Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Piraatti öljyä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141176)

Nerd-O 14.01.2016 16:07

Piraatti öljyä
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1452742742601.html

Mitenhän tuo mahtaa mennä jos piraatti öljy rikkoo auton moottorin? Ei nyt ihan ensimmäisenä luulisi, että kauppa myy väärennettyä öljyä. Onkohan kauppa tuollaisessa jonkin asteen vastuussa?

karisa 14.01.2016 16:34

Luulisi että ovat, tuskin ovat tietämättään ostaneet "halvalla"

Krisse 14.01.2016 18:57

Luulisi että väärennetyn tavaran myyjä myy vaan sen verran halvemmalla että kauppa tulee, eikä niin halvalla että se jo haiskahtaa ostajan nokkaankin joten ei se hintaero välttämättä niin suuri ole ollut.

Sitä vaan tossa mietin että kuinhan huonoa pitäisi öljyn olla että tulisi moottorivaurio niin nopeasti öljynvaihdon jälkeen että voisi epäillä vian olevan öljyssä?

Jos vuosikaudet on ihan tavallisiin autoihin ollut omat öljyluokitusvaatimukset (eka minkä kohdalla alettiin asiaa huomiomaan taisi olla Fordin 16v bensakoneet 90 luvun alussa, sitä ennen myytiin vaa 'ralliformulaa' kaikkiin) mitä jotkut noudattaa ja toiset sitten taas ei, eikä ne väärillä öljyillä ajetutkaan ole porsineet ainakaan samantien. Jos näissä nykypäivän vehkeissä laittaa väärää öljyä niin voihan siinä DPF tukkeutua ennenaikaisesti tai hydrauliset venttiilivehkeet ruveta rallattamaan tavallista aikaisemmin, mutta mitään välitöntä moottorivauriota tuskin tulee.

Eiköhän noi piraattiöljytkin oo ollu kuitenkin jotain ihan tavallista monella 'oikealla' etiketilläkin myytyä 'viisnelikymppistä' joten vehkeet varmaan pelaa maailman tappiin - jotkut em kaltaiset pitemmän aikavälin vioittumiset huomioiden tietysti.

Loppukevennyksenä vielä hassunhauska (?) oftopikki öljyskeneistä. Merkkiliikkeet kun toitottavat aina että niiden autoihin pitää laitta jotain tiettyä öljyä, niin vaihtoautohuollossa vieraaseen merkkiin kelpaa kyllä aina mikä vaan halpa kura mitä sattuu tynnyristä löytymään :-)

Nikuzai 14.01.2016 19:25

Ainakin jotkin halpamerkit myy kierrätettyä jäteöljyä puhdistettuna se vain lisäaineistetaan vastaamaan luokituksia

Sit kun kieroilija on esim. töissä moisessa firmassa ja tulee ilmoitus, et ei ole tilausta puhdistetulle öljylle, toimitus polttolaitokselle 30tonnin erä siitä sipasee omaan kanisteriin jonkun 5000 litraa kukaan ei huomaa mitään

Ja se vaan kannuun ja kaveri koijarille joka on töissä huolinta/tuonti firmassa myyntiin
Jos myy ammatikseen öljyä liikeketjuille varmaankin on mahdollista myös ostaa niitä öljykannuja ja painaa etiketit tai sit vaan tilaa kuten ennekin niitä tyhjiä kannuja

Ja lorauttaa mobil 0w-50 kannuun sitä raakaa puhdistettua 0w-10 öljyä, tollanen 0w öljy on niin juoksevaa, ettei kukaan huomaa koneeseen laitettaessa kesällä, ettei siinä ole kuuman kestoa
Sit lappiin kesälomalle ja kone poksahtaa 500km siirtymälle

Moniko tietää paljonko koneessa on öljyn paineet jossei ole mittaria, vaan pelkkä valo joka yleensä ilmoittaa, et öljypumppu lähti pyörimään vaikkei paineita riittävään voiteluun olisikaan


Sit jo mää oisin öljyväärentäjä ja tukkuriliikeessä töissä, niin emmää mitään hintaa laskisi, (hai sie ny ois mobilia puoleen hintaan) laittaisin taskuun sen hyvän ja huonon erotuksen ja laittelisin joitain kannuja per lähtevä lava jos lavallinen päivässä lähtee ja siihen livauttaa 10 kannua joista jokaisesta tulee voittoa sen 6e, niin iha kivaa sivutuloa saa eikä välttämättä kukaan huomaa koskaan mitään

