![]() |
|
Suunnaton Range (brittiauto saksalaistumassa..?)
Laitetaampas tänne juttua tuosta omasta projektista.
Auto siis vuoden 1973 Range Rover. Auto on kulkeutunut suvussa perintökaluna sen jälkeen kun se on uutena ostettu. Koneena originaali tuplakaasari 3.5 V8, ajettu alle 200tkm. Auto on ollut oikeastaan lähes ilman käyttöä 80-90-luvun taitteen jälkeen, mutta on ollut suurinpiirtein aina kuitenkin leimassa ja sillointällöin ajossa. Useemmat mätäkorjaukset on koriin tehty vuosien varrella, viimeisin muistaakseni 2000-luvun alussa. Taas sais tehdä niitä hommia.. Viime kesään asti Rangea on pidetty All-terrain-linjalla eli ei juuri offattu, vedetty lähinnä kärryä yms. Noh, sitten heräs kiinnostus päästä maastossa vähän paremmin.. Ensin ostettiin 31" Mud-Terrainit ja todettiin, että täysin vakio range menee metsässä yllättävän hyvin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124450 Noh, sitten kävi näin http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124455 ESABista virrat täysille ja kovaa ajoa. Noh, katsastuksestahan ESABlocker ei mene läpi, joten seuraavana laiteltiin tällästä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124451 Siitäpä se ajatus sitten lähtikin. Oli pakko metsästää myös eteen lukko. Ja sellainen löyty sitten anssi80:n rangen entisistä akseleista, samoista akseleista löyty myös 4.7 välitys.. :D Sitten jumpattiin ja laitettiin samalla 2" korotuspalikat ympäri autoa sekä uudet puslat joka puolelle. Ahonsetä kehitteli hyvän yhdistelmän puslia (jossa sekasin eri vahvusta uretaanipuslaa ja kumipuslaa). Samalla myös heitettiin vähän uutta väriä auton päälle. 80-luvun lopussa tehdystä candyväristä ei ollut enää paljon jälellä joten nyt sai jäänmurtajamaali kelvata. :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124449 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124452 Sitten käytiin mutka Raajärvellä paistamassa makkaraa. No eihän se auto tietenkään parane jossei sitä välillä riko. Kytkin pohjassa pakki päällä mäkeä alas ja yhtäkkiä olikin veto päällä. Siinä sitä sai sitten ihmetellä asetelmaa irrotellessa että ompa menny paksuja vaahteranlehtiä asetelman ja levyn väliin :eek: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124454 Ja taas soiteltiin Turkuun.. Seuraavaksi todettiin että lisää joustoja kaivataan. Sitä saatto edesauttaa myös takaiskarin alapultin kiinniruostuminen, jonka seurauksesta sitä avattaeussa se meni poikki. Paddockin pojilta pitempää iskaria ja uutta korkeempaa ja vähän vahvempaa jousta. Eteen ei vielä laitettu mitään, mutta taakse laitettiin +2" & +100kg jouset ja +4" iskarit. Bogella heitettiin vesieläintä, ketään siellä ei ollutkaan enää kotona.. Vielä kuva vakiojoustoista 2" korotuspaloilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124453 Oli aika jännä huomata, että tuo 2" korottava jousi on saman mittanen ku orkkisjousi, ellei orkkis jopa 5mm pidempi :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124457 Jaha ja sitten käytiin lapioimassa autoa lumesta useampi kerta. Todettiin, että 31" rengas on liika piän. Aluksi haaveilin 35*14.5R15 bokkereista, vaan sitten alko arveluttaan tuo 10 spline vetarin kesto. Tilalle löyty voorumilta sopivasti käytetyt Super Swamper LTB:t 33*13.5R15. Ja beadlockit maalattiin valkosiksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124456 Nyt alko jo tuntumaan, että autolla pääsee lumessakin. Eteneminen muuttu aivan toiseen luokkaan. Nyt ois sitten vinssitkin tilattu. Vinsseiksi valikoitui todella pitkän pohdinnan ja taikinoimisen jälkeen vinssikaupasta Xdyna X10PB eteen ja Xdyna X12 taakse. Nyt odotellaan sitten niitä ja metallikaupassakin on jo vierailtu. Mukaan lähti 8mm lootua vinssipetiä varten, 3mm levyä pohjaan ja helmapalkit. |
Niin ja auto pitäis katsastaa tällä viikolla. Onko jollain käsitystä, pitääkö katsastuksessa olla jotain puskurintapaista paikoillaan?
