Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.04.2014, 13:18
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
Ajoviima ei tosiaan offiautossa paljoo auta että eikai sil nii välii ole.
Kyllähän se vanha kunnon viskoflekti ryystää ilmaa läpi aina jonkin verran.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.04.2014, 14:03
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kyllähän se vanha kunnon viskoflekti ryystää ilmaa läpi aina jonkin verran.
Joo, varmaan ryystää jonkun verran. Mut tosiaan siinä on paksu syyläri ensin...ja sitten on sellainen neliön mallinen öljyn lauhdutin, joka vie vajaan puolet keulan leveydestä ja siihen päälle tulisi vielä sitten se cooleri. Mahtaa jäädä imuteho aika vaisuksi? Tieten jos laittais flektin puhaltamaan etupuolelta niin silloin cooleri sais ensimmäisenä raikasta (ja toinen flekti/visko imemään syylärin takaa) mutta sitten alkaa olla jo rojua aika paljon ja paksusti keulassa...vinssikin sais mahtua eikä niiden rojujen tarvisi hajota ensimmäisessä puskaan työntämisessä. Hmm...asioissa on puolensa joo
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.04.2014, 14:59
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Saisko kennojen välejä tiivistettyä silleesti että nipun läpi kulkeva ilma menee osaltaan väkiselläkin coolerin läpi?
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.04.2014, 16:07
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

romppeita kansiossa pari kuvaa näillä sekunneilla coolerista.
lähöthän tuossa on vähä erikoisesti kun se on puolimakkuultaan siellä keulassa mutta joka kylällähän on nykyään alumiini hitsaaja
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.04.2014, 12:42
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Olisikohan tuhoon tuomittu ajatus se, että olis kaksi pienempää cooleria osittain päällekäin/limittäin ja niiden päällä vielä flekti (oletus että korkeussuunnassa on tietenkin tilaa)? Yksi iso on kuitenkin ehkä hankalampi saada mahtumaan ja yhdessä pienessä ei riitä potku (200+hv ja ei ajoviiman apua). Noita pieniä VAG coolereita saa muutamalla kympillä...sellaiset vähän päällekkäin ja saa asemoitua lähelle turboa ja imusarjaa niin tulee lyhyet putkivedotkin?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.04.2014, 13:22
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

ainakin tuommonen c4 korimallin audin muovipäätynen cooleri riittää yli parinsadan jos ei ammu päätyjä irti. täys alumiininen pikkasen enempi varmasti.
ja siihen päälle nakkaa 8" flektin.
ei maha kannattaa kahta laittaa jos muissa vakkilaisissa on sammaa kokkoo.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.04.2014, 13:24
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

niin muuten olisko se sun cooleri ollut minkä hintainen?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.04.2014, 14:53
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Mulla on hiacessa cooleri vaihdelaatikon vieressä, tavaratilan pohjaan kiinnitettynä. Flekti olis vielä tarkoitus laittaa, mutta kai sitä ajoviimaki vähän jäähdyttää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.04.2014, 22:02
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
niin muuten olisko se sun cooleri ollut minkä hintainen?
50?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.04.2014, 13:13
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
Olisikohan tuhoon tuomittu ajatus se, että olis kaksi pienempää cooleria osittain päällekäin/limittäin ja niiden päällä vielä flekti (oletus että korkeussuunnassa on tietenkin tilaa)? Yksi iso on kuitenkin ehkä hankalampi saada mahtumaan ja yhdessä pienessä ei riitä potku (200+hv ja ei ajoviiman apua). Noita pieniä VAG coolereita saa muutamalla kympillä...sellaiset vähän päällekkäin ja saa asemoitua lähelle turboa ja imusarjaa niin tulee lyhyet putkivedotkin?
Tossa rakenteessa taitaa saavutettu hyöty hukkua sisäisiin virtausvastuksiin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.04.2014, 13:33
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Tossa rakenteessa taitaa saavutettu hyöty hukkua sisäisiin virtausvastuksiin.
Mistä tietää tai erottaa coolereiden sisäiset virtausvastukset? Onko halvat "kiinancoolerit" sitten hyviä sisäisten virtauksien vai vaan suuren koon (= jäähdytyspinta-alaa) ja halvan hinnan vuoksi?

Onko eroa coolerilla sisäisesti jos se on A) 150hv n. 2L henkilöauton moottorista tai B) 150hv 4L kuorma-auton moottorista jos pinta-ala on lähellä toisiaan? Onko eroa sisäisen virtausvastuksen/tehon suhteen bensaturbon coolerit vs. dieselturbon coolerit? Lähinnä kai siis bensavehkeitä ajetaan korkeammilla kierroksilla (tai ainakin maksimitehot) kuin disukoilla....liekkö sitten mitään erota coolereilla sisäisesti?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.04.2014, 17:25
khager khager ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.07.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 208
Perusasetus

Coolerin tehtävä on jäähdyttää imuilmaa kun turbo käy kuumana, eli kun painaa pedalin pohjaan pidempään. Pienet 30sek kiihdytykset ei lämpöjä nosta. Onko cooleri tarpeellinen offi käytössä? Tietenkin kun suolla antaa kunnolla kenkää silloin saattaa olla perusteltua. Jos imuilman lämpötila pysyy esim alle 60ast, onko väliä onko cooleria vai ei? Ja offi käyttöön asentaisin mahdollisemman ylös.
ps.tarkoitus on herättää keskustelua, ei suinkaan tyrmätä coolerin tarpeellisuus.

Viimeksi muokannut khager : 18.04.2014 17:27
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.04.2014, 17:43
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
Mistä tietää tai erottaa coolereiden sisäiset virtausvastukset? Onko halvat "kiinancoolerit" sitten hyviä sisäisten virtauksien vai vaan suuren koon (= jäähdytyspinta-alaa) ja halvan hinnan vuoksi?

Onko eroa coolerilla sisäisesti jos se on A) 150hv n. 2L henkilöauton moottorista tai B) 150hv 4L kuorma-auton moottorista jos pinta-ala on lähellä toisiaan? Onko eroa sisäisen virtausvastuksen/tehon suhteen bensaturbon coolerit vs. dieselturbon coolerit? Lähinnä kai siis bensavehkeitä ajetaan korkeammilla kierroksilla (tai ainakin maksimitehot) kuin disukoilla....liekkö sitten mitään erota coolereilla sisäisesti?
Lähinnä sitä mietin, että jos ne coolerit on päällekkäin, niin niiden välinen putki tekee mahdollisesti tarpeettoman jyrkän mutkan joka sitten ahdistaa kovemmalla virtauksella. Tuo siis jos ne coolerit on peräkkäin eli sarjassa. Mutta jos ne asentaa rinnan niin sitten putkivedot on lyhyempiä ja olettaisin jäähdytystehonkin olevan parempi.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
coolerin asennosta 4runneri Tekniikka & Jutustelu 16 24.01.2012 19:41
Levike asennuksia Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 12 13.11.2006 20:29
Patrollin coolerin asennus?? NHOffroadTeam Tekniikka & Jutustelu 9 10.03.2006 18:56
coolerin virittelyä kristian Tekniikka & Jutustelu 27 07.09.2005 21:00
bj:n coolerin paikka? Tekniikka & Jutustelu 8 04.02.2005 13:33


Sivu luotu: 11:34 (GMT +2).