![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuosta -Matti-:n autosta en tiedä, mutta voisko olla seurausta seuraavasta: Tuo ve-pumppuhan on sähköisesti ohjattu? eli siellä pumpun sisässä oleva "siirtopumppu" tekee diesel-painetta, ja sillä dieselpaineella säädetään ainakin ennakkoa, mahdollisesti myös syötön määrää? säätö tapahtuu solennoidiventtiileillä, (luultavasti) jousi painaa ennakon taas myöhäselle hydraulipaineen(siis- dsl paineen) lakattua, siis moottorin sammuttua. Ja kun startataan kuumaa konetta, niin kaikki välykset, mitkä on aikojen saatossa on kertynyt, aiheuttaa vuotoa, ja kun ennakkoa ei saada kohdalleen, niin koneen ohjauselektroniikka ei anna syöttöä (pumppuelementti 0-asennossa) Toki tuo biodiesel on voinut aiheuttaa ylimääräistä kulumista, ja ennenkaikkea tiivisteiden turpumista/kulumista. Ja kuten -matti- sanoi, auto sammuu moottorijarrutuksen jälkeen-> pumppu ei kerkiä säätää ennakkoa (ja syöttöä?) kohdalleen, kun dsl paine liian pieni. Yksi vaihtoehto on nimenomaan tuon pumpun paineensäätöventtiili, olisko roska välissä tai jopa syöpynyt? (pumpun sisällä, vaatii varmaan dsl-korjaamoa) tuota venttiilin vuotamista vois yrittää testata syöttämällä dieseliä pienellä paineella pumppuun, ja jos tihkaisee paluuputkesta niin venttiili ei sulkeudu kunnolla? korostan vielä että tuosta nimenomaisesta pumpusta ei tietoa! Voiko tuosta autosta tarkistaa sähköisesti pumpun ajoitusta? Minä kokeilisin, jos mahdollista, siirtää pumpun perusasetusta pikkasen aikaisemmalle, niin näkis että helpottaako yhtään, yleensä moottorinohjaus sietää yhden hampaan heiton syöttöpumpulla. Ja yleisellä tasolla; dsl voimakkaasti lämpölaajeneva; eli kun kuumaa, niin energiasisältö pienempi/mm3, ja silloin kuumalla dieselillä tarvitaan isompi syöttö kuin kylmällä polttoaineella, oliskohan tuo lämpöanturi tuota varten? (venedieseleissä dsl jäähdytin meriveteen, koska kun tankki lämpeni kuumaksi, niin vene ei jaksanut lähteä liukuun, kun makaanisissa pumpuissa ei ollut lämpotilan/määrän korjausta).
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kuulostaisi kyllä melko luontevalta nuo BJ-40/76:n spekulaatiot.
Jos ei helppoa vikaa löydy, niin sitten tuon puolen osaajqan kanssa juttusille. Kaverin -01 D22 King Cabissä (vanhalla TD-koneella vielä) oli ongelmaa käyntiinlähdön kanssa kuumana ja siinä vika löytyi pumpun lämpötilakompensaattorista... Hieno sana ![]() Tuota venttiiliä käytetään juurikin ennakonsäätöön ja tässä tapauksessa myös ajonestoon. Auto lähti kylmänä käyntiin kuin palmun alta ja lämpimänä/kuumana ei sitten millään. Vaati parin tunnin seisotuksen pakkasillakin loppuvaiheessa.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nestepään voit testata kun lasket letkusta kylmää vettä nestepään päälle, siis moottorin ollessa kuuma. Jos lähtee silloin yhtä hyvin käyntiin kuin kylmänä niin nestepää on väljä. Mikä taas olisi todella ihmeellistä noilla kilometreillä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Vielä lisähuomiona että sillon jos pumppu/diesel on kuuma, autosta puuttuu voimaa myös selvästi. Tyhjäkäynniltä stumppaa paljon helpommin (vaunu persiissä), normaalistihan tollasta ei pienellä kytkimen käyttövirheellä saa nyykähtämään vaikka ei alkukaasua antaiskaan. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.08.2011 15:38 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Otin kännykällä (huonoo!) videoo, mut ääni kuuluu: http://www.youtube.com/watch?v=bw3v3lX7450
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
