Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.09.2013, 22:44
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Tuli tänään haettua akseliehdokas taakse.

dana44 ilmeisesti alunperin CJ7:stä kotoisin oleva. Ainakin numerot passaa sillälailla. Pientä päänvaivaa tässä tuottaa se, että leveys on 150cm VRT. originaali joka on 163cm....

Oikeat jarrutkinhan tuohon pitäs sovitella ja huhhuh puuuuh...

Nooo täytyypä vielä kahtella näitä ja tsuumailla.

Jos ja kun tuohon akselipuoleen (ja moottoripuoleen) nyt tehdään parannuksia niin sehän tietää sitten isompaa BOGGERIKUMEA alle

Ei tuu halvaksi taas tämä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.09.2013, 06:16
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Taitaa CJin akseli jäädä armotta kaposeks Rangen alla. Laita ennenmin isokorisen D44:set. Niissä leveys jotakuinkin sopiva. Tiedän kokemuksesta kun ison Jeepulan akselit oon Raakun alle laittanut. Hyvin kesti ajella 36 renkailla.
Vaikka tuolta akselit: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96869
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.09.2013, 06:40
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kallo Näytä viesti
Tuli tänään haettua akseliehdokas taakse.

dana44 ilmeisesti alunperin CJ7:stä kotoisin oleva. Ainakin numerot passaa sillälailla. Pientä päänvaivaa tässä tuottaa se, että leveys on 150cm VRT. originaali joka on 163cm....

Oikeat jarrutkinhan tuohon pitäs sovitella ja huhhuh puuuuh...

Nooo täytyypä vielä kahtella näitä ja tsuumailla.

Jos ja kun tuohon akselipuoleen (ja moottoripuoleen) nyt tehdään parannuksia niin sehän tietää sitten isompaa BOGGERIKUMEA alle

Ei tuu halvaksi taas tämä.
Oliko vielä niin, että CJ7:n akselissa saatto olla vetoakselin laippa kartio+kiila+mutteri virityksellä kiinni ja tämä ei kai ole se kestävin ratkaisu.

Kyllä mä katselisin Wagoneerin D44 akseleita tai itse asiassa halvimmaks ratkaisuks taitaa tulla HJ61 valmiiks kytkettävillä lukoilla olevat akselit? Niitähän on kans soviteltu Rangejen alle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.09.2013, 08:34
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.395
Blog Entries: 5
Perusasetus

Tai sitten suoraan Volvon porttaalit (kts. 4x4 Magazine 2/2004 s. 30 Porttaali-Range)
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 19.09.2013 12:34
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.09.2013, 10:05
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Tuosta Dana akselien vaihdosta: itse kans harkitsin moista operaatiota Rangeen ja isojen Jeeppien akseleita tutkiessa totesin että "narrow-track" mallin akselit on suunnilleenkin samanlevyiset kuin rangen omat ja "wide-track" akselit sitten sopivasti leveämmät. Jos nyt alkaisin akselienvaihtoon niin tuollainen leveämpi akseli ehdottomasti ainakin eteen niin voi käyttää järjellisellä offsetillä olevia vanteita + pyöränlaakerit ja ohjausvarret pääsevät pienemmällä rasituksella (mahdollisesti myös kääntyvyyttä ei tarvitsisi rajoittaa niin paljoa) Yhtenä vaihtoehtona tutkin myös Chevrolet Blazerin Dana44 etuakselia (muistaakseni -78 viimeinen vuosi D44 etuakselilla)) mutten enää muista sen mittoja tarkemmin, jos ei ole katsastukseen liian leveä niin sekin on yksi vaihtoehto. Akselin luovuttaja autoja kyllä löytyy paljon sekä jeeppejä että chevyjä ja pelkkä akseli tuskin on hinnankiroissa. Hyvällä tuurilla niissä on valmiina sama 3.54 välitys kuin rangessa, jos siis on vakio perävälitykset käytössä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.09.2013, 10:09
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kallo Näytä viesti
Jos ja kun tuohon akselipuoleen (ja moottoripuoleen) nyt tehdään parannuksia niin sehän tietää sitten isompaa BOGGERIKUMEA alle

Ei tuu halvaksi taas tämä.
Vielä ku laittaa jarrujen lisäksi lukot ja kenties paremmat vetarit & nivelet niin ei niin hirveesti halvemmaksi tullutkaan kuin rangen akselit viriteltyinä. Eikä hirveesti vahvemmaksikaan..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pjtk Näytä viesti
Hyvin kesti ajella 36 renkailla.
Ajelua kestää D44, mutta kestääkö ajamista? Ja lukoilla ja leveällä (painavalla) renkaalla?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Kyllä mä katselisin Wagoneerin D44 akseleita tai itse asiassa halvimmaks ratkaisuks taitaa tulla HJ61 valmiiks kytkettävillä lukoilla olevat akselit? Niitähän on kans soviteltu Rangejen alle.
Tojotan suuntaan myös kallistuisin jos akselit haluaa vaihtaa. Vähän kapea taitaa HJ akseli olla. Ja voi sovittelun aloittaa lukottomilla akseleilla ja lisäillä lukot myöhemmin.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.09.2013, 17:21
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Nonniin, eli tämmösiä mietintöjä mulla on:

- Porttaaleja ei, koska jos haluttaa kilpaa ajaa yhtään niin sarja menee hurjaksi. Ja jos nyt porttaaleja laittais niin varmasti ne ois nuo moggilaiset hinnan takia. JA rengaskoko menis ihan saatanan isoksi että porttaalissa on mitään järkeä.

