Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX
Muinoin tutkiskelin öljy asiaa oikein hartaasti, erään Castrolin huolto insinjeurin kanssa pitkään keskustelin ja lueskelin erinäisiä opuksia öljyn käyttäytymisestä ja luokituksista sun muista. Petyin kun en sittenkään tiennyt mikä on öljyn tärkein ominaisuus tai mistä tietää mikä on paras öljy. Parhaimmillaankin on vain viitteitä kun vertaillaan saman tyyppisiä ja hintaisia öljyjä,ainoa fakta millä on ainakin merkitystä on VALMISTAJAN VAATIMUS. Jos vertaillaan vaikkapa synteettistä valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä on käytännön erot häviävän pieniä,niin pieniä ettei tavallinen käyttäjä voi niitä havaita. Esim. DPF tukkiminen suosituksen mukaisella öljyllä edellyttää 1L/1000km öljyn syöntiä jolloin vikaa on muuallakin kuin öljyssä. Lisäksi vielä eri moottoreiden ominaisuudet,ja käyttäjät. Isä ukko vainaa ajoi DX Corollalla 380tkm konetta avaamatta, yksiaste Diesel öljyllä. Joku pitää luotetttavana kriteerinä öljykorkin väriä,joku hintaa ja kuka mitäkin mutta yksikään ei pysty osoittamaan muuta kuin "mun mielestä" juttuja. Itseäni kovasti kiinnostaa FAKTA tieto,ei päätelmät tai arvailut.
|
Suosittelen katsomaan tämä miehen videoita ja tulkintoja öljyistä:
https://www.youtube.com/@themotoroilgeek
On sellainen fetissi öljyihin että luulisin että on jotain näkemystä kertynyt aiheesta.
Ite laitan sitä mikä täyttää auton valmistajan vaatimukset ja jossa on sopiva viskositeetti. Toisilla kun ajetaan vain kesäisin ja toisilla ympäri vuoden, niin vaikuttaa sen kautta että mistä kannattaa maksaa. Ja tosiaan, valintaperuste on tuo koneen vaatimusten täyttäminen ja halvin mahdollinen hinta.