Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.08.2011, 13:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuosta -Matti-:n autosta en tiedä, mutta voisko olla seurausta seuraavasta:

Tuo ve-pumppuhan on sähköisesti ohjattu? eli siellä pumpun sisässä oleva "siirtopumppu" tekee diesel-painetta, ja sillä dieselpaineella säädetään
ainakin ennakkoa, mahdollisesti myös syötön määrää?
säätö tapahtuu solennoidiventtiileillä, (luultavasti) jousi painaa ennakon taas
myöhäselle hydraulipaineen(siis- dsl paineen) lakattua, siis moottorin sammuttua.
Ja kun startataan kuumaa konetta, niin kaikki välykset, mitkä on aikojen saatossa on kertynyt, aiheuttaa vuotoa, ja kun ennakkoa ei saada kohdalleen,
niin koneen ohjauselektroniikka ei anna syöttöä (pumppuelementti 0-asennossa)
Toki tuo biodiesel on voinut aiheuttaa ylimääräistä kulumista, ja ennenkaikkea tiivisteiden turpumista/kulumista.

Ja kuten -matti- sanoi, auto sammuu moottorijarrutuksen jälkeen->
pumppu ei kerkiä säätää ennakkoa (ja syöttöä?) kohdalleen, kun dsl paine liian pieni.

Yksi vaihtoehto on nimenomaan tuon pumpun paineensäätöventtiili, olisko
roska välissä tai jopa syöpynyt? (pumpun sisällä, vaatii varmaan dsl-korjaamoa)
tuota venttiilin vuotamista vois yrittää testata syöttämällä dieseliä
pienellä paineella pumppuun, ja jos tihkaisee paluuputkesta niin venttiili
ei sulkeudu kunnolla? korostan vielä että tuosta nimenomaisesta pumpusta ei tietoa!

Voiko tuosta autosta tarkistaa sähköisesti pumpun ajoitusta?

Minä kokeilisin, jos mahdollista, siirtää pumpun perusasetusta pikkasen aikaisemmalle, niin näkis että helpottaako yhtään, yleensä moottorinohjaus
sietää yhden hampaan heiton syöttöpumpulla.

Ja yleisellä tasolla; dsl voimakkaasti lämpölaajeneva; eli kun kuumaa, niin
energiasisältö pienempi/mm3, ja silloin kuumalla dieselillä tarvitaan isompi syöttö
kuin kylmällä polttoaineella, oliskohan tuo lämpöanturi tuota varten?
(venedieseleissä dsl jäähdytin meriveteen, koska kun tankki lämpeni
kuumaksi, niin vene ei jaksanut lähteä liukuun, kun makaanisissa pumpuissa
ei ollut lämpotilan/määrän korjausta).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.08.2011, 13:44
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.882
Perusasetus

Kuulostaisi kyllä melko luontevalta nuo BJ-40/76:n spekulaatiot.
Jos ei helppoa vikaa löydy, niin sitten tuon puolen osaajqan kanssa juttusille.

Kaverin -01 D22 King Cabissä (vanhalla TD-koneella vielä) oli ongelmaa käyntiinlähdön kanssa kuumana ja siinä vika löytyi pumpun lämpötilakompensaattorista... Hieno sana Ei ollut edes kallis osa, jotain 200€. Ensin merkkihuolto tosin hommasi siihen uuden NATS:in ohjausyksikön, joka maksoi 1500€.

Tuota venttiiliä käytetään juurikin ennakonsäätöön ja tässä tapauksessa myös ajonestoon.

Auto lähti kylmänä käyntiin kuin palmun alta ja lämpimänä/kuumana ei sitten millään. Vaati parin tunnin seisotuksen pakkasillakin loppuvaiheessa.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.08.2011, 14:20
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Nestepään voit testata kun lasket letkusta kylmää vettä nestepään päälle, siis moottorin ollessa kuuma. Jos lähtee silloin yhtä hyvin käyntiin kuin kylmänä niin nestepää on väljä. Mikä taas olisi todella ihmeellistä noilla kilometreillä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.08.2011, 15:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuo ve-pumppuhan on sähköisesti ohjattu?
Voiko tuosta autosta tarkistaa sähköisesti pumpun ajoitusta?

