![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kyllä R134a:ta saa tavan pulliainenkin ostaa vaikka Biltemasta. Siinä pullossa lukee vaan "paineilma" tai palamaton paineilma. Tuoteselosteeesta tarkistaa, että siinä lukee tetrafluorietaani tai ihan suoraan toi 134a. Pykälien mukaan jäähdytyslaitteisiin käytettäväksi sitä ei saa myydä kuin luvan haltijoille. Jos vilpittömänää tarkoituksena on ruiskia se ilmakehään vaikkapa poistaakseen pölyä niin se taas on ihan ok ![]() Siinä on aito DIY vinkki ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin meillä töissä kone ekaks tyhjentää vanhan kylmäaineen ja mittaa sen määrän.Sitten testaa tiiveyden ja lisää manuaalisesti asetetun määrän kylmäainetta ja sitten vielä kompuran öljyn sekä väriaineen.Tosin nyt on ollu käytössä sitä öljyä missä on väriaine mukana.Eli UV-valolla ja keltasilla laseilla pystyy tutkimaan mahdolliset vuotokohdat
Kylmäaineen määrä lukee yleensä konehuoneessa jossain tarrassa ja auton teknisissä tiedoissa.
__________________
================================== Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori. PäHäMa |
#3
|
|||
|
|||
![]() Näin se maailma pelastuu!Lainaus:
Siis Aikuisille ihmisille pidetään "rippikoulua" aineen vaarallisuudesta (mitä se aivan oikeasti on) ja sitten persesilmättömät kakarat kantaa kaupasta selkä vääränä... -> Tuo r134a on "kuulemma" hirmu vaarallista http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/repositorybyalias/2teollisuus_r134a/$file/tetrafluorietaani%20(r134a).pdf ,mutta AT-palamaton paineilma "ei" ![]() http://tullinpultti.fi/files/2013/11...-paineilma.pdf Ja maailmalla poltetaan miljoonia siihen, että tuosta a134r päästään siirtymään "turvallisiin" aineisiin (eikö tuo r134a käyttökielto uusiin laitteisiin tullut voimaan näinä aikoina, oliko että uusissa utomalleissa ei enää saa käyttää, ja kohta ei enää vanhoissakaan) Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 19.02.2014 12:52 Perustelu: Autokäytössä jo osittain kielletty? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Juu ja myös airsoft kaasut on r134a:ta
|
#5
|
||||
|
||||
![]() ja ylipäätään monet spray pullojen ponne aineet. Siksi en nyt oikein ole ymmärtänyt sitä vaahtoomista että homma on luvanvaraista ja pitää käyttää sitä "ammattilaista" joka sinällään välttämättä ei aina ymmärrä ilmastointien toiminnasta juurikaan, vaan osaa liittää ne kaksi letkua siihen automaatti huolto koneeseen. Ulkomailta pitää pullo tilata jos haluaa ottaa itse riskin ja lisätä pienen määrän sinne järjestelmään. Ilmeisesti siis näitä ei myy kukaan Suomessa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
EU ja pyhä urpoilu. Siitähän se vain on kiinni eikä mistään muusta. Kun ei osata ajatella asioita loppuun asti.
Ituhipit kunniaan ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se mahd. tuleva kielto taitaa koskettaa yleisesti fluorattuja kaasuja erittelemättä mitään sen tarkemmin. Eikä sekään taida olla kuin ympäristösyistä tulossa.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
||||
|
||||
![]()
R12 oli otsoonille varallista. Päättäjät suuressa viisaudessaan keksi suojella luontoa ja kieltää se ja tilalle uusi aine R134A, joka osoittautui viälikin vaarallisemmaksi...