liian kuumaa lientä... Mersuloissa löytyy poltto-aine linjoissa jäähdytystäkin...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
vähän OT: mutta T5 transporterissa esim löäytyy semmoinen 150x400 jäähdytin polttoaineelle kuskin puolen kynnyksesxtä juuri siitä mihin eurengas viskoo kiviä, eli ei hirveesti kannata semmoisella offailla että matka ei katkea., ja esim bemarin diissleissä on e46 korissa jäähdytin diisselille konehuoneessa, sen tukkimisella ratkaistiin kaverin auton hyytyminen pakkasilla.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja jäähdyttimestä huolimatta saattaa ruveta katkomaan kovalla käytöllä kun polttoaineen lämpötila nousee yli 75asteen. Vaatii muuten hiukan lämmittämistä, kun PA-säiliön tilavuus koneessa oli ~800litraa... ![]()
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nyt tänä aamuna (oli kyllä viileetä muutenkin), meno tuntu maistuvan paremmin ja starttaa herkemmin myös lämpimänä. Eli syypää on siis liian/epätavallisen lämmin polttoaine, eli vuotaa joko jostain ohi tai sitten joku lämpötilasta tietonsa ottava säädin ei toimi tai sen toiminta-alue ylittyy. Mut eipä oo pumppua noin lämpöiselle aineelle suunniteltu, joten turha varmaan sitä syyttää. Mut toisaalta, kuvitellaan tilanne että ajetaan kesähelteellä motaria pätkä ja jätetään auto huoltsikan pihaan puoleks tunniks huilaamaan. Moottoritilassa on varmasti hyvin lämmitetyn saunan lämpötila, joten kyllä se pumppu sisustoineen lämpenee myös liki samaan. Ja taas starttaa huonommin. Pitää vielä perehtyä siihen pumpun lämpötilasäätimeen, se jos on rikki eikä osaa kompensoida tilannetta, vois selittää tilannetta. Nykyautoissa on tosiaan polttoaineen paluulinjassa jäähdytys, korkeepainepumppu kun rytistää aineen 1600 bar alle niin lämpeneehän se. Mut se on tosiaan vasta paluulinjassa. |
#10
|
||||||||
|
||||||||
![]() Lainaus:
![]() Paineella säädetään ainoastaan kierroksilla tapahtuvaa ennakonsäätöä (osa 31), koska käynnistäessä ei muuta säädetä kuin kone käyntiin. Millään muulla pumpun sisällä olevalla komponentilla ei säädetä eikä ohjata. Ruiskutusmäärä startatessa muuten on n. 3x suurempi luin maksimi ruiskutus ajon aikana... ![]() Lainaus:
Lainaus:
Pumppuelementti ohjataan osalla 64? (huono numero ja vanha lukija!), jota ohjaa suoraan kaasuvipu (osa 3), joka menee 0-asentoon vain moottorijarrutuksessa (tai silloinkin ruiskauttaa pienen tipan osa voitelua varten!) Lainaus:
Lainaus:
Näkyy olevan kuvan perusteella myös korkeapaine anturi joka on osa 71. Sillä mitataan saatu ruiskutuspaine (melkein voisin lyödä vetoa, jotta olisi luettavissa Kojootin testerillä???), joka sitten moottorinohjauksen kanssa hienosäätää kaasupolkimen asentoa pumpun sisällä. MUTTA EI VAIKUTA KÄYNNISTYVYYTEEN!! Lainaus:
Lainaus:
Pumpun säädön saat muuten mekaanisesti tarkastettua tuon paineentunnistimen alta! Näkyy päätytulpassa olevan kuitenkin se "tarkastus"-reikä ![]() ![]() ![]() Lainaus:
Taalvella mukava nojailla rekan tankkia vasten, kun parhaat olleet jopa +40*C vaikka ollut pakkasta muutama aste!!! Ja nykyään Comonrail moottorit muuten vaativat tuon lauhduttimen, kun kanavassa on tuota painetta aika kunnioitettavasti. Ja nestehän lämpenee puristaessa, lisäksi ruiskuttamatta jäänyt polttoaine juosee kuuman suuttimen läpi (jäähdytyksen takia), joten siksi lisää tavaraa linjaan! kaikkein karsen lauhdutin löytyy VW Passatin allta. On asennettu apparin jalkatilan ALLE muovilevyn ja korin väliin!!! ![]() ![]() Joten onneksi olkoon, kun mökkitiellä ajaa kantoja ja kiviä vaistellen. Tai laskee soratiellä lappu lattiassa... ![]() ![]() ![]() BJ40/76, älä ota tätä henkilökohtaisesti, mutta