Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki
Variable Valve Timing, eli ei vaikuta imusarjaan millään tavalla vaan muuttaa nokka-akseleiden ajoitusta moottorin ohjauksen mukaan. Toimii moottorin öljynpaineella hydraulisesti (ja kaikilla lähes sama lyhenne muuten...)
Siis patopaine, sellanen moottorikin löytyy SR-71 Blackbird:stä, mut se meneekin korkeella ja KOVAA!!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird
Ei oo, ajaa tarpeeks kovaa ja rakentaa sen painekammion... Eli Ram Air - intake joka muuten on rakennettu aikoinaan mm. Hemi Cudaan!!! Ja olisha se komeeta ku muut hiippailee suolla, niin itte vetäis 200lasissa ja plaanissa   
|
Kun nyt päästiin tähän meikäläisen lempi aiheeseen ni venttiilien ajotus ei toki vaikuta imusarjaan mutta imusarjan resonanssiin kylläkin,imuilman puristumiseen toki vaikuttaa moni asia. Motskareissa oli/on yleisesti käytetty patopainetta hyväksi,Hayabusassa tais olla 10% enemmän tehoa 300km/h nopeudessa kun esim. dynossa. Ensimmäisiä scooppeja mitä jenkki autoihin tehtiin ei oltu testattu sen kummemmin eikä ne aina toimineet imuilmaa edes auttavasti. Olivat lähinnä koriste kunnes aerodynamiikka kehittyi.