Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.01.2015, 20:36
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eipä oo Commanderista ohjetta enkä äkkiseltään muista millanen nelikko siinä ees on. Meillä on neliveto-ohjelmat molemmissa dynoissa, eli pyöritellään eri suutiin saman akselin renkaita jos nelivedon toimintatavasta ei ole tarkempaa tietoa. Jos lisäksi perän viskolukkoa epäillään niin paras jättää ajamatta ollenkaan rullille.
Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.
Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.01.2015, 20:40
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se..



Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.
Eikä tossa lie joku V6 tai V8 keulilla. Ainakin kahdet kannet siihen tilattiin, kun lahdenväylällä hävisi jakohihnan/ketjun kiristys. OT sorry...
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.01.2015, 21:01
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Mulle sano inssi joulukuussa kun wj jeeppiä leimasin, ettei aja jarruja dynolla vaikka on semmonen neliveto-ohjelma, mikä pyörittää erisuuntiin pyöriä. Auto kun oli quadra-drive vehje.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.02.2015, 00:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mullakin on hodarin kanssa ollut keskusteluja konttorilla:


Siis hj-80 on alkujaan jatkuva neliveto, ja jokaisessa tasauspyörästössä mekaaniset 100% lukot-; mutta minun hodarissa vielä on edessä napalukot, siis kun ajelen 99% ajasta takavetoisena, niin keskilukon merkkivalo palaa mittaristossa.
Ja vaikka sanoin katsastusmiehelle, että edessä napalukot, siis nyt pelkästään takavedolla, aja vaan jarrudynolle, siis samaan tapaan kuin -70 luvun takaveto corollat.... peruutti parkkiruudusta pois, ja sitten alkoi kuulumaan sisälle jakiksen hampaiden ylihyppäämisestä johtuva karina... 3 kertaa koetti saada keskilukkoa takaisin kiinni (kun napalukot auki, siis ei vedä awd), siis kyseessä automaattilaatikolla oleva hodari, ja sitten sammutti auton, ja sai keskilukon kiinni, ja totesi soralla, että kyllä perä irtoaa kaasulla..
Savutus testissä viälä kerroin, että aja dynolla, niin kuin vanhat autot, niin jarrut ajettiin molemmilta akseleilta vastakkaisiin suuntiin pyörivillä rullilla, ja puolsivat pöytäkirjan mukaan lähes maksimin, mutta leima tuli.
Sen verran nuo puoltamiset kismitti/pelotti, että kävin 5 km päässä olevalla katsastuskonttorilla teettämässä 10 e maksavan jarrutestin, ja heittoa oli sekä etu-että takajarruissa 5-10 prosenttia, ja etupäässä tuo 5% oli toiseen suuntaan... ja käsijarrukin oli 10 vai 15 prosenttia
Tietääkö kukaan, ottaako tuo vastakkaiseen suuntaan pyörittävä jarrudyno vertailua viereisestä renkaasta, vai pelkästään kuvitteellisesta jarrupoljin voimasta? siis tuo inssi oli normikengillä ja ei mitään palikkaa polkimella! ja hodari kampesi poikittain rullilla, siis alkoi renkaan kylki puhdistua.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.02.2015, 00:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tietääkö kukaan, ottaako tuo vastakkaiseen suuntaan pyörittävä jarrudyno vertailua viereisestä renkaasta, vai pelkästään kuvitteellisesta jarrupoljin voimasta?
En tiedä että millään asemalla olis poljinvoimamittaria, eli tarkkaa tulosta ei voi saada. Ainoastaan selvästi huonommin pitävät jarrut saa raakattua pois, tehoeroakin tietysti voi arvioida jos pyöriltä ei tule jarruvoimaa lukkoon asti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.02.2015, 03:10
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Mitähän siinä oli käynyt? Ainakin omat aiemmat torsen passatit tuon aina kesti eikä siinä mitään ongelmaa ollut.
Missä passatissa on torsen?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja defet Näytä viesti
Defenderissä ainakin ohjekirja kieltää pyörittämästä etu ja taka aksulaa eriaikaan (jatkuva neliveto, ei poiskytkettävissä) Syynä käsittääkseni että jakolaatikon rattaat menee eriasentoon niin varmaan ajankuluessa poiki ongelmia. Hinata saa. Aina ovat pihalla jarrutelleet eivätkä ole yskineet että pitäis dynoon saaja.
Mitkä rattaat siellä menee eri asentoon?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Castrol Näytä viesti
Mulla rangessa oikein hieno lätkä keskikonsolissa ehdoton kielto että saa testata jarruja dynamometrissä kuin ottamalla kardaani pois. Vanhoissa rangeissa tuppaa ottamaan kipeää keskitasuri jos ei ole lukittuna. Tulee eteen ja taakse pyörimisnopeuseroja. Ohjekirjassa lukee: Jos mahdollisuus että liukkauden/tai muun syyn takia pyörillä on mahdollista luistaa on keskilukko kytkettävä!
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
En tiedä että millään asemalla olis poljinvoimamittaria, eli tarkkaa tulosta ei voi saada. Ainoastaan selvästi huonommin pitävät jarrut saa raakattua pois, tehoeroakin tietysti voi arvioida jos pyöriltä ei tule jarruvoimaa lukkoon asti.
Eikös poljinvoimamittari ole pakollinen varuste uuden toimilupalain mukaisilla asemilla ja jossain vaiheessa sitten muillakin?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.02.2015, 09:47
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Missä passatissa on torsen?
Ainakin 97 - 04 mallisissa nelivedoissa. 05 vaihtui sitten malli ja kone on siitä eteenpäin poikittain ja neliveto haldexilla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.02.2015, 16:34
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.

