![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta kunhan saat ostettua jonkin putken, niin sitä on helppo virittää vaikkapa seuraavasti: Ota vaikkapa 10mm2 kuparijohtoa, siis sitä mistä päävirtakaapelin teet, ja kääri sitä vaikkapa 3 kierrosta tyhjennetyn mustekynän muovikuoren ympäri. (muoviputkeen pitää sopia tuo reed-putki sisään) pistä k.o 10mm2 kaapelia pitkin sähköä esim 55w halogeenihehkulle, ja mittaa yleismittarilla kytkeytyykö tuo reed:n kosketin kun sytytät tuon halogeenin. (yleismittari näyttää oikosulkua jos kytkeytyy) Tuota katkaisuvirtaahan tässä haetaan; eli halogeeni saa reedin vetämään, koska sen ottama sytytysvirtapiikki on iso. Tuota reedin avautumista voidaan säätää a) kierrosluvulla b) kierrosten halkaisijalla c) kierrosten sijainnilla reed putken päällä aksiaalisesti, siis reed:iä liikutetaan putkessa sisään/ulos, ei toivottu tapa, lyhentää reed:n ikää? Ja kaikki reed:it jotka minulla on ollut, ovat sulkeutuvia ja suhteellisen pienivirtaisia. tuon reed:n oston yhteydessä kannattaa ostaa myös pieni avautuva rele, mitä tuolla ohjataan, sillä eikö nurtsin syöjä sammuteta maadoittamalla cdi-poksin johto???? Ja tuohon kytkentäänhän tarvitaan myös "starttikytkin-" joka avaa tuon sammutuspiirin, sillä kun moottori ei käy, niin myöskään ei lataa -> sammutus päällä. pitää muistaa palauttaa AUTOMATIC-asentoon Ja jos tuo laturi on perinteinen ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin senhän saa herätettyä tarjoamalla 12v 3w hehkun läpi merkkivalopiuhaan, kun moottori käy -> painonapin kautta merkkivalopiuhaan 12v. Tuolla kytkennällä ei jää latauksen merkkivalo palamaan, kun kone sammuu. Niin, itse lisäisin tuohon laturiin diodin säätimen syöttöjännitejohtoon, perinteinen 0,7v kynnysjännitteelä ja 6A virralla oleva sopii joko säätimelle tai diodisillalle. ja jännitekestävyys vois olla esim. 30V tai enemmän. Sillä en itse ole löytänyt yhtään bosch:n lataussäädintä, mikä lataisi yli 14.3V 50 C asteen lämpötilassa. Mutta kymmeniä sellaisia, jotka lataa alle 13,9 50 C asteessa. Ja latausvirran seurantaan taulumittari, esim. 200mV(0,2V) max mäyttämällä oleva jännitemittari näyttää tarkasti, paljonko latausvirta on (siis mittarin+ napa kytketään päävirtakaapelin laturin puoleiseen päähän, ja -napa akun +napaan.) Hienosäätö tehdään muuttamalla akun puoleisen pään kytkentäkohtaa, tai sitten tehdään tussilla uusi asteikko ![]() Kunhan speksaat tarkemmin tuota kokonaisuutta, niin voitas yhdessä yrittää laskea noita kaapeleita ja välityksiä, yms P.S remmivetoisista jakopäistä (siis autoista) löytyy paljon 2:1 välityksiä, ja hihnat eivät taatusti luista ![]() muitakin välityssuhteita löytyy yhdistelemällä..... p.s.s mulla itsellä 3000VA diesel agrikaatti sähköstartilla, ja siihen noin 100A(40A suoravedolla) laturi odottamassa, että joku siittäs yhteen sekä mekaanisesti, että sähköisesti. Sovelluksessa on yli 100Ah akkuja, ja 1 kW invertteri ja automatiikka joka rajaa akun latausta kun agrekaatin 230Volttia kuormitetaan paljon. Kaukokäynnistys, ja kun aggrekaatti ei käy, niin invertteri syöttää 230v... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.05.2008 17:47 |
jimny vinkkejä kaivataan... | hutta | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 08.11.2007 09:14 |
vinkkejä kaivataan!!! | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.05.2007 21:58 | |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
LJ/RJ vinkkejä kaivataan | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.10.2004 19:43 |