Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo
Nesteen voiteluainesuositukset ehdottelee kuorma-autoille öljymäärän tarkistusta (mittatikun nostoa?) 60tkm kohdalla, ja vaihtoa 120tkm kohdalla.
No, meillä on kuitenki vaiheltu noihin 2M+ km ajettuihin scanioihin 60tkm välein öljyt, mut huoltoliisinki mersuun ne veholla vaihteli 120tkm välein.
|
Eli teillä on kalusto(raskas kalusto) tien päällä likimain 24/7 jolloin moottori on koko ajan lähes tasalämmin vrt. henkilöauto jolla ajetaan matka x jonka aikana moottori just just lämpiää ja sitten seis ajaksi x jolloin moottori taas jäähtyy ja sitten käynnistetään kylmänä ja tätä humppaa pitäis ajella tuo huoltoväli joka on jotain 30 -60 tkm tai vuosi huollosta tms.
Iso ero käyttötavoissa noilla ääripäillä, lisäksi eikös raskaan kaluston moottoreissä ole suodattimet ja lisäksi moottoriöljylle keskipakopuhdistin jolla saadaan lingottua öljystä likaa irti jonkin verran jolloin voidaan jatkaa öljyn käyttöikää.
Sen verran vaihdosta että kerran olen ollut vieressä katsomassa kun kaveri teki öljynvaihdon "lennosta", pohjaroppu auki ja vanha öljy valumaan pois ja ylhäältä uutta tilalle siihen saakka kunnes väri vaihtui valuvassa. Katsoin vain, en edes kommentoinut kun kaverilla oli kiire lähteä paikaamaan puuttuvaa autoa.....
HYvä sotku sinne halliin jäi...