Minä kokeilisin, jos mahdollista, siirtää pumpun perusasetusta pikkasen aikaisemmalle, niin näkis että helpottaako yhtään, yleensä moottorinohjaus
sietää yhden hampaan heiton syöttöpumpulla.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Denson sähköohjatulla jakajapumpulla
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
nyt nytkäytetty pari mm pumppua aikasemmalle, laskeskelin pumpun ratassuhteista että pitäis oleman n. 2°
Viimesissä kolmessa postauksissa (BJ-40/76, Gary Grand, Jappi) ollaan asian ytimessä, tuntuis loogisimmalta vaihtoehdolta että se liittyy joko dieselpaineeseen tai ennakkoon. Pitää testailla noita.
Vielä lisähuomiona että sillon jos pumppu/diesel on kuuma, autosta puuttuu voimaa myös selvästi. Tyhjäkäynniltä stumppaa paljon helpommin (vaunu persiissä), normaalistihan tollasta ei pienellä kytkimen käyttövirheellä saa nyykähtämään vaikka ei alkukaasua antaiskaan.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.08.2011 15:38
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.08.2011, 18:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Otin kännykällä (huonoo!) videoo, mut ääni kuuluu: http://www.youtube.com/watch?v=bw3v3lX7450
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2011, 21:53
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

liian kuumaa lientä... Mersuloissa löytyy poltto-aine linjoissa jäähdytystäkin...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2011, 07:38
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

vähän OT: mutta T5 transporterissa esim löäytyy semmoinen 150x400 jäähdytin polttoaineelle kuskin puolen kynnyksesxtä juuri siitä mihin eurengas viskoo kiviä, eli ei hirveesti kannata semmoisella offailla että matka ei katkea., ja esim bemarin diissleissä on e46 korissa jäähdytin diisselille konehuoneessa, sen tukkimisella ratkaistiin kaverin auton hyytyminen pakkasilla.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.08.2011, 07:53
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
liian kuumaa lientä... Mersuloissa löytyy poltto-aine linjoissa jäähdytystäkin...
On tuo polttoainejäähdytin melko yleinen raskaassa kalustossa, kun pumppusuuttimet on niihin tulleet. Cumminsin QSX15 vaatii 250x400x50mm kennon paluulinjaan, kun jäähdyttää melko voimakkaasti polttoaineella.
Ja jäähdyttimestä huolimatta saattaa ruveta katkomaan kovalla käytöllä kun polttoaineen lämpötila nousee yli 75asteen.
Vaatii muuten hiukan lämmittämistä, kun PA-säiliön tilavuus koneessa oli ~800litraa...
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.08.2011, 08:05
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
liian kuumaa lientä... Mersuloissa löytyy poltto-aine linjoissa jäähdytystäkin...
Vedin lämmönvaihtimen vesilinjat kokonaan tukkoon, sehän siis on ollut mulla takalämppärin putkien välissä. Vaikka hana on ollut kiinni, samoin lämppärin hana, niin silti se on päässyt jotenkin "takakautta" ilmeisesti lämpenemään. Onhan mulla lämpötilamittarikin filtterin jalassa, se on näyttänyt n. 40-45°C lämpöisenä, mutta oon kuvitellut että se on vaan jotain ympäristön lämpötilasta johtuvaa, ite lämmönvaihdin kun on eristetty niin sitä vaikee tunnustella. Näytti se miitari nytkin vähän yli 20°C vaikka ulkona 12°C, sen verran huokuu hukkalämpöä moottorista.

Nyt tänä aamuna (oli kyllä viileetä muutenkin), meno tuntu maistuvan paremmin ja starttaa herkemmin myös lämpimänä. Eli syypää on siis liian/epätavallisen lämmin polttoaine, eli vuotaa joko jostain ohi tai sitten joku lämpötilasta tietonsa ottava säädin ei toimi tai sen toiminta-alue ylittyy. Mut eipä oo pumppua noin lämpöiselle aineelle suunniteltu, joten turha varmaan sitä syyttää.

Mut toisaalta, kuvitellaan tilanne että ajetaan kesähelteellä motaria pätkä ja jätetään auto huoltsikan pihaan puoleks tunniks huilaamaan. Moottoritilassa on varmasti hyvin lämmitetyn saunan lämpötila, joten kyllä se pumppu sisustoineen lämpenee myös liki samaan. Ja taas starttaa huonommin. Pitää vielä perehtyä siihen pumpun lämpötilasäätimeen, se jos on rikki eikä osaa kompensoida tilannetta, vois selittää tilannetta.

