![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu. Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa? ![]() Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lämpömittari / kalibrointi vastus ?
Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta. Kohdan b) mittausohjeessa tälle on annettu aika laaja toleranssi. 0.1-2.5 kilo ohmia 20 asteen lämpötilassa. Huonotkin lämpötilan mittaukseen käytettävät NTC vastukset ovat paljon tarkempia. Imoitetusta laajasta toleranssista voi kehitellä myös sellaisen arvauksen, että tämä vastus on samalla pumppukohtainen kalibrointi informaatio. Virittävät vastuksen tehtaalla vastaamaan pumpun meksniikkaa. Tällä vastuksella mitataan lämpötilaa, mutta samalla kerrotaan ECM:älle minkälaisilla parametreillä oleva pumppu on käytössä. Tämä siis pelkkä arvaus. Joku juju tuohon suureen vastuksen toleranssiin kuitenkin on kätketty. Tässä pari linkkiä selventämään miten lämpömittarina yleisesti käytetty NTC vastus toimii. http://fi.wikipedia.org/wiki/NTC-termistori http://www.farnell.com/datasheets/1314428.pdf Jos on innostusta, niin mittaa autossa olevasta- ja varaosapumpusta tämä vastus ja kerro erot. Oleellista on tehdä mittaus siten, että pumput ovat samassa lämpötilassa. Jätä vaikka varaosapumppu yöksi pellin alle ja mittaa aamulla molemmat. Irtopumpulla voit helposti tehdä myös sellaisen mittauksen missä tutkit vastuksen muutosta kun lämmität koko murikkaa. Tämähän onkin kiinnostava juttu. Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Pumpun vastukset
Illalla/yöllä en huomannut, että vastuksia onkin kaksi kappaletta pumpussa. Olemassaolevilla tiedoilla näyttää siltä, että näillä "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" vastuksilla tosiaan kerrotaan ECU:lle pumpun kalibraatio tiedot. Vastukset jollain menetelmällä trimmattu vastaamaan pumpun mekaanisia säätöjä. Mittausohjeen 20 asteen lämpötilassa tehtävä tarkistus antaa kyllä ymmärtää, että vastukset olisivat myös lämpötilasta riippuvia.
Lisää mietittävää/selvitettävää tulee siitä asiasta, että tällaiset kalibrointivastukset eivät ajan saatossa muuta arvoaan. Eri juttu jos menevät mekaanisesti paskaksi. Onko kukaan irroittanut noita kuvassa näkyviä harmaata ja ruskeata liitintä pumpusta. Mitä alta paljastuu? Erillinen lämpöanturi on selvä juttu. Sille on varmaan kirjassa myös oma tarkistus ohje. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
tääpä onkin mielenkiintoisin pitkään aikaan...
uskaltaskos tuollasta hyrskäyttää käyntiin niin että tuo "fuel temp" liitin on irti, vai meneeks johonki vikatilaan... ??? tai sitten vedä se esim. kylmäspraylla pakkaselle, kun tilanne olis muuten oikea piiiiitkälle tartille liittyskös tuo timing valve kylmänä kierrosten nostoon ? eli jos se nyt koittaapi säädellä kuumuuttaan "tyhjäkäyntiä" mielestään aina vaan pienemmälle, ja tää tekis kiusaa... auttaaks -MaTTi- kuumakäynnistyksessä pieni kaasunpainaminen mitään ???
