Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.07.2015, 20:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Luin oman viestini tuosta aiemmpaa ja itse itseäni kompaten:

Ei tässä kurassa ole ensisijaisesti siitä kyse että voit ajaa 130 asteen lämmoillä ilman kiehumista vaan siitä että moottorissa oleviin hotspotteihin ei muodostu mikrokuplia tjsp. ja lämpö siirtyy tehokkaammin nesteeseen ja METALLI viilenee tehokkaammin vaikka itse NESTE olisikin kuumempaa. Ja edelleenkin, sama se mikä kura siellä kiertää, termostaatti aukeaa ihan samassa lämpötilassa kuin ennenkin joten mittarin pitäsi napottaa just siinä samassa lämpötilassa kuin ennenkin.

Sitä ongelmaa tämä ei poista että jäähdyttimen/flektien kapasiteetti ei riitä poistamaan moottorin kehittämää lämpöä.

Kiehumattomuutta voidaan toki käyttää hyväksi kun sattuu patentin paikka kohalle

Itse en sitä korkkia kuitenkaan pois heittäis vaikka tuollaista mämmiä koneeseen laittaisinkin.

Uusissa henkilöautoissa on järjestelmiä joissa moottorinohjainlaite pystyy ohjaamaan termaria jossain määrin. Tasakaasulla kone käy yli 100 asteisena ja kun painetaan liipasinta niin termaria aukaistaan jotta lämmöt tippuu 10-20 astetta.

Jotkut jo tästä hoksasikin että uusien autojen mahdolliset lämpömittarit ei näytä koneen todellista lämpötilaa vaan sitä mitä valmistaja on käskenyt moottorinohjainlaitteen näyttää
Omassa jo 12 vuotta vanhassa kipossa ohjainlaite peukaloi lämpötilatietoa.
Tämä oisi kyllä kokeilemisen arvoinen liemi tuohon aurahommaan. Siinä kun nimenomaan käy välillä niin että kone kiehuu kun ensin on pitkään työnnetty kiuhumisrajalla ja sitten ei tarvi kuin se viimeinen niitti että jostain muodostuu höyrykupla ja kun kaikki rauta on hehkuvan kuumaa niin laite kiehuu ja komeesti.
.

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.07.2015, 21:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Tämä oisi kyllä kokeilemisen arvoinen liemi tuohon aurahommaan. Siinä kun nimenomaan käy välillä niin että kone kiehuu kun ensin on pitkään työnnetty kiuhumisrajalla ja sitten ei tarvi kuin se viimeinen niitti että jostain muodostuu höyrykupla ja kun kaikki rauta on hehkuvan kuumaa niin laite kiehuu ja komeesti.
.
Vähän ohi otsikosta, mutta oliko sulla tuo "aura-auto" bj-40? ja oliko vielä vakio?

Tuolla bj-40 jäähdyttimellä saa luovutettua huomattavia lämpömääriä ilmaan, ja varsinkin jos puhutaan ulkolämpötiloista, jolloin aurataan lunta.....

Omalla bj:llä olen hinannut kirjastoautosta tehtyä asuntoautoa moottoritiellä, ja kirjaimellisesti sai vetää läppä tiskissä, ja ei alkanut keittää, vaikka oli reilu 20 astetta lämmintä.

Yhdellä entisellä bj:llä ei kestänyt vedättä juurikaan, kun alkoi keittämään: Jäähdyttäjä putsattiin, ja flektin jumitin, siitä huolimatta ei heittänyt kuumumasta liikaa, ja ilman termostaattiakin kuumui liikaa... sitten kun otin termostaatin, ja keitin sitä vesi kattilasssa, huomasin että pohjassa oleva ohikierron/moottorin sisäisen kierron sulkeva läppä ei yllä tukkimaan ohikiertoa, vaan jää 100 asteessa reilu 5 mm auki...
Romulaatikosta alkuperäinen? termostaatti, joka toimi, paikoilleen ja lujaa ajoa:
ei kiehunut enää kertaakaan, vaikka vapautin viskonkin. (pari-kolme metriä vanhaa pyykkinarua, sidottuna siipiin, ja kääriytyneenä viskon akselille

-> ensin kannattaa korjata puutteet/virheet/viat ja sitten lähteä testaamaan muuta. (yhden asiakkaan auto "keitti" jatkuvasti, herjasi päivittän nesteen määrää... ja kiehuessa lämpömittarit, siis sekä auton oma että käsikäyttöinen, näytti reilusti vajaata 100 astetta kun kysyin, että mitä nestettä sinä olet lisännyt tuonne säiliöön, niin asiakas näytti näytti tuulilasinpesutiiviste astiaa...)

Jos tuo topiikin mukainen jäähdytysneste olisi niin hyvää, kuin annetaan ymmärtää, niin noita fakta-/fysikaalisia tietoja olisi varmasti paremmin tarjolla.

