Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.08.2011, 22:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Tämä erinomainen kuva kannattaa säilöä!!!
Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu.

Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa?


Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. Ei paljo tulis mieleenkään lähtee vääntelemään auki ja yrittää saada sen jälkeen pitämään.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.08.2011, 01:38
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 704
Perusasetus

Lämpömittari / kalibrointi vastus ?


Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta.

Kohdan b) mittausohjeessa tälle on annettu aika laaja toleranssi. 0.1-2.5 kilo ohmia 20 asteen lämpötilassa. Huonotkin lämpötilan mittaukseen käytettävät NTC vastukset ovat paljon tarkempia. Imoitetusta laajasta toleranssista voi kehitellä myös sellaisen arvauksen, että tämä vastus on samalla pumppukohtainen kalibrointi informaatio. Virittävät vastuksen tehtaalla vastaamaan pumpun meksniikkaa. Tällä vastuksella mitataan lämpötilaa, mutta samalla kerrotaan ECM:älle minkälaisilla parametreillä oleva pumppu on käytössä. Tämä siis pelkkä arvaus. Joku juju tuohon suureen vastuksen toleranssiin kuitenkin on kätketty.

Tässä pari linkkiä selventämään miten lämpömittarina yleisesti käytetty NTC vastus toimii.

http://fi.wikipedia.org/wiki/NTC-termistori

http://www.farnell.com/datasheets/1314428.pdf

Jos on innostusta, niin mittaa autossa olevasta- ja varaosapumpusta tämä vastus ja kerro erot. Oleellista on tehdä mittaus siten, että pumput ovat samassa lämpötilassa. Jätä vaikka varaosapumppu yöksi pellin alle ja mittaa aamulla molemmat.

Irtopumpulla voit helposti tehdä myös sellaisen mittauksen missä tutkit vastuksen muutosta kun lämmität koko murikkaa.

Tämähän onkin kiinnostava juttu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu.

Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa?


Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. Ei paljo tulis mieleenkään lähtee vääntelemään auki ja yrittää saada sen jälkeen pitämään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.08.2011, 09:25
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta.
Lämpötila-anturi on eri osa (samalla osanumerolla muuten imuilman lämpötilatunnistimen kanssa, esim. meitin Corollassa ko. osa ahtoputkessa kiinni).
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.08.2011, 12:51
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 704
Perusasetus

Pumpun vastukset


Illalla/yöllä en huomannut, että vastuksia onkin kaksi kappaletta pumpussa. Olemassaolevilla tiedoilla näyttää siltä, että näillä "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" vastuksilla tosiaan kerrotaan ECU:lle pumpun kalibraatio tiedot. Vastukset jollain menetelmällä trimmattu vastaamaan pumpun mekaanisia säätöjä. Mittausohjeen 20 asteen lämpötilassa tehtävä tarkistus antaa kyllä ymmärtää, että vastukset olisivat myös lämpötilasta riippuvia.

Lisää mietittävää/selvitettävää tulee siitä asiasta, että tällaiset kalibrointivastukset eivät ajan saatossa muuta arvoaan. Eri juttu jos menevät mekaanisesti paskaksi. Onko kukaan irroittanut noita kuvassa näkyviä harmaata ja ruskeata liitintä pumpusta. Mitä alta paljastuu?


Erillinen lämpöanturi on selvä juttu. Sille on varmaan kirjassa myös oma tarkistus ohje.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.08.2011, 15:49
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

tääpä onkin mielenkiintoisin pitkään aikaan...

uskaltaskos tuollasta hyrskäyttää käyntiin niin että tuo "fuel temp" liitin on irti, vai meneeks johonki vikatilaan... ???

