnoitettu 31 x 10.50 voi hyvin olla samankokoinen kuin tavallinen 32 x 11.50 tjsp..
Juu tosiaan jousten yläpäässä sijaitsee tämä kiekko. olipas ajatukset taas jossain muualla kirjoittaessa. ja autossa on alla tällä hetkellä pinnotetut renkaat joka nurkassa, jotka ei ole pyöreätä nähneetkään ja en yhtään epäilisi, vaikka halkaisijakin olisi vähän sinnepäin. Sitä tosiaan ihmettelin, että nykyistä korotusta ei ole otteessa ollenkaan, mutta ei ne leimalla viimeks kyselleet mitään siitä.

Mutta onnistuuko se käytännössä siis niin, että laitan uudet palikat alle ja menen konttorille sanomaan että tässä olis nyt 3" alustasarja ja näytän mahdolliset sarjan mukana tulleet paperit? Eli kun ne esim mittaa maasta kattoon olevan korkeuden niin löytyykö heiltä vakiomitat, vai pitääkö nekin toimittaa heille? Ja tosiaan nyt alkoi arvelluttamaan niitten 31" renkaiden tuoma korkeus tähän autoon.

Asia on varmaan käsitelty miljoona kertaa tällä palstalla, mutta kyselläänpä nyt kun tuli tämä puheeksi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.02.2016, 07:53
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

harvemmin löytyy mittoja konttorilta, joudut ne sinne ihan ite viemään jos haluat. meilläpäin on lähteneet ajatuksesta, että kaikki jeepit on korotettuja ja yleensä jos otteessa ei ole mitään niin on kysytty suoraan, et paljonko nostettu. tuollasen 1,5" lyyhähtää omat jousensa jo vuosien saatossa, eli jos ei ole koskaan vaihdeltu uusia alle, niin koet yllätyksen kun nakkaat alle uudet ehjät korottavat jouset ja sen tietää katsurikin, ettei ne suotta puutu johonkin 35mm jääkiekkoon jousien välissä

lähtökohtasesti se korottaminen ja sen otteeseen saaminen menee näissä näin:

1. hankit oikean korosarjan/jouset, talletat kuitin/tositteen minkä auton setti kyseessä
2. asennat paikalleen ohjeiden mukaan
3. marssit (ajat) konttorille, pyydät muutoskatsastusta jousituksen osalta, maksat trafin korruptiomaksut. esim vakio => +3,5" (mittojen muutoksen kerrot toki itse inssille, ei se konttorivirkailija mitään tajua), tällön inssi osaa jo varautua mitä on tulossa ja suhtautuu yleensä täyspäisesti kun informoidaan hiukan etukäteen
4. auton ollessa hallissa kerrot uudelleen mittojen muutoksista, eli paljonko sarja korottaa ja tarjoat mahdollisia dokumenttejä (vanhassa ostokuitti, uusissa TUV paprut) inssille sanojesi tueksi, jos olet valinnut ammattitaitoisen ja täyspäisen konttorin, katsuri ei ole ns ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, vaan näkee jo suoraan mitä olet alle tarjonnut ja kysyy silloin jotain tarkentavia kysymyksiä jousien merkistä, mallista ja miten asennus meni tällöin voit kertoa mikä asennuksessa vitutti ja mitä tekisit uudelleen toisella tapaa ja nauratte yhdessä näille kommelluksille.
5. katsuri ottaa tarvittavat mitat autosta, avusta mahdollisesti tarvittaessa mittaustoimenpiteissä ja inssi myöskin kirjailee nämä uudet tiedot otteeseen ja tulostaa sinulle uuden rek.otteen. no nykyään ei tulosta, mutta tarkastatte viellä, että tiedot tuli oikein.
6. kiität lähtiessäsi saamastasi hyvästä palvelusta ja lupaat tulla toistekin (jos katsuri on sen näköinen, että se teki homman mielellään)
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2016, 08:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

^- jeps, juuri näinhän tuo menee. Aika hyvä on jos löytyy esim. auton ohjekirja jostain, vaikka lainaat kaverilta jos ei omassa ole tallella. Trafilla ei ole syystä tai toisesta XJ:stä mitään korkeustietoja järjestelmässä, tuskin on tosin ainoa auto jossa näin..