- Toyotan akseleita ei koska niihin maksaa kaikki ihan svidusti. Akselit ~1000e Laakerointi+tiivisteet varmasti 500-600e, murrokset 400e, välitykset herraties mitä, paineilmasylkät lukkoihin ym. Ei nyt kuitenkaan kumota vielä tätäkään vaihtoehtoa.

- Danalaisissa on vahvempi etuakseli kun toyotalaisissa

- Danalaisiin saa jenkeistä suht. ok hinnoilla kaikkea palikkaa.

- Lukoton akseli ei ole vaihtoehto

- Ainepaksuutta rangen vetariin ei tuu lisää vaikka sitä 24 poorista kuinka ostas vahvempana. Kromomurrokset maksaa ihan sikana. Alimittanenhan tuo 1,24" paksu vetarikin on. Myötöjä metallille kun metallille loppuunsa on rajallinen määrä ennen rakenteen lopullista muuttumista (=katkeamista)

- Tuo akseli jonka hain oli wagoneerista kyllä, mutta ei ilmeisesti alkuperäinen.

- Välitykset pitäs saada yli viitoseen tuon harvan tomaatin takia tulevaisuudessa

- Varmaan ainoa mikä varmasti kestäs olis tuo dana60... Mutta niitäpä ei niin helpolla löydäkkään.

Ja jos kerran SUURINPIIRTEIN samalla rahalla on mahdollista tehdä oikeasti kestävät akselit niin tehdään. Ei melkeen kestäviä (Rangen omat).

Viimeksi muokannut kallo : 19.09.2013 17:28
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.09.2013, 18:48
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Bongailin sua tänään :P
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.09.2013, 19:11
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Tulit ainakin kaatopaikantiellä vastaan. Sillon tosin bimmerin ratissa ite..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.09.2013, 20:27
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Ajelua kestää D44, mutta kestääkö ajamista? Ja lukoilla ja leveällä (painavalla) renkaalla?
Kesti ainakin mulla hyvin. Takana mulla oli palalukko. Noi 36:set Swamber SXät oli vanhat ja kuivat, mutta pintaa riitti. Kyllä ne jotain paino ja autossa oli mun omistuksen jälkeen Boggeriakin alla. En epäile, etteikö D44:sta saisi Rangen alla hajalle jos yrittää.

Onkos tuossa kuvassa nyt sitten riittävän painavat renkaat. Ajeltu on noillakin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.09.2013, 20:34
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Kiva kuulla että D44:sta saa kestävän ja lukollisen halvemmalla kuin tojotasta
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.09.2013, 21:09
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Kiva kuulla että D44:sta saa kestävän ja lukollisen halvemmalla kuin tojotasta
Kerro vaan jos näin ei ole. Mistäs minä tietäisin? En voi oikeen muuta tehdä kun tuijottaa speksejä. Ja minä sinne laitan ne kummat vaan fiksummat.

Se on kyllä totta, että Toyotalaisessa on isompi lautaspyörä.

Viimeksi muokannut kallo : 20.09.2013 00:05
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.09.2013, 10:13
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Niinpä niin.....noh....on tullu vaihdeltua dana44 vetaraita/niveliä ja toyotien ja mogin ja volvolaistenkin ja roverien ja suikan ja datsunin ja GAZin, joten kaikkihan hajoo kyllä.

Mutta tässä "Range Roverissa" (roverin runko muokattuna, roverin 3,5 kaasari kone+4vaihteinen manuaalijakolaatikko paketti) on meillä ollu Dana44 + 5,89 + ARB:t ja kyl toi on vetoakseleita reippaasti mutustellu aktiivi aikoinaan 90-luvulla. Silloin tosin oli 39,5" fillarit pääosin käytössä.


Eli omasta mielestäni Dana44 vakio vetarit on niin surkeeta metallia, että en paljon anna arvoa niille. Joten pitäs hankkia kunnon teräsvetarit ja niihin kunnon nivelet, jotta alkaa kestään ja ne ei sit taida ihan ilmaisia ollakkaan. Tossakin on nykyään toisella puolen edessä Warnin kepakko ja CTM ristikko, kun sellaisen aikanaan sain ostettua käytettynä. Toiselle puolelle eteenkin meinasin tilailla, mutta oli ainakin jokunen vuos takaperin pirun sualasen hintasia vielä, niin annoin olla.