Nykyautoissa on tosiaan polttoaineen paluulinjassa jäähdytys, korkeepainepumppu kun rytistää aineen 1600 bar alle niin lämpeneehän se. Mut se on tosiaan vasta paluulinjassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.08.2011, 20:23
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuo ve-pumppuhan on sähköisesti ohjattu? eli siellä pumpun sisässä oleva "siirtopumppu" tekee diesel-painetta, ja sillä dieselpaineella säädetään
ainakin ennakkoa, mahdollisesti myös syötön määrää?
Siirtopumppu kaikissa BOSCH:n jakajapumpuissa (samoin Diesel-Kiki ja Nippodenso) pumpun sisällä kotelosa ja on lamellipumppu (osa 84 ja kansi sille 23) Pumppu täydellisen mekaaninen ja tuottaa kammottavan paineen (teräslamellit). Lamelli jumiin 1kpl (4 -5 lamellia), ja tehot veks!
Paineella säädetään ainoastaan kierroksilla tapahtuvaa ennakonsäätöä (osa 31), koska käynnistäessä ei muuta säädetä kuin kone käyntiin. Millään muulla pumpun sisällä olevalla komponentilla ei säädetä eikä ohjata. Ruiskutusmäärä startatessa muuten on n. 3x suurempi luin maksimi ruiskutus ajon aikana...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
säätö tapahtuu solennoidiventtiileillä, (luultavasti) jousi painaa ennakon taas
myöhäselle hydraulipaineen(siis- dsl paineen) lakattua, siis moottorin sammuttua.
Metsään arvattu...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja kun startataan kuumaa konetta, niin kaikki välykset, mitkä on aikojen saatossa on kertynyt, aiheuttaa vuotoa, ja kun ennakkoa ei saada kohdalleen,
niin koneen ohjauselektroniikka ei anna syöttöä (pumppuelementti 0-asennossa)
Kiihdyttäen synkkään synkkenevään metsään....
Pumppuelementti ohjataan osalla 64? (huono numero ja vanha lukija!), jota ohjaa suoraan kaasuvipu (osa 3), joka menee 0-asentoon vain moottorijarrutuksessa (tai silloinkin ruiskauttaa pienen tipan osa voitelua varten!)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Toki tuo biodiesel on voinut aiheuttaa ylimääräistä kulumista, ja ennenkaikkea tiivisteiden turpumista/kulumista.
Nimenomaan! Se miten hyvin saadaan suodatettua partikkelit pois "majoneesista", ei muuta tosiasiaa, jotta "majoneesi" ei korkeapaineisena voitele pumppua, jolloin nestepää ja paluuvirtausventtiilit kuluvat. Lisäksi "majoneesissa" saattaa olla aineita, jotka tarttuvat metallipintaan ja aiheuttavat kulumista (ISO EHKÄ!)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Yksi vaihtoehto on nimenomaan tuon pumpun paineensäätöventtiili, olisko
roska välissä tai jopa syöpynyt? (pumpun sisällä, vaatii varmaan dsl-korjaamoa)
tuota venttiilin vuotamista vois yrittää testata syöttämällä dieseliä
pienellä paineella pumppuun, ja jos tihkaisee paluuputkesta niin venttiili
ei sulkeudu kunnolla? korostan vielä että tuosta nimenomaisesta pumpusta ei tietoa!
Pumpun kotelon paineensääsin on osa 62 ja täysin mekaaninen. Saa irti ihan paikallaan, mutta ei vaikuta käynnistyvyyteen kuin sylkäistessään rojut ulos ja vuotamalla naftat pihalle. Tämän venttiilin "alla" virtaa kaikki käytettävä polttoaine, joka johdetaan pumpun koteloon ja sieltä moottoriin.

Näkyy olevan kuvan perusteella myös korkeapaine anturi joka on osa 71. Sillä mitataan saatu ruiskutuspaine (melkein voisin lyödä vetoa, jotta olisi luettavissa Kojootin testerillä???), joka sitten moottorinohjauksen kanssa hienosäätää kaasupolkimen asentoa pumpun sisällä. MUTTA EI VAIKUTA KÄYNNISTYVYYTEEN!!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Voiko tuosta autosta tarkistaa sähköisesti pumpun ajoitusta?
Jos jossakin suuttimessa asentotunnistin ja kampiakselilla tunnistus, niin kyllä, edellyttäen jotta Toybota on sen ohjelmallisesti valmistanut...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minä kokeilisin, jos mahdollista, siirtää pumpun perusasetusta pikkasen aikaisemmalle, niin näkis että helpottaako yhtään, yleensä moottorinohjaus
sietää yhden hampaan heiton syöttöpumpulla.
Nyt ollaan vaarallisella osiolla. Hammas pieleen tarkoittaa n. 20-30* kampiakselille, joten alkaa paineet olla pytyn päällä kauhean aikaisin. Saattaa tuota mäntää ja kiertokankea tekemään mieli tulla katsomaan kiusaajaansa...