katkaisen vain "harha-ajattelun", jotta VE / VF pumppujen toimintaa miettivät ei saa vääränlaista toiminta mallin ajatusta 1KZE "vaimikätoinytoli" pumpun toiminnasta. Esittämäsi ideat/ajatukset toimisi OIKEIN HIENOSTI CR-moottoreissa, joten oikeilla jäljillä olit, mutta liian "vanhassa" moottorissa! ![]() Muuten tämä pumppu on samanlainen kuin muutkin jakajapumpu, mutta kaasuvivusto on vain sähköpotikalla ohjattu, ja ruiskutuspaineen tunnistuksella varustettu. -MaTTi- Katoppas tuo pumpun päädyssä oleva osa 39, jotta se on kiinni! Tarvittaessa saat multa lainaksi sen työkalun, koska sehän on kolmikantainen "mutteri". Näitä on silloin tällöin tullut vastaan löystyneenä, ja ollaan vaihdettu niitä uusiin "varmuuden vuoksi" kun tuo maksaa parikymppiä dieselpajalta, tai Bosch:lta. Varmaankin Nippodenson pumppu tuossa, jolloin osia saa ATOY:lta (maahantuoja) tai JOS ON Diesel-Kiki, niin on silloin Bosch:n tuote (lisenssi valmistaja!!!) ja osia löyttykin esim. Keravalta Keski-Uudenmaan dieselistä tai Riihimäeltä Lohilahdelta. Toinen mikä saattaa aiheuttaa tuota startin "venymistä" on osa 16 paluuvirtausventtiili, joka jättää painetta ruiskutusputkeen. Mutta vikaantuessaan aiheuttaa kylläkin tyhjäkäyntiin "rynkytystä" (katoppas Räkytäkyn viimeinen video, siinä ko. tyhjäkäynti on juuri "sellaista"), tai sitten sen paineen tekevän jousen osa 15 kuoleentuminen. Ja eihän tuon videon perusteella vielä kauheen pitkä startti ole, lähtee paremmin kuin uudet CR vehkeet!!! ![]() Ja kyllähän 250tkm alkaa olla jo paikallaan korjata pumppua. Omasta Volvosta meni 280tkm kohdalla tiiviste, joten korjasin koko toosan saman tien!!! Johtu varmaan viitseliäisyydestä????
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#11
|
||||
|
||||
![]()
CR-koneissa jäähdytetään myös sähköpuolen osia polttoaineella. Esim aivolaatikkoa, tai sähköisen polttoainepumpun etuvastusta, kun on 12V pumppu kytketty 24V koneeseen.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja suurennettuna vielä tuo poksautuskuva: ![]() Lainaus:
![]() Tällanenhan tää (varaosa) punppu: ![]() Ja tässä vielä yhenlainen havaintokuva: ![]() Mikille kiitos taas seikkaperäisestä selostuksesta. Mut joo, nyt toimii viileemmällä aineella aika likelle just oikein, lähtee samallalai käyntiin kun kylmänä. Pitää joskus käyttää osina tuo varaosapumppu niin saa itellekin päähän toimintamallin ja mahdolliset vikakohdat. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä onko tuossa nokka-akselin asentotunnistinta, mutta mun ex-skodassa vastaavat oireet poistui tuon anturin vaihdolla.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo, kampiakselilla on.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Eli 63 ja 26 osat on pumppu...
Lainaus:
![]() Tämä erinomainen kuva kannattaa säilöä!!! Näkyy hyvin tuo päätytulppa, jossa harjanne keskellä. Siitä vuotaa paineet tuonne koteloon takaisin. Siis keskellä ruiskutuspaine ja ulkona kotelopaine. O-rengas tiivistää jengan jos alkaa vuotamaan... Kuvassa timing control valve, joka räjäytyskuvassa olis päätytulpassa. Onko oikeesti kiinni missä??? LÖYTY, on kiinni rungossa, ei nestepäässä, joten muuttaa ennakkoa sähköisesti -> voi siten vaikuttaa käynnistyksessä n. +-5*. Toyotan pojat mielellään varmaan kertoo???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 11.08.2011 21:59 Perustelu: sokea löysi jyvän |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu.
Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa? ![]() Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lämpömittari / kalibrointi vastus ?
Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta. Kohdan b) mittausohjeessa tälle on annettu aika laaja toleranssi. 0.1-2.5 kilo ohmia 20 asteen lämpötilassa. Huonotkin lämpötilan mittaukseen käytettävät NTC vastukset ovat paljon tarkempia. Imoitetusta laajasta toleranssista voi kehitellä myös sellaisen arvauksen, että tämä vastus on samalla pumppukohtainen kalibrointi informaatio. Virittävät vastuksen tehtaalla vastaamaan pumpun meksniikkaa. Tällä vastuksella mitataan lämpötilaa, mutta samalla kerrotaan ECM:älle minkälaisilla parametreillä oleva pumppu on käytössä. Tämä siis pelkkä arvaus. Joku juju tuohon suureen vastuksen toleranssiin kuitenkin on kätketty. Tässä pari linkkiä selventämään miten lämpömittarina yleisesti käytetty NTC vastus toimii. http://fi.wikipedia.org/wiki/NTC-termistori http://www.farnell.com/datasheets/1314428.pdf Jos on innostusta, niin mittaa autossa olevasta- ja varaosapumpusta tämä vastus ja kerro erot. Oleellista on tehdä mittaus siten, että pumput ovat samassa lämpötilassa. Jätä vaikka varaosapumppu yöksi pellin alle ja mittaa aamulla molemmat. Irtopumpulla voit helposti tehdä myös sellaisen mittauksen missä tutkit vastuksen muutosta kun lämmität koko murikkaa. Tämähän onkin kiinnostava juttu. Lainaus:
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
VINKKI: tällä vastuksella saa muuten säädettyä syöttöjä isomalle/pienemmälle!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() Eli kun noita potikoita on tuossa kaksi, niin toinen ajaa kaasuvipua ja toinen säätää muistaakseni ahdonalaista syöttöä (eli lisää sitä tarpeen mukaan?). Kuitenkin potikat jäähdytetään naftalla ja nämä sitten pamahtaa kun soppa loppuu ja yritetään saada vielä käyntiin vaikka pumppu on tyhjä (eli varmuuden vuoksi JOS LÄHTISI KÄYNTIIN niin painetaan KAASU POHJAAN --> maximivirta --> ja pumppu totaalipimeäksi!!!) lämpötilatunnistin siis mittaa nestepään ULKOKUOREN lämpötilaa, joten ei kauheasti silloin vaikuta VARSINKAAN käynnistykseen, mutta TIMING CONTROL VALVE saattaa antaa ennakkoa kun sähköllä näkyy toimivan! ed. postauksessa olin laittanu virheellisesti "olettamuksena" jotta säätää syötön kautta, mutta viimeisimmässä pumpun kuvassa näkee selvästi, jotta ohjaa ennakon säädön mantää!! Nöyrin anteeksipyyntöni hutiloimisesta!!! BJ40 --> ei tarvii jatkaa ellei jotakin vaikeeta, palautin vain asialinjan jakajapumppu hommiin, kun nuo ajatukset sopi vaan NIIN MAINIOSTI CR-polttonestejärjestelmään... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#20
|
|||
|
|||
![]() Ennakko..
Ton timingcontrol valven paikalla on vanhassa VE tyyppisessä Nippondensossa semmonen vahatermostaatti hässäkkä joka säätää sytkyn ennakkoa vallitsevan lämmön mukaan,vanhemmiten päin persettä. Ja ainakin Denson vanhemmat pumput on tehty Boschin lisenssillä,esim Boschin nestepää sopii VE densoon.
|
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
palataanko osiaan viikon päästä? |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Onko unohtunu?
|
#23
|
|||
|
|||
![]()
Itselläkin pitkä startti ongelma. 1kz-te ja autona kzj-95.
Lähtee välillä kylmänä kuin palmun alta, sama homma lämpimänä, kunhan ajosta ei yli 10 min. Näin siis pääsääntöisesti, mutta sitten taas välillä lyhyt startti 20min ajon jälkeen., kylläkin harvemmin. Pumppukin kokonaisuudessaan vaihdettu 230tkm ajettuun, entisen 445tkm tilalle, ei vaikutusta. Käynnistytttyään kylmänä harmaata savua kohtuu runsaasti. Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja muutenkin normaali muutoin, missäköhän vika? |
#24
|
||||
|
||||
![]()
hehkut ei hehku kärjestä.
ota irti ja kokeile hehkuuko kärki vai jääkö kärki osa kylmäksi mutta hekuu ylepää. lämpöisenäkin pitää odotta pienen hetken että kerkiää hehkuttaa muuten sahautta pitkään |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Muistelen et parilla kaverilla P38 Rankuissa samaa ongelmaa (Bemarin M51) oli samaa vaivaa, sitä piti lämpösenä sahata melko pitkään. Siinä tuon aiheuttaa kulunut nokkaketju.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Luokat |
1kz-te |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
KingCabin kytkin ei irroita lämpimänä | Naunau | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 17.11.2010 15:52 |
Range ei käynnisty lämpimänä | ZyndHel | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.12.2009 22:51 |
Ostettu Fj:n Startti | tossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 12.04.2009 13:11 |
o: wakoneeriin startti startti löytyi!"! | wakoneekeri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 06.04.2006 20:40 |
Rankun käynti lämpimänä | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 07.03.2005 22:49 |