R134a on palaessaan hermomyrkkyä. Vedäppä tupakkaa samalla, kun päästät ilmastoinnista mömmöt ilmaan ja siitä sitten henkosia. En musita lämpötilaa missä muuttuu myrkyksi, mutta se on totta. mm. kiinteistöjen ilmastointi koneissa ei saa käyttää R134A, juurikin tuon palo/hermomyrkky asian takia. Talo järjestelmissä käytetään muita korvaavia aineita. R134A on tosiaan myös poistumassa. Uusista myrkyistä en osaa kertoa. --- Jos ilmastointi on kunnossa, niin kyllähän se periaatteessa voi pelata useitakin vuosia. Työkone puolella ehjäkin ilmastonti järjestelmä kuuluu määräaikais huoltaa kerran vuodessa. Ja kyllä henkilöauto ilmastointikin olisi hyvä huoltaa säännöllisesti. Meillä työkoneissa kuivain pitäisi vaihtaa muistaakseni 2000 h käyttötunnin kohdalla tai kerran vuodessa (kumpi ensin täyttyy). Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton. Samalla pihalle tulee öljyä. Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot). Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...) Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl. Jos järjestelmässä on vikaa, toimii jotenkin, niin paine mittareilal pystyy vikaa selvittämään. On olemassa ohje arvoja, joissa paine ja imu puolen paineet pitäisi noin suunnilleen olla, en niitä rupea tähän kertoileen. Toki saattaa olla myös järjestelmiä, jotka poikeaa ohje arvoista. --- Väriaineella varustetut öljyt on nykyään kielletty. (fluorisoiva, jonka UV-valoilla ja laseilla näkee, vian hakua helpotta vuotojen kanssa) Mutta väriaineen saa lisätä jälkikäteen öljyyn. Öljyn koostumus varastossa huononee, jos siinnä on väriaine, joten väriainetta EI saisi laittaa vasta kuin juuri silloin kun öljy käytetään. TÄMÄ on uusin ohjeistus väriaineesta, jonka olen kuullut. Ja öljy on ehdottomasti säilytettävä tiivissä purkissa, imee kosteutta itseensä, ja vastaavasti ilmastointi järjestelmässä kosteus huono asia. Jos järjestelmä vuotaa reilusti, niin paras vian haku on typpi. Usein väriaineen kanssa pitäisi olla pimeä halli, tai sitten meillä on huono valo/lasit, kun hallinvalot tai varsinkin aurinkoinen keli on perseestä. --- Alipaineistus sattaa hyvinkin antaa vuoto ilmoituksen yli 10 000h ajettuun työkoneeseen. Mutta silti paineistettuna järjestelmä toimii ja paine pysyy hyvin sisällä. Johtuu kompressorin akselin tiivisteestä, alipaine vetää huulen välistä ilmaa, mutta paine painaa huulen tiiviisti akseliin. Vanhoja R12 järjestelmiä, toimii kyllä R134A:lla, mutta keväällä täyttää, niin jo syksyllä saattaa teho olla poissa. mm. letkujen kudos liian harvaa, josta R134a pääsee lävitse ulkoilmaan. Ja esim. komprossoreissa on hivenen eroja, en ole tarkemmin sielun elämään perehtynyt, koska meillä viallinen kompressori vaihdetaan automaattisesti uuteen, niitä on turha remontoida, mutta kuuleman mukaan josain päin kompressoria on kuristin, joka olisi R134A:lla pinenempi, joten paine alueet lie eri, tai jotain? --- Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella. Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää. ---- Jokainen ammattilainen/yritys, joka ottaa rahaa vastaan, pitää olla käynyt kurssit. Jos asentaja ei tiedä mitä tekee (ei ole käynyt kurssia), niin silloin firma on kusessa... Kaikilta pitää löytyä omalla nimellä varustettu paperi. Periaatteessa yksityisiltä kielletty. Mutta silti laki sanoo, jokainen voi omille koneilleen tehdä mitä haluaa... Kaverille ei saa tehdä.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 19.02.2014 18:10 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mites nuo ulkomailta tilattavat kaasut.
Lentikoneessa ei saa paine pakkauksia lennättää. Joten ne tulee lie aina maa rahtina/laivalla. Lähettävä pää tietänee tämän ja osaavat valita oikean lähetys tavan ja laittavat lähetyksen pakkaus materiaalin päälle kaasupullon kuvalla varustetun painepakkaus tarran...