Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.08.2014, 05:57
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Eiköhän se joku tuollainen ole. Eli iso jäähy ja flekti kaveriks.
Laita auton oman visko/ sähköflektin kohdalle lisäjäähdytin, ja pidä syylarikierto mukana (laatikko -> syylari -> lisäjäähy). Kyllä noilla eväillä laatikon lämmöt pitäisi pysyä kurissa tiellä, kaupungissa kuin metsässäkin. Syylarikierron poisto on vähän niin ja näin, talvella kuitenkin se auttaa pitämään laatikon lämmöt kohdallaan.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Miten jeepissä on toteutettu tuo "syylärikierto"? Yleensä tuo "syylärikierto" on jäähdyttimen kylmässä päässä, siis kesäkuumalla tuo vajaa? 100 asteinen jäähdytysneste on jäähtynyt noin 80-90 asteeseen kovemmalla kuormituksella, siis esim. traileri perässä.

Ja silloin tuo automaatin öljy on paljon lämpimämpää, riippuen taasen automaatista: onko pääkierto (kaikki öljy) jäähdyttimen kautta, vai pelkaästään esim. paineensäätimen ohikierto.
En ole ihan satavarma miten menee Chryslerin laatikoissa öljynkierto, eli kiertääkö kaikki jäähdytyslinjan kautta vai ei. En ole niin tarkkaan katsonut leikkauskuvia. Ainakaan P- vaihteella kierto jäähdyttimelle ei toimi ollenkaan, jollei tee muutoksia valve bodyyn.
Eikös jäähdyttimen kylmä pääty pitäisi olla n.30-40 astetta kylmempi kuin kuuma pää? Ja toisaalta jos jäähdyttimen kylmä pää olisi kesäkuumalla 80-90 asteinen, niin ei laatikon lämmöt silloin voi olla 70 asteessa...

Lainaus:
siis kun aski käy kuumana, kun kuormitusta on paljon, niin tuo ohikierto-jäähdytys on hyvä indikaattori remontille: kun kaikki tiivisteet on vanhat, niin ne vuotaa pikkasen, ja kun öljypumppukin on vanha, niin sekään ei enää pysty tekemään tarpeeksi tuottoa, kun öljy on "lirua"-> automaatti on liian kuuma, käyttöikä lyhenee paljon.
Nyt en oikein ymmärrä logiikkaasi tässä että miten se ohikierto on hyvä indikaattori remontille? Hyvä indikaattori remontille on se, jos öljyt muuttuu nopeasti palaneen hajuiseksi ja ruskeaksi, tai jos öljypohjasta alkaa löytyä metallihilettä - tai se jos laatikko ei toimi. Jos laatikko toimii normaalisti, niin ilman laatikon linjapaineiden mittaamista et voi oikeastaan mitenkään tietää kuinka hyvin paineet on kohdallaan tai millaisia pieniä sisäisiä vuotoja laatikossa mahdollisesti on. Ei kuuma laatikko automaattisesti tarkoita kulunutta/ korjausta vaativaa laatikkoa. Se voi yksinkertaisesti olla indikaattori liian heikosta jäähdytyksestä. Todella monessa automaattivaihteisessa pitäisi olla jo tehtaalta lähtiessä ylimääärinen kenno laatikon öljynjäähdytykseen syylarikierron lisäksi -> sitä ei kuitenkaan ole -> laatikko käy normiajossakin liian kuumana.


Lainaus:
Mutta pakkasessa automaatti käy pääsääntöisesti aina liian kylmänä, ja jos öljyn jäähdytin on jäähdyttimen kylmässä päässä, niin siellä talvipakkasella on melkein yhtä kylmää, kuin ulkona. (varsinkin tosi pakkasessa kylmä käynnistyksen jälkeen menee monta kilometriä, että termostaatti avautuu, ja sittenkin tuo syyläsin kylmä pää on tosi kylmä!
Kaikissa niissä kolmessa Jeepissä joita on ollut, niin laatikon lämmöt on talvipakkasessa ollut yleensä ihan normaalit maantieajossa, siellä 50-70 asteen hujakoilla - ison lisäjäähdyttimen kanssa auton oman flektin kohdalla. Se ei ole liian kylmä, vaan aikalailla optimilämpö automaatille. Nykyisellä autolla ekat pari kilometriä kovemmalla pakkasella menee max. kolmosvaihteella, ennenkuin lootan lämmöt nousee yli nollan ja älyboksi antaa laatikon käyttää myös OD:ta. Jossain polttoainepihissä pikkudieselissä (ja nykyisin myös bensakoneessa) varmasti voi olla laatikko liian kylmä, kun ei koneen lämpöjä tahdo saada kovalla pakkasella nousemaan edes normaalilämpöön. Esim. mutsin '11 VW Golfissa (1.4FSI ahdettu) ei moottorinlämpö nouse -20*C pakkasella normaaliajolla yli 70 asteen.