Pumpun säädön saat muuten mekaanisesti tarkastettua tuon paineentunnistimen alta! Näkyy päätytulpassa olevan kuitenkin se "tarkastus"-reikä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja yleisellä tasolla; dsl voimakkaasti lämpölaajeneva; eli kun kuumaa, niin
energiasisältö pienempi/mm3, ja silloin kuumalla dieselillä tarvitaan isompi syöttö
kuin kylmällä polttoaineella, oliskohan tuo lämpöanturi tuota varten?
(venedieseleissä dsl jäähdytin meriveteen, koska kun tankki lämpeni
kuumaksi, niin vene ei jaksanut lähteä liukuun, kun makaanisissa pumpuissa
ei ollut lämpotilan/määrän korjausta).
Joo, hyvin nuo lämpiää...
Taalvella mukava nojailla rekan tankkia vasten, kun parhaat olleet jopa +40*C vaikka ollut pakkasta muutama aste!!!
Ja nykyään Comonrail moottorit muuten vaativat tuon lauhduttimen, kun kanavassa on tuota painetta aika kunnioitettavasti. Ja nestehän lämpenee puristaessa, lisäksi ruiskuttamatta jäänyt polttoaine juosee kuuman suuttimen läpi (jäähdytyksen takia), joten siksi lisää tavaraa linjaan!

kaikkein karsen lauhdutin löytyy VW Passatin allta. On asennettu apparin jalkatilan ALLE muovilevyn ja korin väliin!!!
Joten onneksi olkoon, kun mökkitiellä ajaa kantoja ja kiviä vaistellen. Tai laskee soratiellä lappu lattiassa...

BJ40/76, älä ota tätä henkilökohtaisesti, mutta katkaisen vain "harha-ajattelun", jotta VE / VF pumppujen toimintaa miettivät ei saa vääränlaista toiminta mallin ajatusta 1KZE "vaimikätoinytoli" pumpun toiminnasta.

Esittämäsi ideat/ajatukset toimisi OIKEIN HIENOSTI CR-moottoreissa, joten oikeilla jäljillä olit, mutta liian "vanhassa" moottorissa!

Muuten tämä pumppu on samanlainen kuin muutkin jakajapumpu, mutta kaasuvivusto on vain sähköpotikalla ohjattu, ja ruiskutuspaineen tunnistuksella varustettu.

-MaTTi-
Katoppas tuo pumpun päädyssä oleva osa 39, jotta se on kiinni! Tarvittaessa saat multa lainaksi sen työkalun, koska sehän on kolmikantainen "mutteri". Näitä on silloin tällöin tullut vastaan löystyneenä, ja ollaan vaihdettu niitä uusiin "varmuuden vuoksi" kun tuo maksaa parikymppiä dieselpajalta, tai Bosch:lta.

Varmaankin Nippodenson pumppu tuossa, jolloin osia saa ATOY:lta (maahantuoja) tai JOS ON Diesel-Kiki, niin on silloin Bosch:n tuote (lisenssi valmistaja!!!) ja osia löyttykin esim. Keravalta Keski-Uudenmaan dieselistä tai Riihimäeltä Lohilahdelta.

Toinen mikä saattaa aiheuttaa tuota startin "venymistä" on osa 16 paluuvirtausventtiili, joka jättää painetta ruiskutusputkeen. Mutta vikaantuessaan aiheuttaa kylläkin tyhjäkäyntiin "rynkytystä" (katoppas Räkytäkyn viimeinen video, siinä ko. tyhjäkäynti on juuri "sellaista"), tai sitten sen paineen tekevän jousen osa 15 kuoleentuminen. Ja eihän tuon videon perusteella vielä kauheen pitkä startti ole, lähtee paremmin kuin uudet CR vehkeet!!!