Minulla aikanaan korottui XJ Rubicon Expressin 3,5" korotussarjalla edessä 5", ja takana 6,5" toisaalta kun mittasin tilanteen ennen korotusta, niin sillä hetkellä 16 vuotta vanhassa ja reilu 200tkm ajetussa suomiautossa oli etupää aika tarkkaan 1,5" lässähtänyt, ja takapää reilusti sitä enemmän (akseli oli melkein pohjaanlyöntikumeissa kiinni) Yleensähän sitten XJ:ssä takapää korottuu enemmän kuin mitä markkinoidaan, kannattaa latoa takapaksiin 150-200kg hiekkasäkkejä ja ajaa hetken aikaa ne kyydissä, meno tasoittuu ja pehmenee vähän nopeammin. Lehtijousialustassa muutenkin omat juttunsa, ajomukavuuden ja jousipakkojen elämisen osalta riipukkeen kulma on aika oleellinen asia, ja se tahtoo XJ:ssä mennä usein aivan vituilleen jos on alkuperäinen riipuke käytössä korotusjousien kanssa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 19.02.2016 08:16
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.02.2016, 08:31
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

joo tuo kuuden tuuman pompsahus ei oo uus ilmiö edesmenny patrolli nousi kanssa aika tarkasti sen verran ja kerkesin jo panikoida ihan kunnolla niitä mittoja ja se konttorille meno jännitti ihan pirusti. ehin haalia netistä ja sitten sain merkkihuollostakin mittakuvat autosta, jossa oli maksimi korkeus, joka kyllä todennettiin konttorillakin, oli sama kaveri joka tapasi auton ensimmäisen kerran rekisteröintikatsastuksessa ja taivasteli hänkin miten pahassa kunnossa orkkis jouset oli olleet selitti sitten nyybille alustan kulumisesta hiukan muutakin nice to know tietoa, joista oli apua auton rakentamisessa edelleen eli konttorille menoa on turha jännittää erikseen, ite oon saanu aina tosi hyvää palvelua ja neuvoja, kun on kysyny ja osa katsureista on itekin ns automiehiä, eli rakenneltujakin he katselee mielellään, koska ne tuo hyvää vaihtelua massaan. toki valitettavasti niitä paskojakin konttoreita on, mutta kannattaa hiukan kysellä muilta automiehiltä, että millä konttorilla "tuunatut" ei ole vastenmielisiä ja mennä sitten sellaselle konttorille. toinen minkä oon havainnu, ettei kannata koittaa vilppiä, niistä palaa kuitenkin ja kun se palo käy, niin hommat mutkistuu ihan älyttömästi, itelle ei ole näin käyny, mutta oon kyllä nähny ja kuullu niitä tarinoita kun on koitettu kusettaa konttorilla..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.02.2016, 11:34
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
^- jeps, juuri näinhän tuo menee. Aika hyvä on jos löytyy esim. auton ohjekirja jostain, vaikka lainaat kaverilta jos ei omassa ole tallella. Trafilla ei ole syystä tai toisesta XJ:stä mitään korkeustietoja järjestelmässä, tuskin on tosin ainoa auto jossa näin..
Höh, ei minulla ole mitään korkeuksia ollut mukana katsastuksissa?
Kolmen Jeepin korotukset ovat merkinneet otteeseen vain tyyliin: " asennettu alustasarja, korkeus pyörän kaariin renkaan keskiöstä edessä 50000mm ja takana 88000mm".
Tuohan tarkoittas että avarrat kaaret ja viet muutoskatastukseen 3,5" alusta sarjalle ja sitten pienennät kaaria 2" ja korotat lissää 2"
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
cherokeesta loppu puhti gunman Tekniikka & Jutustelu 14 06.04.2014 22:43
chevrolet blazer 6.2 diesel uusinta offariksi riivio Maasturiprojektit 0 21.09.2012 20:16
Cherokeesta katosi vaihteet! Atello Tekniikka & Jutustelu 14 10.04.2007 23:38
Tuli cherokeesta 2-vetoinen?! Tekniikka & Jutustelu 11 30.10.2003 11:05
Cherokeesta Cheaprokee Tekniikka & Jutustelu 0 10.10.2003 19:50


Sivu luotu: 18:53 (GMT +2).