Jeepissä moottorin lämmöt on ~1-2km jälkeen +50, 3-5km jälkeen +100*C. Se on näitten bensakrematorioiden hyvä puoli, että koppiin ei tartte jäätyä kuin muutaman minuutin ajan..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 13.08.2014 06:04
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.08.2014, 14:41
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

mistäs sellasen öljynkierron termostaatin saa ostettua ?
eipä ihan heti ole netistä silmään pistäny

näköjään moottoriöljyn termareita olis mutta 83c, tarvisko puhaltimelle olla jotain 70-75...

Viimeksi muokannut HV : 13.08.2014 14:56
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.08.2014, 18:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
mistäs sellasen öljynkierron termostaatin saa ostettua ?
eipä ihan heti ole netistä silmään pistäny

Esim:

http://www.northernautoparts.com/Pro...ProductId=3164

http://www.amazon.com/Tru-Cool-Long-...GB4T3JY547YQ6B


Lainaus:
näköjään moottoriöljyn termareita olis mutta 83c, tarvisko puhaltimelle olla jotain 70-75...
Kyllä tuo laatikkoöljyllekin on ihan ok vielä. Suurin osa laatikon termareista öljynkierron ohjaamiseksi on 180*F, eli ~82*C. Jos autossa on jo viskoflekti, niin en ensimmäisenä asentaisi vielä ylimääräistä tuuletinta pelkästään laatikon öljyjä varten. Viskoflekti jo sellaisenaan yleensä riittää metsäkäytössäkin jäähdyttämään laatikon, jos vain perävälitykset ei ole liian pitkät mikä kuumentaa laatikkoa aivan helvetisti.

Jos autossa on sähköflekti(t), niin sitten vaikka pakkosyöttö sille
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.08.2014, 21:31
-Epeli -Epeli ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.01.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 636
Perusasetus

Mielenkiintoinen asia. Pitäisi juurikin asentaa laatikkoöljylle lämpömittari v6 pajeroon koska tuntuu että 33 renkailla laatikkoöljyt lämpenevät liikaa metsässä ajettaessa.

Laatikkoöljyt pitää muutenkin vaihtaa niin laitanko samalla laatikon öljypohjaan anturin?
Minkäläinen anturi / mittari tuollaisessa käytössä toimii?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.08.2014, 21:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Mulla on nyt Bilteman versio, edellisessä oli joku muu.. näyttäneet molemmat riittävän tarkasti, ainakin kun kiehuvassa vedessä koittanut
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.08.2014, 18:36
Danlig Danlig ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.12
Sijainti: Kemi, Lappi
Viestit: 459
Perusasetus

Kaikissa niissä kolmessa Jeepissä joita on ollut, niin laatikon lämmöt on talvipakkasessa
ollut yleensä ihan normaalit maantieajossa, siellä 50-70 asteen hujakoilla - ison lisäjäähdyttimen kanssa auton oman flektin kohdalla. Se ei ole liian kylmä, vaan aikalailla optimilämpö automaatille. Nykyisellä autolla ekat pari kilometriä kovemmalla pakkasella menee max. kolmosvaihteella, ennenkuin lootan lämmöt nousee yli nollan ja älyboksi antaa laatikon käyttää myös OD:ta. Jossain polttoainepihissä pikkudieselissä (ja nykyisin myös bensakoneessa) varmasti voi olla laatikko liian kylmä, kun ei koneen lämpöjä tahdo saada kovalla pakkasella nousemaan edes normaalilämpöön. Esim. mutsin '11 VW Golfissa (1.4FSI ahdettu) ei moottorinlämpö nouse -20*C pakkasella normaaliajolla yli 70 asteen.