Moniko offareista on soittanut tehtaalle/maahantuojalle, että teidän öljyt lorahti koneesta läpi alle 4000km, kun normaalisit menee sen 10k öljynvaihto rajan ilman lisäyksiä
Vai haetteko te vaan uuden kannun ja ihmettelette, et mikähän lie sen syönnin ny aiheutti ja kattelette auton alle aamuisin, ettei ole laikkuja :confused:

Häänrik 14.01.2016 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1277365)
Luulisi että väärennetyn tavaran myyjä myy vaan sen verran halvemmalla että kauppa tulee, eikä niin halvalla että se jo haiskahtaa ostajan nokkaankin joten ei se hintaero välttämättä niin suuri ole ollut.

niin ja se väärentäjähän siinä riskin ottaa, ja samalla varmaan mahdollisimman suuren rahallisen hyödyn.

Ja ne kauppojen sisäänostajat on nykyisin niitä helsingin kerrostaloissa kasvaneita hyvät koulut käyneitä pukuun pukeutuvia rempseitä nuoriamiehiä, jotka ei tajua tavan asioista hevon vittua. Ei ne ymmärrä epäillä jonku gta5 autopelikokemuksella että öljy olis liian halpaa, ne vaan tekee omasta mielestään hyvän diilin.

Tuo laatuhomma kans kiinnostaa.

Onko joku uusi öljyjalostamo epäonnistunut yrittäessään saada nimeään läpi, myynyt hädissään ihan laadukasta öljyä pilkkahintaan pois varastoista ja joku tämän varaston ostaja on nähny siinä hyvän pisneksen ja purkittanu laatupurkkeihin?

Vai onko uusien autojen lisääntyessä maailmalla niinsanottua "perusöljyä" jäänyt niin paljon yli, että halvalla taas myydään isoja eriä ja taas sen virolaisen ostajan lamppu syttyy ja luokituksia lisätään. (Luokitusten noustessa hintaero kasvaa huomattavasti)

Vai onko joku ostanu ihan laadukasta öljyä jostain ison erän, mutta joku eu-direktiivi tms ei täyty esim väärän lähtömaan takia tai jotain sellaista, ja sitten taas "räätälöidään" vähän juttuja

Vai onko jostain löytyny oikeastii jotain ihan paskaa intialaista öljyä pilkkahintaan ja taas joku näkee pisneksen paikan.

Vai onko tää ny sitä isiksen öljyä kun ei sitä kukaan osta, eikä ne voi käyttää omiinkaan tarpeisiin, kun nehän ajaa toyotalla ja tämän palstan mukaan lentää kaikki liukulaakerit ja männät ja venttiilit ja kiertokanget kuubaan jos käyttää muuta kuin toyota genuine marmoriöljyä


Jotenki tuntuu että ei noita öljyjalostamoja nyt ihan niin mahottomasti voi olla että joku pystyy tekemään täysin salassa ihan paskaa öljyä. Paitsi jossain pohjoiskoreassa

Mielenkiintoista

savustin 14.01.2016 19:47

Harvemmin se kone hajoaa väärästä öljystä pikemminkin öljyn puutteesta.Oli mullakin jumalattoman paskanen tynnyri öljyä ja siitä kaatelin vanhaan ransettiin no puolitynnyriä oli menny kun rupesin putsaamaan sitä tynnyriä siinä luki hydrauli46 eikä mitään huomannu ajossa.

0ltzi 14.01.2016 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1277382)
Harvemmin se kone hajoaa väärästä öljystä pikemminkin öljyn puutteesta.Oli mullakin jumalattoman paskanen tynnyri öljyä ja siitä kaatelin vanhaan ransettiin no puolitynnyriä oli menny kun rupesin putsaamaan sitä tynnyriä siinä luki hydrauli46 eikä mitään huomannu ajossa.

Onks tää esson baari juttuja :D

pee 14.01.2016 21:12

Ilman öljyäkin ajelivat sierralla hämeenlinnaan ja pitkän matkaa takas.

Edit: eiku 15 km vajaa Tampere, rvs lisäainetesti

Mut kyllä joku nyt varmasti väittää, että sen korean kikottimen motti oksens just näiden hongkong piraattirasvojen takia.

Eiks täälläkin joku myyny aika halpoja mobilin liemiä taannoin :eek: mitä lie olleet ...

