Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.08.2013, 15:19
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Meneekös TML/ARBin takalukko eteen jos käyttää esim. täällä olevia ensimmäisen setin tikkuja?
Eikö perät oo muuten aika samat edessä ja takana, paitti boorit erit tikkujen päissä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.08.2013, 15:36
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Meneekös TML/ARBin takalukko eteen jos käyttää esim. täällä olevia ensimmäisen setin tikkuja?
Eikö perät oo muuten aika samat edessä ja takana, paitti boorit erit tikkujen päissä?
Kyllä käy!

Jo nuo trail gearin edelliset vetarit ja murrokset olivat todella kestävää kamaa, ja nuo uudet luultavasti vielä paremmat. Ihan varmasti kestää huoletta ajella 33" renkailla kun nuo laittaa! Kestää vielä 35" renkaitakin järkevällä käytöllä.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.08.2013, 15:57
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Kyllä käy!

Jo nuo trail gearin edelliset vetarit ja murrokset olivat todella kestävää kamaa, ja nuo uudet luultavasti vielä paremmat. Ihan varmasti kestää huoletta ajella 33" renkailla kun nuo laittaa! Kestää vielä 35" renkaitakin järkevällä käytöllä.
Mahtava homma, eli leimarenkailla voi antaa jo huoletta happea ja ei pelkoa hajoamisesta.

TML:n lukot vielä heikoimmaksi lenkiksi ja kun ne antautuu, niin arbista varaosaa tilalle
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.08.2013, 17:57
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Vähän puntarilla rupee olla koko akselien vaihto jos siinä kerta tollanen show pitää vetää katsastukseen joka vuosi ja kerta tuli vedettyä parin sadan euron vaimennusmatotkin koko autoon,niin pahalla tuurilla joutuis nekin repimään pois sen paino asian kantilta(butyyli/bitumi iki purkkaa,pakkasessakin joustavaa)
Jos panostais noikin rahat vaikka arbin lukkoon eteen ja karpiolan vetareihin ja sit eteen toi olis vissiin aika passeli toi garyn rockin linkin tg!pitää vissiin hakea pankista visa-kortti ja alkaa opettelemaan toi muualta maailmasta tilaaminen(kerran kävin helsingissä ja siinäkin oli pitkäks aikaa sulattelemista)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.08.2013, 07:25
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Kierrejousia tekis vieläkin mieli ja akselirempan yhteydessä vois tehdä kiinnikkeet ja pedit valmiiksi.

Mitäs tukivarsia kannattaa käyttää?
Defenderin, rangen, land cruiserin vai joku muu?

Onko käytännössä merkitystä runkoon tulevalla päällä se, että onko se tappi vai lenkki? Ituitio sanoo tapin tuntuvan paremmalta vaihtoehdolta, mutta käytönnössä ei kokemusta.

Huollon helppouden kannalta olis kiva jos kaikki neljä olis samanlaisia, eli voiko taakse tehdä tosta noin vaan vastaavat kuin rangessa yms. on edessä ja vielä leimakelpoisena? Miten se vaikuttaa ajettavuuteen jos verrokkina on nelilinkki tms.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.08.2013, 08:40
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Kierrejousia tekis vieläkin mieli ja akselirempan yhteydessä vois tehdä kiinnikkeet ja pedit valmiiksi.

Mitäs tukivarsia kannattaa käyttää?
Defenderin, rangen, land cruiserin vai joku muu?

Onko käytännössä merkitystä runkoon tulevalla päällä se, että onko se tappi vai lenkki? Ituitio sanoo tapin tuntuvan paremmalta vaihtoehdolta, mutta käytönnössä ei kokemusta.

Huollon helppouden kannalta olis kiva jos kaikki neljä olis samanlaisia, eli voiko taakse tehdä tosta noin vaan vastaavat kuin rangessa yms. on edessä ja vielä leimakelpoisena? Miten se vaikuttaa ajettavuuteen jos verrokkina on nelilinkki tms.
Omani tein neljästä lj-70 takatukivarresta.

Yritin etsiä rangentukivarsia joissa rungonpää on lenkki, ajatuksena että sillä saisi paremmat joustot, mutta en sellaisia löytännyt.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.08.2013, 10:21
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Kyllä mun kokemuksien perusteella tappipää joustaa paremmin kuin lenkki. Omassa SJ:ssä edessä rangen varret, ja takana jonkun pajeron lenkkipäät, ja kyllä takapää joustaa tosi huonosti verrattuna etupäähän. Lenkkipäästä loppuu kiertymisvara tosi äkkiä. Voi kyllä olla että jos akselin päässä olisi pehmeämmät puslat niin venyis paremmin, kun nyt tuntuu että ne ei paljon periksi siellä anna...

