![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Eiks tuohon keskelle ainakin kannattas jonniinäköne tasauspyörästö sotkea? etuvetosen kone-loota paketti & kytkettävä lukko ois pop ![]() ![]() ![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Miksikäs ei tuolaliseen puottolaatikkoonkin, kun vähän rakentelu vaivaa näkee, niin saa tehdyksi tasaus pyörästöt.
Etu veto auton murikoissahan usein lautaspyörän ratas ei ole normaali perän mukaisesti pinjoniin 90 asteen kulmassa, vaan veto tulee saman suuntaiselta akselilta vino hamamspyörällä, joten tuollaisen perämurikan ratas paketin kun istuttaa oma tekosiin kuoriin, niin saa jotain... Pinion ja lautas pyörä Etuvetosen vinohammaspyörällä ---- Jako laatikko kannattanee valita sellainen jossa olis se tasaus pyörästö myös. Mutta toki, minkä enenmpi tasaus pyörästöjä, niin myötä myös 8 pyörä vetoinen olisikin edelleen 1 pyörä vetoinen jos huono mäihä käy. Jos puotto laatikot jäykkiä, niin silloin vetoa jakautuu joka tapauksessa vähintään kahdelle akselille, molemmissa yhdelle pyörälle, eli 2 pyörää vetää, jos jakolaatikolla olisi avoin ja perät avoimia. Joten perään lukot, mieluiten kytkettävät jotta ei puske aina, jolloin saa ainakin molemmat saman akselin pyörät vetään. Sellainen jakolaatikko, jossa lukko mahdollisuus, niin saa eteen/taa ainakin jonkun renkaan vetoon. Ja jos onnistuu puotto laatikkot rakentaa tasauspyörästöllä ja kytkettävät lukot, niin silloin saatais kaikki 8 rengasta joko yks veto tai kaikki 100% mukaan. --- Millainen käyttö tarkoitus autolla olisi, off-road vai tehdä vaikkapa tavaran kulejtukseen lavaa, jne?? Moottorin painohan olisi etuakseleilla ja muutenkin pituutta tulee, jolloin ohjaamo/kuljetus kapasiteettia jää taaemmaksi. Etu veto auton moottori vaihteisto paketti, jolloin saisi keskimoottori vehkeen. Ohjaamon saisi lättänokka maisesti etuakselin päälle ihan etyeen ja silti taakse saisi kuljetus tilaa. Siinnä olisi valmiiksi "jakolaatikko" pienessä paketista. Toiselta vetoakselilta kardaani etupuotolle ja toisesta taakse. --- Mielenkiintoisia ajatuksia muillakin, itsekkin usein ajatellut, että pitäisi totetuttaa vaikka ja mitä. Kuvat kiinnostaa jos rupeat toteuttamaan ![]()
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 16.02.2014 16:14 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Yksi kysymysmerkki on sit myös se et jos 2 ja 3 akseli käännetää niin että murikat pysyvät samalla apparin puolelle niin 2 ja 3 aksuloista tulee high pinjonit ja pudotus laatikkojen kardaanit pitäs pyöriä eri suuntiin. Taas jos murikat pyöräytetään oikein päin niin poorien kanssa taitaa tulla probleema kun on mekaaniset lukot niin lukko vaihtuu puolelta toiselle... Ja pari muuta juttua ei oo ihan vielä selkeet..
![]()
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Laitteella ei ole vielöä käyttö tarkoitusta
![]()
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jos et välttämättä hae monimutkaisinta ratkaisua niin, mites semmonen että kardaanit keskimmäisten perien päälle,niistä pudotus ketjulla noille keskimmäisille akseleille ja suoraan kardaanilla jatko äärimmäisille... Ei tarvi kikkailla pyörimissuuntien kanssa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuossa ylemmässä piirroksessa akseleiden pinjonit vastakkain. Puottolaatikko on toisessa akselissa kiinni, niin väli kardaanille saa paremmin pituutta. Alemmassa kuvassa akselit oikein päin, etuakseleiden pinjonit taakse päin, ja taka-akseleiden pinjonit eteenpäin. Sisemmille akseleille puotto. Banjon ylitse akseli josta tukilaakeroinnin kautta kardaanin saa uloimmille akseleille. Periaatteessa jopa helpompi tehdä näillä versioilla, kuin erillisillä puotto laatikoilla, kardaaneitakin tulee vähemmän. Ja akseleiden väliset kardaanin pituudet ja linjat helpottuu. ---- Ja seuraavaksi, millaiset akselien ripustukset. Tuleeko lehti jousta. Kierre jousta. Jotain keinu akselointia, kuten maansiirtodumppereissa.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mitä jos nuo puotto laatikot korvaisi ketjuilla/rattailla...