ITP 14.01.2016 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1277429)
Ilman öljyäkin ajelivat sierralla hämeenlinnaan ja pitkän matkaa takas.

Edit: eiku 15 km vajaa Tampere, rvs lisäainetesti

Mut kyllä joku nyt varmasti väittää, että sen korean kikottimen motti oksens just näiden hongkong piraattirasvojen takia.

Eiks täälläkin joku myyny aika halpoja mobilin liemiä taannoin :eek: mitä lie olleet ...

https://www.youtube.com/watch?v=-NymF_vEst0

Rak 14.01.2016 23:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1277375)

Ja ne kauppojen sisäänostajat on nykyisin niitä helsingin kerrostaloissa kasvaneita hyvät koulut käyneitä pukuun pukeutuvia rempseitä nuoriamiehiä, jotka ei tajua tavan asioista hevon vittua. Ei ne ymmärrä epäillä jonku gta5 autopelikokemuksella että öljy olis liian halpaa, ne vaan tekee omasta mielestään hyvän diilin.

AmmattitaItoisen sisäänostajan ei tarvii tajuta tavan asioista paljonkaan, vaan osata ostaa liikkeen tarpeisiin tavaraa. öljy on tuote muiden joukossa jonka hintaa verrataan siinä kuin minkä tahansa perseenpäristimen. Ihan samalla tavalla mitä tahansa voidaan myydä niin halvalla että kellot soi jos soi.

Vaginan pumppusuutinkoneet taitaa olla mallia nokka-akseli porsii väärillä öljyillä. Sileänokkaista sellaista tuli joskus ihmeteltyä ja syyksi tarjottiin väärää öljyä, jota sinne oli edellisessä vaihdossa laitettu.

RIPAX 14.01.2016 23:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1277476)
AmmattitaItoisen sisäänostajan ei tarvii tajuta tavan asioista paljonkaan, vaan osata ostaa liikkeen tarpeisiin tavaraa. öljy on tuote muiden joukossa jonka hintaa verrataan siinä kuin minkä tahansa perseenpäristimen. Ihan samalla tavalla mitä tahansa voidaan myydä niin halvalla että kellot soi jos soi.

Vaginan pumppusuutinkoneet taitaa olla mallia nokka-akseli porsii väärillä öljyillä. Sileänokkaista sellaista tuli joskus ihmeteltyä ja syyksi tarjottiin väärää öljyä, jota sinne oli edellisessä vaihdossa laitettu.

Voi olla ihan tottakin et se vaginan kone tarttee jonku tietyn ihmesalvan et pysyy nuorena,toisaalta merkkiliikkeen ei tarvi asiaan perehtyä enempää kun löytävät hyvän tekosyyn kuten esim. väärä öljy ni sitte pestään kädet koko hommasta. Muillakin merkeillä on paljon sitä et ku meet narisee jostain ni ensimmäiseks huoltokirja käteen ja tekosyitä ettimään,sellastakin on kuultu ihan merkkiliikkeessä kun edellinen huolto oli tehty huoltoliikkeessä joka kylläkin oli maahantuojan hyväksymä liike,sit mentiin valittamaan jo kolmannen kerran ravistavista etupyöristä ni sanottiin et mee sinne konalaan valittamaan,takuu juttu tää ei ainakaan oo. No tää konalan liike oli passittanu emännän maahantujalle ku he eivät konalassa pysty tätä vikaa korjaamaan ku ei oo erikoistyökaluja,loppujen lopuksi maahantuoja korjasi autoa vajaa parilla tonnilla eikä silti tullu kuntoon!

H_Nietu 14.01.2016 23:57

Unohtakaa "long lifet" ainakin diesel vehkeis......
 
Ei ole toivoo eikä tulevaisuuttaa......
Useimilla porsineet kannet venoista.....yms....
Parempi vaihtaa 5,10 tai 15tkm välein sutin kans......jos tarviis vaatii....
Pysyy ainakin patti kunnoos........:D :D :D
Eikä ole ongelmii......:D :D :D
Vanhassa hyväksi havaitussa käytännnössä vara parempi......:D :D :D
Eikä tule yllätyksii.......:D :D :D
Taxarit yhtyköön edelliseen jos haluu.......Sorry, Pee.......:D :D :D

Ja pahvit ajaa sen 30tkm tai enemmän yksillä oljyillä.......:D :D :D

savustin 15.01.2016 07:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1277428)
Onks tää esson baari juttuja :D

Ei vaan taivahantosi ,varmasti olis pata porsinu jos olisin tiennyt millä ajan.

turakki 15.01.2016 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1277375)
niin ja se väärentäjähän siinä riskin ottaa, ja samalla varmaan mahdollisimman suuren rahallisen hyödyn.

