Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #39  
Vanha 15.11.2015, 20:51
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Ei kai se suoritusta paranna jos lämmintä jäteilmaa ajetaan koneeseen takaisin.
Ei siit EGR:stä virittämisnäkökulmasta hyötyä ole, mutta omat havainnot tukee käsitystä, että hyötyä on jos katotaan ikkunat jäässä aikaa millon olen ajanu lähikauppaan...

Tämä on ehkä paras dieselmoottori lämpiämään, mitä omalle kohdalle on sattunut. Se tarkoittaa nopeampaa toimintaa arkiajossa.

Sensijaan kovin konkreettista kulkuhalujen lisääntymistä en huomannu pelkäl EGR:n letkupoistamisella. Kesällä se on silti ollut pois viimevuosina tästä näkökulmasta ettei turhaan pakokaasua pääsis koneeseen. Lisään vielä tähän muustakin lähteestä tuon lämpenemiseen vaikuttavuudesta, josta ei yleensä yhtä paljon puhuta kuin EGR:n haitoista...


https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto

Tärkeä osa pakokaasujen käsittelyä on pakokaasujen uudelleenkierrätys eli EGR (Exhaust Gas Recirculation). Järjestelmä kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan. Järjestelmää ohjataan venttiilillä, jota hallitsee moottorinohjausyksikkö. Järjestelmä vähentää polttomoottorin tuottamia NOX-päästöjä vähentämällä ilmaylimäärää sylintereissä. Tällöin palotapahtuman yhteydessä ei muodostu niin paljoa typen oksideja. Vastoin yleistä käsitystä EGR ei vähennä polttomoottorin tuottamaa tehoa, sillä täydellä kuormalla järjestelmää ei käytetä. Järjestelmä toimii parhaiten diesel-moottorissa, joka käy osakuormalla suurella ilmaylimäärällä ja tuottaa paljon NOX-päästöjä. Parhaimmillaan pakokaasuista voidaan kierrättää jopa 50%.[5]

EGR-järjestelmällä saavutetaan myös nopeampi moottorin lämpeäminen käyntilämpötilaan. Haittapuolena on pakokaasujen imusarjaa likaava vaikutus.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.11.2015 21:00
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiluxin syöttöpumpun säätö ekaneliveto Tekniikka & Jutustelu 12 06.01.2015 19:06
Hilux syöttöpumpun säätö jupasierra Tekniikka & Jutustelu 34 25.03.2014 22:58
LJ:n syöttöpumpun säätö kihi Tekniikka & Jutustelu 1 12.12.2009 11:11
hj syöttöpumpun ennakon säätö? Jani E Tekniikka & Jutustelu 1 14.10.2007 17:04
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53


Sivu luotu: 01:17 (GMT +2).