Jimnyn alusta on myös lenkkipäillä tottakai, mutta ei ole tullut tutkittua että mikä siellä ekana alkaa rajoittamaan joustoa...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.08.2013, 22:15
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajares Näytä viesti
Vähän puntarilla rupee olla koko akselien vaihto jos siinä kerta tollanen show pitää vetää katsastukseen joka vuosi ja kerta tuli vedettyä parin sadan euron vaimennusmatotkin koko autoon,niin pahalla tuurilla joutuis nekin repimään pois sen paino asian kantilta(butyyli/bitumi iki purkkaa,pakkasessakin joustavaa)
Jos panostais noikin rahat vaikka arbin lukkoon eteen ja karpiolan vetareihin ja sit eteen toi olis vissiin aika passeli toi garyn rockin linkin tg!pitää vissiin hakea pankista visa-kortti ja alkaa opettelemaan toi muualta maailmasta tilaaminen(kerran kävin helsingissä ja siinäkin oli pitkäks aikaa sulattelemista)
Perutaan nää puheet sittenkin,Vissiin ei oo tullut snickerssiä syötyä kun mieliala vaihtelee kun jollakin pahaisella pikku-tytöllä..
Eli ne toyotalaiset sinne alle vaikka katsastusmiestä uhmaten/uhkaamalla
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.08.2013, 11:10
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Ln-65 akselit tuli haettua ja muutama kysymys heti alkuun?

Miten on porukka toteuttannut ohjauksen toyotan akseleilla?

Lowrange tarjoaa käypän näköistä pakettia:

http://www.lowrangeoffroad.com/index...steer-kit.html

Tulee vaan aika kalliiksi kotiovelle rahdattuna.

Erottaako akselista muuta kuin purkamalla murikan onko se turbollisesta vai vaparista?

Perän laakereissa se ero ilmeisesti?

Laitetaanko Pajares kimppatilaus Lowrangelle vetämään?

Edit. Ei säästä rahdeissa vaikka tilaisi 10 kerralla.

Viimeksi muokannut SptV : 18.08.2013 11:12
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.08.2013, 11:34
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SPTV Näytä viesti
Ln-65 akselit tuli haettua ja muutama kysymys heti alkuun?

Miten on porukka toteuttannut ohjauksen toyotan akseleilla?
.
Itsellä on rojektissa hiluksin omat kääntövarret, oikean puolen raidetangon pää on hj:iin, johon tulee simpukalta tuleva vetotanko kiinni.
Miksi näin? Katselin kyllä kanssa noita high steering kittejä ja tulin siihen tulokseen, että sisäänjousto kärsisi liikaa muuttamatta runkoa, kun nuo ohjausvarret nostaa tangot niin ylös, että osuvat äkkiä runkoon. Riippuu tietty minkä korkuista kippoa on tekemässä.
Toki nyt tietty ohjaustangot menee alempana, mutta eiköhän ne jotenkin saada suojattua.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.09.2016, 09:24
Jiiäffä Jiiäffä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.07.16
Sijainti: Piippola
Viestit: 6
Perusasetus

Gurut hoi.


Nonni. Pitäs saaha tietoa että mitäkä eroja on 410 ja 413 akseleissa. Ostin varmuuella 410 taka-akselin koska edellinen omistaja oli hitsannu kempin tuoho edelliseen. Vanhassa akselissa kardaanin laippa 45mm ja uudessa 42, raideleveydessä vanha akseli n.1cm lyhyempi. Jarrurummut samankokoset mutta erimalliset. Vanhassa jarrukilpi,tai mikälie paljon isompi ja välissä joku irrotettava renkula. Uudessa akselissa tätä ei ole. Onko siis tämä vanha akseli ja kardaanit peräisin 413 suzukista. Auto on 89vm 410. Kardaanin paksun osan halkaisija 51mm. Kardaanin laippojen pulttijako vanhassa 78mm ja uuessa 74.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.09.2016, 09:44
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

-89 410 ? Jokin ei nyt täsmää
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.09.2016, 10:15
Jiiäffä Jiiäffä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.07.16
Sijainti: Piippola
Viestit: 6
Perusasetus