Ja kyllähän 250tkm alkaa olla jo paikallaan korjata pumppua. Omasta Volvosta meni 280tkm kohdalla tiiviste, joten korjasin koko toosan saman tien!!! Johtu varmaan viitseliäisyydestä????
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.08.2011, 20:51
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.318
Perusasetus

CR-koneissa jäähdytetään myös sähköpuolen osia polttoaineella. Esim aivolaatikkoa, tai sähköisen polttoainepumpun etuvastusta, kun on 12V pumppu kytketty 24V koneeseen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.08.2011, 21:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Siirtopumppu kaikissa BOSCH:n jakajapumpuissa (samoin Diesel-Kiki ja Nippodenso) pumpun sisällä kotelosa ja on lamellipumppu (osa 84 ja kansi sille 23)
Missä on osa 84? Ja 23 ei voi olla kansi!?
Ja suurennettuna vielä tuo poksautuskuva:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Pumpun säädön saat muuten mekaanisesti tarkastettua tuon paineentunnistimen alta! Näkyy päätytulpassa olevan kuitenkin se "tarkastus"-reikä

Katoppas tuo pumpun päädyssä oleva osa 39, jotta se on kiinni!
Eihän tässä mitään reikää ole, pelkkä tulppa vaan. Osa 39, eli "kolmiokantainen" mutteri. Kai tää nyt kostuttas pumpun jos olis löysällä?


Tällanenhan tää (varaosa) punppu:


Ja tässä vielä yhenlainen havaintokuva:


Mikille kiitos taas seikkaperäisestä selostuksesta. Mut joo, nyt toimii viileemmällä aineella aika likelle just oikein, lähtee samallalai käyntiin kun kylmänä. Pitää joskus käyttää osina tuo varaosapumppu niin saa itellekin päähän toimintamallin ja mahdolliset vikakohdat.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.08.2011, 21:31
Sami_V Sami_V ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.03
Sijainti: KISKO, Finland.
Viestit: 834
Perusasetus

En tiedä onko tuossa nokka-akselin asentotunnistinta, mutta mun ex-skodassa vastaavat oireet poistui tuon anturin vaihdolla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.08.2011, 21:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sami_V Näytä viesti
En tiedä onko tuossa nokka-akselin asentotunnistinta
Ei oo, kampiakselilla on.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.08.2011, 21:54
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Missä on osa 84? Ja 23 ei voi olla kansi!?
Eli 63 ja 26 osat on pumppu...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eihän tässä mitään reikää ole, pelkkä tulppa vaan. Osa 39, eli "kolmiokantainen" mutteri. Kai tää nyt kostuttas pumpun jos olis löysällä?
Ei vuoda ulos, vaan takas sisälle...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ja tässä vielä yhenlainen havaintokuva:
Tämä erinomainen kuva kannattaa säilöä!!!
Näkyy hyvin tuo päätytulppa, jossa harjanne keskellä. Siitä vuotaa paineet tuonne koteloon takaisin. Siis keskellä ruiskutuspaine ja ulkona kotelopaine. O-rengas tiivistää jengan jos alkaa vuotamaan...

Kuvassa timing control valve, joka räjäytyskuvassa olis päätytulpassa. Onko oikeesti kiinni missä???

LÖYTY, on kiinni rungossa, ei nestepäässä, joten muuttaa ennakkoa sähköisesti -> voi siten vaikuttaa käynnistyksessä n. +-5*. Toyotan pojat mielellään varmaan kertoo???
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------

Viimeksi muokannut Mikki : 11.08.2011 21:59 Perustelu: sokea löysi jyvän
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.08.2011, 22:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Tämä erinomainen kuva kannattaa säilöä!!!
Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu.

Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa?


Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. Ei paljo tulis mieleenkään lähtee vääntelemään auki ja yrittää saada sen jälkeen pitämään.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.08.2011, 01:38
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 690
Perusasetus

Lämpömittari / kalibrointi vastus ?


Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta.

Kohdan b) mittausohjeessa tälle on annettu aika laaja toleranssi. 0.1-2.5 kilo ohmia 20 asteen lämpötilassa. Huonotkin lämpötilan mittaukseen käytettävät NTC vastukset ovat paljon tarkempia. Imoitetusta laajasta toleranssista voi kehitellä myös sellaisen arvauksen, että tämä vastus on samalla pumppukohtainen kalibrointi informaatio. Virittävät vastuksen tehtaalla vastaamaan pumpun meksniikkaa. Tällä vastuksella mitataan lämpötilaa, mutta samalla kerrotaan ECM:älle minkälaisilla parametreillä oleva pumppu on käytössä. Tämä siis pelkkä arvaus. Joku juju tuohon suureen vastuksen toleranssiin kuitenkin on kätketty.

