Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.04.2014, 21:40
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustis Näytä viesti
Makia kampe. Tätä tulen seuraamaan.
On se mukava nähdä erilaista rakentamista ku tojota akselit/ranke tukivarret.
TTBhän on ideana ihan hyvä kun vaan tekee valmiiksi, niinkuin tässä rojektissa on tehty.

Aion lähitulevaisuudessa syyllistyä tekijänoikeus rikkomukseen ja kopioida muutamia juttuja autostasi.

Niille lukijoille jotka ei vielä oo vahvistanu TTB tukivarsia: TEHKÄÄ SE
kuskinpuolen tukivarsi kun pääsee taipumaan tarpeeks niin jousituksen pohjatessa ottaa vänkärin sisempi ristikko kiinni moottorin kannakepalkkiin (vaimikäsenyoli)
Nimim: mistäkö tiiän!

Viittikkö ottaa vähän mittoja d44sen nivelistä, tarttis omaan exploreriin kehitellä jotain vahvempaa ku ristikot alkaa varastosta loppumaan
Mukava tavata uusia fordisteja, näyttää meitä hulluja riittävän Ihan vapaasti saa imeä vaikutteita, mutta en ota vastuuta jos meneekin huonompaan suuntaa näillä muutoksilla

Mulla on sellainen käsitys että nivelet olis samat Bronco/F150 D44 ja Explorer/Bronco2 D35 vetareissa. Spicer 1310 sarjalaiset tässä oli tai 5-760x nimellä tunnetaan myös.

Aika näyttää miten noi isommat ristit tässä toimii, hiukan nakottaisi koettaa yhdyttää porsche 930 cv-jointit noihin kepukoihin ristien tilalle. Mutta ei mennä vielä asioiden edelle, jotain kiireellisempiäkin asioita on tässä ja muissakin autoissa tehtävänä

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.04.2014, 19:59
Mustis Mustis ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.02.14
Sijainti: Ylivieska, Suomi
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Mulla on sellainen käsitys että nivelet olis samat Bronco/F150 D44 ja Explorer/Bronco2 D35 vetareissa. Spicer 1310 sarjalaiset tässä oli tai 5-760x nimellä tunnetaan myös
Niimpäs olikin, ompa hyvä etten tehnyt hätiköityjä ostopäätöksiä.


Jotain cv niveliä oon itekki haaveillu, tuntuu vaan että aina kun keksii jonkin vaihtoehdon niin joku on niitä kuitenki repullisen särkeny.

Jään kiihot.. kiinnostuneena oottaan testituloksia nuista 50n risteistä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.04.2014, 21:34
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustis Näytä viesti
Niimpäs olikin, ompa hyvä etten tehnyt hätiköityjä ostopäätöksiä.


Jotain cv niveliä oon itekki haaveillu, tuntuu vaan että aina kun keksii jonkin vaihtoehdon niin joku on niitä kuitenki repullisen särkeny.

Jään kiihot.. kiinnostuneena oottaan testituloksia nuista 50n risteistä.
Jeps. Tutkiskelin asiaa hiukan kun alkoi mietityttämään. Joihinkin Explosioneihin on laitettu samat pikkunivelet kun vanhemmissa D28 peräsissä pikkubroncoissa, on vissiin melko harvinaisia kyllä, olikohan niitä vaan manuaalin yhteydessä tai jotain?

Nuo 930 CV nivelet on vissiin vahvimmat mitä on, kehitetty alunperin 911 turbo porsaaseen, GKN:n tekeleet ja 108mm ulkohalkaisijalta. Niistä on vaan ollut hiukan ristiriitaista tietoa kuinka paljon sietävät kulmaa, enkä ole kyllä mitannut paljonko TTB:n knuclet kääntyvät.
Tohon toiseen projektiin on hankittu jo kardaaneihin GKN:n 100mm pikkuveljet, saa nähdä kuinka kestävät. Luulen että suuri syy ristinivelen ja lenkkien väsymiseen on "kulmikas" pyöriminen kun pyörät on käännettynä, pyörä kiihdyttää ja jarruttaa 2 kertaa joka pyörähdyksen aikana. Ei se nykivä liike varmaan muullekaan voimansiirrolle pelkkää hyvää tee...