Myös turvavyöt täytyy kuskinpenkkiin kehitellä, nimettäin Rangen originaali lattajakkara siirty ansaituille eläkepäiville. Jos jollain on myydä kippaavia sporttijakkaroita niin saa tarjota. (ja niihin turvavöitä!) |
EKA :D
|
Lainaus:
|
Kunhan missään kohden ei oo teräviä kulmia mihin jalankulki tai mummo rollaattorin kanssa ei tartu, niin liekkö tuossa pitäisi olla ongelmia?
|
Penkki/turvavyöasiastakin soittelin konttorille tuossa. 1984 on tullu vasta voimaan tirehtiivi joka vaatii penkin ja vöiden kiinnityksien olevan jollain saralla hyväksytyt. Eli siis suomeksi ennen sitä saa tehä mitä vaan kuhan se näyttää asialliselta ja toimii.
|
Sillä ne vyöt vissiin mullakin meni sitten läpi :)
|
Lainaus:
https://www.toknet.fi/productresourc...8586501029.jpg |
Nonni. Viikonloppuna onkin sitten hulluna hommaa! Vehkeetkin on hommattu valmiiksi.
Sattui motonetista ihan vahingossa lähtemaan mukaan vähän tukevampaa jakkaraakin perseen alle :p Huomenna täytynee etsiä vielä jostain sopivasta luovuttajasta turvavyöt, nelipistevyöt kun arkikäytössä tuskin mitään mukavimpia mahdollisia on. Etuvinssin hain kans ja sitä pitäs sovitella paikalleen. Saapa nähdä miten mahtuu, kun tuo on piiiiiitkällä ja korkealla rummulla nyt, vai joudutaanko vaihtamaan normaalipituinen korkea rumpu paikoilleen. Omasta mielestä kyllä olin mittailevinani, että sen pitäs mahtua mutta kahtoo nyt miten käy. Sormet syyhyyää jo hitsipilliä poltteleen ja vinssiä mallaileen! Sitähän tuossa nyt piisaa, kun katsastusta varten joutuu nuita takasuojiakin paikkomaan. Löytyykö jollain Oulusta putkentaivutinta 38mm(1,5") päällä ja olis ehkä mahdollisesti sopivaa korvausta vastaan valmis lainaamaan? :D |
Hyvinhän se on jo lähtenyt varustelu lapasesta ja mopo keulimaan ;) ei muuta kun päivityksiä ja lisää kuvia kehiin kun alkaa tallilla tapahtumaan :D
|
Jaha ja nyt ois sitten eilisilta ja tämä päivä lähes kokonaisuudessaan vietetty hallilla. Vinssipeti keulille olis nyt valmiina. Oli niin pitkä tuo vinssi tosiaan, että ei mahtunut runkopalkkien väliin, joten nostin pedin runkopalkkien päälle. Ja koska etuylitystä ois tullu 2,5cm lisää niin lähti syyläri ja visko kuikkaan. Leikkelin runkopalkkia vähän kapeammaksi, jotta tarvittava 4 cm ylimäärästä tilaa saatiin. :D Luulisi vinssipedin vahvistavan palkin päätä niin paljon, että tästä ei ole haittaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124757 Siitä se peti sitten rakentuu.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124758 Laitoin vähän vetopistettäkin ehdolle, eipähän tosiaan ainakaan lisää etuylitystä tuo vinssihässäkkä. Luultavasti nuita vetopisteitä vielä laippaan vähän loivemmiksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124760 Tuntuis että pysyy tuo peti tuossa, kun kemppiliimaa on takana, sivuilla, yläpuolella ja alapuolella :eek: Tänään leikkelin ja sovittelin vielä liukukidan tuohon paikoilleen sekä vedin hammeriten