Tuo ominaislämpökapasiteetti olisi esimerkiksi hyvä tietää, sillä jos se olisi esimerkiksi moottoriöljyn, jarrunesteen taikka viinan luokkaa, niin vesipumpun pitäisi kierrättää tuplat litroja verrattuna veteen. (moottoriöljy vois olla hyvä vaihtoehto, kestää lämpöä vielä paljon enemmän, ja vesipumpun tiivisteet yms. olisi öljyvoideltuja ja älä kokeile, jäähdytysjärjestelmä ei kestä k.o nesteitä)

En millään muotoa väheksy k.o tuotetta, mutta olisi kiva tietää, mitä tapahtuu, kun k.o neste kiehuu/käy kuumana? Normaali vesi/glygoli seos ei kärsi siitä juurikaan, pelkästään vesipitoisuus vähenee....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.07.2015, 12:24
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Se o 42:nen. Ja turbolla ilman välijäähyä.

Auraaminen eroaa siinä maantiellä ajosta että siinä ei rullata hetkeäkään vaan koko ajan on ylämäki eikä ajoviimaa kaverina.Ja välillä tuprauttaa keulan umpeen. Eikä kone ole ainoa joka lämpenee vaan niin perät kuin lootatkin hohkaa ihan mukavasti.
Tuosta termarista niin joku tarvike siellä on eikä bertan termari tee kaiketi muuta kuin avaa tarpeen tullen tietä sinne syylärille.

Syy miksen ole orkkiksiin vihkiytyny on hinta ja se että joskus nuo termarit on kuollu ensimmäiseen kunnon lämpiämiseen. Ja silloin jäävät yleensä hieman auki.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.07.2015, 17:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Se o 42:nen. Ja turbolla ilman välijäähyä.

Auraaminen eroaa siinä maantiellä ajosta että siinä ei rullata hetkeäkään vaan koko ajan on ylämäki eikä ajoviimaa kaverina.Ja välillä tuprauttaa keulan umpeen. Eikä kone ole ainoa joka lämpenee vaan niin perät kuin lootatkin hohkaa ihan mukavasti.
Tuosta termarista niin joku tarvike siellä on eikä bertan termari tee kaiketi muuta kuin avaa tarpeen tullen tietä sinne syylärille.

Syy miksen ole orkkiksiin vihkiytyny on hinta ja se että joskus nuo termarit on kuollu ensimmäiseen kunnon lämpiämiseen. Ja silloin jäävät yleensä hieman auki.

Ulkomuistista/hämärä mielikuva:
Jos siinä on paikoillaan semmonen kotelo, että termostaatissa ei kuulu olla tuota sisäisen kierron sulkevaa läppää, niin silloin siellä on huomattavan pieni reikä joko jalassa taikka vesipumpun lähdössä, jolla kiertoa on kuristettu.
Jos tuo on kasattu eri osilla, niin silloin voi olla että tuo sisäinen kierto on liian suuri, ja lämpöongelmat johtuu (osaltaan) siitä, minä tarkastaisin asian, ennen kuin tulisi enemmän ongelmia.

Tuossa yksi linkki, mistä näkee tuon termostaatin rakenteen, jos siinä on tuo sisäisen kierron sulkeva läppä. http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...d=0CB8QMygCMAI

Tarviketermostaatista tuo läppä usein puuttuu -> jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi. (Alkuperäinen on se hyvä, marmorilta saa...) Ja en tiedä kuinka pitkään nuo orkkistermarit kestää, minun entisessä 42:ssa on ollut reilu 10 vuotta.
Mulla profilissa kuva hdj:n orkkis termostaatista. http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=113810 huomaa, että tuossa on läpällekkin kumitiivistys...

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 05.07.2015 17:24
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.07.2015, 20:01
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ulkomuistista/hämärä mielikuva:
Jos siinä on paikoillaan semmonen kotelo, että termostaatissa ei kuulu olla tuota sisäisen kierron sulkevaa läppää, niin silloin siellä on huomattavan pieni reikä joko jalassa taikka vesipumpun lähdössä, jolla kiertoa on kuristettu.
Jos tuo on kasattu eri osilla, niin silloin voi olla että tuo sisäinen kierto on liian suuri, ja lämpöongelmat johtuu (osaltaan) siitä, minä tarkastaisin asian, ennen kuin tulisi enemmän ongelmia.

Tuossa yksi linkki, mistä näkee tuon termostaatin rakenteen, jos siinä on tuo sisäisen kierron sulkeva läppä. http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...d=0CB8QMygCMAI

Tarviketermostaatista tuo läppä usein puuttuu -> jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa kaksi. (Alkuperäinen on se hyvä, marmorilta saa...) Ja en tiedä kuinka pitkään nuo orkkistermarit kestää, minun entisessä 42:ssa on ollut reilu 10 vuotta.
Mulla profilissa kuva hdj:n orkkis termostaatista. http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=113810 huomaa, että tuossa on läpällekkin kumitiivistys...
No perhana. Pitää tarkistaa asia...kiitos vinkistä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytinneste +muut nesteet. Vuosimallit 1984-1996 0 04.10.2002 19:13


Sivu luotu: 01:36 (GMT +2).