Tässä pari linkkiä selventämään miten lämpömittarina yleisesti käytetty NTC vastus toimii.

http://fi.wikipedia.org/wiki/NTC-termistori

http://www.farnell.com/datasheets/1314428.pdf

Jos on innostusta, niin mittaa autossa olevasta- ja varaosapumpusta tämä vastus ja kerro erot. Oleellista on tehdä mittaus siten, että pumput ovat samassa lämpötilassa. Jätä vaikka varaosapumppu yöksi pellin alle ja mittaa aamulla molemmat.

Irtopumpulla voit helposti tehdä myös sellaisen mittauksen missä tutkit vastuksen muutosta kun lämmität koko murikkaa.

Tämähän onkin kiinnostava juttu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu.

Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa?


Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. Ei paljo tulis mieleenkään lähtee vääntelemään auki ja yrittää saada sen jälkeen pitämään.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 12.08.2011, 09:25
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta.
Lämpötila-anturi on eri osa (samalla osanumerolla muuten imuilman lämpötilatunnistimen kanssa, esim. meitin Corollassa ko. osa ahtoputkessa kiinni).
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 16.08.2011, 21:08
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa?
Tuo tuossa on "kaasupolkimen" säätöpotikka, eli sen vastusarvoa korjataan johtosarjassa olevalla "tuning resistor" murikalla jossa on numerointi 1-9 tai sitte aakkosia. Kirja kertonee kumpi löytyy ja samaten skaalauksen.
VINKKI: tällä vastuksella saa muuten säädettyä syöttöjä isomalle/pienemmälle!!!!

Eli kun noita potikoita on tuossa kaksi, niin toinen ajaa kaasuvipua ja toinen säätää muistaakseni ahdonalaista syöttöä (eli lisää sitä tarpeen mukaan?). Kuitenkin potikat jäähdytetään naftalla ja nämä sitten pamahtaa kun soppa loppuu ja yritetään saada vielä käyntiin vaikka pumppu on tyhjä (eli varmuuden vuoksi JOS LÄHTISI KÄYNTIIN niin painetaan KAASU POHJAAN --> maximivirta --> ja pumppu totaalipimeäksi!!!)

lämpötilatunnistin siis mittaa nestepään ULKOKUOREN lämpötilaa, joten ei kauheasti silloin vaikuta VARSINKAAN käynnistykseen, mutta TIMING CONTROL VALVE saattaa antaa ennakkoa kun sähköllä näkyy toimivan!
ed. postauksessa olin laittanu virheellisesti "olettamuksena" jotta säätää syötön kautta, mutta viimeisimmässä pumpun kuvassa näkee selvästi, jotta ohjaa ennakon säädön mantää!! Nöyrin anteeksipyyntöni hutiloimisesta!!!

BJ40 --> ei tarvii jatkaa ellei jotakin vaikeeta, palautin vain asialinjan jakajapumppu hommiin, kun nuo ajatukset sopi vaan NIIN MAINIOSTI CR-polttonestejärjestelmään...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 16.08.2011, 22:26
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.241
Perusasetus

Ennakko..


Ton timingcontrol valven paikalla on vanhassa VE tyyppisessä Nippondensossa semmonen vahatermostaatti hässäkkä joka säätää sytkyn ennakkoa vallitsevan lämmön mukaan,vanhemmiten päin persettä. Ja ainakin Denson vanhemmat pumput on tehty Boschin lisenssillä,esim Boschin nestepää sopii VE densoon.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 11.08.2011, 23:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Siirtopumppu kaikissa BOSCH:n jakajapumpuissa (samoin Diesel-Kiki ja Nippodenso) pumpun sisällä kotelosa ja on lamellipumppu (osa 84 ja kansi sille 23) Pumppu täydellisen mekaaninen ja tuottaa kammottavan paineen (teräslamellit). Lamelli jumiin 1kpl (4 -5 lamellia), ja tehot veks!
Paineella säädetään ainoastaan kierroksilla tapahtuvaa ennakonsäätöä (osa 31), koska käynnistäessä ei muuta säädetä kuin kone käyntiin. Millään muulla pumpun sisällä olevalla komponentilla ei säädetä eikä ohjata. Ruiskutusmäärä startatessa muuten on n. 3x suurempi luin maksimi ruiskutus ajon aikana...