Tänään oli ajatuksissa mitata etupyörien kulmat tarkemmin ja purkaa tukivarret lopullista hitsausta varten, mutta johonkin se päivä taas katosi. Auringon laskuakin ihastelin ison nuotion ääressä samalla kun poltin roskia pois ja jokunen karhukin taisi kaatua samalla
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.04.2014, 21:25
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Tänään oli pakko jo touhuta jotain, mittasin astekulmia ja Casterit meni laakista kohdalleen, 6 astetta näytti molemmilta puolilta. Camberia piti hienosäätä pari-kolme astetta molemmilta puolilta. Olisihan nekin saanut säätömulikoilla kohdalleen, mutta paremmin toimii kiinteillä kartiomulikoilla.

Kun kulmat oli oletettavasti kohdillaan niin puikko palamaan:



Sitten vahvikelevyä kylkeen:



Ja toiselle puolelle vahviketta myös:



Lopuksi boxasin toisenkin tukivarren siitä mistä tehdas on sen unohtanut tehdä:



Yksi vetari on ottanut hiukan kipeää, taitaa tulla mallia hitsatut kupit vaikka tossa aikaisemmin hitsaamista vastaan purnasinkin Kestäiskö tommoset lenkit jos ne täyttöhitsaa ja koneistaa, vai tuleeko hitsikupeilla vahvempi?



Napalukoista näyttää tulevan pulma, yksi pitäisi pikaisesti jostain löytää muuten jää auto takavetoiseksi.. Kiinteät drive flanget tähän tulee, mutta ehtiikö sellaiset enää mistään ennen sunnuntain kisaa. Jos jollain sellaisia on, niin lainaksi saa antaa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.04.2014, 19:48
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Jos taas ehtis hiukan päivitellä tätä teelemystä, kauheeta aikaa tää kevät kun on kauhea kiire kokoajan

Joskus viimeviikolla tapahtunutta:

Tukivarret tuli sitten tehtyä ja maalattua ja asennettua. Tein nyt sitten lopultakin kauan haaveillun rt-päiden käännön uusiin knucleihin. Knuclet istutettiin poraan ja kairattiin vasta- eli yläpuolelta uusi ylikokokartio:



Siihen kaveri oli jo sorvannut sopivat supistusholkit joilla ylikokoreikään laitetaan orkkiskartiot:



Siellä istuu:



Sitten Knuclet paikalle ja sovittamaan raidevartta uuteen asentoon, hienosti nousi parempaan asentoon kuin ennen:



Sitten piti rikkinäisille hampaille tehdä jotain etuperässä. Varamurikasta varastin ehjät pikku ja poskirattaat, kun ei sitä lukkoakaan mistään vastaan kävellyt tällä toimitusajalla :



Öljylinkokin on hiukan käytetyn näköinen, vaikka sitä naputtelinkin suoraksi. Kai se öljy tuosta vielä lentää pinionin ränniin, en viitsinyt tässä kiireessä ottaa riskiä että laakeri särkyy ulosvedossa. Elettiin jo lauantaita ja seuraavana päivänä olis akselin koeajo, mallia Honkakoski Krossi.



Sitten perämurikkaa paikalleen ja vetoakseliin hellävaraista vahvistus kempitystä:

[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?
albumid=5681&pictureid=154550[/IMG]

Vetaria paikalle ja mit..vit.. Eihän se sinne sovi lainkaan, roikkuu 15mm alhaalla Vaikka tukivarret oli linjattu napoihin, niin murikat on ilmeisesti pari astetta eri asennossa tukivarsissa:



No murikkaa irti ja paineilmavinkua kouraan ja pikkuren reikiä soikeiksi niin alkoi akseli sopimaan keskelle napaa, murikan kyljen tukirauta piti myös irroittaa ja hitsata uuteen asentoon pari milliä ylemmäs. Jee, saattaa toimia sittenkin! Äkkiä vasen napa kokoon ja jarrujen ilmaus ja pikapostin tuoman napalukon asennus. Sitten oikeaa puolta kasaan ja pikku ongelma sen lisäksi ettei uutta isompaa niveltä tahtonut millään saada boxattujen tukivarsien väliin, Rihlat loppuu kesken..



