![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
||||
|
||||
![]()
K:
Hiukan nyt tuohon G280E kommentteihin. Gradall esim mitä meidän firma myy ja huoltaa ei muuta laakerimateriaaleja tai puomin ym metalli säitten mukaan vaan rasvan mallia kelien mukaan. Sama kone menee täällä Suomessa Kemin kaivoksella -30 olosuhteissa ja sitten Espanjassa +45. Ja kyllä Cat myy suomesta käytetyt koneet Dupaihin ym ja hyvin skulaa. G: Nyt et aivan ymmärtänyt pointtia.ongelma ei ole se että kylmiin olosuhteisiin valmistettu kone, materiaaleineen viedään lämpimään maahan(näin päin toimii hyvin),vaan päinvastoin,lämpimiin maihin tehdyn koneen rautataso ei kestä kylmiä olosuhteita,tämä on tieto,ei oletus.kuten aiemmassa kirjoitin,tuoppa dubaista kone tänne arktisiin olosuhteisiin..toinen juttu on se ettei tietystikkään jälleenmyyjä muuta rautatason kokoonpanoja vaan valmistajat siellä kokoonpanolinjalla kun kone on tilattu tiettyyn maahan,tietynlaisiin olosuhteisiin.. K: Mutta nyt sitten asiaan. Termari joo kontrolloi lämpöjä, mutta sehän nyt aukeaa -30 kelissäkin kun ajetaan kone käyntilämpöön. Totta on myös tuo että osia vaihdetaan myyntimaan mukaan, mutta sieltä vaihetaan yleensä termari ja lisätään lohkista ym. Syyläri ja vesipumppu on ihan sama, oli maa mikä hyvänsä. Flektillä vois olla myös alempi lähtölämpötila. Eli kyllä kone käy kuumissa olosuhteissa kuumempana normiajossa ja ei ne laakerivälykset siellä niin paljon muutu. Ja toisaalta kun laakerivälys vähenee kuumissa olosuhteissa, niin ohentunut öljy kompensoi ja pääsee pienempään rakoon. Summarum: kone kestää korkeamman käyntilämpötilan ja muut järjestelmät kuten polttoaineen syöttö osaa sopeutua siihen. G: Tämä taas on pelkkä kysymys; En ymmärrä miksi termostaattia vaihdettaisiin ulkona vallitsevien keli olosuhteiden mukaan,muutoin kun kesä/talvi termarit,kun kesällä on lämmin toisaalla enemmän ku toisaalla,moottori on siel omassa maailmassansa jähdytysjärjestelmineen,ei se ajon aikana tiedä,paljonko siel k-pellin ulkopuolel on lämpö asteita,samoissa lukemissa sen termarin tarvii aueta,pitääkseen moottorin oikeassa lämpötilassa.??Tai flektin alalähtöasteita,sama juttu? G: Metallin lämpölaajenemisista: Metallit laajenee lämmön vaikutuksesta,eivät kutistu.kampi akseli laajenee suhteessa kiertokangen alapään laakerikoolinkiin vähemmän,siis välys kasvaa,ei pienene ja kuumentunu öljy juoksee helpommin ohitse liuskan kanavaurasta. En missään kohdin ole väittänyt että kone poksahtaa heti kun siihen tuota epänestettä laitetaan,vaan moottorin koko elinkaaren vaikutukseen,,vaikuttaa takuulla,siitä ei ole epäilystäkään..lyhentävästi tietty ![]() K: Sitten tuohon litkun vaikutukseen. Eli jos oletetaan että syylärissä kiehuu siinä 100C. No hyvin ilmatussa järjestelmässä tapahtuu se, että vesi laajenee ja paine aukaisee paisarin linjan. No mitä jos tätä laajenemista pystyttäisiin ehkäisemään? Eli jos kiehumispiste nostetaan siihen 110C. Paisarilinja ei aukea niin nopeasti kun järjestelmään ei tule niin paljon painetta ihan yhtä nopeasti vaan kierrättää pitempään isompaa vesimäärää, joka taas luovuttaa paremmin lämpöä. Nyt puhutaan ajasta jolloin koneen vesien lämpö on alle sen 100C. Eli uskon aineen tehon olevan se, että vesi ei vain laajene yhtä nopeasti. G: Täs on ny kaiken keskiössä mun käsittääkseni se nesteen kiehumispiste ![]() G: Edittinä kuvaa yhdestä voimakkaasta epäilyksestä,et olis lipsahtanu saarivaltiossa väärän maan aisastot tähän pari viikkoo sit sattuneeseen tapahtumaan..tämä on harvinainen tapahtumana tääl meillä. Vahvistin samoin tein ehyenkin puolen aisan.. toinenkin epäily on meillä,kun volvon 48 pikkukaivurista napsahti kaivuupuomi juuresta poikki...nämä siis vahvoja epäilyjä se mistä tieto tulee,tunnen kaksi urakoitsijaa jotka aikoinaan hommasivat kaivurinsa lämpimistä maista halpuutensa vuoksi ja kirotulva oli loputon puomirepeämisien ja jatkuvien hitsailujen vuoksi..kunnes hommasivat kokonaan erimatskun puomistot..ei enää niin halpoja koneita ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 01.07.2015 21:22 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytinneste +muut nesteet. | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 04.10.2002 19:13 |