Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 23.12.2009, 05:16
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Pikasesti tarkistelin asiaa niin uudemissa Duramax koneissa näyttää olevan samantyyppinen nostaja systeemi. Tuo siis tulee nokka-akselia vasten tuo laakeri ja yläpää keinuvipuun. Tuohan on vanha rakenne ja käsittääkseni jo -60 luvun bensa koneissa oli käytössä. Ainakin jonkilaisena viritysosana jos einyt ihan tehtaalta lähtiessä.

Uudemmissa GM bensakoneissa näytetään suositteltavan 5W-30 öljyjä ja varotellaan vielä käyttämästä muuta kun GM:n hyväksymiä.

Duramax diisselissä (2002 manuaalin mukaan http://home.att.net/~vdohz/Manuals/2002diesel.pdf )
15W- 40 CH-4 or CG-4
- vaihtoväli 8000km "rasittavassa" ajossa ja kevyessä 12 000km.

Tuossa GM öljysuosituksia:
http://www.gm.com/corporate/responsi...ngine_oils.pdf
- tarkemmin en osaa sanoa noista että mitä sitten pitäis missä koneessaolla...Mutta esim.vertailemalla suosituksia ja noita koodeja vaikka Mobilin sivuilla tulee minulle ainakin se käsitys että RallyFormulat ym. eivät sovellu mutta DelvacMX soveltuu ja ylittää vaatimukset.

Jenkkifoorumeillakin samaa asiaa on puitu kovasti. Vaikutti siltä että uudemmissa Duramaxeissa käytetään täys-synteettisiä öljyjä kun taas vanhemmissa osasynteettisiä tai mineraaleja. Jossain oli maininta että Duramaxit on lähteneet tehtaalta synteettiset sisässä ja vanhemmat oli varustetu mineraaleilla. Lisäksi jotain juttua oli siitä ettei joskus -90 luvulla ollut täyssynteettisiä diesel koneeseen tarkoitettuja öljyjä tai ainakaan sellaisia joita GM olis hyväksynyt. No voin olla väärässä tuon asian suhteen...

Niin ja akselin irtoamisen syy oli jumittuminen, nokka sitten hakkasi laakerin hajalle. Jumittumisen syynä käsittääkseni oli voitelun vähyys. Ei ehkä minun aikanani mutta joskus niin oli käynyt ja aikaamyöten kului laakeri.
Täysin varma en ole asiasta mutta minullu on esitetty että tietyt täyssynteettiset ei diesel öljyt eivät voitele oikein tuota laakerointia. Ei kuulemma jätä metallin pinnalle niin paksua kalvoa ja käynnistettäessä menee aikaa ennen kun öljykalvo taas muodostuu takaisin. Toinen mitä olen kuullut syyksi on noki joka bensakoneille tarkoitetuila öljyillä paakkuuntuisi tai kerääntyisi ahtaisiin kanaviin, juuri kuten nuo laakeroinnit.

No...voi olla vähä sekavaa juttua mutta tässä yövuorossa ei aina ajatus kulje oikein . Varsinkin tällasesta monimutkaisesta ikuisuus kysymyksestä.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Chevrolet Suburban K20 6.2d Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 13 08.11.2010 16:55
M:CHEVROLET SUBURBAN -94 O/M/V Ajoneuvot 0 21.01.2007 22:40
gmc vai chevrolet suburban? Markus83 Chit-Chat 31 28.11.2006 18:43
M: Chevrolet suburban -94 4x4 AAPEEE O/M/V Ajoneuvot 5 11.06.2006 21:31
Chevrolet Suburban TML Tekniikka & Jutustelu 15 23.09.2004 12:54


Sivu luotu: 18:16 (GMT +2).