Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 27.06.2011, 22:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Sieltähän tuli vinkkejä ihan urakalla, juuri tällaista vastausta hainkin!

Laturille tulee hihnaveto, kahdesta syystä: välityksiä helppo muokata tarvittaessa, ja ruohonleikkuri oli käyttökelvoton (ajettu kiveen ja pyörien vetomekanismi toimi omia aikojaan yhdellä pyörällä), ainut ehjä osa oli moottori. Se tuli päiväsiltään irroitettua "ruumiista", ja samalla todettua toimivaksi. Tuossa Hondan koneessa on sen verran raskas magneetto, että kone pyörii nätisti ilman terääkin.

Tuota reed-kytkintä voisi koittaakin, siinä vain on melkoinen säätäminen jos ei tuurilla satu heti kohdalleen. Elektroninen tekisi mieli tehdä, mutta pitäisi löytää joku valmis kytkentä mitä muokkaisi tarpeen mukaan. Omista elektroniikka-opinnoista on sen verran pitkään, ettei pysty/jaksa enää ruveta yrityksen ja erehdyksen kautta koittamaan... Tuo 5A kuulostaa kieltämättä järkevämmältä, eihän auton laturikaan lataa ikinä akkua täyteen asti. Mutta se toteutus, miten?

Jos sen tekisi reedillä, pitäisikö latauskaapelin olla vastaavasti pidempi ja ohuempi kun sen kiepittää vai miten sen saisi toimimaan? Etäisyydellä on helppo hienosäätää, mutta pitäisi olla joku arvo mistä lähteä tekemään
Noita reed-rele putkia on paljon erillaisia.

Mutta kunhan saat ostettua jonkin putken, niin sitä on helppo virittää
vaikkapa seuraavasti:

Ota vaikkapa 10mm2 kuparijohtoa, siis sitä mistä päävirtakaapelin teet, ja
kääri sitä vaikkapa 3 kierrosta tyhjennetyn mustekynän muovikuoren ympäri.
(muoviputkeen pitää sopia tuo reed-putki sisään)
pistä k.o 10mm2 kaapelia pitkin sähköä esim 55w halogeenihehkulle, ja
mittaa yleismittarilla kytkeytyykö tuo reed:n kosketin kun sytytät tuon
halogeenin. (yleismittari näyttää oikosulkua jos kytkeytyy)
Tuota katkaisuvirtaahan tässä haetaan; eli halogeeni saa reedin vetämään,
koska sen ottama sytytysvirtapiikki on iso.
Tuota reedin avautumista voidaan säätää a) kierrosluvulla b) kierrosten halkaisijalla
c) kierrosten sijainnilla reed putken päällä aksiaalisesti, siis reed:iä liikutetaan
putkessa sisään/ulos, ei toivottu tapa, lyhentää reed:n ikää?

Ja kaikki reed:it jotka minulla on ollut, ovat sulkeutuvia ja suhteellisen pienivirtaisia.

tuon reed:n oston yhteydessä kannattaa ostaa myös pieni avautuva rele, mitä tuolla ohjataan,
sillä eikö nurtsin syöjä sammuteta maadoittamalla cdi-poksin johto????

Ja tuohon kytkentäänhän tarvitaan myös "starttikytkin-" joka avaa tuon
sammutuspiirin, sillä kun moottori ei käy, niin myöskään ei lataa -> sammutus
päällä. pitää muistaa palauttaa AUTOMATIC-asentoon

Ja jos tuo laturi on perinteinen ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin
senhän saa herätettyä tarjoamalla 12v 3w hehkun läpi merkkivalopiuhaan,
kun moottori käy -> painonapin kautta merkkivalopiuhaan 12v.

Tuolla kytkennällä ei jää latauksen merkkivalo palamaan, kun kone sammuu.

Niin, itse lisäisin tuohon laturiin diodin säätimen syöttöjännitejohtoon, perinteinen
0,7v kynnysjännitteelä ja 6A virralla oleva sopii joko säätimelle tai diodisillalle.
ja jännitekestävyys vois olla esim. 30V tai enemmän.
Sillä en itse ole löytänyt yhtään bosch:n lataussäädintä, mikä lataisi
yli 14.3V 50 C asteen lämpötilassa.
Mutta kymmeniä sellaisia, jotka lataa alle 13,9 50 C asteessa.

Ja latausvirran seurantaan taulumittari, esim. 200mV(0,2V) max mäyttämällä
oleva jännitemittari näyttää tarkasti, paljonko latausvirta on (siis mittarin+ napa
kytketään päävirtakaapelin laturin puoleiseen päähän, ja -napa akun
+napaan.) Hienosäätö tehdään muuttamalla akun puoleisen pään kytkentäkohtaa,
tai sitten tehdään tussilla uusi asteikko

Kunhan speksaat tarkemmin tuota kokonaisuutta, niin voitas yhdessä yrittää
laskea noita kaapeleita ja välityksiä, yms

P.S remmivetoisista jakopäistä (siis autoista) löytyy paljon 2:1 välityksiä,
ja hihnat eivät taatusti luista
muitakin välityssuhteita löytyy yhdistelemällä.....

p.s.s mulla itsellä 3000VA diesel agrikaatti sähköstartilla, ja siihen noin 100A(40A suoravedolla)
laturi odottamassa, että joku siittäs yhteen sekä mekaanisesti, että
sähköisesti.
Sovelluksessa on yli 100Ah akkuja, ja 1 kW invertteri ja automatiikka joka
rajaa akun latausta kun agrekaatin 230Volttia kuormitetaan paljon.
Kaukokäynnistys, ja kun aggrekaatti ei käy, niin invertteri syöttää 230v...
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. H_Nietu Tekniikka & Jutustelu 5 19.05.2008 17:47
jimny vinkkejä kaivataan... hutta Tekniikka & Jutustelu 12 08.11.2007 09:14
vinkkejä kaivataan!!! Tekniikka & Jutustelu 1 26.05.2007 21:58
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
LJ/RJ vinkkejä kaivataan pee Tekniikka & Jutustelu 8 12.10.2004 19:43


Sivu luotu: 01:43 (GMT +2).