Ja ne kauppojen sisäänostajat on nykyisin niitä helsingin kerrostaloissa kasvaneita hyvät koulut käyneitä pukuun pukeutuvia rempseitä nuoriamiehiä, jotka ei tajua tavan asioista hevon vittua. Ei ne ymmärrä epäillä jonku gta5 autopelikokemuksella että öljy olis liian halpaa, ne vaan tekee omasta mielestään hyvän diilin.

Tuo laatuhomma kans kiinnostaa.

Onko joku uusi öljyjalostamo epäonnistunut yrittäessään saada nimeään läpi, myynyt hädissään ihan laadukasta öljyä pilkkahintaan pois varastoista ja joku tämän varaston ostaja on nähny siinä hyvän pisneksen ja purkittanu laatupurkkeihin?

Vai onko uusien autojen lisääntyessä maailmalla niinsanottua "perusöljyä" jäänyt niin paljon yli, että halvalla taas myydään isoja eriä ja taas sen virolaisen ostajan lamppu syttyy ja luokituksia lisätään. (Luokitusten noustessa hintaero kasvaa huomattavasti)

Vai onko joku ostanu ihan laadukasta öljyä jostain ison erän, mutta joku eu-direktiivi tms ei täyty esim väärän lähtömaan takia tai jotain sellaista, ja sitten taas "räätälöidään" vähän juttuja

Vai onko jostain löytyny oikeastii jotain ihan paskaa intialaista öljyä pilkkahintaan ja taas joku näkee pisneksen paikan.

Vai onko tää ny sitä isiksen öljyä kun ei sitä kukaan osta, eikä ne voi käyttää omiinkaan tarpeisiin, kun nehän ajaa toyotalla ja tämän palstan mukaan lentää kaikki liukulaakerit ja männät ja venttiilit ja kiertokanget kuubaan jos käyttää muuta kuin toyota genuine marmoriöljyä


Jotenki tuntuu että ei noita öljyjalostamoja nyt ihan niin mahottomasti voi olla että joku pystyy tekemään täysin salassa ihan paskaa öljyä. Paitsi jossain pohjoiskoreassa

Mielenkiintoista

Monta hyvää veikkausta.

Kuinkahan paljon on itse osteltu tuommoisia. Parikymmentä vuotta olen mobilin ykköset hakenut halpakaupoista. Toisaalta eipä ole konerikkojakaan ollut.

Noiden halpisöljyjen viskositeettiluokitukset on toki toisinaan vedetty aika fiilispohjalta. Ysärin puolivälissä löydettiin kaverin kanssa halpa 5w-50 öljy. Oltiin köyhiä opiskelijoita, niin sitä käytettiin. Reilun parin kympin pakkasilla sitä ei meinannut saada kannusta pihalle. Vastaavasti viereisen kannun mobili valui vielä suht nätisti.

ÄSKOO 15.01.2016 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1277514)
Monta hyvää veikkausta.

Kuinkahan paljon on itse osteltu tuommoisia. Parikymmentä vuotta olen mobilin ykköset hakenut halpakaupoista. Toisaalta eipä ole konerikkojakaan ollut.

Noiden halpisöljyjen viskositeettiluokitukset on toki toisinaan vedetty aika fiilispohjalta. Ysärin puolivälissä löydettiin kaverin kanssa halpa 5w-50 öljy. Oltiin köyhiä opiskelijoita, niin sitä käytettiin. Reilun parin kympin pakkasilla sitä ei meinannut saada kannusta pihalle. Vastaavasti viereisen kannun mobili valui vielä suht nätisti.