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 12.08.2011 15:54 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ei. Tosiaan nyt starttaa samallalai kylmänä ja lämpimänä ja syöttää muutenkin aika kivasti (0-100 km/h n. 9 s off-the-road-säädöillä), joten tuskinpa pumpussa isommin mitään on sanottavaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
VINKKI: tällä vastuksella saa muuten säädettyä syöttöjä isomalle/pienemmälle!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() Eli kun noita potikoita on tuossa kaksi, niin toinen ajaa kaasuvipua ja toinen säätää muistaakseni ahdonalaista syöttöä (eli lisää sitä tarpeen mukaan?). Kuitenkin potikat jäähdytetään naftalla ja nämä sitten pamahtaa kun soppa loppuu ja yritetään saada vielä käyntiin vaikka pumppu on tyhjä (eli varmuuden vuoksi JOS LÄHTISI KÄYNTIIN niin painetaan KAASU POHJAAN --> maximivirta --> ja pumppu totaalipimeäksi!!!) lämpötilatunnistin siis mittaa nestepään ULKOKUOREN lämpötilaa, joten ei kauheasti silloin vaikuta VARSINKAAN käynnistykseen, mutta TIMING CONTROL VALVE saattaa antaa ennakkoa kun sähköllä näkyy toimivan! ed. postauksessa olin laittanu virheellisesti "olettamuksena" jotta säätää syötön kautta, mutta viimeisimmässä pumpun kuvassa näkee selvästi, jotta ohjaa ennakon säädön mantää!! Nöyrin anteeksipyyntöni hutiloimisesta!!! BJ40 --> ei tarvii jatkaa ellei jotakin vaikeeta, palautin vain asialinjan jakajapumppu hommiin, kun nuo ajatukset sopi vaan NIIN MAINIOSTI CR-polttonestejärjestelmään... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ennakko..
Ton timingcontrol valven paikalla on vanhassa VE tyyppisessä Nippondensossa semmonen vahatermostaatti hässäkkä joka säätää sytkyn ennakkoa vallitsevan lämmön mukaan,vanhemmiten päin persettä. Ja ainakin Denson vanhemmat pumput on tehty Boschin lisenssillä,esim Boschin nestepää sopii VE densoon.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Vielä pumpun vastuksista
Kysymys tuohon liittyen tuohon Mikin selostukseen.
Onko kukaan irroittanut noita PUMP CORRECTION RESISTOR liittimiä/moduleja pumpun kyljestä. Kiinnostaa tietää onko niistä jokin mekaaninen yhteys pumppuun vai sisältävätkö murikat vain kalibrointi vastukset. Jos sattuu löytymään kuvia, niin aina parempi. Potikoissa olivatpa ne sitten kaasupolkimessa, kaasuläpässä tai jossain muualla on yleensä kolme johdinta. Näin tehty mittaus sietää paremmin johdinhäviöitä ja pieniä liitinvikoja. Kertooko kirja mitään tuosta Mikin mainitsemasta TUNING RESISTOR komponentista? Jos matilla on pumppu pöydällä, niin voisi mitata mitä arvoja ruskea ja harmaa vastus näyttää. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Onko -MaTTi-:n tojota ruvennu käynnistymään kuumana, vai menikä tämä vaihdossa FJ:hin? Oli omassa läjässä juuri samanlaista vikaa, ja huomasi varsinkin silloin kun tankkia lkoi olla kohtuu tyhjä ja ajoi pitemmän lenkin kesällä jolloin polttoaineet lämpesivät kunnolla, sai sahata useamman sekunnin että lähti käyntiin, ja tuo saattaminen myös oli tuttua. vika löytyi päätytulpasta, sieltä löytyi hiotusta pinnasta pari pientä naarmua (4-6kpl). Sen vaihdon jälkeen löytyi perinteinen tojotan hipasu startti kuumana ja kylmänä. ihmettelen vaan mistä ne naarmut tullut..
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei menny vaihdossa, mut muuten läks kyllä. Jäi lopulta selvittämättä kun vedot oli kohdallaan ja käyntiinkin aina lähti. Hipaisustartti kylmänä, mut lämpimänä tuo edelläkuvattu pikku sahaus jäi. Pumppu kai se tuostakin olis pöydällä pitänyt käyttää ennenkuin olis selvinny. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Luokat |
1kz-te |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
KingCabin kytkin ei irroita lämpimänä | Naunau | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 17.11.2010 15:52 |
Range ei käynnisty lämpimänä | ZyndHel | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.12.2009 22:51 |
Ostettu Fj:n Startti | tossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 12.04.2009 13:11 |
o: wakoneeriin startti startti löytyi!"! | wakoneekeri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 06.04.2006 20:40 |
Rankun käynti lämpimänä | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 07.03.2005 22:49 |