![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Milloin akku räjähtää?Siis perinteinen akkuhan räjähtää silloin, kun sitä ladataan, niin vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi, ja kun sitä on tarpeeksi paljon (ilmaan sekoittuneena) ja jostain saadaan kipinä, esim. sulake palaa taikka päävirtakytkin avataan/suljetaan. Ja mitä tiiviimpi kotelo, sitä paremmin tuo vety/happi seos pysyy siinä.... Toki akku "ottaa loparit" myös oikosulussa, mutta silloin se yleensä enemmänkin muistuttaa suihkulähdettä taikka "mosahtaa". Minä tekisin akkukoteloon reikiä sekä alareunaan/pohjaan että yläreunaan/kanteen. Ja tuo jännitehäviö ei ole ongelma pelkästään akkua purettaessa, vaan myös ladatessa: normaalin lyijyakun vastaanottama latausvirta voi olla aivan eri, jos akulla on ESIM. 14 voltin sijaan vaan 13,8 volttia (ja tähänkin vaikuttaa lämpötila, akun kunto ja ....) Tuota jännitehäviötä on suhteellisen helppo mitata esim. vinssatessa, että paljonko siihen akun + navan ja vinssin releboksin +navan väliin sitä jännitehäviötä kertyy... ja sama sitten maa puolelta... p.s tuo kuvitteellinen runkoaisa 40x80 3mm seinämällä on poikkipinta-alaltaan noin 700mm2, ja niitähän on perinteisesti 2 rinnakkain.... Siis vaikka rauta johtaa sähköä vain vajaan 1/5 osan tuosta kuparista, niin tuo 10x suurempi poikkipinta-ala auttaa kummasti. Toki tuo akkukaapelin liittäminen runkoon pitää tehdä huolella, kuten kaikki muutkin asennukset. tuo -Rak- linkittämä http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/ on todella hyvä laskuri, ja huomattavan helppo käyttöinen.
Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 25.02.2015 11:50 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Naapurin Valmetista räjähti akku joitain vuosia sitten, muutaman kerran oli mäkistartilla käynnistänyt kun ei enää jaksanu starttia pyörittää. Tällä kertaa sitten oli ajon jälkeen kokeillut käyntiin niin akku oli lähtenyt hetki sen jälkeen kun oli avainta kääntänyt. Kuulosti ihan kuin olisi kiväärillä ammuttu
![]() Runkoon minäkin liittäisin maadoituksen sieltä takaa, kuten myös koriin, mutta startti ja vinssi ottaa tosiaan niin paljon amppeereita että runko on paras maadoituskohde niille. Tuohon maakaapelin runkoon liittämiseen löytyy esimerkiksi Scaniasta hyvä pultti, siinä on rungon läpi menevässä osassa rihlaus joka uppoaa runkoon kun se vedetään mutterilla paikalleen. Luonnollisesti reiän pitää olla pari kymppiä pienempi kuin rihlauksen ulkomitta niin että liitoksesta saadaan hyvä. Taakse lyhyt kaapeli runkoon, ja eteen samanlainen kiinnitys ja lyhyet kaapelit moottoriin ja vinssiin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Oisko tuosta laskurista mitään apua http://www.adita.fi/alasivut/kaapelilaskuri/
|
![]() |
Luokat |
akku, konttiin |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Toyota 22R moottorin-yläpää/Imusarja/öljypohja jne jne | SERMAX | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.04.2014 10:02 |
Ostetaan hakusessa halpa maasturi tai lava-auto. esim pajero, patrol, pick up jne jne | Razzi | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 05.02.2013 18:08 |
Hiluxiin akut | H4lkku | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 13.12.2012 08:09 |
AKUT | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 25.02.2007 22:59 | |
bertan akut | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 22.11.2005 01:41 |