Sori 88. Ainaki käyttöönottovuosi
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.09.2016, 12:36
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jiiäffä Näytä viesti
Nonni. Pitäs saaha tietoa että mitäkä eroja on 410 ja 413 akseleissa. Ostin varmuuella 410 taka-akselin koska edellinen omistaja oli hitsannu kempin tuoho edelliseen. Vanhassa akselissa kardaanin laippa 45mm ja uudessa 42, raideleveydessä vanha akseli n.1cm lyhyempi. Jarrurummut samankokoset mutta erimalliset. Vanhassa jarrukilpi,tai mikälie paljon isompi ja välissä joku irrotettava renkula. Uudessa akselissa tätä ei ole. Onko siis tämä vanha akseli ja kardaanit peräisin 413 suzukista. Auto on 89vm 410. Kardaanin paksun osan halkaisija 51mm. Kardaanin laippojen pulttijako vanhassa 78mm ja uuessa 74.
Mikä on akseliputken halkaisija ?
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.09.2016, 13:47
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jiiäffä Näytä viesti
Nonni. Pitäs saaha tietoa että mitäkä eroja on 410 ja 413 akseleissa. Ostin varmuuella 410 taka-akselin koska edellinen omistaja oli hitsannu kempin tuoho edelliseen. Vanhassa akselissa kardaanin laippa 45mm ja uudessa 42, raideleveydessä vanha akseli n.1cm lyhyempi. Jarrurummut samankokoset mutta erimalliset. Vanhassa jarrukilpi,tai mikälie paljon isompi ja välissä joku irrotettava renkula. Uudessa akselissa tätä ei ole. Onko siis tämä vanha akseli ja kardaanit peräisin 413 suzukista. Auto on 89vm 410. Kardaanin paksun osan halkaisija 51mm. Kardaanin laippojen pulttijako vanhassa 78mm ja uuessa 74.
Jos uusi akseli on vm-85(?) tai vanhempi, niin niissä oli jotain eroja. Eli mallista missä ohut kardaani eikä valollista jakista.

Edit. Tuolta löytyy mittoja
http://www.suzukiclubuk.co.uk/index....hp&f=12&t=2801
__________________
RASOR

Viimeksi muokannut Mutis : 12.09.2016 14:03
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 12.09.2016, 14:17
Ville77 Ville77 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.09.16
Sijainti: Helsinki
Viestit: 3
Perusasetus

Noviisi vailla apua.


Moi.

Ostin joku aika sitten kauan haaveilemani Suzuki Samurain vuosimallia -89. Auto on alkanut pitämään laahaavaa/rohisevaa ääntä ajaessa, enkä ole onnistunut paikalistamaan mistä ääni johtuu.

Onko kokeneemmilla alan harrastajilla vinkata pajaa/asiantuntevaa harrastajaa jonka luona voisi suzukia käyttää arviossa mikä on rikki ja mitä kaikkea mahdollisesti kannattaa korjata?

-Ville
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.09.2016, 15:48
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ville77 Näytä viesti
Moi.

Ostin joku aika sitten kauan haaveilemani Suzuki Samurain vuosimallia -89. Auto on alkanut pitämään laahaavaa/rohisevaa ääntä ajaessa, enkä ole onnistunut paikalistamaan mistä ääni johtuu.

Onko kokeneemmilla alan harrastajilla vinkata pajaa/asiantuntevaa harrastajaa jonka luona voisi suzukia käyttää arviossa mikä on rikki ja mitä kaikkea mahdollisesti kannattaa korjata?

-Ville
Jarrut ne kai yleensä alkaa ekana laahaamaan. Tuossa on jo levyt edessä, takana lienee rummut ja ne olis mun listalla ekana. Eli rummut auki, putsaus ja kattoo mitä sieltä löytyy. Sitten käsijarru, ei jaksa alkaa kuukkeloimaan mutta onkos näissä Samuraissa vielä erillinen rumpu siellä auton keskellä heti jakiksen perässä ? Se tuppaa likaantumaan ja alkaa kanssa pitään kahisevaa ääntä ajan kanssa. Sama juttu eli takakardaani irti, rumpu auki ja kattoo mitä löytyy. Jos nyt noi ekana kattoisi.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 12.09.2016, 16:06
UAZtatu:n Avatar
UAZtatu UAZtatu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.09
Sijainti: Kellokoski
Viestit: 85
Perusasetus

^ Kiitos 4WD jakolaatikon momenteista!
__________________
UAZ 315126 Cabriolet Powered By Volvo B230FB
"Väinämöinen lauloi minut suohon, tulin itse ylös"
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 12.09.2016, 19:22
Jiiäffä Jiiäffä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.07.16
Sijainti: Piippola
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Jos uusi akseli on vm-85(?) tai vanhempi, niin niissä oli jotain eroja. Eli mallista missä ohut kardaani eikä valollista jakista.

