Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #8  
Vanha 24.02.2015, 14:52
nelosnuhvi nelosnuhvi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.02.12
Sijainti: Rantasalmi
Viestit: 100
Perusasetus

Pitkissä vedoissa tulee häviöitä pakosti, kuten RAK kirjoittikin, se pitää sit vaan hyväksyä. Jos ei nyt ihan virtakiskoa vedä auton halki

Seitenkymppinen kaapeli riittänee tuossa tarpeessa. Huomioitava myös auton jännite, joka vaikuttaa oleellisesti kaapeleiden paksuuteen.

Sulaketta en missään nimessä laittaisi, ensinnäkin sen olisi oltava niin järeä että sen "toimiminen" vikatilanteessa olisi erittäin epäluotettavaa. Ts. sanoen kun kaapeli vähän nirhautuu runkopeltiä vasten, niin se ei riittäne sitä ylimitoitettua sulaketta polttamaan, vaan saattaa se öljynen autopelti syttyä, tai ne akut tulla silmille. Toki se palaisi jos tulisi suora oikosulku, esim. startin päästä. Mitoitus sulakkeelle on vaan äärimmäisen vaikeaa tässäkin tapauksessa.

Ja sit tullaan siihen että kaikki ylimääräiset liitokset pluskaapelissa, ovat ensinnäkin riski ja toiseksi tuottavat häviöitä. Tai sit ainakiiin kunnon tarvikkeet siihen, eli lainaisin verkkovirtapuolen kahvasulakkeita terminaaleineen, että tulisi jämäkät liitokset ja tarpeeks jämäkät sulakkeet.

Enpä ole yhtään katsuria tavannu ketä olisi kiinnostanut edes teoriassa sähköpuolen asiat, joten se väite on täyttä puppua Kilpapuolella vähän kattoovat kyllä, onneksi.

Sulakkeen sijaan kannattaa panostaa tosiaan kunnon päävirtakytkimeen, ja se miinuskaapeliin (pääsääntöisesti). Jos tarvii radio tai muu muistivirtaa, niin päävirtakytkimen napojen väliin 5A sulake hyppyjohdoilla. Vikatilanteessa (tai päävirtakytkin auki startattaessa) tämä palaa vilauksessa. Ja sit kannattaa panostaa kunnollisiin läpivienteihin, eli sitä kumia tms sinne pellinreunoihin väliin. Samoin kaapeliliitokset kunnon kaapelikengillä, ja se maattopiste tosiaan valita silleensä ettei ihan ohkasimman pellinlirpakkeen reunassa ole

Muutaman räjähtäneen akun nähneenä, yhden kokeneena kannattaa hieman myös panostaa siihen akkulaatikkoon. Siinä on ohut pelti mutkalla ja vanerit palasina ku akku oikeesti lähtee. Onneks ei mullekkaan mitään tullu, selkään vähän happoa lenti mut mut.. Pelottava tilanne.

Toivottavasti tästä sepustuksesta on jotain apua? Ja nää oli tälleensä sähkärin papereilla aateltuna, ja kokemuksen höystämänä
Vastaa lainaten
 

Luokat
akku, konttiin


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota 22R moottorin-yläpää/Imusarja/öljypohja jne jne SERMAX O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.04.2014 10:02
Ostetaan hakusessa halpa maasturi tai lava-auto. esim pajero, patrol, pick up jne jne Razzi O/M/V Ajoneuvot 3 05.02.2013 18:08
Hiluxiin akut H4lkku Tekniikka & Jutustelu 18 13.12.2012 08:09
AKUT Tekniikka & Jutustelu 7 25.02.2007 22:59
bertan akut ahku Tekniikka & Jutustelu 24 22.11.2005 01:41


Sivu luotu: 16:42 (GMT +2).