Eli 1.akselilta kardaani 2.akselin laipan kohdalle josta tipauttaisi ketjulla vedon 2,akselille ja tahän väliin murros/ristinivel josta kardaani jakikselle ja sama homma 3,4 akselin kanssa... |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nopeasti ajateltuna, jos jakolaatikon molemmat kardaani lähdöt pyörii samaan suuntaan. (kuljettajan paikalta katsottuna nokka menosuuntaan)
(riipu ajaako eteen vai taakse, onko myötä vai vasta päivään pyörintä) Jos ajatellaan myötäpäivään. Näin ollen puotto laatikon sisään meni pyörii myötä päivään. Ja oletetaan, että ketju tai ratas veto on tehty sillai, että etuulos tulo pyörii myötäpäivään, vasta puolella oleva taaksepäin tuleva akselikin pyörii myötäpäivään. Etuakselin sisään menevä pinjoni pyörii myötäpäivään. Ja jos lautanen on pinjonin oikealla puolen, niin silloin veto on taakse päin. Vastavasti puotto laatikon taaksepäin lähtevä pyörii edelleen myötäpäivään. Joten taka-etu-akselin pinjoni pyörii myötä. Jolloin lautanen täytyy olla oikealla puolella, jotta mennään taakse päin. Näin ollenotetaan etu akseli, (sovitaan nyt että murikka vaikka vasen puolella), pinjoni osoittaa taakse päin. Sitten otetaan toinen samanlainen akseli, käännetään pinjo osoittamaan eteenpäin, niin nyt murikka on periaatteessa oikealla puolen. Mutta lautas pyörä on peili kuvallisesti juurikin pinjonin eripuolella, eli yllä kuvatun pyörintä suunnan mukaisesti juuri oikein. Sitten pilkotaan banjo, ja siirretään lyhyt ja oikea veto-akseli eri puolille. Jolloin saadaan akseli, jossa pinjoni sojottaa eteenpäin, mutta murikka samalla puolen kuin etummaisella akselilla, jossa pinjoni sojottaa taakse päin, jolloin kardani linjat ehkä paremmin. Tässä vaiheessa, toyota akselit jotain pelti koppia?? Jenkki akseleissa usein pyöreetä putkeä ja helppo irroittaa perä murikasta, joten perän kätisyyden kääntö helpompaa. Saman tyyppisesti taka-akseli. Vaikka olisi high pinion, niin murikan kun pyöräyttää ympäri ja siirtää banjo kotelossa, niin pysyy high pinionina, ei tule low pinion tyyppistä. Toki, jos ottaa sellaisen jako laatikon, jossa etu/taka ulos tulot eri suuntaiset, niin sitten aiheuttaa myös perien pinjoni/lauats pyörien kätisyyden eri. --- Jos nyt ajatuksesta sai mitään tolkkua. Vaikea pukea selkeästi sanoiksi, mutat omien pähkäilyjen mukaan pitäisi onnistua helpostikkin. Paperille piirtäen pyörimis suuntia, niin hahmottaa paremmin. Paintilla vaan niin vaikea piirtää aksiaalista pyörimistä, muuten vois ajatukset piirtää kuviksi.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 16.02.2014 18:01 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nivan ja Roverin lt230 jakiksissa on keskitasauspyörästö kytkettävällä lukolla.
Kai niitä muissakin on mut noi tuli eka mieleen. Lisäis varmaan ketteryyttä mukavasti verrattuna tönkkö jakikseen.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#12
|
|||
|
|||
![]()
202/203 Bankussa on normi volvon vaihdelaatikko/jakolaatikkopaketti.
Nimim. Synnytimpä kerran uuden laatikon paikalleen..
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tai mites onnistuu banjo kotelossa lukko mekanismin siirto. Ja millainen boori holkin vastin murikassa on, kun sekin jää väärälle puolen. Mikä olisi haluttu rengas koko, joku perus 235/75-15 vai vähän isompi? Lähinnä, kuinka lähellä akselit on toisiaan, tulee kuitenkin joka tapauksessa melko lyhyillä kardaneilla. Jos kardaani lähdöt eri puolilla ja vasen/oikea, niin menee kulmat tiukille. Jos ei tee sitten jotain sen tyyppistä puotto laatikkoa, että etu kardaani lähtee toisesta sivusta ja taka kardaani lähtö toisesta, olis akseliin nähden paremmin linjassaan... --- Jakolaatikoista, Jeepissä, onko se virallisesta NP242?? On 2H, 4H fulltime (avoin), 4H part-time (lukko), N, 4L (lukko). Mutta muitakin on juu.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään erilliset xenon ajovalot | antti-85 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 18.06.2011 16:32 |
New Process jakolaatikot? | -Jarkko- | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 18.05.2010 12:13 |
HJ:n jakolaatikot?? | Tikru75 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 28.01.2009 23:49 |
Jakolaatikot | Tumi | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 04.02.2008 17:35 |
BJ:n jakolaatikot | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.02.2005 11:12 |