Edit. Tuolta löytyy mittoja
http://www.suzukiclubuk.co.uk/index....hp&f=12&t=2801
Eli siis tartten uuemman mallin akselin? Koska välityski on vanhassa akselissa hitaampi ku ostamassani, nii risteytys ilmeisen mahotonta. Akseliputket molemmissa 61mm
Ilmeni pienoisia ongelmia tuon jakolaatikon kanssa. Keppi jumi vapaalle, pienen väkivallan jälkeen alko vaihteet taas löytyä, siirtäjät loppu? Vai pystyykö niitä säätämään?

Viimeksi muokannut Jiiäffä : 12.09.2016 19:27
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 12.09.2016, 21:01
Nivaar-6:n Avatar
Nivaar-6 Nivaar-6 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.14
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 236
Perusasetus

Kiitoksia jarruletku vinkeistä. Täytyy ekana tutkia että saako paikkaa siirrettyä.
__________________
Offroad Team Kolibri
FJDC

Videoita
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 14.09.2016, 07:59
Jiiäffä Jiiäffä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.07.16
Sijainti: Piippola
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jiiäffä Näytä viesti
Eli siis tartten uuemman mallin akselin? Koska välityski on vanhassa akselissa hitaampi ku ostamassani, nii risteytys ilmeisen mahotonta. Akseliputket molemmissa 61mm
Ilmeni pienoisia ongelmia tuon jakolaatikon kanssa. Keppi jumi vapaalle, pienen väkivallan jälkeen alko vaihteet taas löytyä, siirtäjät loppu? Vai pystyykö niitä säätämään?
Välitystä ihmettelin. Vanhassa akselissa 4pinionin kierrosta oli pikkusta vajaa yks kierros rummussa. Uudessa akselissa noin kaks pinionin pyöräytystä on yks rummussa
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 14.09.2016, 17:57
xJ-4x4 xJ-4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.01.05
Sijainti: Turku
Viestit: 93
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jiiäffä Näytä viesti
Välitystä ihmettelin. Vanhassa akselissa 4pinionin kierrosta oli pikkusta vajaa yks kierros rummussa. Uudessa akselissa noin kaks pinionin pyöräytystä on yks rummussa
Kun pyöritit uudemman akselin pinjonia niin pyörivätkö molemmat takavetarit saman verran (1 kierroksen)? (Eikös vanhassa olllut kemppi ja uudessa ei)
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.10.2016, 14:19
Dazuni Dazuni ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 15.10.16
Sijainti: Suomi
Viestit: 1
Perusasetus

Tervehdys! Aloitetaanpa forumille kirjoittelu kysymyksellä. Olisiko kenelläkään kokemuksia -98 Grand Vitaran rengaskokoon liittyen. Mikä mahtaa olla suurin koko, joka sopii pyörimään 2" jousikorotuksen kanssa. Aikomuksena korottaa autoa jimnybitsin procomp 2" lift kitillä ja laittaa alle vähän karkeampaa rengasta.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 18.10.2016, 01:57
SaunaMajuri SaunaMajuri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.09.15
Sijainti: Isokyrö
Viestit: 114
Perusasetus

Saako lämppärin kennon irti nätisti? Vai pitääkö purkaa koko koelauta?
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 19.09.2016, 09:45
patrik:n Avatar
patrik patrik ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.09.16
Sijainti: sodankylä
Viestit: 179
Perusasetus

-Jakolaatikko


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jiiäffä Näytä viesti
Ilmeni pienoisia ongelmia tuon jakolaatikon kanssa. Keppi jumi vapaalle, pienen väkivallan jälkeen alko vaihteet taas löytyä, siirtäjät loppu? Vai pystyykö niitä säätämään?
-Jakolaatikon kepissä alaspäin pyöreä pallo ja ylhäällä jousi mikä sitä painaa (lyhyt ja ruostunut ) niin olet varmaan nostanut keppiä samalla ko vaihtanut nii lähti paikalta. Onnistuu päältäpäin meisselillä laittaa siirtäjät(kö?) kohille. Itse käytin laatikon irti ja kepin puolen avasin.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 06:00 (GMT +2).