Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 12.08.2011, 01:38
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Lämpömittari / kalibrointi vastus ?


Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta.

Kohdan b) mittausohjeessa tälle on annettu aika laaja toleranssi. 0.1-2.5 kilo ohmia 20 asteen lämpötilassa. Huonotkin lämpötilan mittaukseen käytettävät NTC vastukset ovat paljon tarkempia. Imoitetusta laajasta toleranssista voi kehitellä myös sellaisen arvauksen, että tämä vastus on samalla pumppukohtainen kalibrointi informaatio. Virittävät vastuksen tehtaalla vastaamaan pumpun meksniikkaa. Tällä vastuksella mitataan lämpötilaa, mutta samalla kerrotaan ECM:älle minkälaisilla parametreillä oleva pumppu on käytössä. Tämä siis pelkkä arvaus. Joku juju tuohon suureen vastuksen toleranssiin kuitenkin on kätketty.

Tässä pari linkkiä selventämään miten lämpömittarina yleisesti käytetty NTC vastus toimii.

http://fi.wikipedia.org/wiki/NTC-termistori

http://www.farnell.com/datasheets/1314428.pdf

Jos on innostusta, niin mittaa autossa olevasta- ja varaosapumpusta tämä vastus ja kerro erot. Oleellista on tehdä mittaus siten, että pumput ovat samassa lämpötilassa. Jätä vaikka varaosapumppu yöksi pellin alle ja mittaa aamulla molemmat.

Irtopumpulla voit helposti tehdä myös sellaisen mittauksen missä tutkit vastuksen muutosta kun lämmität koko murikkaa.

Tämähän onkin kiinnostava juttu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu.

Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa?


Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. Ei paljo tulis mieleenkään lähtee vääntelemään auki ja yrittää saada sen jälkeen pitämään.
Vastaa lainaten
 

Luokat
1kz-te


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
KingCabin kytkin ei irroita lämpimänä Naunau Tekniikka & Jutustelu 6 17.11.2010 15:52
Range ei käynnisty lämpimänä ZyndHel Tekniikka & Jutustelu 6 08.12.2009 22:51
Ostettu Fj:n Startti tossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 12.04.2009 13:11
o: wakoneeriin startti startti löytyi!"! wakoneekeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 06.04.2006 20:40
Rankun käynti lämpimänä Niko Tekniikka & Jutustelu 11 07.03.2005 22:49


Sivu luotu: 14:29 (GMT +2).