Metsään arvattu...


Kiihdyttäen synkkään synkkenevään metsään....
Pumppuelementti ohjataan osalla 64? (huono numero ja vanha lukija!), jota ohjaa suoraan kaasuvipu (osa 3), joka menee 0-asentoon vain moottorijarrutuksessa (tai silloinkin ruiskauttaa pienen tipan osa voitelua varten!)


Nimenomaan! Se miten hyvin saadaan suodatettua partikkelit pois "majoneesista", ei muuta tosiasiaa, jotta "majoneesi" ei korkeapaineisena voitele pumppua, jolloin nestepää ja paluuvirtausventtiilit kuluvat. Lisäksi "majoneesissa" saattaa olla aineita, jotka tarttuvat metallipintaan ja aiheuttavat kulumista (ISO EHKÄ!)


Pumpun kotelon paineensääsin on osa 62 ja täysin mekaaninen. Saa irti ihan paikallaan, mutta ei vaikuta käynnistyvyyteen kuin sylkäistessään rojut ulos ja vuotamalla naftat pihalle. Tämän venttiilin "alla" virtaa kaikki käytettävä polttoaine, joka johdetaan pumpun koteloon ja sieltä moottoriin.

Näkyy olevan kuvan perusteella myös korkeapaine anturi joka on osa 71. Sillä mitataan saatu ruiskutuspaine (melkein voisin lyödä vetoa, jotta olisi luettavissa Kojootin testerillä???), joka sitten moottorinohjauksen kanssa hienosäätää kaasupolkimen asentoa pumpun sisällä. MUTTA EI VAIKUTA KÄYNNISTYVYYTEEN!!


Jos jossakin suuttimessa asentotunnistin ja kampiakselilla tunnistus, niin kyllä, edellyttäen jotta Toybota on sen ohjelmallisesti valmistanut...


Nyt ollaan vaarallisella osiolla. Hammas pieleen tarkoittaa n. 20-30* kampiakselille, joten alkaa paineet olla pytyn päällä kauhean aikaisin. Saattaa tuota mäntää ja kiertokankea tekemään mieli tulla katsomaan kiusaajaansa...

Pumpun säädön saat muuten mekaanisesti tarkastettua tuon paineentunnistimen alta! Näkyy päätytulpassa olevan kuitenkin se "tarkastus"-reikä


Joo, hyvin nuo lämpiää...
Taalvella mukava nojailla rekan tankkia vasten, kun parhaat olleet jopa +40*C vaikka ollut pakkasta muutama aste!!!
Ja nykyään Comonrail moottorit muuten vaativat tuon lauhduttimen, kun kanavassa on tuota painetta aika kunnioitettavasti. Ja nestehän lämpenee puristaessa, lisäksi ruiskuttamatta jäänyt polttoaine juosee kuuman suuttimen läpi (jäähdytyksen takia), joten siksi lisää tavaraa linjaan!

kaikkein karsen lauhdutin löytyy VW Passatin allta. On asennettu apparin jalkatilan ALLE muovilevyn ja korin väliin!!!
Joten onneksi olkoon, kun mökkitiellä ajaa kantoja ja kiviä vaistellen. Tai laskee soratiellä lappu lattiassa...

BJ40/76, älä ota tätä henkilökohtaisesti, mutta katkaisen vain "harha-ajattelun", jotta VE / VF pumppujen toimintaa miettivät ei saa vääränlaista toiminta mallin ajatusta 1KZE "vaimikätoinytoli" pumpun toiminnasta.

Esittämäsi ideat/ajatukset toimisi OIKEIN HIENOSTI CR-moottoreissa, joten oikeilla jäljillä olit, mutta liian "vanhassa" moottorissa!

Muuten tämä pumppu on samanlainen kuin muutkin jakajapumpu, mutta kaasuvivusto on vain sähköpotikalla ohjattu, ja ruiskutuspaineen tunnistuksella varustettu.

-MaTTi-
Katoppas tuo pumpun päädyssä oleva osa 39, jotta se on kiinni! Tarvittaessa saat multa lainaksi sen työkalun, koska sehän on kolmikantainen "mutteri". Näitä on silloin tällöin tullut vastaan löystyneenä, ja ollaan vaihdettu niitä uusiin "varmuuden vuoksi" kun tuo maksaa parikymppiä dieselpajalta, tai Bosch:lta.