Minä sanoin vaan mitä tehdas on kirjoitellu siihen metalliseen lätkään mikä on kiinni siellä keskikonsolissa. Kyllä se ilkeeta napsetta pitää jos hissukseen pyörittelee perä ylhäällä jos etupyörät on maassa. Voihan siellä vikaakin olla vaikka toimiikin täysin normaalisti. Ainakin tuolla konttorilla missä minä käyn niin tehtaan tekemä kyltti menee yli heidän ohjeiden.

__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.

Viimeksi muokannut Castrol : 01.02.2015 16:36
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.02.2015, 00:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.
Jeepin viskojakolaatikoissa ('93-'98 Grand Cherokee) tuli paljon vikoja heti uutena, kun tehdas laittoi perusvarusteltuihin malleihin minikokoisen varapyörän. Visko otti itseensä jopa parinkymmenen kilometrin ajotaipaleen jälkeen jos yksi rengas oli vääränkokoinen. Korjauksena tälle valmistaja vaihtoi uuden viskopökäleen jakoaskin sisään, ja lisäksi vararengas vaihdettiin täyskokoiseen. Yleisestikin viskojakolaatikkojen kanssa suositus on pitää renkiden vierintäkehien pituus mahdollisimman lähelle samana, mieluiten heittoa selvästi alle 5%. Visko ei tykkää siitä, että etu- ja takapään välillä on selvä pyörintänopeusero jatkuvasti. Samasta syystä varmasti yllä kuvatussa britti- ihmeen ohjeessakin suositellaan kytkemään nelivedon lukko päälle, jos joku pyörä luistaa selkeästi -> pysyy visko ehjänä.

Mitä tulee tuohon jarrudynotestiin: mistä se jakolaatikon visko tietää tuleeko voima moottorilta, vai jarrudynolta akselin ja kardaanin kautta väärään suuntaan? Tulee voima kummasta vain suunnasta, visko toimii ihan samalla tavalla -> hajoamisen vaara on olemassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.02.2015 00:16
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Etuvinssi ja katsastus Porvoon Hilma Tekniikka & Jutustelu 9 09.10.2012 19:18
Snorkelli ja katsastus fintroll Tekniikka & Jutustelu 3 07.09.2010 14:14
Vinssiasennus ja katsastus Patu925 Tekniikka & Jutustelu 7 03.07.2008 15:35
panhard ja katsastus SLehto Tekniikka & Jutustelu 6 14.02.2008 20:49
Levike ja katsastus? Tekniikka & Jutustelu 11 22.01.2006 17:33


Sivu luotu: 12:35 (GMT +2).