Öjyjen hinnat Suomessa on muutenkin niin kuralla kun olla ja voi, itse olen jo jonkunaikaa suosinut suomalaista ja tilannut voiteluaineeni saksasta kotiovelle :D

12L Castrolin 5w30 Edge moottoriöljyä saa samaan rahaaan kun että haen 4L motonetistä 30km päästä :D

Tosin muut voiteluaineet (perä,laatikko yms) öljyt kyllä tulee kannettua paikallisesta varaosaputkasta kun tarve sen verta vähäisempi, toki säästäshän siinäkin ku n tilais hypoidia 200L pajalle, ei haittais vaikka banjon koppa vähä tirsais :D


ÄSKOO

Krisse 15.01.2016 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ÄSKOO (Viesti 1277586)
12L Castrolin 5w30 Edge moottoriöljyä saa samaan rahaaan kun että haen 4L motonetistä 30km päästä :D

Hyvä homma, varsinkin triidissä minkä otsikko on "Piraatti öljyä" :-)

eilhik 15.01.2016 18:48

Saksasta tuli jokunen vuosi sitten tilailtua kaikki muut öljyt kuin moottoriin XJ ,n ja Castrolin listalta ne parhaimmat täyssynteettiset ja koko pahviloota maksoi 1/3 osan siitä mitä täällä olisi rahteineen.
Ne erikoisemmat öölit maksaa muuten täällä ja virtasenkauppa oli halvimpia mutta silti arvokas.

L-200 15.01.2016 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H_Nietu (Viesti 1277486)
Ei ole toivoo eikä tulevaisuuttaa......
Useimilla porsineet kannet venoista.....yms....
Parempi vaihtaa 5,10 tai 15tkm välein sutin kans......jos tarviis vaatii....
Pysyy ainakin patti kunnoos........:D :D :D
Eikä ole ongelmii......:D :D :D
Vanhassa hyväksi havaitussa käytännnössä vara parempi......:D :D :D
Eikä tule yllätyksii.......:D :D :D
Taxarit yhtyköön edelliseen jos haluu.......Sorry, Pee.......:D :D :D

Ja pahvit ajaa sen 30tkm tai enemmän yksillä oljyillä.......:D :D :D

No Das klonksWagenilla ekat ölpät ulos 10 tkm kohdalla, sit 25 tkm+ suodatin tappavan tasaseen tahtiin, 50 tkm ja loota ölpät vaihtoon suodattimineen.
Eikä tarttenu lisiä öljyä.
Näillä mentiin 340 tkm 4 vuoden 2 kk ja 2 päivän ajan, ja takaan tuon ko. omistamani auton kohdalta.

En minäkään usko noihin 50-60 tkm huoltoväleihin, niitä ei todellakaan ole suunniteltu meidän oloihin kun huomioidaan es. talven äkilliset lämpötilavaihtelut-/+ asteissa. Puhtaasti laboratiotuloksia nuo ovat.
Toki ja haluaa niin ajakoot, tehdastakuu kattaa sen 2v. ja sit ollaan omillaan ja voi voi jos kone porsii.

Eikä tuo varmaan ole ensimmäinen kerta kun merkkituotteita väärennellään, nyt vain kävi naraus öljyjen kohdalla. Vittumaista lähteä setvimään kuka on korvausvastuussa kun 100 varmana joka taho pesee kätensä ja palauttaa vastuun edelliselle taholle, vrt. savolaisten puheet joissa vastuu on kuulijalla....

:D

Viipo 16.01.2016 17:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja L-200 (Viesti 1277704)
En minäkään usko noihin 50-60 tkm huoltoväleihin, niitä ei todellakaan ole suunniteltu meidän oloihin kun huomioidaan es. talven äkilliset lämpötilavaihtelut-/+ asteissa. Puhtaasti laboratiotuloksia nuo ovat.
Toki ja haluaa niin ajakoot, tehdastakuu kattaa sen 2v. ja sit ollaan omillaan ja voi voi jos kone porsii.

:D

Nesteen voiteluainesuositukset ehdottelee kuorma-autoille öljymäärän tarkistusta (mittatikun nostoa?) 60tkm kohdalla, ja vaihtoa 120tkm kohdalla.
No, meillä on kuitenki vaiheltu noihin 2M+ km ajettuihin scanioihin 60tkm välein öljyt, mut huoltoliisinki mersuun ne veholla vaihteli 120tkm välein.

Jappi 16.01.2016 18:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1277382)
Harvemmin se kone hajoaa väärästä öljystä pikemminkin öljyn puutteesta.Oli mullakin jumalattoman paskanen tynnyri öljyä ja siitä kaatelin vanhaan ransettiin no puolitynnyriä oli menny kun rupesin putsaamaan sitä tynnyriä siinä luki hydrauli46 eikä mitään huomannu ajossa.

Valmetin 411 ei mennyt kovin montaa viikkoa bioteräketjuöljyllä...