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Väriaineet: jos öljy huononee tuosta väriaineesta niin paljon, ettei voi sekoittaa öljyyn teollisesti (noihin immenkalvo useampikerros muovipulloihin) niin mitenhän se merkkiaine tuhoaa öljyn tuolla kylmäkoneikossa?) Ja tosiaankin tuo vuotojen hakeminen on helpointa pimeässä, 10e lamppu ja säästökuopan keltaiset/oranssit puun- ja metallintyöstöön tarkoitetut ovat olleet minun silmille parempia, kuin esim. huoltolaitteen mukana tulleet lasit ![]() ja R12 korvaaminen R134a:lla Nuo vanhat ilmastoinnin kompuran oljyt, siis noissa -80 luvun (ja -90 alun) autoissa: Öljy ei lähde liikkeelle tuon R134a kanssa riittävän hyvin, vaan öljy tuppaa jäämään kennoihin. ja kompurasta vähenee öljy, tiivistys kärsii (öljytiivisteisiä-) ja paine, ja sita kautta virtaus kärsii... ja öljy jää entistä pahemmin välille... ja kompura leikkaa kiinni voitelun puutteesta. p.s ilmastoinnin kuivain on aikalailla erilainen mekaaniselta rakenteeltaan, jos verrataan R12 ja R134a kuivareita.... p.s.s tuo R134a "mönkii läpi" noista R12 letkuista ja O-renkaista kudos-tason sijaan molekyylitasolla (meniköhän oikein?) Ja noista vaaroista: esim. Tuo R134a: se AT-kolinaton paineilmapullo, pieni ruikkaus silmään, niin tilanne on sama, kuin pakkasella kalastavalla luonnonsuojelijalla; se taimen, mikä nostettiin pakkaseen omasta +1 asteisesta vedestä, punnittiin ja mitattiin ja kuvattiin, niin silmän pinta jäätyi, ja päästettin takaisin ja taimenella on aika vaikea selvitä, kun näkökyky meni... ja luonnonsuojelijat korostaa, että on vaan terävät koukut, jotka voi poistaa repimättä.... Ja nuo korvaavat kylmäaineet on aika vaikeita kehittää, kun vaatimukset on mitä on.... ja tuo palamattomuus on nimenomaan turvatekijä! En halua grillaantua ajaessa.... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Jos on uutisia uskominen niin tulevaisuudessa kylmäaine olisi CO2.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ja tuon kanssa suurin ongelma on käyttöpaine, mikä on jossain 200 barin nurkilla.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä siellä on tulossa (pari valmistajaa "lähes" valmiita) myös lähes r134a:n paineille oleva kylmäaine, huhujen mukaan valmistaminen on vaan "sika" kallista... |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään. Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä. Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta. Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne. Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas. Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa. Toki kannatava bisnes alkaa siinnä vaiheessa, kun koneen hinta on kuolletettu, mutta ilmastointi huoltokonettakin täytyy huollattaa säännöllisesti, jne, joten on käyttö kulujakin, muutakin kuin tarvittava kylmäaine ja öljy. Periaatteessa meidän talossa ei edes myydä pelkkää ilmastointi huoltoa, meillä myydään koko koneen määräsiaikais huoltoja, jotka sisältää ko toimen piteen automaattisesti. Ja usein muun remontien yhteydessä, joudumme lauhdutinta irroittaan, hyttiä nostaan, jne, jolloin kylmäaineet on pakko ottaa järjestelmästä pois, jolloin huoltokin tulee tehtyä samalla "ilmaiseksi". Toki eihän se siinnäkään vaiheessa ilmasta ole, siinnä vaiheessa laskun loppu summa alkaa olla useampia tonneja/kymppi tonneja, jolloin se kuittaantuu siinnä... Henkilöauto puolelta löytyykin enempi näitä bisneksen tekijöitä. Yks mies laittaa useamman koneen yhtäaikaa pöhisemään useampaan autoon, kaikilta laskutetaan joku kiinteä ilmastointi huollon hinta, mutta ei tarvi palkkaa maksaa kuin yhdelle miehelle joka seuraa kaikkien laitteiden toimintaa. Samalla saattaa tehdä muuta tuottavaa asiakas palvelu työtä, varaosamyyntiä, jne. Sitten kun löytyy vikaa, niin sitten hinta pomppaa, kun toinen mies alkaa vikaa etsiä tunti hinnaston mukaisesti... --- R-12 järjestelmät itselleni vähemmän tunnettuja, kun työrintamalla työkoneet jo sen verta tuoreita, että R134a:n kanssa pelataan. Museo koneissa on nuita vanhoja, mutta ne ei meidän "marmoritiskille" juurikaan tule kyselemään. Muutamaan omaan harrasteautoon on tullut R-12 järjestelmään R134a:ta kokeiltua...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#15
|
|||
|
|||
![]() Tuli kirjoitettua vissiin liian kärkevästi..Lainaus:
Siis kun tämä topiikki venyi "ulos" aloituksesta, niin yritin kommentoida "auki" tuota sinun vastausta; en milläänmuotoa tarkoittanut/yrittänyt syyttää sinua epärehelliseksi. Mutta koska tällä palstalla on huomattavan paljon tee-se-itse ihmisiä (siis hyvä piirre että vielä ihmiset tekee/kokeilee!) niin sen takia kommentoin tuon R12 korvaamisella R134a:lla. Siis minä olen nähnyt käytännössä noita ongelmia, että sekä japsien että saksalaisten R12 kompurat on kuluneet/leikannut kiinni, kun taannoin tuo R12, ja sen korvaajat, maksoi moninkertaisesti tuohon "tusinatavaran" R134a:n verrattuna. Mulla on sekä 4-matic mersussa, että tuossa HDJ-80:ssä ollut alunperin tuo R-12, ja nyt molemmissa on R134a, toki tuli aikanaan "pestyä" tuota järjestelmää huoltolaitteella (että saisi öljyn pois) ja ladattua sinne öljyä, jonka pitäisi olla sekoittuvaa noihin alkoperäisiin.... Molemmissa edelleen R12 kuivain, helpottaa tuota mahdollista pikavianhakua. (Molemmat kuivarit käytetty irti) Siis nuo omat ovat toimineet paremmin kuin ei ollenkaan, vaikka vain osa öljystä ja kylmäaine on vaihdettu. toki tuo r134a tuppaa tihkumaan ulos.... p.s Minusta Tuo R134a ei ole hirveä myrkky, mutta vaarallinen nesteenä/juuri kaasuuntuneena! MUTTA tuo vajaa 100 euroa ilmastoinnin huollosta on kohtuu hinta! |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tää netti kirjoittelu usein vain saa moninaisia piirteitä, toiset heittää tarkoituksella vettä lisää kiukalle pilke silmä kulmassa, toiset ottavat asioita liiankin tosisaan ja toisia ei edes jaksa kiinnostaa. Ja oikeastaan yritin tuoda esille joitakin ajatuksia siinnä mielessä, että jos jonkun mielestä 100e on kallista, niin todellisuudessa se on halpa hinta, kun tietää mitä se hinta oikeasti sisältää ja että ilmastointilaite sen jälkeen taas toimii kunnolla. Ja kun vie sellaiseen liikkeeseen joka oikeasti tietää mitä tekee, eikä vain sellaiselle joka luulee tietävänsä. Toki, joku voi ymmärtää tuonkin tekstin väärin, että haukun bisneksen tekijöitä ja heitän paska heidän niskaan. Enkä minäkään paljon mitään tiedä, mutta jonkin verta perusteita ja sitten joskus tulee vähän kokeilu mielessä kokeiltua omiin vehkeisiin kaikkea mahdollista. Yhteen R-12 järjestelmään yritin R134a kompressoria, mutt akun eivät magneetti kytkimet käyneet ristiin ja just sillä hetkellä ei ollut R134A kompuraa jossa olisi ollut oikeanlaista hinna pyörää. Toisille ihmisille ilmastointi on pyhä laite, ja siihen ei itse kosketa. Ja toiset ei edes omaan autoon halua tai poistavat käytöstä, jos ja kun eivät ole perehtynyt toimintaan ja kokevat laitteen ongelmalliseksi (ja kalliiksi). jne. Mutta onneksi löytyy juurikin näitä tee-se-itse-miehiä jotka uskaltaa kokeillakin, se on ihan hyvä, ihmisen tekemää tekniikkaa, ottaa vaan asioista vähän selvää. Ja pikkusen kun pellepelottomana tekee, niin pystyy itsekkin värkkään ilmastointihuoltokoneen, alipainepumppu, digi vaaka, vähän letkuja ja sopivia liittimiä ja jostain kylmäaine pullo...mutta ei siitä sen enempää ![]()
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lähinnä hydrauliikka pumpun täystuhon yhteydessä, jne, muissa vastaavissa tilanteissa. Tosin, silloinkin tulee uudet öljyt sisään ja keinomunuaisen tarkoitus on vain yrittää saada epäpuhtaudet pois siitä osasta joka "pakosta" jää vanhaa öljyä. Kaivinkoneessakin säiliö on helppo tyhjätä, mutta sylintereissä, letkuissa, jäähdytin kennossa, jne, on paljon öljyä jota ei kaikkea pois saa. Mutta tuohon aikasempaan, "myrkyt puhdistetaan", lauseessa viitattiin lähinnä kylmä-aineeseen, ei ilmstoinnin öljyyn. Tuo UV-väriainetta sisältävä öljy on melkoista ongelma jätettä. Meillä erotellaan kirkaat ja mustat jäteöljyt erilleen ja kontit on tuhannen litran. Pelottelivat joskus, että jos tuhannen litran konttiin lurauttaa ilmastointikoneen keräys säiliön jäte öljyt, niin puhdistus prosessin yhteydessä pieninkin määrä UV:ta tunnistetaan ja tulee kallis lasku. En ole kertaakaan kuullut, että kenellekkään olisi laskua ko syyn takia erikseen tullut "normaali" jäte öljystä. Mutta silti meillä ilmastoinnin öljyt kerätään erilleen pienempään öljy astiaan...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? | allu-85 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 11.01.2013 13:08 |
Tankin täyttö putki | HCK | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 25.08.2012 13:07 |
hj60 vaihteiston täyttö | kone1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 03.12.2010 18:21 |
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere | ToyWo | Chit-Chat | 2 | 10.01.2009 00:15 |