Varmaankin Nippodenson pumppu tuossa, jolloin osia saa ATOY:lta (maahantuoja) tai JOS ON Diesel-Kiki, niin on silloin Bosch:n tuote (lisenssi valmistaja!!!) ja osia löyttykin esim. Keravalta Keski-Uudenmaan dieselistä tai Riihimäeltä Lohilahdelta.

Toinen mikä saattaa aiheuttaa tuota startin "venymistä" on osa 16 paluuvirtausventtiili, joka jättää painetta ruiskutusputkeen. Mutta vikaantuessaan aiheuttaa kylläkin tyhjäkäyntiin "rynkytystä" (katoppas Räkytäkyn viimeinen video, siinä ko. tyhjäkäynti on juuri "sellaista"), tai sitten sen paineen tekevän jousen osa 15 kuoleentuminen. Ja eihän tuon videon perusteella vielä kauheen pitkä startti ole, lähtee paremmin kuin uudet CR vehkeet!!!

Ja kyllähän 250tkm alkaa olla jo paikallaan korjata pumppua. Omasta Volvosta meni 280tkm kohdalla tiiviste, joten korjasin koko toosan saman tien!!! Johtu varmaan viitseliäisyydestä????
nyt olen pikkasen pahassa paikassa; netti pelkästään respassa.
palataanko osiaan viikon päästä?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 06.01.2023, 19:01
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.365
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
nyt olen pikkasen pahassa paikassa; netti pelkästään respassa.
palataanko osiaan viikon päästä?
Onko unohtunu?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 08.02.2024, 23:43
Laiskimus Laiskimus ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.11.21
Sijainti: LIETO As
Viestit: 4
Perusasetus

Itselläkin pitkä startti ongelma. 1kz-te ja autona kzj-95.
Lähtee välillä kylmänä kuin palmun alta, sama homma lämpimänä, kunhan ajosta ei yli 10 min.
Näin siis pääsääntöisesti, mutta sitten taas välillä lyhyt startti 20min ajon jälkeen., kylläkin harvemmin.

Pumppukin kokonaisuudessaan vaihdettu 230tkm ajettuun, entisen 445tkm tilalle, ei vaikutusta. Käynnistytttyään kylmänä harmaata savua kohtuu runsaasti. Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja muutenkin normaali muutoin, missäköhän vika?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 09.02.2024, 00:42
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

hehkut ei hehku kärjestä.

ota irti ja kokeile hehkuuko kärki vai jääkö kärki osa kylmäksi mutta hekuu ylepää.

lämpöisenäkin pitää odotta pienen hetken että kerkiää hehkuttaa muuten sahautta pitkään
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 11.02.2024, 10:23
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.360
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Laiskimus Näytä viesti
Itselläkin pitkä startti ongelma. 1kz-te ja autona kzj-95.
Lähtee välillä kylmänä kuin palmun alta, sama homma lämpimänä, kunhan ajosta ei yli 10 min.
Näin siis pääsääntöisesti, mutta sitten taas välillä lyhyt startti 20min ajon jälkeen., kylläkin harvemmin.

Pumppukin kokonaisuudessaan vaihdettu 230tkm ajettuun, entisen 445tkm tilalle, ei vaikutusta. Käynnistytttyään kylmänä harmaata savua kohtuu runsaasti. Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja muutenkin normaali muutoin, missäköhän vika?

Muistelen et parilla kaverilla P38 Rankuissa samaa ongelmaa (Bemarin M51) oli samaa vaivaa, sitä piti lämpösenä sahata melko pitkään.

Siinä tuon aiheuttaa kulunut nokkaketju.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
1kz-te


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
KingCabin kytkin ei irroita lämpimänä Naunau Tekniikka & Jutustelu 6 17.11.2010 15:52
Range ei käynnisty lämpimänä ZyndHel Tekniikka & Jutustelu 6 08.12.2009 22:51
Ostettu Fj:n Startti tossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 12.04.2009 13:11
o: wakoneeriin startti startti löytyi!"! wakoneekeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 06.04.2006 20:40
Rankun käynti lämpimänä Niko Tekniikka & Jutustelu 11 07.03.2005 22:49


Sivu luotu: 22:41 (GMT +2).