Koetin sitten sorvata rikkinäisestä nivelestä rihlaholkkia irti ja hitsata sitä tuohon jatkoksi, mutta hitsauksen suhina kertoi jo ettei toimi, pikku napautus vasaralla ja sauman vierestä poikki Jotain ihme valuraudan ja valuteräksen välimuotoa toi aine. Pikkukikkailuilla ja vanhalla pikkuristisellä keskinivelellä sai rihloja 30mm jo päällekäin. näillä siis mennään ja kaasutellaan ihan varovasti vaan kunnes uusi pidempi rihlainen yoke saapuu ja asentuu paikalle. Sekin onneksi löytyi oman merkin puitteissa, manuaali CobraJet musseissa ja joissain isoissa 4wd pick-upeissa on sama risti kardaanissa ja vielä samat rihlat vaihdelaatikon ulostuloakselissa Ja vielä sopivasti n.50 mm pitempi

Joku ilta, oliko torstai, meni kivasti kun sattumalta huomasin että runko oli 3/4 poikki simpukan takaa ja heilui hassusti : Simpukkaa pois ja saumaa sinne sun tänne:



Nyt pitäis jo laittaa tosissaan se lisäsylinteri ohjaukseen, tai ainakin suunnitella sitä kovin

Lauantai illalla ajoin jonkun satametriä testiä ja sunnuntaina 05:00 jatkamaan lähtövalmisteluita, nesteiden tarkastusta jne. Sitten päästiin testaamaan uutta akselia tositoimiin Honkakoskelle. Koeajosta selvittiin kaikinpuolin hyvin, mitään ei hajonnut! Ensimmäisen kierroksen jälkeen tuli hiukan bensan hajua nenään ja mittari näytti tyhjää Tankki+kivi = oh shit piti pysätä tarkastamaan vaurioita, tankki oli kuiva ja ehjä, joten matkaa jatkettiin, vika siis mittarissa. Bensan hajuun löytyi syy vuotavassa korkissa josta tiukassa mutkassa oikealle lensi kaaressa tavaraa pihalle Oikea jarru jumitteli ja jarrut hiukan heikkeni kiehumisen takia puolessavälissä kisaa, mutta varovasti jatkettiin loppuun. Pientä miinusta on hiukan levottomampi käytös ja ratin vatkaaminen n. 60-70 vauhdissa, täytynee koettaa lisätä hieman camberia ja kokeilla eri aurauskulmia jne. Renkaat myöskin ottavat johonkin kiinni isoissa joustoissa, siihen pitää varmaan puuttua ennen seuraavaa koeajoa Luumäellä.

Nyt lähden aukomaan sitä jumittavaa jarrusatulaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.05.2014, 15:43
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Jospa hiukan ehtisi päivitellä tätäkin.
Käytiin kohta kuukausi sitten ajelemassa Luumäellä krossia. Ennen sitä laitettiin autoon vuoden kaapissa odottaneet nelipistevyöt paikalle lopultakin ja miesten ikeasta haetut "sporttiset penkit". Penkeille tuli omat 40x40 asennusputket lattiaan poikittain jotka on 4mm levyllä kiinni helmapalkeissa ja keskeltä kardaanitunneliin hitsattuna. Ei notku penkit enää. Samalla lattiamatot ja äänieristeet lähti pois turhina vedenimijöinä. Lattia ja turvakaaret ym. pitäisi vielä maalata joskus kun ehtii. Korotin vielä pohjaanlyöntikumeja 35mm, varmuuden vuoksi ja puskureista napattiin 40mm pois päistä, kun eturenkaat raapivat kaariin ja puskureihin hiukan Honkakosken kisoissa.