Eli kyl siihe danalaiseenki sitä rahaa menee mun mielestä, ku hankkii ARB+välitys+vetarit+ristikot.....eli käytännössä alkuperäisestä akselista jää pelkkä kuori ja pyörän navat...eikö?


Totta on myös toyotan kohdalla, että sinne logfieldin supersetti (vetarit+murrokset) maksaa ja sit vielä jos pitäis välityskin vaihtaa tiheemmäks, niin fyrkkaa palaa. Mutta olis siin sentää kytkettävä lukko valmiina.....niin juu pitikin kysyä, että miks se pitää muuttaa paineilmalla toimivaks? Eikö se vaijerillakin toimiis?


Mut kyllä vahvat ja hyvät akselit tiuhoilla välityksillä aina tulee maksaan rahaa ja paljon!!!


PS. hajos muuten pari noita 5,89 D44 välityksiäkin aikanaan, eli niis on tosi hentosen pienet hammastukset jo, kun vertaa harvempiin välityksiin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.09.2013, 20:55
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Uskoisin ainakin omalla pers-tuntumalla ja speksejä tuijottamalla, että D44 kestää paremmin kuin esim. HJ-aksulat. Nehän ne kaks vaihtoehtoa tässä aika lujasti kuitenkin on... Ennoo ainakaan ihan kauheesti nähny isompia jeeppejä keula ylhäällä metässä akselihommien takia. Joskus taas oon nähnyt jonkun muunkin kuin Rangen vaihtamassa metsässä murrosta

Jos nyt ajatellaan näin.

- HJ-akselit löytyy jostain ja niihin laitetaan pakolliset laakerointihommat ja tiivistykset niin hinta pyörii siellä 1500e luokassa.
- D44 akselit 200-400e + Lockright taakse ja ARB eteen 350+850 + Overhaul kitit akseleihin 200 = 1800e

Sitten ajellaan kaks lenkkiä ja todetaan et eeee hemmetti näiden välitysten kanssa.

-> D44 5.38 välitys x 2 ~400e
-> Toyota 9,5" 5.29 välitys x 2 ~700e

Josko joku vois kertoa vielä että miks mun pitäs laittaa nuo Toyotalaiset alle niin pääsisin vähän helpommalla tästä? Sekai se varmasti helpompi swappi ois kuitenkin.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.09.2013, 10:23
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kallo Näytä viesti
Uskoisin ainakin omalla pers-tuntumalla ja speksejä tuijottamalla, että D44 kestää paremmin kuin esim. HJ-aksulat. Nehän ne kaks vaihtoehtoa tässä aika lujasti kuitenkin on... Ennoo ainakaan ihan kauheesti nähny isompia jeeppejä keula ylhäällä metässä akselihommien takia. Joskus taas oon nähnyt jonkun muunkin kuin Rangen vaihtamassa metsässä murrosta
Tätä joskus pohtineena:

Jeep Wagoneer (D44 akseli) ajettu ehkä max 200tkm ja autossa alkuperäiset vetoakselit ja kenties vielä hyvälaatuiset ristikot niissä, ellei jopa alkuperäiset ja harvoin lukkoa etupäässä ikinä ollutkaan.

Toyota ajettu noin 500-700tkm ja jos alkuperäiset nivelet, niin ne voi ehkä olla jo hieman kuluneet...ehkä tai sit sinne on vaihdettu jo tilalle mitkälie ei toyotan originaalit nivelet. Joissain malleissa kytkettävä lukko edessä, joissain ei.


Eli on ehkä hieman yleistämistä, mut veikkaisin, että noi ajokilsat ja autoissa käytetyt voimansiirron osat ei oo ihan vertailukelpoisia just esim Wagoneer vs HJ.......vai mitä mieltä?


Siis tää nyt vaan on pohdintaa......ja mä en ole merkki uskollinen, joka näkyy kyllä meidän nurkissa olevasta kalustostakin
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.09.2013, 10:45
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

perä murikan halkaisijan mukaan yleensä verrataan suora akselisia! pitäs varmaan verrata dana 44 ja hilux, RJ,RJ ne on 8" ja
dana60 vois verrata sit hj 60ja61 ja bj40ja42 eli noissa 9.5" lautaspyörän halkaisija.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään range minivisku O/M/V Ajoneuvot 7 25.09.2013 16:19
Myyty range porro1 O/M/V Ajoneuvot 9 06.11.2011 20:22
Myyty Range 291076 O/M/V Ajoneuvot 5 31.12.2009 17:38
M Range O/M/V Muut 0 07.12.2003 07:12
M: Range O/M/V Muut 0 01.07.2003 19:41


Sivu luotu: 01:41 (GMT +2).