Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon
-NP242, josta löytyy myös Full Time 4HI-asetus viskokytkimellä, jota sopii käyttää myös kuivalla asfaltilla.
Kumpikin laatikko on hyvä.
Momenttimuunnin toimii automaattilaatikossa ikäänkuin kytkimenä. Saat käyttöösi osan moottorin tarjoamasta vääntömomentista jo ennenkuin vaihde on täysin kytkeytynyt. Eli vähän samaan tapaan, kuin manuaalivaihdeisella luistatat kytkintä. Momentinmuunnin on kuitenkin suunniteltu juuri tätä tarkoitusta varten, eikä se rikkoudu yhtä helposti, kuin luistatettu kytkin.
|
Noihin kohtiin pikkuisen korjausta. NP242 jakovaihteistossa ei ole viskokytkintä. Siinä vaan on tasauspyörästö, joten tuota 4FullTime asentoa voi käyttää millä alustalla tahansa. Mielestäni hyvä ominaisuus, kun talvella voi kadulla ajella nelivedolla tarvittaessa koko ajan. 4Hi ja 4Lo asennoissa tasauspyörästö on lukittu ja etu- ja takakardaanit pyörivät samaa vauhtia.
Momentinmuunnin on nimensä mukainen laite. Se kasvattaa moottorilta välittyvää momenttia vaihteeseen nähden hitailla nopeuksilla, vaihteesta riippuen. Toki se vaihde aina on kytkeytyneenä. Momentinmuunnin toimiessaan, eli silloin kun se ei ole lukittuna, on hydraulinen osa voimansiirtoa, eli silloin ei moottorin ja pyörien välillä ole jatkuvaa mekaanista yhteyttä.