tai sitten vedä se esim. kylmäspraylla pakkaselle, kun tilanne olis muuten oikea piiiiitkälle tartille


liittyskös tuo timing valve kylmänä kierrosten nostoon ? eli jos se nyt koittaapi säädellä kuumuuttaan "tyhjäkäyntiä" mielestään aina vaan pienemmälle, ja tää tekis kiusaa... auttaaks -MaTTi- kuumakäynnistyksessä pieni kaasunpainaminen mitään ???
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 12.08.2011 15:54
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.08.2011, 16:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Erillinen lämpöanturi on selvä juttu. Sille on varmaan kirjassa myös oma tarkistus ohje.
On joo:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
auttaaks -MaTTi- kuumakäynnistyksessä pieni kaasunpainaminen mitään ???
Ei. Tosiaan nyt starttaa samallalai kylmänä ja lämpimänä ja syöttää muutenkin aika kivasti (0-100 km/h n. 9 s off-the-road-säädöillä), joten tuskinpa pumpussa isommin mitään on sanottavaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.08.2011, 21:08
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa?
Tuo tuossa on "kaasupolkimen" säätöpotikka, eli sen vastusarvoa korjataan johtosarjassa olevalla "tuning resistor" murikalla jossa on numerointi 1-9 tai sitte aakkosia. Kirja kertonee kumpi löytyy ja samaten skaalauksen.
VINKKI: tällä vastuksella saa muuten säädettyä syöttöjä isomalle/pienemmälle!!!!

Eli kun noita potikoita on tuossa kaksi, niin toinen ajaa kaasuvipua ja toinen säätää muistaakseni ahdonalaista syöttöä (eli lisää sitä tarpeen mukaan?). Kuitenkin potikat jäähdytetään naftalla ja nämä sitten pamahtaa kun soppa loppuu ja yritetään saada vielä käyntiin vaikka pumppu on tyhjä (eli varmuuden vuoksi JOS LÄHTISI KÄYNTIIN niin painetaan KAASU POHJAAN --> maximivirta --> ja pumppu totaalipimeäksi!!!)

lämpötilatunnistin siis mittaa nestepään ULKOKUOREN lämpötilaa, joten ei kauheasti silloin vaikuta VARSINKAAN käynnistykseen, mutta TIMING CONTROL VALVE saattaa antaa ennakkoa kun sähköllä näkyy toimivan!
ed. postauksessa olin laittanu virheellisesti "olettamuksena" jotta säätää syötön kautta, mutta viimeisimmässä pumpun kuvassa näkee selvästi, jotta ohjaa ennakon säädön mantää!! Nöyrin anteeksipyyntöni hutiloimisesta!!!

BJ40 --> ei tarvii jatkaa ellei jotakin vaikeeta, palautin vain asialinjan jakajapumppu hommiin, kun nuo ajatukset sopi vaan NIIN MAINIOSTI CR-polttonestejärjestelmään...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.08.2011, 22:26
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Ennakko..


Ton timingcontrol valven paikalla on vanhassa VE tyyppisessä Nippondensossa semmonen vahatermostaatti hässäkkä joka säätää sytkyn ennakkoa vallitsevan lämmön mukaan,vanhemmiten päin persettä. Ja ainakin Denson vanhemmat pumput on tehty Boschin lisenssillä,esim Boschin nestepää sopii VE densoon.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.08.2011, 23:18
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ton timingcontrol valven paikalla on vanhassa VE tyyppisessä Nippondensossa semmonen vahatermostaatti hässäkkä joka säätää sytkyn ennakkoa vallitsevan lämmön mukaan,vanhemmiten päin persettä. Ja ainakin Denson vanhemmat pumput on tehty Boschin lisenssillä,esim Boschin nestepää sopii VE densoon.
Boschin vanhemmissa ve-pumpuissa se vahatermostaatti on vesiletkussa ja siitä vaijerivälitteisesti säätää pumpun ennakkoa. ihan alkuaikojen bossilaisissa joissa ei ollut "automaatti"säätöä, nyppästiin kylmästartissa hytistä vipua joka vaijerin välityksellä lisäs pumpun ennakkoa. Samaa asiaa se kuitenkin tuo tuossa kait hoitaa. Mulla on kerran juminut bossilaisessa tuo kylmästartti ennakon vipu päälle ja se pumppu kosahti saman päivän aikana ajosta, oli sillä pumpulla tosin jo yli 500tkm ajettu.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.08.2011, 23:39
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 704
Perusasetus

Vielä pumpun vastuksista


Kysymys tuohon liittyen tuohon Mikin selostukseen.
Onko kukaan irroittanut noita PUMP CORRECTION RESISTOR liittimiä/moduleja pumpun kyljestä. Kiinnostaa tietää onko niistä jokin mekaaninen yhteys pumppuun vai sisältävätkö murikat vain kalibrointi vastukset. Jos sattuu löytymään kuvia, niin aina parempi.

