![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() Omassa autossa ei ainakaan ole mitään valittamista tuosta DPF:stä. Eipä ole olemassaoloa huomannut. Hyvin se kai toimii, kun kolmessa katsastuksessa savutusarvot ollut aikajärjestyksessä 0,01, 0,02 ja 0,06. Trendi kyllä selvästi nouseva! ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ilmeisesti nyt puhutaan dieselin hiukkasloukuista?
Hienosti Craftereissa tukkeutui uutuuttaan moiset jakeluajossa, ja niitä joutui merkkiliikkeellä laitattamaan. Tottakai tuomio oli aina "hiukkasloukku tukossa, vaihdetttava" ja aina 3000e paukku uudesta päntöstä. Sitten erehty jonkun kerran joku kysymään alan harrastajilta vinkkiä, niin "joo, ihan perussettiä tukkeutuminen, mut sen voi pestä höyrypesurilla puhtaaksi" No nyt on sitten aina hiukkasloukun tukkeutumisen jälkeen höyrypesurilla pesty ne puhtaaksi ja taas matka jatkuu. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ja sitten faktatietoa:
DPF on vähän samanlainen silmämääräisesti kuin ampiaispesä, siellä on kennosto sisällä jonka läpi pakokaasu kulkee, hieman saman näköinen kuin katalysaattori. DPF nostaa kulutusta n.0.5l / 100km toki kulutusta ei voida sanoa suoraan sillä siihen vaikuttaa mm. kuinka tukossa dpf on. faktahan on se että dpf alkaa tukkiutuessaan ahdistamaan mikä nostaa kulutusta. DPF tukkiutuu yleensä pelkässä kaupunki / pätkäajossa DPF voidaan poistaa ohjelmallisesti ja sen jälkeen tyhjentää purkki. Päästötestissä tämä ei näy sillä hiukkaspäästöjä ei mitata. Se että onko DPF:stä sitten mitään hyötyä niin mielestäni suomessa ei ole. DPF idea on loukuttaa hiukkaspäästöt kun ajellaan kaupungissa ja dumpata ne sitten pellolle maaseudulla(poltto), näin kaupunkien ilmanlaatu paranee mutta ruuan laatu maaseudulla huononee.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
||||
|
||||
![]()
350tkm oli kestänyt edellisessä '06 D5 Volvossa DPF ennen kuin tarvitsi vaihtaa.
Nykyisessä '08 D5 Volvossa on 421tkm taulussa eikä kirjassa mainintaa vaihdosta vaikka kaikki muut pikkujututkin on mainittu. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mä en ainakaan tiedä. Tässä nyt n. 120 tkm ajellut tuolla amerikkalaiseen tekniikkaan Itävallassa naitetulla saksalaismoottorisella autolla, jossa tuo DPF on enkä kertaakaan (!) ole sen mustaa havainnut savuttavan. Ainoa näkyvä putken päästä on ollut kylmä tavallinen valkoinen savu, joka on tunnetusti vesihöyryä.
ja todellakin vaikuttaa tuo hiukkasloukku katsastuksessa mitattavaan savutusarvoon. Se analysaattori kun mittaa nimenomaan niitä nokihiukkasia. Se taas on eri asia, että DPF poistettuna sama auto menee edelleen katsastuksesta läpi, kun dieseleille ei ole niin kovin monia rajoja... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ompa tullut vastaa yksi auto josta oli kampiakselin laakerit sökönä. Vikana dpf pöntön agressiivinen poltto jos ajetaan lyhyitä matkoja. Kustannukset aika kovat... Uusi moottori ja dpf plus ohjelmonti.
__________________
JuKu Land Rover 110 Special Vehicles RangeRover -72 Mitsubishi Pajero -90 -> Ajettu afrikkaan http://teamdiesel2015.blogspot.fi/ |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kävinpä pihalla ottamassa pari kuvaa, kun muistin joskus ihmetelleeni, miten puhdas voi dieselmoottorisen auton putki olla. Mielestäni tuosta ei ole voinut ihan kauhean sakeita savuja tulla? Kuitenkin reilu 180 tkm matkaan jo mahtunut aika monta niitä sakean savun kylvämisiä sinne pelloille...
Vertailuksi vielä alle 40 tkm ajetun toisen diesel autoni putkesta kuva. Tässä ei ole DPF:ää ja tästä näkyy mustaa savua ![]() Todella tieteelinen vertailu, mutta ehkä kuitenkin idea selviää... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Agressiivinen? Lyhyillä matkoilla ainakin se mahdollinen poltto keskeytyy usein jos huono tuuri käy. Jostain olen saanut päähäni että auto päättää itse koska se polttaa pöntön puhtaaksi, kestää noin vartin eikä normi-ihminen edes huomaa koko tapahtumaa.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Eipä sieltä mitään savua pitäisi kummemmin tulla mikäli vehkeet vaan on kunnossa. Ja se pönttö poistaa pakokaasuista nimen omaan pienhiukkasia, jotka on aika vaarallisia olioita ihmisille. Kulutusta se vähän lisää enkä itse ole muutenkaan sen järkevyydestä ihan varma. Vähän samaa hapatusta kuin pakokaasujen takaisinkierrätys.....
__________________
Tumpula Racing Team |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta entäpä jos ne kerätään ja poltetaan näkymättömiin... Ite miettiny vailla lääkärinkoulutusta että entäpä kun sitä sitten hengittelet, meneekö suoraan "suoneen" kun on pilkottu niin pieniks molekyyleiks.... vai onko ne myrkyttömiä siinä vaiheessa vai kuitenkin tulevaisuuden supermyrkky? Muistelen vaan kun turvesuolla nuorempana poikana ajelin niin vanhat körmyt oli sitä mieltä että on tutkittu juttu, turvepöly on sen verran paksua että tulee liman mukana keuhkoista pois jos sinne asti ees selvii. Ku ei ollu vanhoissa Ursuksissa muuta ilmastointia kun ovet levälleen. ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Muutoskatsastus / DPF-poisto | Tapero | Chit-Chat | 8 | 10.09.2013 13:55 |
Sytytysjohdoista mietiskelyä | Revolver | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 31.03.2007 09:53 |