Mutta tulihan tuota itse ajettua -77 1.2 asconalla 80w-90 hypoidillakin kun ei muuta ollut, samalla lailla paloi kuin muutkin öljyt :D

Viipo 16.01.2016 18:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1277382)
Harvemmin se kone hajoaa väärästä öljystä pikemminkin öljyn puutteesta.Oli mullakin jumalattoman paskanen tynnyri öljyä ja siitä kaatelin vanhaan ransettiin no puolitynnyriä oli menny kun rupesin putsaamaan sitä tynnyriä siinä luki hydrauli46 eikä mitään huomannu ajossa.

Tutulla oli kans menny pöntöt sekasin, ja olikohan justy, mihin lipsahti hydrauliölpät moottoriin. Kerkes käydä parinkymmenen kilsan päässä kääntymässä, ku huomas erheensä ja siinä vaiheessa kone huohotti jo melkosesti, ja poltti öljyä reippaasti. Eli männänrenkaille/männille se kai on vähä huonoa tavaraa...

Jappi 16.01.2016 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1277903)
Tutulla oli kans menny pöntöt sekasin, ja olikohan justy, mihin lipsahti hydrauliölpät moottoriin. Kerkes käydä parinkymmenen kilsan päässä kääntymässä, ku huomas erheensä ja siinä vaiheessa kone huohotti jo melkosesti, ja poltti öljyä reippaasti. Eli männänrenkaille/männille se kai on vähä huonoa tavaraa...

Varmaankin öljyn lämpötila ratkaisee, toimii silläkin hydeöljyllä jos öljyn lämmöt pysyy alle 65 asteen mutta sen jälkeen voiteluominaisuudet romahtaa nopeasti. Ja tietenkin viskositeetti vaikuttaa myös tuohon lämmönkestoon jonkin verran.

L-200 17.01.2016 11:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1277897)
Nesteen voiteluainesuositukset ehdottelee kuorma-autoille öljymäärän tarkistusta (mittatikun nostoa?) 60tkm kohdalla, ja vaihtoa 120tkm kohdalla.
No, meillä on kuitenki vaiheltu noihin 2M+ km ajettuihin scanioihin 60tkm välein öljyt, mut huoltoliisinki mersuun ne veholla vaihteli 120tkm välein.

Eli teillä on kalusto(raskas kalusto) tien päällä likimain 24/7 jolloin moottori on koko ajan lähes tasalämmin vrt. henkilöauto jolla ajetaan matka x jonka aikana moottori just just lämpiää ja sitten seis ajaksi x jolloin moottori taas jäähtyy ja sitten käynnistetään kylmänä ja tätä humppaa pitäis ajella tuo huoltoväli joka on jotain 30 -60 tkm tai vuosi huollosta tms.
Iso ero käyttötavoissa noilla ääripäillä, lisäksi eikös raskaan kaluston moottoreissä ole suodattimet ja lisäksi moottoriöljylle keskipakopuhdistin jolla saadaan lingottua öljystä likaa irti jonkin verran jolloin voidaan jatkaa öljyn käyttöikää.

Sen verran vaihdosta että kerran olen ollut vieressä katsomassa kun kaveri teki öljynvaihdon "lennosta", pohjaroppu auki ja vanha öljy valumaan pois ja ylhäältä uutta tilalle siihen saakka kunnes väri vaihtui valuvassa. Katsoin vain, en edes kommentoinut kun kaverilla oli kiire lähteä paikaamaan puuttuvaa autoa.....

HYvä sotku sinne halliin jäi... :)

Häänrik 17.01.2016 12:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja L-200 (Viesti 1278032)
Iso ero käyttötavoissa noilla ääripäillä, lisäksi eikös raskaan kaluston moottoreissä ole suodattimet ja lisäksi moottoriöljylle keskipakopuhdistin jolla saadaan lingottua öljystä likaa irti jonkin verran jolloin voidaan jatkaa öljyn käyttöikää.

)

On se hyvä tuo linko, just vaihoin kaaniaan öljyt vaikka olis ajotietokoneen mukaan voinu päästellä vielä 50 000 niin lingon reunoilla oli jo 1,5cm sitä kumimaista massaa. Tällä autolla siis ei kilometrejä tuu paljon, päivän aikana n.150km ja +12h ropsottaa pumppu päällä


Sivu luotu: 00:46 (GMT +2).