Potikoissa olivatpa ne sitten kaasupolkimessa, kaasuläpässä tai jossain muualla on yleensä kolme johdinta. Näin tehty mittaus sietää paremmin johdinhäviöitä ja pieniä liitinvikoja.

Kertooko kirja mitään tuosta Mikin mainitsemasta TUNING RESISTOR komponentista?

Jos matilla on pumppu pöydällä, niin voisi mitata mitä arvoja ruskea ja harmaa vastus näyttää.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.10.2011, 19:00
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Onko -MaTTi-:n tojota ruvennu käynnistymään kuumana, vai menikä tämä vaihdossa FJ:hin? Oli omassa läjässä juuri samanlaista vikaa, ja huomasi varsinkin silloin kun tankkia lkoi olla kohtuu tyhjä ja ajoi pitemmän lenkin kesällä jolloin polttoaineet lämpesivät kunnolla, sai sahata useamman sekunnin että lähti käyntiin, ja tuo saattaminen myös oli tuttua. vika löytyi päätytulpasta, sieltä löytyi hiotusta pinnasta pari pientä naarmua (4-6kpl). Sen vaihdon jälkeen löytyi perinteinen tojotan hipasu startti kuumana ja kylmänä. ihmettelen vaan mistä ne naarmut tullut..
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.11.2011, 00:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Onko -MaTTi-:n tojota ruvennu käynnistymään kuumana, vai menikä tämä vaihdossa FJ:hin?
Ny vasta hokasin tännekkin vastatun.

Ei menny vaihdossa, mut muuten läks kyllä. Jäi lopulta selvittämättä kun vedot oli kohdallaan ja käyntiinkin aina lähti. Hipaisustartti kylmänä, mut lämpimänä tuo edelläkuvattu pikku sahaus jäi.

Pumppu kai se tuostakin olis pöydällä pitänyt käyttää ennenkuin olis selvinny.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.01.2023, 17:05
McHans McHans ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 02.01.23
Sijainti: Turenki, Janakkala
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Onko -MaTTi-:n tojota ruvennu käynnistymään kuumana, vai menikä tämä vaihdossa FJ:hin? Oli omassa läjässä juuri samanlaista vikaa, ja huomasi varsinkin silloin kun tankkia lkoi olla kohtuu tyhjä ja ajoi pitemmän lenkin kesällä jolloin polttoaineet lämpesivät kunnolla, sai sahata useamman sekunnin että lähti käyntiin, ja tuo saattaminen myös oli tuttua. vika löytyi päätytulpasta, sieltä löytyi hiotusta pinnasta pari pientä naarmua (4-6kpl). Sen vaihdon jälkeen löytyi perinteinen tojotan hipasu startti kuumana ja kylmänä. ihmettelen vaan mistä ne naarmut tullut..
Nostellaampa tosi vanhaa aihetta, eli omassa vastaavaa vikaa. Moottorina 1KZ-TE. Mahtaakohan näihin pumppuihin löytyä osia mistään? Audin myötä boschin VP44 on tuttu joten omatoiminen korjaaminen onnistuu tiettyyn pisteeseen asti!
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
1kz-te


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
KingCabin kytkin ei irroita lämpimänä Naunau Tekniikka & Jutustelu 6 17.11.2010 15:52
Range ei käynnisty lämpimänä ZyndHel Tekniikka & Jutustelu 6 08.12.2009 22:51
Ostettu Fj:n Startti tossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 12.04.2009 13:11
o: wakoneeriin startti startti löytyi!"! wakoneekeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 06.04.2006 20:40
Rankun käynti lämpimänä Niko Tekniikka & Jutustelu 11 07.03.2005 22:49


Sivu luotu: 03:31 (GMT +2).