pintaan :) Aloitin myös mätähommat... Sisusta veks, penkit veks, takalattia veks ja tadaaaaaa, takakaaret menee kokonaan uusiksi. Oli sen verran paljon paikkaa paikan päällä, että totesin paremmaksi tehdä kerrasta uudelleen koko paskan. (Ja soitin puhelun isäukolle, että mitä sitä on tuusattu parikymmentä vuotta sitten näiden suojien kanssa) Seurasi muutama tunti rälläköintiä, kirosanoja ja hemmetin monta millistä katkasulaikkaa. "Ohups, ompas muuten multaa täällä a-pukin kiinnikepalkin korvakoissa, oho ruukkari meni läpi" No voihan pentele. Eikai se auttanu ku ruosteista rautaa poies ja uutta tilalle. Kemppi myhhäilee. Noh, nyt rangen takakorissa ei enää ole ruostetta mikäli takaluukkuja ei lasketa (ja niitähän ei lasketa koska ne on aina vähän ruosteessa..) Mutta ei siinä ole enää ihan älyttömästi peltiäkään. Vähän ehdin alotella hitsaus/pellinleikkelyhommia, mutta huomenna jatketaan lyhytkaarenpolttoa. |
Leikkelitkö miten tuon maskin että pääset vinssin rummun vapauttimeen käsiksi?
|
Rummun vapautus tapahtuu sähköllä kaukosäätimestä :)
Maskia en leikkele kun sen verran, että liukukita tulee sieltä esille. Sitten jos tuossa sähkösessä vapautuksessa on jostain syystä jotain häikkää, niin maski on 4 ristipäällä kiinni. Ei ole liian kova homma ottaa irti. |
Laitas joskus joustokuva uusilla jousilla
|
Laitellaan, kunhan auto sillä mallilla, että sen voi hallista viedä ulos. Nyt näyttää siltä, että uutta mätää löytyy sitä mukaa kun vanhaa purkaa pois. :D Jospa se kuitenki pikkuhiljaa loppuis.. Piti lopettaa tänään jo neljän aikoihin auton laittelu kun piti ruveta työhommia värkkään.... :eek:
|
Nonniin, tulipas käytyä reissunpäällä niin ei oo kerinnyt rangea tekeen eteenpäin ennenku vasta tänään. Illan räpöstyksenä oli tänään ruostepaikkaukset kuskinpuolelle. Helmapalkki oli päästä hapero, kuten myös vararenkaan aluspelti, sisälokarin reuna, takapenkin kiinnikepalkki ym ym ym.. :D Noh, kävin sitten Ruukki Expressiltä hakemassa peltiä (oli muuten kohtuuhintasta, millinen arkki alle 20e) ja poikkesin mutkan Petrin (Ewerglade) hallilla ja tehtiin siellä sisälokariaihiot. Loppuilta meni sitten hitsipilliä poltellessa...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125061 Ja tottakai nuiden uusien sisälokarien kanssa varauduttiin jo ennakkoon niihin "mopo karkaa käsistä"-hommiin ja tehtiin kerralla semmoset et tuonne ne 37" renkaat mahtuu pyöriin ... :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=125060 |
Siinäpä ihan tekemiskuvaa aihioiden muokkaamisesta :)
https://dl.dropbox.com/u/1345859/kallehitsuuttelee.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kuinka jyrkkiä kulmia tuolla pystyy käänteleen?
|
Tuommosta täytyis saada taivuteltua: http://www.taloon.com/tarkkuusterasp...LVI-1011216/dp
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jätä metri ostamatta niin saat tuommosen rypyttimen :D:D
|
Sivu luotu: 22:48 (GMT +2). |
|