Jeepissä moottorin lämmöt on ~1-2km jälkeen +50, 3-5km jälkeen +100*C. Se on näitten bensakrematorioiden hyvä puoli, että koppiin ei tartte jäätyä kuin muutaman minuutin ajan.. [/QUOTE]

Mites sit ku on enemmä ku -30?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.08.2014, 19:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Danlig Näytä viesti
Mites sit ku on enemmä ku -30?
Kylmin missä olen ajanut on ollut -32. Silloin vielä oli ihan ok, toki laatikon lämpeneminen kesti vähän pidempään. Kylmemmästä ei hajua, eihän täällä etelässä ikinä ole niin kylmä


Tuolla ylempänä linkitin termostaattikäyttöisen haaroitussysteemin. Se kannattaisi laittaa syylarikierron ja lisäjäähyn väliin siten, että liemien ollessa riittävän viileät laatikkoöljy palaa jäähdyttimeltä suoraan laatikolle kiertämättä lisäjäähyn kautta. Halvempi versio on hana ja pari T- haaraa, sulkee hanan lisäjäähylle menevästä letkusta niin homma sillä selvä. Tarttee vain sitten muistaa avata se tarvittaessa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.08.2014, 20:16
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Tuossa uudessa syylarissa ei ole öljyjäähyä ollenkaan niin joudun siks laittaan oma jäähyn, jostain lueskelin että toi talvella syylarikierron lämmittävä vaikutus on ihan höpöä, tiiä sitten
Meinasin laittaa jonkun tälläisen http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/...1&subgroup=17& kautta siis sen öljyjäähdyttimen puhaltimen toimimaan automaattisesti. Noi kraana jutut menee omalla kohdalla aivan liian vaikeiks ratkaisuiksi
Tai voihan tuollasen öljynkierto termostaatin laittaa lisäks, että kiertää sitten vasta jäähdyttimelle kun on riittävän lämmintä öljyä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.08.2014, 22:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Tuossa uudessa syylarissa ei ole öljyjäähyä ollenkaan niin joudun siks laittaan oma jäähyn, jostain lueskelin että toi talvella syylarikierron lämmittävä vaikutus on ihan höpöä, tiiä sitten
Yhdessä autossa testasin, jos oli pelkkä lisäjäähy keulalla syylarikierto ohitettuna, niin parinkympin pakkasessa lootan lämmöt maantiellä 80km/h nopeudessa oli varsin haaleat, muutaman kymmentä astetta (mittarissa asteikko alkoi ~50*C ja neula ei maantiellä värähtänyt). Syylarikierrolla lämpöä oli hieman enemmän, jossain 50-60*C. Eli ero ei välttämättä ole suuri, mutta kyllä sitä oli.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.08.2014, 13:33
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Ei mulla ole kyllä mitään flektiä automaatin jäähdyttimessä. Siellä se on keulalla syylärin alapuolella. Ei mitään tietoa mikä mahtaa olla lämpötila. Mutta jospa investoisin sinne flektiin. Saako jostain noita todella pieniä flektejä? Oisko tuo joku 10cm korkee jäähdytin? Sen voi laittaa vaikka napin taakse. Aina kun innostuu offaileen niin laittaa siitä flektin päälle.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.08.2014, 13:40
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Laitetuulettimet on aika pieniä, eivätkä oikein osaa sähköä syödä
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
361d:n moottorin lämpö maakari Tekniikka & Jutustelu 3 03.07.2012 20:27
HJ61 lämpö ongelma ärjyy70 Tekniikka & Jutustelu 77 14.02.2012 00:37
Automaatin öljyn lämpö tolavi Tekniikka & Jutustelu 4 25.04.2008 12:08
lämpö ongelmia Tekniikka & Jutustelu 5 13.04.2006 21:56
laturin/alipainepumpun lämpö? Tekniikka & Jutustelu 1 20.06.2005 10:30


Sivu luotu: 14:07 (GMT +2).