No sitten ollaankin jo odottelemassa lähtöä Luumäellä:



Rata oli mukavan nopea ja kivaa oli:
(kuvat lainattu Team Wille/Ellulta, thanks)



Toi on vissiin pari sekuntia myöhemmin, ainakin liikerataa on akseleissa:



Onneksi muistin korottaa ne pohjaanlyöntikumit

Kivaa oli 45 minuuttia ja johdossa mentiin, Lämpömittari oli tasaisesti punaisella kolmannesta kierroksesta lähtien, lämppäri huusi täysillä kuumaa naamaan, ja joka kolmas kierros piti ajaa rauhassa jäähdytellen ja heti kun mittari oli punaisen alaviivalla, mentiin taas kunnes mittari oli taas yli asteikon. Vedet pysyi kuitenkin hyvin sisällä. Jossain vaiheessa tuli välillä ihmeellistä palaneen käryä tois aikaisesti, mutta kun liekejä ei kuskin penkille näkynyt niin annoin mennä vaan kunnes jyrkän ylämäen jälkeen alkoi kummaa korinaa ja kolinaa kuulumaan. Vasen jousipakka oli TAAS poikki ja pyörä raapi kaaria ja takapuskurin päätä, vaihteistoöljyä valui maahan reilulla norolla ja heti kun sammutin moottorin niin jälkilämmöt heitti vedet ulos samantien!

Hetken päästä selvisi että vika ei ollutkaan jousen joka katkesi, vaan taas asentajan laiskuuden... Perämurikka oli irronnut oikeasta akseliputkesta ja koko vääntörasitus siirtynyt vasemmalle jousipakalle. Se mielessä pyörinyt traction bar olisi estänyt tämänkin vaurion



Pinion oli hypännyt hassusti pystyyn, takaa päin näkyy öljyäkin jo tulleen hitsinapin kohdasta (huomaa taas paikalla oleva ekologinen puujousi):



Ehkä se oli ihan hyvä että perä meni noin, auton alla oli parikierrosta aiemmin ollut jo liekkejä jotka kuitenkin oli sammuneet hetkenpäästä, kai siellä oli vaihteistoöljyä loiskunut putkille tai jotain..

Yhtään ei silti harmita, jos ei oltaisi jääty kolmoseksi, ei olisi saatu komioita volvo paitaa ja lippistä Pitää kyllä tarkentaa järjestäjille, että hankkii ensvuoteen FL6 paitoja, ne sopii paremmin meidän kuljetuskalustoon



Sitten jatkuikin kaikki kiireet ja muuli on kiltisti odotellut puu perseessä ehjääjää, Raision trialkin meni sivusuun kun ei vaan ehtinnä Kuukauden päästä on kyllä pakko jo päästä mukaan



Mitenkäs ja millä tota perämurikkaa kuuluu hitsailla?varmaan hitsauskoneella juu, mutta kylmänä vai lämpösenä, jollain seospuikolla vai mikillä vai? Pitkällä saumalla hitaasti jäähdyttäen?

Amerikan hitsaajilla tuntuu olevan tapoja miljoona ja hiukan päälle, mutta onko kellään kokemuksia täällä miten hitsaukset takorauta kuoressa kestää?

Viimeksi muokannut Mase : 21.05.2014 15:45
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.05.2014, 18:17
koira koira ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.11
Sijainti: Lappeenranta/Hamari
Viestit: 357
Perusasetus

Moi, just hitsasin omasta nuo putket koppaan kiinni. Mig ja ihan perus musta lanka esim. Esab OK 12.51, mulla seoskaasu. Tai puikko OK48.00. Pinnat niin puhtaaks ku mahdollista, öljyt pois sieltä välistä, jos saat. Hitsaus reilulla energialla, saa käydä kuumana. Ite hitsasin neljässä pätkässä vastakkaisilta puolilta, mut mulla oli jigi kiinni. Ei vääntyny mihinkää. Ja antaa jäähtyä hitaasti ja vapaasti. Hyvä tulee.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Range Rover "pepe de mule" imported_offroadjouni O/M/V Muut 0 21.01.2003 08:33


Sivu luotu: 22:21 (GMT +2).